Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

4 minutes ago Nils l sa:

Nu är det så mycket vatten att det är inte fiskbart i älvarna.

Ja, jag har sett det! Det är riktigt högt nu, men värre uppe i Ängesåns biflöden har jag hört.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Högvatten Nils! Fotot är taget över Långforsen, Kalix älv. Gränsen går ju mellan Bondersbyn-Börjelsbyn lite längre ner i forsen.

WP_20170720_08_47_35_Rich_LI.thumb.jpg.66ef20734a945998a942d017507280b4.jpg

Vattennivån är som under islossningen o snösmältningen på våren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit ut idag till övre delen av ängesån. Satt på åbrinken och käkade då en lax visade sig. Kunde inte låta bli och hämtade lilla laxspöet i bilen. Tredje kastet ser jag plogen i vattnet då laxen jagar flugan men utan att ta. Det var enda pulshöjaren för kvällen. Tog två repor men inget mer. Vattnet har sjunkit ca två dm idag. Linaälven däremot vågar man inte gå i närheten av. Var milen från älven början men vattnet går upp i skogen och det låter som storforsen i Vidsel. Har aldrig sett så mycket vatten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Nils l sa:

Har varit ut idag till övre delen av ängesån. Satt på åbrinken och käkade då en lax visade sig. Kunde inte låta bli och hämtade lilla laxspöet i bilen. Tredje kastet ser jag plogen i vattnet då laxen jagar flugan men utan att ta. Det var enda pulshöjaren för kvällen. Tog två repor men inget mer. Vattnet har sjunkit ca två dm idag. Linaälven däremot vågar man inte gå i närheten av. Var milen från älven början men vattnet går upp i skogen och det låter som storforsen i Vidsel. Har aldrig sett så mycket vatten.

Det är grymt mycket vatten i älven nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Den bjöd på en väldigt trevligt fajt. :-)

Lite för högt vatten här uppe men några öringar runt 40cm samt några harrar runt 35cm blev ändå. Dessutom mycket smått men trevliga.

Vi ska se vad det blir ikväll - sista kvällen på resan...

IMG_6939.JPG

IMG_6955.JPG

IMG_6959.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Thursday, July 20, 2017 at 12:03 lsjonsson sa:

Högvatten Nils! Fotot är taget över Långforsen, Kalix älv. Gränsen går ju mellan Bondersbyn-Börjelsbyn lite längre ner i forsen.

WP_20170720_08_47_35_Rich_LI.thumb.jpg.66ef20734a945998a942d017507280b4.jpg

Vattennivån är som under islossningen o snösmältningen på våren.

Det är ju sjukt vad vatten det är. Känner mig inte helt trygg i kanoten på en del ställen. En kantring och det är slut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Högt vatten uppe i Tana älv. Magiska vyer och fiskeplatser, ett återbesök är så givet det kan bli. En tappad lax och någon harr har man fått. Om jag fick välja skulle jag vara här i någon månad förstås... 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Högt vatten uppe i Tana älv. Magiska vyer och fiskeplatser, ett återbesök är så givet det kan bli. En tappad lax och någon harr har man fått. Om jag fick välja skulle jag vara här i någon månad förstås... 

Jag tror att neiden är ett bättre val när det är så här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Nils l sa:

Det är ju sjukt vad vatten det är. Känner mig inte helt trygg i kanoten på en del ställen. En kantring och det är slut.

Ja visst är det helt sjukt vad vatten det är. Det förstår jag mycket väl Nils! Det är riktigt strömt i älvarna nu med det vattenståndet  så manska inte göra något dumt. Bättre att tänka sig för en extra gång. Grannen var upp till Linaälven igår o slyn/småbuskar som växer jämte älvenär helt under vattnet. Vattenståndet måste då sjunka minst 80-100 cm för att man ska känna sig säker, sa han. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-07-22 at 13:20 Nils l sa:

Stack ut i går efter jobbet utan att åka hem först. Har gett bort en del lax till en bekant som fått finbesök från Estland då han ville bjuda på lax. Sökte upp och fiskade av två gropar och åkte till den tredje men jag stannade bilen alldeles vid älven och ringde mamma innan jag klev ut. Medan jag pratar med henne så visar sig en lax där jag tänker vada över. Har aldrig sett annat än harr där men laxen passerar ju så jag avslutar snabbt samtalet och smyger mig förbi platsen utan att plaska eller skrapa i stenarna allt för mycket. River av klumpen och så mycket runningline som jag bedömer avståndet till en punkt fem meter ovanför vaket då jag inte vet om laxen har stigit. Första kastet ger inget men i andra kastet sugs flugan fast i något fruktansvärt tungt. Drillningen tar minst halvtimmen och laxen använder sig mest av strömmen och känns mest ohanterlig på grund av vikten. Jag klappar till med handen i vattnet för att få en reaktion och den far iväg med femtio meter lina utan att jag kan göra annat än lägga lite handbroms på spolen. Men tillslut kan jag handtaila laxen och konstaterar att flugan sitter långt bak i gälarna. Synd på en tiokilos hona men man får inte välja. Nu är det definitivt slut och jag har den lax jag behöver till både mig själv och släkt och vänner.

Gott! Hur ser vattennivåerna ut just nu och vad ligger vattentemperaturen på? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det börjar sjunka och vattentempen är nog så nära perfekt det går. Har bara mätt med handen och jag tippar mellan tio och fjorton grader.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag borde jag gett fan i att kliva upp. Saltade fisken i går och trots massor med salt både på utsidan och på insidan och femton timmar i salt så blev fisken osalt. Kan inte ge bort osalt fisk så nu sitter jag med ca sju kg halvsalt sik och vet varken in eller ut. Måste laga till den på något sätt och göra matbackar. Åkte ut och tog ytterligare fem sikar som nu ska få ligga och dra salt till på tisdag. Men inte nog med det, först tappade jag lilla håven över bord och sedan släppte ankaret från repet och jag vet att jag knutit fast den ordentligt. Men utan håv och ankare så var det bara att lyfta på mössan och ge upp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-07-22 at 21:33 ÅlandsFilip sa:

Högt vatten uppe i Tana älv. Magiska vyer och fiskeplatser, ett återbesök är så givet det kan bli. En tappad lax och någon harr har man fått. Om jag fick välja skulle jag vara här i någon månad förstås... 

Det är väl lika sent där uppe som det är i Sverige efter den sena våren. Bilderna som man har sett där uppe ifrån har varit grymma med magiskt landskap. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Nils l sa:

Idag borde jag gett fan i att kliva upp. Saltade fisken i går och trots massor med salt både på utsidan och på insidan och femton timmar i salt så blev fisken osalt. Kan inte ge bort osalt fisk så nu sitter jag med ca sju kg halvsalt sik och vet varken in eller ut. Måste laga till den på något sätt och göra matbackar. Åkte ut och tog ytterligare fem sikar som nu ska få ligga och dra salt till på tisdag. Men inte nog med det, först tappade jag lilla håven över bord och sedan släppte ankaret från repet och jag vet att jag knutit fast den ordentligt. Men utan håv och ankare så var det bara att lyfta på mössan och ge upp.

Har du rökt fisken hel är nödlösningen att ha den i saltvatten efter rökningen. Fungerar riktigt bra. Jag gör alltid så att jag har den i saltlag istället för att bara sätta salt i fisken om jag skall röka den.

1 liter havssalt på 7 l vatten ca.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Nils l sa:

Det börjar sjunka och vattentempen är nog så nära perfekt det går. Har bara mätt med handen och jag tippar mellan tio och fjorton grader.

Även här nere har vattnet börja sjunka i älven. Ca15-25 cm har det fallit, tror jag. Svårt att bedömma på avstånd. 

Förra veckan.

59760d7a0da95_Kalixlvca70-80cmvernormaltvattenstnd.thumb.jpg.72f39d19a570a65d190ebaacacb500ef.jpg

Idag.

WP_20170724_11_36_00_Rich_LI.thumb.jpg.351139189d8eec5bf0c9c83097251d03.jpg

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-07-20 at 12:03 lsjonsson sa:

Högvatten Nils! Fotot är taget över Långforsen, Kalix älv. Gränsen går ju mellan Bondersbyn-Börjelsbyn lite längre ner i forsen.

WP_20170720_08_47_35_Rich_LI.thumb.jpg.66ef20734a945998a942d017507280b4.jpg

Vattennivån är som under islossningen o snösmältningen på våren.

WP_20170728_08_57_44_Rich_LI.thumb.jpg.0c5e5e24e4d10cfd2c65e46b536116d6.jpg

...och idag har älven fallit ännu mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härliga bilder!

 

Om prick en timma går jag på semester i 4 veckor och det kommer bara handla om fiske och jakt. Många turer norröver blir det. wohooooo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...