Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Foffe

Den stora fisketråden

Recommended Posts

Nils l
1 hour ago Hipshot sa:

Men vad ska du med gäddorna till? De biter bara sönder linan, bajsfiskar.

De där slemhelgarna bjuder ju alltid in sig själva när man fiskat en stund. Men jag fick en förfrågan av en bekant som ville ha dem. Efter att ha frågat tre ggr om hon verkligen visste vad hon sa och bad om så har jag snart levererat trettiotalet grönögda till dem. Men nu hade hon visst nog sa hon. 

• Haha 1

Hipshot

Hade jag inte varit så blödig så hade jag slagit ihjäl och lagt på rävåteln men fixar inte det rikigt så de får gå tillbaka...

Nils l
På 2020-07-05 at 14:10 Ken1 sa:

Kan bli några kast i sommar så plockade fram "nya" rullen och smorde upp den lite😁😎

IMG_20200705_140538.jpg

Såna där rullar byggs inte längre. Jag har en cardinal modell 66 som visserligen är pensionär sedan åtskilliga år men som bara behöver lite lina och fett så är den Still going strong! Den har fått bekänna färg i alla väder och vatten. 

• Like 1

Hipshot

Jag har en svensktillverkad 154 utlånad till far just nu..som inte sliter ut den.. Gillar den skarpt, bra många mil invevad lina där.. Fick den när jag fyllde 13 tror jag..

Dahla
24 minutes ago Nils l sa:

Såna där rullar byggs inte längre. Jag har en cardinal modell 66 som visserligen är pensionär sedan åtskilliga år men som bara behöver lite lina och fett så är den Still going strong! Den har fått bekänna färg i alla väder och vatten. 

🙂

Jag har en cardinal c3 som dessvärre behöver en del till justeringen för slirbromsen... som tur är går den delen att ta från exempelvis en 66:a... ABU hade slut på den delen i sitt lager. 

Nils l

Jag äger både en 444, en 66 och en 157 men tyvärr så var den sist nämda en enklare version av mod. 57 som var kullagrad. Det var även de sista haspelrullar som var någon kvalitet på. Garcia var ingen bra partner på det sättet. Därremot så återfinns ABU,s kvalitetskänsla i deras multirullar. Jag har fått ta över en  recordrulle och ett gammalt stålspö med tillhörande svart spunnen lina. Den rullen är nog oförstörbar men kommer aldrig mer att fiskas med heller. 

Dahla

Gamla record-rullar funkar ypperligt till mete och pimpelfiske om man inte lyckas kasta med dom.

• Like 2

Hipshot
8 hours ago Nils l sa:

Jag äger både en 444, en 66 och en 157 men tyvärr så var den sist nämda en enklare version av mod. 57 som var kullagrad. Det var även de sista haspelrullar som var någon kvalitet på. Garcia var ingen bra partner på det sättet. Därremot så återfinns ABU,s kvalitetskänsla i deras multirullar. Jag har fått ta över en  recordrulle och ett gammalt stålspö med tillhörande svart spunnen lina. Den rullen är nog oförstörbar men kommer aldrig mer att fiskas med heller. 

När jag var liten så stog det i ett hörn på sjöboden där vi hölls om somrarna i St Anna två spön av glasfiber med den där nedsäkningen som var standard då vid rullfästet. Båda rustade med svart spunnen lina som höll ruskigt bra.. På dem satt ofta ngt gammalt Atom eller Utö, då hade Utö en röd glaspärla i framändan som skulle vara ngt öga.. Dåtidens hightech :wub: 

De var väl inget speciellt med dem men jag önskar att jag haft dem kvar.. 

Övervägt att köpa såna här gamla Recordrullar till isfisket men släppt tanken pga utväxlingen.. Fina grejer oavsett!!

• Like 1

culot
På 2020-07-15 at 02:48 Hipshot sa:

Jag drar ut och c&r:ar några gösar i morgon 😍😂

CP

• Haha 1

culot
16 hours ago Nils l sa:

Tror jag skickade 4-5 amassadör rullar som låg i bruna askar på brasan när jag rensa sjöboden . 

• Haha 1

Dahla

Brann metallen bra? 🙄

Franchi
45 minutes ago culot sa:

Tror jag skickade 4-5 amassadör rullar som låg i bruna askar på brasan när jag rensa sjöboden . 

CP.

Ha de.

• Thanks 1
  • Haha 1

Ken1

Får väll visa reserv riggen också. Skulle kanske behövas dammas av 🙄🙄

20200716_150619.jpg

• Like 1
  • Haha 1

Hipshot
3 hours ago Ken1 sa:

20200716_150619.jpg

Min första och andra Abumatic 220 var rejält modern jämförelsevis.. Tror faktiskt jag fick min första Abumatic på Gotland när vi där runt -80.. 

• Like 1

culot
18 hours ago Franchi sa:

CP.

Ha de.

Ja speciellt när det finns knäppskallar som betalar bra för den mest oansenliga rulle 

Fast det kan sitta nån kvar på nåt spö i bon som jag inte kastat ännu ....

lsjonsson
17 hours ago Ken1 sa:

20200716_150619.jpg

Jag har själv haft flera Abumatic som jag har kört slut på och avvecklat. Raritet Ken!:thumbsup:

• Like 1

LGH

Tog en paus i renoveringen och spenderade en natt i gästhus hos mor på Väddö i helgen. Jag fick en kanske 40 grams abborre efter många om och med medan dottern drog upp fem skapliga abborrar plus tre mörtar. :D 

Vi lade även nät i havet över natten med grannarna. Vi fick sju stadiga abborrar (största 680 g, de andra mellan 400 och 500) i ett nät, de andra två näten var tomma.

Grannarnas grannar hade lagt ett par 60 mm nät 100 m längre ut, de kom hem med en lax på 5,7 kg, en på 2,5 samt en hel del plattfisk (alla där ute säger piggvar men jag är skeptisk ;)).

• Like 1

Hipshot
5 minutes ago LGH sa:

Tog en paus i renoveringen och spenderade en natt i gästhus hos mor på Väddö i helgen. Jag fick en kanske 40 grams abborre efter många om och med medan dottern drog upp fem skapliga abborrar plus tre mörtar.  

Vi lade även nät i havet över natten med grannarna. Vi fick sju stadiga abborrar (största 680 g, de andra mellan 400 och 500) i ett nät, de andra två näten var tomma.

Grannarnas grannar hade lagt ett par 60 mm nät 100 m längre ut, de kom hem med en lax på 5,7 kg, en på 2,5 samt en hel del plattfisk (alla där ute säger piggvar men jag är skeptisk ).

Intressant!! 

Kan du  beskriva vart? Jag är sjukt nyfiken på plattfisken där.. Om du så vill så i pm.. 

Ska försöka mej på att meta flundra/plattfisk..

lsjonsson
18 minutes ago LGH sa:

Tog en paus i renoveringen och spenderade en natt i gästhus hos mor på Väddö i helgen. Jag fick en kanske 40 grams abborre efter många om och med medan dottern drog upp fem skapliga abborrar plus tre mörtar.  

Grannarnas grannar hade lagt ett par 60 mm nät 100 m längre ut, de kom hem med en lax på 5,7 kg, en på 2,5 samt en hel del plattfisk (alla där ute säger piggvar men jag är skeptisk ).

Foto på piggvar? 

I yngre år (-63) var jag med föräldrarna o hälsade på en studiekamrat från tiden i V-tyskland ute på Gotland och där sa dom också piggvar. Dom hade en fiskare till granne som sa piggvar också.

Hipshot

Dagpass 2 av 3.. M har dragit till syrran sin i Söderköping och Wilda skulle ha kompisar hemma i em så efter jobbet idag så blir det en sväng på sjön. Dagpass igen i morgon så det blir inte sent.. ska nöta lite till med borrarna tror jag, var lite kul att vertikala dem. Kändes lite enklare, tycker det är ganska segt att stå och jigga på borrarna när de hålls på 4-5 meters djup.. enklare att bara sänka mot branterna så hugger det rätt fort.

Fick nog första gösen på paddelstjärt sist.. en liten rackare högg på en 10 cm shadtezz.. Kul! 

Hipshot

Dagpass 3/3.. gårdagens fiske sög på riktigt.. lite för mycket vind, stökigt.. svårt att ha jiggen i konen hela tiden.. såg massor av fisk, smågös eller ngt som stiger och tittar på jiggen och skiter i det därefter.

Börjar bli lite less på fisket, skönt att rävjakten tarvid så man kan tagga ned detta trams.. Ska ut ngr gånger till, ska ut med en kompis från uppväxten som var sugen..  men inte förrän kommande vecka.

Två gäddor.. och en ..30 grams borre på spinn typ.. urk.