Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Foffe

Den stora fisketråden

Recommended Posts

Hipshot

Gårdagens fiske var skumt som fan.. 

Stor sjö så jag körde i princip runt den.. första kända grynnan jag testade, brukar hysa gös utanför på en brant.. soprent. En rätt trött gädda gjorde faktiskt två lama försök att ta jiggen men andra försöket så såg jag den så jag gav fan i att kroka. 

Hittade en drift utmed en vass.. så totalt ogösigt.. men där såg jag fisk som följde jiggen på strax över 2 m djup. Vad det var vet jag inte, gissar på gädda.. Iövrigt så heeelt dött fiskemässigt. 

Däremot på det säkra gösstället.. mört eller löjor.. 2-4 cm stora.. i mängder som inte går att beskriva.. De var ta mej fan över allt! Jag var runt på en ganska stor yta och överallt hade jag dem i loden. Såg dem passera båten.. i mängd. Och under dem, abborre som jagade dem. Vet inte om gösarna ställde om till den här dieten med men någon gös såg jag aldrig öht. Sen om smågös var uppe och jagade på 2-3 meter, det går inte att säga, men nere på botten fanns de inte i alla fall.

Ingen vind heller, helt kass.. drifterna gick på tok för sakta. Bröt ganska tidigt, var väl hemma 17 kanske efter att ha dragit runt 8 hemifrån.

Hipshot

Låter nice, hade gärna dragit ut jag med men icke.. inloggning 19.00.. 

Nils l

Kommit iland med träningsvärkrn från helvetet. Inte ett enda mygg på hela dagen men som det blåst är det inte så konstigt. 34 abborrar i varierande storlek och som vanligt så blev Göran den ofrivillige gäddkungen. De tycker om honom men det är inte ömsesidigt. Däremot så var det desto mer mygg och knott när vi kom iland och vi slog nog rekord i lastning av kanot. Nu kokar lagen till den stundande rökning som väntar. Nu ska det avnjutas sommarens första abborrrökning och mosad mandel med abborre och citron på tunnbröd. 

strävhår
11 hours ago, Nils l said:

Delat ut rökr abborre överallt. 

IMG_20200628_150535_4.jpg

Inte här ?!? 🤔

• Like 1

tecno
1 hour ago, strävhår said:

Inte här ?!? 🤔

Och inte här heller ;)

• Like 1

Hipshot
17 hours ago Nils l sa:

Delat ut rökr abborre överallt. 

IMG_20200628_150535_4.jpg

Inte sett en rökt firre på evigheter! Väntar på norrlänska borrar :thumbsup:

• Like 1

Nils l

Allt är möjligt. Jag lovar att den som ordnar en schysst jakt på gås eller en rabbisjakt med iller kan förvänta sig att det belönas med diverse norrländska lyxvaror.  I år blir det kronår med bär av alla de slag. Misstänker att min gode vän qvarnhill inte behöver lingon det här året och kanske inte nästa heller om han inte lever på lingon endast

• Like 1

Hipshot

Vafan.. nästan så vi kan försöka göra ett byte? Jag sparar på mej ett gäng gös och du ett gäng flundra.. Vad säger du om det?

culot
6 hours ago Hipshot sa:

Vafan.. nästan så vi kan försöka göra ett byte? Jag sparar på mej ett gäng gös och du ett gäng flundra.. Vad säger du om det?

Flundra är tyvärr ett jäkligt osäkert kort för mig , sik brukar vi få bra och den blir jäkligt god. Men visst om jag får bra med Flundra ska jag tänka på han som släpper tbx Gös 😎

• Haha 1

Hipshot
3 hours ago culot sa:

Flundra är tyvärr ett jäkligt osäkert kort för mig , sik brukar vi få bra och den blir jäkligt god. Men visst om jag får bra med Flundra ska jag tänka på han som släpper tbx Gös 😎

Bjuder dej på denna länk culot, tror du redan har koll om inte så.. varsågod! 

Nubehöverduinteskärasönderalltutankantjuvtittahär

culot
48 minutes ago Hipshot sa:

Bjuder dej på denna länk culot, tror du redan har koll om inte så.. varsågod! 

Nubehöverduinteskärasönderalltutankantjuvtittahär

Jag kollar hans tråd, har fått honom Fota krutet.   Krutvikten hade vart intressant men det är hans tråd ., Han har dock en jäkla förmåga att få plugg  till sig.,

Hipshot

Heldag på två sjöar.. Första, Skedviken.. om möjligt ännu mer fisk på loden än sist.. men i helvete att de vill smaka jigg. Förmodligen brax eller mört eller något annat bös.. Tyckte ekona var rejält stora tidvis så jag misstänkte gös men förmodligen inte. Lämnade det området och hittade då lite mer intressanta fiskar, större och stod mer still på botten. Där hade jag ett pet, det var fan inget hugg utan fisken simmade in jiggen i käften.. märkte när jag skulle darra till på spöt att jag inte fick kontakt med jiggen. Mothugget vart sådär så gösen följde med två meter upp sen klev den av. Efter det nada.

Per skulle joina så jag sa att kör till Gavel, detta är kass. Väl där så var det kass även där.. Åska på G och ingen vind. Såg fisk som tittade på jiggen men inte mer. Fick en gädda i mellanvattnet när jag lyfte mot ett hyggligt eko, trodde det var gös men alls icke. Äckliga fiskar, fuckade upp jiggen och stingern..

Bajs!

Per_B

Förra sommaren så sa grabben att Jigg var det som gällde så vi for till butiken och storhandlade....resultat fiskemässigt...nada! Men jag kanske vevade in tokigt..

killer_mouse
27 minutes ago Per_B sa:

Förra sommaren så sa grabben att Jigg var det som gällde så vi for till butiken och storhandlade....resultat fiskemässigt...nada! Men jag kanske vevade in tokigt..

Vilken sort av jigg och hur fiskar du in den ? Abborre eller gädda  olika jiggar kräver olika tekniker  

Hipshot

Ska testa ngt nytt..för mej.. Jag ska ut  på sjön nu och kolla. Tänker mej att vertikala lite gös och sen när det ljusnar om jag orkar och är kvar.. dra abborre..

Fixa kaffe bara sen iväg!

• Like 2

Nils l

Jag och en kompis var ut och jiggade  abborre inatt. Det blev25 stora abborrar och tio mindre gäddor. Vi hade båda på ett par riktigt stora gäddor vi inte fick upp. Det fanns inget vi kunde göra med våra klena jiggspön. Det kändes som att det satt fast i sten men stenen rörde på sig. 

• Like 2

lsjonsson
1 minute ago Nils l sa:

Jag och en kompis var ut och jiggade  abborre inatt. Det blev25 stora abborrar och tio mindre gäddor. Vi hade båda på ett par riktigt stora gäddor vi inte fick upp. Det fanns inget vi kunde göra med våra klena jiggspön. Det kändes som att det satt fast i sten men stenen rörde på sig. 

Du får ta med dig ett kraftigare spö nästa gång och rigga upp det för mete efter gammelgäddan bara du fixar upp betesfisk, typ mört i 60 g-klassen.:thumbsup:

Nils l

Den där storleken backar inte för en sik i trekilosklassen som bete. Min kompis sa att han nog fastnat i en buss. Men jag håller med dig om att det är ett kul sätt att ta gädda på.

• Like 2

Hipshot

Jag var inte lika lyckosam.. Jiggade tre kast, tog två gäddor satte tredje i botten.. sen var det färdigjiggat!

Vertikalandet var segt som fan.. klev på en knappt 3 kg gös direkt som jag landade.. sen hade jag två pet där ena nog var abborre samt en gös till som klev på men skakade bort jiggen i ytan. 

Såg massor med fisk men djupt osäker på vafan det var.. önskar jag hade ett kastnät så man kunde kolla åtminstone? Gissar faktiskt på mindre gös som nöjde sig med att kika på jiggen.

Ruttnade fram på morgonkvisten och riggade en spinnare.. Det var roligare, drog ngr abborrar, inte samma mängd och storlek som Nils men helt okay, kul fiske! 

Satte spinnren i ngt som var "löst" kände att jag flyttade på ngt.. Åkte dit och såg spinnaren i vattnet, väl där så satt den i ett rep. Aha.. en kräftbur.. Alls icke! Drog upp en dragg, en blyplätt. Förmodligen hade ngn satt den i botten och skurit av linan. Kul! Ända tills jag själv satte mitt ankare.. jävla skit, drog med motorn åt flera håll men icke. Märkte att man var seg då, tappade tålamodet ganska snart och skar av repet.

Funderar på att ladda upp ett extrabatteri och trolla en natt på kul nästa sväng..