Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

3 hours ago, lsjonsson said:

Med tanke på att både kustbevakningen och LST fiskvakter håller stenkoll på skärgården i Bottenviken så tror jag det knappast är troligt att ryssjan har legat i en längre tid. Vilket som gör mig fundersam att fisken var död så mycket väl kan det vara så. Det går inte ett år utan att olagliga nät och ryssjor beslagtas här uppe vilket är bra.

Det går att lägga redskap utan markering... och bottenviken är trotts allt inte så liten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lindgren sa:

Det går att lägga redskap utan markering... och bottenviken är trotts allt inte så liten.

Visst gör det det! Ja, bara man har landmärken att gå på så att man hittar dom.

Nej, verkligen inte!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Körde ju kräftfiske i semieindustriell skala här för några år sedan. När vi la ut eller tog upp så var det inte ovanligt att vi hittade burar knutna i vasstrån under vattnet, man såg att de stod onaturligt. Slog aldrig fel nog fan låg där en kräfbur knuten.. 

Hittade även spår efter andra burar, bruten vass osv. Men att Lst/Kustbevakningen skulle hitta sånt utan tips ser jag som helt otroligt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

På 2020-05-20 at 16:50 lsjonsson sa:

Visst gör det det! Ja, bara man har landmärken att gå på så att man hittar dom.

Nej, verkligen inte!

Dagens samhälle så behövs inte landmärken heller  jag har ett antal grynnor på GPS och slår sällan på många meter utan jag kan sätta mej ganska exakt på toppen  på ett eller annat sätt 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-20 at 19:51 killer_mouse sa:

Arrgh vetefan hur man får bort citeringar 

 

Citeringen var ju borta, såg inte en bokstav som jag skrivit i din citering :biggrin::rolleyes:

Körde en sväng igår, vart tvungen att bryta när det började bli fint på sjön.. 

En bättre gös med en bit upp innan den steg av, hade gärna sett den, tung som fan. En 2 kg fisk i håven.

Reglaget till snurran fuckat upp sig.. går inte att frikoppla och gasa.. ngt är knas. Detta fick till följd att vid två tillfällen startade jag av misstag på fullgas i friläge. Stängde av båda gångerna men motorn hann iaf upp i varv duktigt speciellt första gången. 

Påväg hem så börjar snurran misstända på en cylinder förmodligen på högre varv.. kan man hoppas på loppa på stiftet?? 

Lät inte så bra.. läskigt för på lägre varv går den som vanligt. Gick på lägre varv subplan.. en stund sen när jag närmade mej hem så gav jag full gas igen. Då funkade den plötsligt igen.. spooky! 

Ska börja kika efter en ny (begagnad) 30 hk... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Citeringen var ju borta, såg inte en bokstav som jag skrivit i din citering 

Körde en sväng igår, vart tvungen att bryta när det började bli fint på sjön.. 

En bättre gös med en bit upp innan den steg av, hade gärna sett den, tung som fan. En 2 kg fisk i håven.

Reglaget till snurran fuckat upp sig.. går inte att frikoppla och gasa.. ngt är knas. Detta fick till följd att vid två tillfällen startade jag av misstag på fullgas i friläge. Stängde av båda gångerna men motorn hann iaf upp i varv duktigt speciellt första gången. 

Påväg hem så börjar snurran misstända på en cylinder förmodligen på högre varv.. kan man hoppas på loppa på stiftet?? 

Lät inte så bra.. läskigt för på lägre varv går den som vanligt. Gick på lägre varv subplan.. en stund sen när jag närmade mej hem så gav jag full gas igen. Då funkade den plötsligt igen.. spooky! 

Ska börja kika efter en ny (begagnad) 30 hk... 

Kan radera allt utom rutan på mobilen vetefan provat allt tror jag 

Låter som du får lämna på service speciellt smörjning av vajern till reglage 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago killer_mouse sa:

Kan radera allt utom rutan på mobilen vetefan provat allt tror jag 

Låter som du får lämna på service speciellt smörjning av vajern till reglage 

Surfar väldigt sällan via mobilen så jag har ingen susning om vad man ska göra.. 

Hade kanske varit en idé.. synd att det inte finns ngt nära, orka harva in till Norrtälje med 30-släp.. 

Ska skruva isär och kika på det nu tänkte jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Hipshot sa:

Surfar väldigt sällan via mobilen så jag har ingen susning om vad man ska göra.. 

Hade kanske varit en idé.. synd att det inte finns ngt nära, orka harva in till Norrtälje med 30-släp.. 

Ska skruva isär och kika på det nu tänkte jag.

Ha med smöja av typen icke härdande eller uttorkande 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kikat på stiften, de ser.. ok? ut.. såg inga konstigheter, ska kolla efter nya iaf. Reglaget var två skruvar som lossnat tror jag.. drog åt allt jag såg med påföljden att reglaget nu är astungt att lägga i växel.. skit! 

Hittade iaf en tändspole på gamla snurran.. fortsätter den dumma sig så såg det väldigt enkelt ut att byta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-20 at 19:51 killer_mouse sa:

Dagens samhälle så behövs inte landmärken heller  jag har ett antal grynnor på GPS och slår sällan på många meter utan jag kan sätta mej ganska exakt på toppen  på ett eller annat sätt 

Ja visst 17 finns ju GPS till hands. Glömde jag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Kikat på stiften, de ser.. ok? ut.. såg inga konstigheter, ska kolla efter nya iaf. Reglaget var två skruvar som lossnat tror jag.. drog åt allt jag såg med påföljden att reglaget nu är astungt att lägga i växel.. skit! 

Hittade iaf en tändspole på gamla snurran.. fortsätter den dumma sig så såg det väldigt enkelt ut att byta.

Klassisker iofs jag ska inte säga nått been there done that 

Kan finnas en cdi box med som kan bråka 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago killer_mouse sa:

Klassisker iofs jag ska inte säga nått been there done that 

Kan finnas en cdi box med som kan bråka 

Cdi box låter nästan för modernt för en snurra anno 1982.. :blink: 

Enda boxen jag hittat är en liten ask där all elektronik är inpetad och gömd.. Öppnade där en gång, fick ingen gnista efter det så där pillar jag inte!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å så gammal hehe verkar som båtmotorer var väldigt tidigt med sånt min Suzuki från 87 88 ska en "cdi" box om kan krångla rejält 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-20 at 11:27 Hipshot sa:

Funderar på att uppgradera ekolodet? Tycker inte jag får ut ngt förutom bottenstrukturen på stora Garminlodet.. meckat runt bland inställningar men tycker skiten är rätt rörigt.. 

Funderar på att uppdatera till ngt vettigare? Och i så fall vad? Budgetmässigt så upp till 10 lök?

Byta märke? 

Ngn med svart bälte på ekolod här på forumet?

Jag skulle om så lägga till knappt en lök extra och köpa Lowrance Elite-9 Ti2 med 3-i-1 givaren. Suveräna grejor om du frågar mig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-20 at 11:27 Hipshot sa:

Funderar på att uppgradera ekolodet? Tycker inte jag får ut ngt förutom bottenstrukturen på stora Garminlodet.. meckat runt bland inställningar men tycker skiten är rätt rörigt.. 

Funderar på att uppdatera till ngt vettigare? Och i så fall vad? Budgetmässigt så upp till 10 lök?

Byta märke? 

Ngn med svart bälte på ekolod här på forumet?

Jag skulle om så lägga till knappt en lök extra och köpa Lowrance Elite-9 Ti2 med 3-i-1 givaren. Suveräna grejor om du frågar mig.

Redigerad med Prestige
Dubbelpost
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur tror du den lirar störningsmässigt med mitt lilla Garmin Striker lod? Det funkar utmärkt för att titta nedåt vid vertikalfiske.. Stora lodet som jag letar botten med är vad som ska bytas isf. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-22 at 09:53 Hipshot sa:

 

Påväg hem så börjar snurran misstända på en cylinder förmodligen på högre varv.. kan man hoppas på loppa på stiftet?? 

Lät inte så bra.. läskigt för på lägre varv går den som vanligt. Gick på lägre varv subplan.. en stund sen när jag närmade mej hem så gav jag full gas igen. Då funkade den plötsligt igen.. spooky! 

Ska börja kika efter en ny (begagnad) 30 hk... 

Äldre tvåtakts båtmotorer brukar vara driftsäkra och lättmekade om dom inte är för vanvårdade.

 

1. Gör rent och kolla elektrodavstånd på stiften, byt till nya av rätt modell om dom är gamla.

2. Kolla att tändkablar och tändhattar ser rena och fina och oskadda ut, har dom koppakärna och ditskruvade tändhattar så knipsa av 1cm i var ände och skruva i hop igen så det blir bra kontakt.

Har dom kolkärna eller gjutna hattar byt till nya, eller skifta plats för att se om felet flyttar till andra cylindern.

3. Ta isär alla el-kontakter på motorn och elsystem och ge en liten dusch med kontaktspray eller ev 5-56 eller liknande.

4. Fortsätter den trilskas får man felsöka.

Bara när den är varm, tändspolar kan ha förmågan att gå bra kalla men börja strula när dom blir varma ?

Vilken cylinder ?

Ryck bort 1st tändhatt när den dummar sig, stannar den så har du förmodligen felet på andra cylindern, blir skillnaden ingen eller liten så är det nog den cylindern som dummar sig.

Har den 1st eller 2st tändspolar ?

Har den 2st så kan det vara ide att skifta plats på dom och se om felet flyttar sig till andra cylindern.

Hur är tändningslåset, kanske dålig kontakt ?

En redig rengörning av förgasares munstycken med hjälp av att rensa alla hål med hjälp av tex en kardel i en skalad elkabel för att få bort oxid och skräp kan vara en bra ide. 

 

Låter som ett hyffsat lättlöst problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla kablarna till triggern så dom inte är skavda och ligger emot nånstans.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Järven sa:

Äldre tvåtakts båtmotorer brukar vara driftsäkra och lättmekade om dom inte är för vanvårdade.

 

1. Gör rent och kolla elektrodavstånd på stiften, byt till nya av rätt modell om dom är gamla.

2. Kolla att tändkablar ser rena och fina ut, har dom koppakärna och ditskruvade tändhattar så knipsa av 1cm i var ände och skruva i hop igen så det blir bra kontakt.

Har dom kolkärna eller gjutna hattar byt till nya, eller skifta plats för att se om felet flyttar till andra cylindern.

3. Ta isär alla el-kontakter på motorn och ge en liten dusch med kontaktspray eller ev 5-56 eller liknande.

4. Fortsätter den trilskas får man felsöka.

Bara när den är varm, tändspolar kan ha förmågan att gå bra kalla men börja strula när dom blir varma ?

Vilken cylinder ?

Ryck bort 1st tändhatt när den dummar sig, stannar den så har du förmodligen felet på andra cylindern, blir skillnaden ingen eller liten så är det nog den cylindern som dummar sig.

Har den 1st eller 2st tändspolar ?

Har den 2st så kan det vara ide att skifta plats på dom och se om felet flyttar sig till andra cylindern.

Hur är tändningslåset, kanske dålig kontakt ?

En redig rengörning av förgasares munstycken med hjälp av att rensa alla hål med hjälp av tex en kardel i en skalad elkabel för att få bort oxid och skräp kan vara en bra ide. 

 

Låter som ett hyffsat lättlöst problem.

Ska kika på tändstiften, kommer byta dem om jag hittar rätt nya. De såg rätt ok ut ändå.

Noterade att det runnit lite lite olja/drivmedel kring tändstiften där de satt iskruvade i cylindrarna.. Såg lite märkligt ut, ska väl inte läcka där.. Ingen missfärgning runt cylindrarna eller något så den är inte överhettad.

Tänkdkablarna såg jättefina ut, satt rejält fast så kontakten torde vara god. Ska kolla vad det är för typ av kablar men rent intuitivt så känns dessa inte som en del av problemet.

1 tändspole.. den lurar jag på att byta dock.. till en begagand.. 

Ska ut och testa idag om problemet kvarstår.. annars så var det nog mest troligt ngt skit som störde stifen.

Att försöka rycka tändkabel känns rätt vanskligt, snurran sitter ganska långt bak från sitt toften sett och klättra ut där i 40 knop.. 

Däremot vet jag ju inte när förgasaren var isär sist, det kan nog vara ngt att rodda i.. 

Tack för input oavsett!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Ford32 sa:

Kolla kablarna till triggern så dom inte är skavda och ligger emot nånstans.

Triggern?? Tändspolen?? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä, Triggern sitter under svänghjulet och fördelar ut signaler till CDI boxen som i sin tur vidare till tändspolarna.

Triggern rör sig lite fram och tillbaka beroende på varvtalet som gör att kablarna kan skavas.

Tändspolarna kollar du lättast med en gammaldags tändinställningslampa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du köper en spolmuff på biltema för ca 150kr. kan du kolla starta motorn och kolla allt på land med att bara koppla på en vattenslang.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago Ford32 sa:

Om du köper en spolmuff på biltema för ca 150kr. kan du kolla starta motorn och kolla allt på land med att bara koppla på en vattenslang.

Testat, den gillar inte spolmuff. Har en kapad blåtunna för detta ändamål så det går ändå. 

Har .. ev.. hittat felet. En jordningskabel till tändspolen satt lös.. Dessvärre så var gängorna sönderdragna så jag testade att dra fast den så gott det gick. Tror den sitter men om problemet återkommer så vet jag vart jag ska kolla först. 

Nya stift nu med.

Testar en sväng på sjön nu så får vi se... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det var säkert problemet. Lätt när man hittar det. Hoppas det går bra. Går ju att sätta i en gänginsats i värsta fall.

Eller att förlänga kabeln och sätta den nån annanstans. Ha det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snurran gick som vanligt.. trevligt, tack för input här ovan!

En bättre gös blev det som fick följa med hem, syrran och hennes snubbe ville ha. Kul hugg, tog stopp bara :wub:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...