Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

Grymt sugen på att ta mig ut och pimpla lite röding, aldrig letat rödingvatten i värmland tidigare och är inte så lätt att hitta "bra" vatten verkar det som.

Men nästa helg ska jag ut och prova ett eller två vatten. Får hoppas på att vädret är på min sida :)

Den här helgen vigs åt toppfågel istället :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var ute idag och fiskade gädda med angeldon vi fick en matgädda på ett kilo och en fiskpinne på 3 hg och jag tappade en ganska stor gädda :wub: fast inte mitt fel kroken var ovass :(:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var ute idag och fiskade gädda med angeldon vi fick en matgädda på ett kilo och en fiskpinne på 3 hg och jag tappade en ganska stor gädda :wub: fast inte mitt fel kroken var ovass :(:)

Är kroken ovass så måste det vara ditt fel. :lol: En fiskare ska alltid se till att krokarna är vassa oavsett om det är dina el. far dins angeldon. :lol: :lol: :lol::P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det har du rätt i :D fast jag drog upp fiskpinnen i alla fall så det så :D

Allt under 10 kg är pinnar. :lol:

och sen har jag ett bryne men angel kroken går inte att slipa i brynet

Fil el. sandpapper.

Eftersom du inte är mer än 12 år så kan du ta med den till skolan och fråga slöjdlären.

Det är bara en tanke. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det har du rätt i men du menar alltså att min gädda på 5,5 kilo och 105 cm lång är en fiskpinne :DB) en fiskpinne väger typ 20 gram :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det har du rätt i men du menar alltså att min gädda på 5,5 kilo och 105 cm lång är en fiskpinne :DB) en fiskpinne väger typ 20 gram :lol:

Ja, iaf i mina ögon sett som har dragit upp hur många pinnar som helst under 10 kg men ingen över ännu. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du kan få en utmaning :D där hemma i småland har vi en sjö som heter djupa sjön den är 30 meter djup det var en kille som tog en gädda på 17 kilo och en som jag kände som tog en gös på 5 kilo men den är 30 meter så dom ställer sig alltid på djupet så om du får en stor gädda där så är du en bra fiskare ;):D:P ekolod är förbjudet för då är det fusk :excl::D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du kan få en utmaning :D där hemma i småland har vi en sjö som heter djupa sjön den är 30 meter djup det var en kille som tog en gädda på 17 kilo och en som jag kände som tog en gös på 5 kilo men den är 30 meter så dom ställer sig alltid på djupet så om du får en stor gädda där så är du en bra fiskare ;):D:P ekolod är förbjudet för då är det fusk :excl::D

Jag kan anta utmaningen på gös direkt för då sänker jag dig på stubben.

17 gösar över 7 kg.

post-144-0-37710000-1327946615_thumb.jpg

11,26 o 8,4 kg samma natt. Jag var 260 g från svenska rekordet då och jag var 2:a i Sverige och nu är jag 4:a.

post-144-0-65717000-1327946862_thumb.jpg

Jag finns med här på fotot. :) Allt fritt i en vecka i Mörrumsån mat, fiske och ______________. :wub:

post-144-0-50971800-1327946682_thumb.jpg

9,85 kg samt några till över 9 kg varav den största där på 9,95 kg.

Sånt här har man fiskat också.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/36208-hur-fiskar-man-haakaerring/page__pid__585827#entry585827

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

wow du är en redig fiskegubbe du :lol: syn att du är så bra <_< annars hade jag nog knnat ge dig en match fick min första gädda när jag var fyra B):D men jag har en släkting som har två kompisar som är verkligen galna i gösfiske jag menar det när dom var yngre så var dom ute minst 2-3 gånger i veckan. dom kom upp till oss i somras och fiskade i våran lilla sumpiga sjö men den har ett riktigt stort gös bestånd så den är riktigt bra och så är den bara 3 meter djup men i alla fall dom var ute från 6 till 12 sen rodde dom snabbt till baka och åt lite och sen var dom uppe till 5 och dom tog 21 gösar på en natt och dom tog upp 2 :blink::D men det är ganska bra men deras rekord ligger bara på 5 kilo inte så bara men du har ju bättre men ganska imponerande om jag får säga det själv men du kanske har mer där också vad vet jag och föresten vad är sverige rekordet på gös ? typ 13,5 va MVH LINUS :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hann inte läsa allt redigt jäklar 2,a och 4 ,a det är bra !!!!!!!!!!!! då äger du alla jag känner tror jag :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack! :) Haha! Jag hade en av Sveriges bästa gössjöar i närheten när jag bodde i Aneby. Ralången heter den. :) Jag höll i ett metspö första gången när jag var 3 år 3 mån och fick gott om abborrar 2-3 hg, och det var kul i den åldern. :wub:

Nu har jag släppt gösfisket när jag flyttade norr ut. Nu är det älvfiske men det är ett jäkla fiske för det är bara bottennapp el. väldigt många iaf. Det var tur att jag hade med mig så mycket spinnare och skeddrag när jag åkte hem från ABU -82. Det gick fram till -90 innan jag började nyttja dom, :lol: och då försvann dom i en rasande fart. :(

21 gösar på en natt är bra. Jag och någon kompis har väl fått 7 som mest men då med lite vikt också. Jag och kompisarna metade gös väldigt mycket förut och det gav resultat och då var det med levande mört och ibland löja. :)

Här har du svaret på rekordet.

http://www.sportfisk...81/Default.aspx

:)

Kan tillägga att jag 7 abborrar över 1 kg också.

Det är en bit dit än.

Gjort en videofilm om trollingfiske efter gös med Fiskejournalen. :)

Skitfiske på dig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har bara fått en abborre på 7 hg men det räcker för mig :D och förresten stämmer verkligen det rekårdet på gädda som va i länken för jag har hört om 37 kilo i en fors och 35 kilo i nät i havet rätta mig om jag har fel mvh Linus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har bara fått en abborre på 7 hg men det räcker för mig :D och förresten stämmer verkligen det rekårdet på gädda som va i länken för jag har hört om 37 kilo i en fors och 35 kilo i nät i havet rätta mig om jag har fel mvh Linus

Hm! Har du slutat skolan för idag el. är det sovmorgon??? ;):lol:

Det är ju inte dåligt 7 hg. :)

Ja, det gör det! Nätfångad fisk räknas inte och sedan har det väl funnits något som har varit ifrågasatt. Jag vet inte hur dom gjord för att ev. korrigera det gamla för jag har för mig att det var högre. Alla stora gäddor har inte blivit anmälda som Svenskt rekord.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag är sjuk idag ja :( man måste verkligen vila för till helgen ska vi ut och fiska gädda med angeldon ;):D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag är sjuk idag ja :( man måste verkligen vila för till helgen ska vi ut och fiska gädda med angeldon ;):D

Jaja, det heter så ja! :lol: :lol: :lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag var det lite kyligt men soligt och grannt så jag var tvungen att åka ut och testa abborrarna. Gick väl sådär, fick några små och tappade en rejäl till. Det är tredje gången på fyra fisketurer som jag tappar en finare "borre", måste skärpa mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag var det lite kyligt men soligt och grannt så jag var tvungen att åka ut och testa abborrarna. Gick väl sådär, fick några små och tappade en rejäl till. Det är tredje gången på fyra fisketurer som jag tappar en finare "borre", måste skärpa mig.

Det låter som att du måste slipa krokarna bättre. :lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pimplar gör jag lite när andan faller på o när det fins is men när jag var yngre så vann jag det mesta som ´jag ställde upp i :D

post-906-0-18501600-1328112592_thumb.jpg

Mvh.

Se där ja! :o

Bra jobbat Flex! :)

Linus tro inte på ls. Han är en förbålt skicklig ljugare . Dessutom är han smålänning :D Han begriper sig inte ens på ishockey.

Titta efter vad som står under Linus.

Jag är ingen äkta smålänning.

Född i Borås är jag.

Vilket lag är bäst i Småland???

Hur går det för Mif?

Varför hoppar styrelsen av i Mif?

Det är aldrig bra med en sådan finansiär som tror att han köpa ett lag. :lol:

Du har ju resultatet nu svart på vitt.

Sparka ut Stenbeck så ska du se att det går lite bättre för dina pågar. :lol: :lol: :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Krokarna är vassa så det räcker. Det är ovanligt att jag tappar så här mkt fisk även om det kan låta lite skrytsamt. Nej bara ut igen och nöta, ska se om jag får göra någon rockad i utrustningen också. En del av spöna jag har nu kommer jag inte helt överens med och så kan man inte ha det.

Flex: Sedär, vi har inte så mkt tävlingar här uppe och allra minst där jag bodde förr. Skulle vara skoj att syssla med lite tävlingsfiske men å andra sidan så vet jag inte när jag skulle finna tiden att lägga på det så det kanske är lika bra jag inte börjat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Krokarna är vassa så det räcker. Det är ovanligt att jag tappar så här mkt fisk även om det kan låta lite skrytsamt. Nej bara ut igen och nöta, ska se om jag får göra någon rockad i utrustningen också. En del av spöna jag har nu kommer jag inte helt överens med och så kan man inte ha det.

Flex: Sedär, vi har inte så mkt tävlingar här uppe och allra minst där jag bodde förr. Skulle vara skoj att syssla med lite tävlingsfiske men å andra sidan så vet jag inte när jag skulle finna tiden att lägga på det så det kanske är lika bra jag inte börjat.

Ok! Fördåligt mothugg??? ;):lol:

Kanske ska du skaffa dig någon sådan där Mormyska om du inte ha det redan, men då måste du ha tunnare lina om du har du har det. :)

Dom är ju väldigt bra. Fel färg på maggoten. ;)

Åh är det inget av det så måste du nog göra en rockard som sagt vad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle väl vara mothuggen då. Lite av problemet ligger ju i att fisken är lite seg ännu och nappar försiktigt så man inte märker att dom sitter där förrän man gör nästa lockryck. När man väl känner att det sitter på en finare fisk är man mitt i drillen utan att man hunnit fästa kroken och voilá....

Jodå nog finns det myschkor med i säcken men det är inte dom som strulat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...