Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

2 hours ago Nils l sa:

Då är det dags för mig också att ta fram stora stången.

Ja, det får du göra! Nu blir det många timmar vid älvarna.:thumbsup: Kalix älv, Ängesån o Laino älv? Det är väl dom som du fiskar i va?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Nils l sa:

Brukar hålla mig i Ängesån. Minst regler och revirpinkning där. 

Då är det lugnast så.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Nils l sa:

Harrlek i en vägtrumma mellan några sjöar.

VID_20170604_232053.mp4

Fin film Nils!:) Det var några riktigt fina harrar med här i filmen.:wub: Svårt att bedömma storleken på film men dom såg riktigt fina ut.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Nils l sa:

Några år garanterat över 60 cm.

Kan tänka mig det, för några såg riktigt stora ut.:thumbsup: Bra för framtiden.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är en laxgrop men frågan är om det är någon hemma eller ännu en nitlott.

1496947367465-986736316.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago Nils l sa:

Här är en laxgrop men frågan är om det är någon hemma eller ännu en nitlott.

Då är det väl bara att du provar o nöter där, och kanske plötsligt händer det.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Nils l sa:

Två repor inte ett liv. Det är sent i år.

Ok! Ja visst är det det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskefråga.

Jag har inte fiskat sen sent 80-tal tidigt 90-tal, då man fortfarande utan större problem kunde dra upp torsk med kastspö i Östersjön, och fick  under en paddlingshelg i Södermanland förra veckan suget tillbaka.

Kikade runt lite och vad jag tycker ser roligt ut är jerk-fiske, några som har erfarenhet av det?
Kikade även på utrustning och hittade den här, funkar den för en nybörjare?

https://www.outdoorexperten.se/p-26600-bft-piglet-jerkbait-set.aspx

Har fått höra att man inte bör köpa "kit" men kostar det 2kkr borde det väl inte enbart vara skräp?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Björnstigen sa:

Fiskefråga.

Jag har inte fiskat sen sent 80-tal tidigt 90-tal, då man fortfarande utan större problem kunde dra upp torsk med kastspö i Östersjön, och fick  under en paddlingshelg i Södermanland förra veckan suget tillbaka.

Kikade runt lite och vad jag tycker ser roligt ut är jerk-fiske, några som har erfarenhet av det?
Kikade även på utrustning och hittade den här, funkar den för en nybörjare?

https://www.outdoorexperten.se/p-26600-bft-piglet-jerkbait-set.aspx

Har fått höra att man inte bör köpa "kit" men kostar det 2kkr borde det väl inte enbart vara skräp?

Jag kan inte yttra mig om just det setet men..

Ska du Jerka tyngre beten är rullen det viktigaste att lägga krutet på. Den måste tåla rycken och det brukar inte billigare rullar göra i längden. Multirulle är nog ett måste också då, haspel är inte designad för att Jerka tungt med.

Jag kan även rekommendera större gummibeten också om det är grov gädda du vill åt, det har funkat bättre för mig än jerk.

Det blir med fiske som med skytte och jakt, valet av utrustning måste vägas emot vad, hur mycket och vart du ska fiska. Tänkte du fiska abborre är jerkutrustning inte det du söker.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

rullen är nog för klen speciellt om du går upp å börjar flänga gummibeten på 100 gram + är inte riktigt avsett för jerkbait fiske utan vertikalfiske men håller du dej runt <60 gram så funkar den nog

i mitt kit kostade bara rullen dryga 2 k sen spöt drygt 900kr (rea på 20%)

 

upptäckt att fejan är rätt bra att köpa "färdiga kitt"

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-06-08 at 23:14 Nils l sa:

Två repor inte ett liv. Det är sent i år.

Jag hade ett längre samtal igår kväll med flugfiskaren tvärs över gatan. Han höll på att lägga på ny backinlina igår o nu är bilen borta igen.:thumbsup: Han har tappat 4 laxar varav 1 igår morse på +15 kg i Kamlungeforsen. Resten kan du räkna ut själv.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fin lax och de är på väg åt mitt håll. Snart dags att osäkra på riktigt! 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Nils l sa:

Fin lax och de är på väg åt mitt håll. Snart dags att osäkra på riktigt! 

Ja, den är riktigt fin den laxen! Ja, det är väl snart dags för dig.:thumbsup: Allt i topptrim?;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flugaekarna är fulla. Tvåhundrafemtio meter backing plus 45 meter runningline. Fortfarande hål i vadarna ovanför höften men inte ofta man vadar så djupt. Där står ju fisken. Jo jag är ready to go! 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Nils l sa:

Flugaekarna är fulla. Tvåhundrafemtio meter backing plus 45 meter runningline. Fortfarande hål i vadarna ovanför höften men inte ofta man vadar så djupt. Där står ju fisken. Jo jag är ready to go! 

Kör hårt nu Nils! Dom är snart uppe hos dig! :thumbsup: Glöm inte foto.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...