Jump to content

Skjuta stänkdjur för unghund

skaningen2

Recommended Posts

skaningen2

Vad tycker ni om att skjuta stänkdjur för unghundar, i mitt fall wachtel. Är det ok, eller är det risk att man förstör hunden? Anledningen till att jag frågar är att jag ska gå som ensam hundförare två ggr i veckan som kommer och där är folk med som jag inte känner. Ska man säga till innan att man helst inte vill att stänkdjur skjuts eller det spelar ingen roll?

Christian N

Jaga i Skåne?

Svårt att om det inte är rejält stora marker att,

1 veta om det är drivdjuret, eller inte

2, våga/vilja låta bli att skjuta, om det kommer något

Så min tanke, helt utan egen grund i injagning av unghund är att det är ett val du gör,

å andra sidan, vad jag ser och har sett av just denna ras är att de är otroligt olika, mer olika än inom andra raser och att de därmed även jagar och bör jagas in på olika sätt.

Det sätt som du antyder om, ett där det är oklart om du kan kontrollera jaktens förlopp är inte det jag skulle använda mig av.

Där har du min oiniterade tanke.

/Christian

Vad tycker ni om att skjuta stänkdjur för unghundar, i mitt fall wachtel. Är det ok, eller är det risk att man förstör hunden? Anledningen till att jag frågar är att jag ska gå som ensam hundförare två ggr i veckan som kommer och där är folk med som jag inte känner. Ska man säga till innan att man helst inte vill att stänkdjur skjuts eller det spelar ingen roll?

skytteintresserad

Omöjligt att veta om det är stänkdjur eller ej, så mitt förslag är att passkyttarna skall skjuta. Är det små såtar är det ju för övrigt stor chans att djuren går i pass innan hunden börjat skalla. Det är många gånger som upptaget kommit i skottet eller alldeles efter skottet. Mina wachtlar har det i vart fall inte påverkat negativt.

Lycka till!

skaningen2

Jag tror själv inte att det ska göra något, dessutom är det som ni säger det kan vara svårt att avgöra vilket som är drevdjuret i en liten såt. Men där är många som har åsikter om hur injagning av hundar ska gå till... Jag har tagit till mig alla synpunkter både härifrån och irl och sedan gjort efter bästa förmåga. Än så länge verkar det bra, men jag kommer återkomma i ärrendet