Hoppa till innehåll

Alla Basset fauve ägare..se hit!:)


Minken88

Recommended Posts

Eftersom jag själv gått och blivit med en valp av rasen

Basset fauve de Bretagne

(Chippen).

Så tänkte jag höra med just er som har eller känner någon som jagar med dessa vovvar. Om ni kunde posta upp lite bilder..men även filmer..om möjligt

:D på dessa jyckar^^

Har ni tid så får ni gärna skriva om ni vill oxså..hur långt hundarna driver respektive vilt=)

MVh//Minken88

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till hunden

Köpte min hund på sommaren 2009 så den är på försommaren faktiskt tre år nu 2012. Tänkte jag skriver ner lite om min hund så kanske du får en uppfattning om hur du kanske får det.

Lite allmänt: Klorna växer rätt så fort. De är kraftiga och bör kollas av oftare än andra hundar.

Det är en mycket social hund. Rusar fram till alla människor, dock på ett vänligt sätt - alldrig aggresivt. Rusar rakt på främlingar som kommer hem, som om det vore matte eller husse som kommer hem efter en arbetsdag. Han lugnade dock ner sig på sommaren/hösten, tonårstiden börjar väl klinga av.....

Har aldrig ståt och skällt i hemmet, inte heller i hundgården. Vissa grannar trodde inte ens vi hade en hundgård: ) Dock gnyr / pratar om han vill ut och rastas ELLER det har sprungit vilt genom trädgården.

Bajs och gräsätare av utomjordiska propertioner. Fan vet om han inte ätit mer skit av grannens katter än av maten jag ger honom. : )

Har alltid kört med Halla Foder. Uppfödaren gav valparna Halla Aktiv vilket rekommenderades att fortsätta med. Det gjorde jag också. Men Halla Aktiv verkade inte min hund riktigt gilla. Åt allt sämre och sämre, avmagrad, framåt senhösten 2010. Jag pratade då med Halla Foder och de rekommenderade Halla Medium. Det gjorde susen. Äter numera perfekt. Tyvärr tog fodret slut i höstas varvid jag kom över lite Halla Aktiv som jag gav hunden, som han faktiskt åt bra utav. Men han fick mörka utslag på kroppen - Veterinären påstod att det var "karoten-proppar"??? Fick till slut tag i foder Halla Medium igen och utslagen försvann.

Kommer ALLTID tillbaka efter avslutat drev i bakspåren.

Har ropat av honom på drev och han kom, hälsade och fortsatte driva.

Har faktiskt varit lite slarvig med att låta honom söka ut. Men står jag still, så kan han dra ut en 150 meter innan han vänder och kommer tillbaka.

Har eftersträvat mindre klövvilt för hunden.

Gris finns i vår närhet, men jag tror inte han har känt av vittring från gris. Så hur han beter sig med dem vet jag inte.

"Fyat" åt kor, hästar och får. Har inte sett några som helst problem med det. Och då har vi inte haft några längre lektioner i detta...

Jaktmässigt år för år.

2009 - 2010 Nollåringen : ) : Vi är ute i skogen på hösten i princip varje helg man får släppa hund. Driver lite 5 minuters på hare, räv och rådjur sent på hösten. Tyvärr kommer vintern tidigt och rikligt detta år så det blir inte jättemånga pass i skogen tyvärr. Lägger lite lätta blodspår på våren som funkar faktiskt väldigt bra. Första rådjursklöven bärs hela vägen hem från skogen.

2010 - 2011 Ettåringen: Hösten börjar 2010 där den slutade 2009, dvs 5 minuters drev på det mesta. Ökar dock fort till 10 - 15 minuter på rå och hare. Vi sköt första rådjuret för honom, två totalt. Verkar som han inte drev räv vad jag vet. Älg puttar vi lite på, 2 minutare. Vinter kommer ännu tidigare detta år, vilket omöjligör ytterligare drev. Redan i slutet av november vräker det ner snö. Våren tränas ytterligare blodspår. Funkar bra men jag tycker han är väldigt hetsig och ivrig på detta. Går lite fort. Dreven som gjordes på hösten gick även det lite för fort. Inte så spårnoga med andra ord. Hittar dock oftast tillbaka tillbaka till spåret. Släpper lite väl lätt vid bäckar och vägar och går till baka till husse. Därav de korta drevtiderna, som jag tror varit längre om det varit lite mindre "hinder".

2011 - 2012 Tvåringen. Är på hösten 2,5 år gammal, med två korta jaktsäsonger i bagaget. Börjar hösten där vi slutade föregående med 15 minuter. De ökar snabbt och i slutet nu så har det legat på mellan 35 - 45 minuter på rådjur. 10 - 15 minuter på hare. Inget på räv vad jag vet om. Stöter älg några minuter. Har faktiskt drivit 2 timmar och 20 minuter på något som buktade bra, vet inte vad det kan ha varit. Skjuter ett rådjur för honom. Extremt lite rådjur på grund av två hårda vintrar samt en stark lodjurstam. Bäckar och vägar är inga hinder längre vad jag kunnat konstatera. Flyger över bäckarna numera. Verkar vara lite mer spårnoga i år.

Tja det var väl vad jag kom på nu. Har du frågor så får du höra av dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till hunden

Köpte min hund på sommaren 2009 så den är på försommaren faktiskt tre år nu 2012. Tänkte jag skriver ner lite om min hund så kanske du får en uppfattning om hur du kanske får det.

Lite allmänt: Klorna växer rätt så fort. De är kraftiga och bör kollas av oftare än andra hundar.

Det är en mycket social hund. Rusar fram till alla människor, dock på ett vänligt sätt - alldrig aggresivt. Rusar rakt på främlingar som kommer hem, som om det vore matte eller husse som kommer hem efter en arbetsdag. Han lugnade dock ner sig på sommaren/hösten, tonårstiden börjar väl klinga av.....

Har aldrig ståt och skällt i hemmet, inte heller i hundgården. Vissa grannar trodde inte ens vi hade en hundgård: ) Dock gnyr / pratar om han vill ut och rastas ELLER det har sprungit vilt genom trädgården.

Bajs och gräsätare av utomjordiska propertioner. Fan vet om han inte ätit mer skit av grannens katter än av maten jag ger honom. : )

Har alltid kört med Halla Foder. Uppfödaren gav valparna Halla Aktiv vilket rekommenderades att fortsätta med. Det gjorde jag också. Men Halla Aktiv verkade inte min hund riktigt gilla. Åt allt sämre och sämre, avmagrad, framåt senhösten 2010. Jag pratade då med Halla Foder och de rekommenderade Halla Medium. Det gjorde susen. Äter numera perfekt. Tyvärr tog fodret slut i höstas varvid jag kom över lite Halla Aktiv som jag gav hunden, som han faktiskt åt bra utav. Men han fick mörka utslag på kroppen - Veterinären påstod att det var "karoten-proppar"??? Fick till slut tag i foder Halla Medium igen och utslagen försvann.

Kommer ALLTID tillbaka efter avslutat drev i bakspåren.

Har ropat av honom på drev och han kom, hälsade och fortsatte driva.

Har faktiskt varit lite slarvig med att låta honom söka ut. Men står jag still, så kan han dra ut en 150 meter innan han vänder och kommer tillbaka.

Har eftersträvat mindre klövvilt för hunden.

Gris finns i vår närhet, men jag tror inte han har känt av vittring från gris. Så hur han beter sig med dem vet jag inte.

"Fyat" åt kor, hästar och får. Har inte sett några som helst problem med det. Och då har vi inte haft några längre lektioner i detta...

Jaktmässigt år för år.

2009 - 2010 Nollåringen : ) : Vi är ute i skogen på hösten i princip varje helg man får släppa hund. Driver lite 5 minuters på hare, räv och rådjur sent på hösten. Tyvärr kommer vintern tidigt och rikligt detta år så det blir inte jättemånga pass i skogen tyvärr. Lägger lite lätta blodspår på våren som funkar faktiskt väldigt bra. Första rådjursklöven bärs hela vägen hem från skogen.

2010 - 2011 Ettåringen: Hösten börjar 2010 där den slutade 2009, dvs 5 minuters drev på det mesta. Ökar dock fort till 10 - 15 minuter på rå och hare. Vi sköt första rådjuret för honom, två totalt. Verkar som han inte drev räv vad jag vet. Älg puttar vi lite på, 2 minutare. Vinter kommer ännu tidigare detta år, vilket omöjligör ytterligare drev. Redan i slutet av november vräker det ner snö. Våren tränas ytterligare blodspår. Funkar bra men jag tycker han är väldigt hetsig och ivrig på detta. Går lite fort. Dreven som gjordes på hösten gick även det lite för fort. Inte så spårnoga med andra ord. Hittar dock oftast tillbaka tillbaka till spåret. Släpper lite väl lätt vid bäckar och vägar och går till baka till husse. Därav de korta drevtiderna, som jag tror varit längre om det varit lite mindre "hinder".

2011 - 2012 Tvåringen. Är på hösten 2,5 år gammal, med två korta jaktsäsonger i bagaget. Börjar hösten där vi slutade föregående med 15 minuter. De ökar snabbt och i slutet nu så har det legat på mellan 35 - 45 minuter på rådjur. 10 - 15 minuter på hare. Inget på räv vad jag vet om. Stöter älg några minuter. Har faktiskt drivit 2 timmar och 20 minuter på något som buktade bra, vet inte vad det kan ha varit. Skjuter ett rådjur för honom. Extremt lite rådjur på grund av två hårda vintrar samt en stark lodjurstam. Bäckar och vägar är inga hinder längre vad jag kunnat konstatera. Flyger över bäckarna numera. Verkar vara lite mer spårnoga i år.

Tja det var väl vad jag kom på nu. Har du frågor så får du höra av dig.

Men det låter riktigt trevligt :) ja att klorna växer fortare är något som jag fått veta av andra fauve ägare att man ska se sig om noga för.

Riktigt trevlig läsning och få se hur drevtiderna successivt ökat :) ..appro på det där med Bajs och grästätning..det är redan avklarat :D gjorde det 2:da dagen i skogen.

Fodret jag fick med mig hem var en påse Doggy aktiv, som senare sen ska bytas emot Pedigree..då jag fått för mig att det är bra..men Hallas foder ska givetvis tittas på oxså.

Tackar för trevlig läsning=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en fauve född nov -07. Håller med om klorna, försöker klippa dom varje vecka för att dom inte ska växa ifrån mig :-)

Han har i princip varit rådjursren från början. Kan skälla efter älg ett par minuter om han springer på nån, och blir mer och mer intresserad av gris ju äldre han blir, kan söka lite kort i färska slag och driver några minuter om han får upp nåt färskt.

Rådjursjakten har ju tyvärr blivit lite förstörd de senaste säsongerna pga av de hårda vintrarna, och det känns lite som att tvingas börja från 0 varje höst... Han är spårnoggrann och driver lugnt, men tyvärr inte så länge som vi önskat .Men den här säsongen har varit riktigt bra och han har utökat dervtiderna från 5-10 minuter upp till 25-30 minuter nu på slutet.

Söker bra, men är lite "kräsen" och tar bara upp riktigt färska slag eller vid direktkontakt. Dock har vi rätt gott om rådjur så det är inget stort problem.

Om jag ska jämföra lite med vår förra basset - en artesien, så är den största skillnaden drevtiderna och söket. Det var betydligt mer "jaktidiot" över vår artesien. Å andra sidan så är Fauven mycket säkrare och snabbare tillbaks, mer spårnoggrann och med mycket långsammare drevtempo och mer intresserad av gris. Är i det stora hela mycket nöjd med båda bassetarna :-)

Håller också med om att det är en trevlig familjehund, glad och enkel. Är nöjd med att ligga under bordet hela dagarna och kräver väldigt lite tid och engagemang mellan jakterna, förutom klorna då :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, när jag läser mitt egna inlägg låter det ju faktiskt riktigt bra. Har faktiskt inte sett på saken så själv.

Men jag har faktiskt svurit både en,två och tre gånger över vintrarna och lodjurstammen senaste åren. När man väl skaffar sig en egen jakthund, ja då vräker snön ner tidigt på säsongen två år i rad och som grädde på moset en ökad lodjurstam.

Vet inte om ni skriver jaktdagbok, men det kan jag rekommendera faktiskt. Skriv ner hundens bravader i skogen. Alltid trevligt att läsa. Sen är man ju inte perfekt på något vis som jakthundsjägare utan har gått på sunt förnuft och lite rådfrågning. Men med en jaktdagbok så behöver man ju inte göra om samma misstag på nästa jakthund man skaffar sig :P . Minnet är kort, iallafall på mig....

Var bor ni? Hade kanske varit kul att släppa hundarna på jakt framöver....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, när jag läser mitt egna inlägg låter det ju faktiskt riktigt bra. Har faktiskt inte sett på saken så själv.

Men jag har faktiskt svurit både en,två och tre gånger över vintrarna och lodjurstammen senaste åren. När man väl skaffar sig en egen jakthund, ja då vräker snön ner tidigt på säsongen två år i rad och som grädde på moset en ökad lodjurstam.

Vet inte om ni skriver jaktdagbok, men det kan jag rekommendera faktiskt. Skriv ner hundens bravader i skogen. Alltid trevligt att läsa. Sen är man ju inte perfekt på något vis som jakthundsjägare utan har gått på sunt förnuft och lite rådfrågning. Men med en jaktdagbok så behöver man ju inte göra om samma misstag på nästa jakthund man skaffar sig :P . Minnet är kort, iallafall på mig....

Var bor ni? Hade kanske varit kul att släppa hundarna på jakt framöver....

Jag bor o verkar i i Sörmland, men jagar i Östergötland :) givetvis så kommer en dagbok för hunden att skrivas både digitalt och på hederligt vis med papper o penna=)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis, Minken! Du kommer inte att ångra rasvalet!

Var hittade du din valp någonstans?

Ja tackar :) Nej lär säkert inte ångra mig det jag sett o hört hitills :D, Valpen kommer från Åseda vid"Trollpackans kennel". Riktigt roligt när Chippen söker ut som han gjort nu mellan 50-80m=)+ att han redan skällt ut katten..hehe.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jadu....med en valp ifrån dom där linjerna, så lär den jaktliga delen bli det minsta problemet :)

Ja jag tror linjerna är dom rätta vad jag fått för mig. Är faktiskt inte så insatt. Men valpen visar intresse iaf det är huvudsaken=)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja där ser man. Var ute och jagade igår med min fauve. Och det gick ju sådär kan jag säga. Ett 7 minutersdrev, tvärstopp och tillbaka på bakspår. Ett 3 minuters drev, tvärstopp och tillbaka på bakspår. Samt lite skällande på harspår som inte blev något heller. Har inte någon aning om varför det blev som det blev. Sådant kanske händer emellanåt?

Man får snabbt äta upp vad man skriver här emellanåt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja där ser man. Var ute och jagade igår med min fauve. Och det gick ju sådär kan jag säga. Ett 7 minutersdrev, tvärstopp och tillbaka på bakspår. Ett 3 minuters drev, tvärstopp och tillbaka på bakspår. Samt lite skällande på harspår som inte blev något heller. Har inte någon aning om varför det blev som det blev. Sådant kanske händer emellanåt?

Man får snabbt äta upp vad man skriver här emellanåt....

Ja fast drev är ju drev alltid nått att glädjas åt iaf:) Själv så gick jag idag efter ordinarie jakt med min fauve och han sökte ut. Och kom tillbaka efter ett tag;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Istället för o starta en tråd som ändå kommer att handla om Basset fauven... Så skiver jag här nu att Chippen idag under våran kontaktövning i skogen.

Ni vet gubbe på stubbe varianten. Hunden=söka ut, Efter ett tag vissla in osv, ni vet allt för att öka kontakten mellan husse/matte och hund. Då fick jag till min stora glädje och faktiskt förvåning höra valpen avge ett kraftigt skall efter att han sökt ut ca 150-200m ..buktade väldigt tätt i 6min. för att sedan bli tyst...när allt väl blev tyst så hade det buktat åt mitt håll, yes en jösse är på benen..smilbanden var stora på mig nu hoppas jag kan fotografera/filma lite nu :D

Men..

Då efter en stund så syns Chippen som kommer med nosen i marken och bakspårar fram till mig där vi skiljdes åt, det är tätt oxså.. han stannar till och fnyser lite och vill dra ut igen..då visslar jag och dom 20 sist metrarna så kommer han in klockrent..massa beröm för att han kommer in och så hem och vila, äta, mat, leka m.m.

Då jag själv går upp i skogen så ser jag sen att det var..

Älg som hade blvit driven av hunden, roligt om än lite fel vilt. Hare stod ju på schemat som sagt..Men så skoj ändå :P

nu väntas massa blodspårning ev enklare varianten tills 1okt då kopplet ska strykas på nytt^^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då jag själv går upp i skogen så ser jag sen att det var..

Älg som hade blvit driven av hunden, roligt om än lite fel vilt. Hare stod ju på schemat som sagt..Men så skoj ändå :P

Det finns inget "felaktigt" vilt för en Fauve! :D Den är framavlad för jakt på allt från vildsvin till hare i hemlandet Frankrike. Men om du inte vill att han ska jaga tex älg iframtiden, så ska du ta ur honom det här omgående. Drev på älg och gris kan bli väldigt utdragna historier när en jaktsugen Fauve får jagat fritt. :o (Jag var kontakt med en dam i Uppland som har en unghund som tog upp gris för första gången häromdagen. Den fauven drev gris i fyra timmar...matte var väl inte helt nöjd med tanke på att det var rådjursjakt dom var ute på!)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns inget "felaktigt" vilt för en Fauve! :D Den är framavlad för jakt på allt från vildsvin till hare i hemlandet Frankrike. Men om du inte vill att han ska jaga tex älg iframtiden, så ska du ta ur honom det här omgående. Drev på älg och gris kan bli väldigt utdragna historier när en jaktsugen Fauve får jagat fritt. :o (Jag var kontakt med en dam i Uppland som har en unghund som tog upp gris för första gången häromdagen. Den fauven drev gris i fyra timmar...matte var väl inte helt nöjd med tanke på att det var rådjursjakt dom var ute på!)

Ja jag vet att det är en allroundhund jag skaffat mig :D, dock så är väl inte älg något som står högst upp på schemat över att driva av viltslagen för hunden..enligt mig själv då :), fast det ändå är skoj på sätt o vis. Får försöka och råda bot på detta till hösten. Vem vet kanske han inte håller i längre på älg då man inte skjuter någon för han..vilket är tanken ;) Bättre med dovhjort/rådjur + räv/hare som han är tänkt till..visst kommer det en gris i såten som är driven av hunden så fäller jag nog hellre den än älgen iaf.

Jasså, drivit gris i 4tim..skapligt må jag säga!;)..blev det något fällt annars för hunden?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

blev det något fällt annars för hunden?)

Nä, det här är ju en unghund som jag tror att man ännu inte skjutit någonting för?! Eftersom jag vet att ägaren är väldigt intresserad av provdelen, så tror jag inte att gris är det första viltet som kommer att fällas för hunden ;) Tyvärr är ju inte vildsvin ett godkänt drevdjur på våra svenska drevprov :( (Vilket det ju är i många andra länder i Europa bland dom drivande raserna i grupp 6! :) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä, det här är ju en unghund som jag tror att man ännu inte skjutit någonting för?! Eftersom jag vet att ägaren är väldigt intresserad av provdelen, så tror jag inte att gris är det första viltet som kommer att fällas för hunden ;) Tyvärr är ju inte vildsvin ett godkänt drevdjur på våra svenska drevprov :( (Vilket det ju är i många andra länder i Europa bland dom drivande raserna i grupp 6! :) )

Jaja där ser man på. ja det är som det är med jakt och blir som det blir :P bara hoppas på det bästa att jycken inte tar sig an grisarna senare ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

jag har haft en fauve sen 2007 och man kan ju lungt säga att vill man ha en jaktmaskin som jagar allt så kommer man inte ångra sig. har fått många jägare som är "drever älskare"( oftast gubbar som inte jagat med nått annat) och vart skeptiska till basset att ändra sig faktiskt lite kul

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Hej

är det någon av er som har Basset fauve som vildsvinshund? Den borde passa bra på mindre marker än griffon favue!

Äntligen någon mer med samma tankar som mig. Är riktigt sugen på att prova Basset Fauve på vildsvin den dagen jag bestämmer mig för att skaffa hund igen -_-

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fungerar väldig väl som allround drivande ras på vildsvin även här i Sverige :) Fördelen är väl att det just går långsamt. Men även att Fauve är jäkligt snabb på små ytor om det "bränner till" på stående gris. En annan stor fördel är ju att ingen människa kan komma och klaga om jycken tar upp rådjur eller hjort. :) (Vilket kan vara rätt känsligt på vissa håll när det gäller dom högbenta "vildsvinshundarna" )

Kul om det blev fler som började att seriöst jaga och jaga in sina Fauvar på gris här hemma :) I Frankrike är ju rasen en av dom mest använda och med framgångsrika på deras drevprov på vildsvin. Så varför inte förvalta och utveckla det här arvet vidare även här?

Lycka Till :)

775528IMG_0198.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Idag var jag ytterst nära att få skjuta min hunds första rådjur. En valp från Hovrikets kennel. Tråkigt men jag var inte säker på att det var drev djuret, så jag lät bli när jag hade möjligheten. Men när jag bekräftat att det var det så vinklade det bort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...