Hoppa till innehåll

Ruger 10/22 för Mach 2?


Wizard

Recommended Posts

Någon som har provat en sådan bössa?

Av anledning som jag kommer att avslöja om en vecka eller så så har jag börjat leta efter en halvautomat kamrad i Mach 2 men inte hittat någon bössa på marknaden.

Det jag har läst om är en Marlin men den blev aldrig serieproducerad pga en del problem och jag gissar på att det gäller de andra tillverkarna också.

Sen har den väl inte en så stor publik med tanke på den "något" dyrare ammunitionen så det är väl också en bidragande faktor.

Om man skulle låta bygga en Ruger 10/22 med Mach 2 pipa, skulle matningen funka från magasinet eller skulle det kräva en massa extrajobb?

Finns det någon juridisk aspekt på Mach 2/.17 HMR i halvauto-utförande eller är det bara att gå på klass 4 reglerna?

Är det så att en dylik rigg skulle strula lite då och då så lägger jag ner projektet på en gång men man måste ju undersöka ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant frågeställning. Jag har en 10-22 i kal 22lr som fungerar utmärkt som den är men jag har hört om en som tog hem en pipa från staterna i kaliber 17mach2. det är onekligen en rolig kaliber som helt klart har sitt användningsområde.

Pipbyten på en 10-22 är mycket enkla, det är två skruvar att lossa så är det bara att tjonga i en ny pipa, klockrent med flera pipor till samma vapen.

Jag skulle också gärna få veta om det går att köpa en extra pipa i kalibern till min 10-22a, och i så fall var.

Hittade en intressant sida:

http://www.gunreports.com/special_reports/special_purpose/Building-10-17-Mach-2-Volquartsen-Power-Custom873-1.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ebaco har kit,

länken berättar också vad som är bekymmersamt med dessa konverteringar,

det krävs ett slutstycke med mer massa o en styvare fjäder för att hantera den intensivare impulsen av patronen,

men annars har det inte varit några bekymmer.

Precisionen bestäms av pipan man väljer o dess montering, går tydligen att få dem med bättre/sämre passning samt matning har fungerat såsom 10/22:or fungerar.

Sammanfattningsvis kan sägas att det har varit o är en attraktiv tanke för min del men kräver så mycket att jag inte känt mig motiverad.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har sett den länken innan och Ebaco slutade sälja det kitet för ett bra tag sedan dessvärre...

Har sett slutstycke på annat ställe och pipan torde inte vara ett problem för vår svetsande pipkrökare här på forumet att yxa till ;)

Det är driften som jag är nyfiken på men är det som du säger att många har fått pinalerna att fungera så kan det vara ett möjligt projekt framöver...

Skall försöka höra efter vad det kostar att få hem slutstycke och pipa för att se vilken ekonomi kan hamnar på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nyfiken på detta! roligt projekt o roligt o få veta varför man kommer på en så rolig ide!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nyfiken på detta! roligt projekt o roligt o få veta varför man kommer på en så rolig ide!

Det kommer så småningom ;)

Men det finns ett syfte helt klart!

Just nu verkar det enda problemet vara att få tag i ett slutstycke som klarar av det hela och de som tidigare fanns går nu ej att beställa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt så plockar jag hem en pipa från LW åt dig om du så vill. Kollar när jag hinner vilket är mellan varven om det går att få hem ett kit som får pangen att funka...

Det jag funderar över så där direkt är varför inte orginal slutstycket funkar sålänge man byter till starkare/bättre fjäder samt rekylbuffer? Finns garanterat milsvida att läsa om detta men är det nån som vet på rak arm?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Robban har i delar rätt, det om pipa dvs,

annars är det min ringa fattningsförmåga som meddelar för mig att det faktiskt är i mycket inte bara frågan om rekylfjädern styrka/kraft utan slutstyckets massa som reglerar när det börjar att öppna sig efter att man avlossat skott,

det är där som det är viktigt med den tyngre/trögare bulten, så frågan är, kan man tynga ner det existerande slutstycket? Då behöver man inget nytt.

Som projekt sätt är detta nice.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, av det jag har läst så kräver det även ett tyngre slutstycke... Huruvida man kan tilfoga mer massa på originalet och på så sätt göra det funktionsdugligt kan man nog ta en funderare på...

Hade jag haft prylarna hemma hade jag gjort mig ett eget slutstycke men å andra sidan var det så länge sedan jag fräste och svarvade att det nog skulle ta en stund... ;)

Jag är fortfarande ute och läser on the net för att se vad de som har byggt dylika bössor har för kvalitet och diftsäkerhet på dessa.

Men om alla parametrarna kommer att stämma och framförallt en inte tar för mycket tid så kan det bli av inom inte allt för länge!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag iofs inte kollat men borde inte dyrway ha nått av det du söker? Jag är rätt säker på att dom har pipor i 17 Mach 2 så då borde dom ju kunna erhålla resten av vad som krävs?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag iofs inte kollat men borde inte dyrway ha nått av det du söker? Jag är rätt säker på att dom har pipor i 17 Mach 2 så då borde dom ju kunna erhålla resten av vad som krävs?

Jamensermanpå! ^_^

http://www.midwaysverige.net/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/619184

3462 riksdaler för slutstycke.

3524 riksdaler för Mach2 pipa (den billigaste jag hittade där i alla fall, Robblan kanske har bättre deal, vem vet...)

Vad får man betala för en begagnad 10/22 donatorbössa?

Nytt trycke skall det också vara men det kan vänta...

Inget billigt bygge direkt men klart intressant!

Måste nog sälja min CZ 453 Varmint för att delfinansiera detta bygget men prylarna verkar ju uppenbarligen existera! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det slutstycket kostar ungefär vad man får betala för basmodellen av en ny 10-22a :blink:

Jo, det verkar som en 10/17 kostar mellan 11-12k att bygga men då är det ju en custombössa och inte en "vanlig" plinker direkt...

En Sako Quad kostar väl ungefär samma pengar så det är ju inte extremt överdyrt men billigt blir det inte...

Men funktion före pris! :D

Det här verkar vara görbart faktiskt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förklaring kommer framöver och jag måste även övertyga en viss myndighet att jag kan få ner denna kaliber i tillräckligt låg dB innan det blir av men jag är tämligen säker på att jag kommer att lyckas.

Men jag kan inte avslöja mer än mer än att det skall skjutas ganska många skott ;)

Fortsättning följer uppenbarligen! :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

sako kvadden är nog tillräckligt snabb att ladda om tror jag. Christian och jag pratade en del om .17 idag och en mach2 bör funka för dig. vi kan pratas vid imorgon.

nu ska jag mysa med kudden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väntar på lite prylar så det har inte skruvats än, dessutom blir det en svindyr rigg så jag måste fundera ett tag till om man skall göra investeringen.

Det kommer säkerligen att landa på runt 20k och jag vete fan om det är värt det... (det är det inte men... men... vi får väl se... ;))

Tar beslut om någon månad när det blir dags.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu skakar jag liv i denna tråden igen eftersom det nu börjar bli dags att detaljplanera detta.

En sak jag har funderat på är om det inte finns en annan .22LR plattform att bygga detta på eller om det är helt fel väg att gå...

Ett annat alternativ skulle vara att skruva på en .17 Mach2 pipa på min CZ453 Varmint men då är det fortfarande en repeter samt att den bössan rör man egentligen inte... Den skjuter som en dröm!

En annan viktig detalj för detta bygget är att pipan skall vara ganska kort eftersom den skall ha dämpare och den får helt enkelt inte vara för lång.

Den skall inte skjutas på avstånd över 50 meter och oftast bara runt 10 meter. Valet av kulan är för de fragmenterande egenskaperna.

Kan fortfarande inte avslöja mer men det kommer! Det tog bara mer tid än beräknat... <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Just nu har jag inte pengarna att testa en 10/17 än eftersom med donatorbössa landar det ändå på över 13000 kr men senare i höst så kanske jag har råd!

Tanken är att använda .17 Mach2 mot kaniner och andra smådjur under kommunjakt där man inte vill ha en .22LR kula som går rakt igenom...

Det är många kaniner som skall skjutas och jag föredrar fragmenterande kulor framför blypiller ;)

Sen skall den dämpas också men där verkar det nu finnas en prototyp som skall fixa detta tämligen bra!

Jag hade nog byggt bössan redan om det inte hade varit för att jag gjorde en all-in på min T3/Robertson... :blush:

Det blev en ordentlig prislapp i slutändan på det bygget men värd varenda krona! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej,

Jag har en 10/22 i kaliber .17 och ångrar inte konverteringen.

Skjuter inte så extremt mycket men upplever inte att det varit några strul med matning eller dylikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...