tiger0910 7 Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Har en bassett tik på snart 2 år. Hon söker ut väldigt dåligt. Sällan över 80m. När hon väl hittar vilt är det inget problem men önskar bättre sök. Har testat sitta still i timmar för att hon ska gå längre men inte då. Förslag på vad göra Quote Link to post Share on other sites
skaningen2 6 Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Jag har nästan samma problem. Min wachtel har börjat få sämre sök, men dreven är jättebra. Jag har börjat gå väldigt sakta fram mot vind, jag stannar ofta och står still och ignorerar hunden, det känns som det hjälpt lite, han börjar i alla fall ta större rundor igen. Quote Link to post Share on other sites
manu 1 Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Har en bassett tik på snart 2 år. Hon söker ut väldigt dåligt. Sällan över 80m. När hon väl hittar vilt är det inget problem men önskar bättre sök. Har testat sitta still i timmar för att hon ska gå längre men inte då. Förslag på vad göra Jag hade samma problem med min basset tik. Hon var aldrig långt ute men fick hon ngt i näsan då jäklar.Lånade ut henne till svärmor och hos henne så sökte hon ut ordentligt.Men hos mig så blev det aldrig ngt bättre sök..Vissa hundar är bara som de är.Hon blev 8 år Quote Link to post Share on other sites
tiger0910 7 Posted January 6, 2012 Author Share Posted January 6, 2012 Skjuta henne ser jag inte som ett alternativ. Söket måste ju gå att jobba med Quote Link to post Share on other sites
mickekuparinen 0 Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Rådet jag kan ge är gå fram och tillbaka i skogen Hade samma problem med en foder hund Men hans sök vart mycket bättre när jag gjorde så Men som sagt alla hundar är olika Quote Link to post Share on other sites
tiger0910 7 Posted January 8, 2012 Author Share Posted January 8, 2012 kommer testa detta Quote Link to post Share on other sites
Beaver92 5 Posted January 8, 2012 Share Posted January 8, 2012 Vet flera som har suttit ute hela dagen och över natten, ta med dig en låda öl en bra bok eller varför inte en hög jakttidningar och sitt där en varm höstnatt. eller så jagar du på som vanligt fast på ställen du vet det står djur, tex du är ute och kikar på marken och ser djur så släpp hunden en bit ifrån mot vinden och nöt på så i mellanåt, men att skjuta då är ju jaktbrott så du får se det som hundträning. Quote Link to post Share on other sites
tiger0910 7 Posted January 8, 2012 Author Share Posted January 8, 2012 Ja om inte annat är ju öl gott Quote Link to post Share on other sites
Beaver92 5 Posted January 8, 2012 Share Posted January 8, 2012 Ja om inte annat är ju öl gott Precis hehe. Värt att pröva Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts