Hoppa till innehåll

Haltar!


mats_bengt

Recommended Posts

Min wachtelhane på snart 5 månader har som jag tyckt haltat lite sista veckan efter typ att han har sprungit mycket eller lekt. Men i går blev det riktigt tydligt då han hade tagit ett riktigt nappatag med lillebrorsans Schnauzer. Frågan är om man ska oroar sig eller det är något övergående då han har växt otroligt mycket sista tiden. Tänkte till en början bara låta honom springa lös i trädgården och undvika för mycket leka och motion. Villrådig  ???
Koppelrasta någon vecka inga bus med kompisen utan försök hålla den så stilla det går. Om det inte blir bättre är det nog ett måste med veterinärbesök för en röntgen.Hoppas detblir bättre
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jäkla fick precis veta att man har behövt plocka bort två av valparna i kullen för halta på ett framben! Min har varit halt fram och tillbaka tills för en vecka sedan. Någon som har erfarenhet av växtvärk, hur länge det kan hålla i. Har ju röntgat honom och på de bilderna kunde man inte se något fel. Men förmodligen bedömer vetrinärer röntgenplåtar olika. Känns inte så jädra bra just nu!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har fått ge laikan två kurer med metakam innan han blev bra . nu syns det inte nåt på honom fick rådet att då jag gett sista kuren skulle jag hålla honom lungn i en månad ca.  nu håller han igång utan problem  :) :) :) :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Guest Hammarberg

Min irländska setter hade nåt liknande när han var mindre. Efter veterinär besök fick vi konstaterat att det var nåt som hette panostit, dvs växtvärk.

Vi behandlade med rimadyl och koppelrastade i 7-10 dagar och sen var det bra. Dock så kom det tillbaka några gånger, men det var vanligt att det gör det tills ungefär två års ålder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du  har helt rätt i att det är trams att de ska växa långsamt! I alla fall att vi ska försöka påverka det är trams.

ALLA stora kända hundmatstillverkare ( de som finns hos zoohandlaren, budgetmärken vet jag inget mer om än att de är allmänt sämre) är väl sammansatta för att hundarna ska må fint av dem! Valpfoder finns i flera varianter, bla för storvuxna raser, små raser osv. just för att det ska passa deras behov. Att fodertilverkarna skulle göra foder som skadar våra hundar på något minsta sätt är inte troligt tycker jag. De har ju BARA att vinna på att hundarna mår bra och vi är nöjda med fodren.

vi ska inte heller experimentera själva genom att tillsätta något i fodret(menar då extra mineraler,vitaminer osv), för det rubbar balansen i fodret som är så viktig!

Hmmm, tycker mig ha hört att valpar behöver ett bra foder för att växa normalt. Valpen växer i en takt som den ska växa. Växtverk o dylikt är väl helt naturligt.  Att vi skulle gå in för att få dem växa långsamt är väl trams !??!?!!? Den växer precis väl i den takt den ska växa, eller ? Farligt är det däremot att valpar inte får ett tillräckligt bra foder vilket kan leda  till diverse brister som kan ha dåliga följder framöver i livet. Detta är bara vad jag läst o hört och är ingen expert i saken. Undrar  .......  ???

MVH   Calle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Jag tycker att du  har helt rätt i att det är trams att de ska växa långsamt! I alla fall att vi ska försöka påverka det är trams.

ALLA stora kända hundmatstillverkare ( de som finns hos zoohandlaren, budgetmärken vet jag inget mer om än att de är allmänt sämre) är väl sammansatta för att hundarna ska må fint av dem! Valpfoder finns i flera varianter, bla för storvuxna raser, små raser osv. just för att det ska passa deras behov. Att fodertilverkarna skulle göra foder som skadar våra hundar på något minsta sätt är inte troligt tycker jag. De har ju BARA att vinna på att hundarna mår bra och vi är nöjda med fodren.

vi ska inte heller experimentera själva genom att tillsätta något i fodret(menar då extra mineraler,vitaminer osv), för det rubbar balansen i fodret som är så viktig!

Är uppfödare av Labrador och Borderterrier . Har aldrig givit mina valpar ett speciellt valpfopder , anser att de är alltför kraftiga . Jag anser att fodertillverkarna kör med  smarta försäljningstricks . Mina hundar  får just nu VOV kyckling och mår alldeles förträffligt och pålsarna är bra . Detta foder kostar för 15 kg 139 kr .
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt anser du att dessa foder är för kraftiga? Vad ger de valparna som de inte mår bra av?

Vilka försäljningtrix och vad skulle de tjäna på det? Sjuka hundar?

Att hundar mår bra och har fina pälsar visar inte helt sanningsenligt hur bra eller dåligt ett foder är.. det tar lååååång tid innan det syns på pälsen att en hund är felnärd!!

högkvalitativa foder är helt klart bättre än lågbudget

Precis samma sak för våra fyrbenta vänner som för oss människor - kvalitet lönar sig!!

Är uppfödare av Labrador och Borderterrier . Har aldrig givit mina valpar ett speciellt valpfopder , anser att de är alltför kraftiga . Jag anser att fodertillverkarna kör med  smarta försäljningstricks . Mina hundar  får just nu VOV kyckling och mår alldeles förträffligt och pålsarna är bra . Detta foder kostar för 15 kg 139 kr .
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Talar du inte lite mot dig själv nu  wifie. Budget foder visste du inget om, men det är sämre.vad grundar du då det uttalandet på?

Hammarberg skrev att hans setter hade haltat men sen inte visat mer, röntgades den sedan?armbågsfel behöver inte märkas på hunden men  syns på röntgen.

Hundskolan minskade på sina ledproblem i aveln genom att ge foder med hög proteinhalt (ca. 30%)och mindre fett(15-20%). Det är på rätt många hundar undersökningen är gjord så trovärdigheten är sannolikt god?

Att unga hundar ska hållas i lagom hull ( ingen övervikt) är viktigt i den snabba tillväxtperioden upp till ca. 8 månader är nog alla kunniga överens om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Budgetfoder = höga halter spannmål = absolut ingen optimal föda för våra hundar, som ju är rovdjur.

spannmål är billig utfyllnad så det blir det som används till budgetfoder.

Själv skulle jag aldrig bli så snål att jag drar in på kvalitet, framför allt inte när det gäller hundarna!

Talar du inte lite mot dig själv nu  wifie. Budget foder visste du inget om, men det är sämre.vad grundar du då det uttalandet på?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, det är mycket bättre. Fotfarande kan han halta till lite när han har vilat efter att han har ansträngt sig. Ni som har eller haft Wachtel vet ju att när en Wachtel är i farten så är det fart. Förmodligen är det panostit (växtvärk) för annars borde han bli sämre och inte bättre tycker jag.

När det gäller foder så borde ett dyrt och anpassat valpfoder vara att föredra, annars har vi som använder ett sådant blivit grundlurade. Använder själv Royal Canins valpfoder för medeltunga hundar.

Sen håller jag honom smal han väger ca 25 kg och är nästan 9 månader, kanske låter mycket men det är en stor hane 52 cm hög.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter mycket enligt standarden ligger vikten 18-25 tikar något mindre. Men det är inget ovanligt med större större/tyngre hanar. Men han är stor för åldern ,höjden är nog klar men han kommer musklas upp till 2-års ålder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo han är stor för sin ålder, har varit och tränat med några andra som har wachtel och trots att han är yngst är han klart störst. Hoppas bara han inte blir allt för muskelös och tung för då tappar han väl förmodligen i smidighet och spänst. Nu är han otroligt spänstig och smidig för att vara en så pass stor hund, han vänder på en femöring och hoppar en meter rakt upp i luften utan problem!

Ps. Finns det något sätt att träna hundar i smidighet och spänst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har oxå en wachtelvalp som blir 8 mån i slutet på oktober jag var fundersam när det gäller långa promenader,för mycket motion och lek osv när hunden är valp. Jag frågade min vet. och fick till svar att "det kan jag glömma" han menade att det INTE var skadligt på nåt sätt. Men för den skull ska man ju inte gå kilometersträckor med en valp eller leka och busa i timtal. Så lite bonnförnuft räcker tyckte vetten. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...