Hoppa till innehåll

Vilken Jaktradio är bäst?


Schwempa89

Recommended Posts

Själv när jag köpte en radio 155:a så blev det en Lafayette, helt enkelt pga av att den är varken för stor eller liten, utan lagom. Knapparna är otroligt lätta att använda trots frusna fingrar, sen ett + till i kanten är att trots..av egna erfarenheter så tål den (även som anvisningen säger) vatten på sig utan större problem, stöt tålig.

Även..

Lätta inställningar, tydlig display, ca 12tim driftstid vid sparsamt radioprat och låg volym (öronsnäcka). Annars ligger det på 8tim. Om man svarar själv i radion ofta.

Har alltså ägt denna radio under 6mån nu..visst inte mycket att komma med. men gud så nöjd man e :D

Ja sen förövrigt så är detta min första radio överlag ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft ett antal Lafayette genom åren, samt nu senast en Genzo. Allt jag haft tidigare ter sig dock som leksaker jämfört med senaste radion jag köpte. Det märks att denna byggs efter en annan standard. Albecom och Icom anser jag vara de två bästa fabrikaten.

http://www.albecom.se/

Albecom Albe V1 kombipaket (dvs en 31 och en 155 Mhz radiodel + ett gemensamt batteri & bordsladdare) är det som jag har nu. Kunde inte vara mer nöjd B)

post-8252-0-52568200-1328392026_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ICOM Prohunt F34 är den i mina ögon och med mina krav den absolut bästa radion.

Förutom att den är driftsäker och stabil som tusan och har bra mottagning och ljud är det den särklass lättaste radion att ställa in!

Jag jagar ofta med pilotton och en del radioapparater som folk kommer med är fanimig nästan omöjliga att ställa in och denna klarar vem som helst av att ratta.

Man byter mellan pilot och öppen och tillbaka på mindre än en sekund vilket är viktigt när man t ex går som hundförare i närhet av andra jaktlag och man behöver hålla kontakt även med dem eller bara kunna lyssna in på alla andra men sedan snabbt bara kunna svara lokalt.

Har aldrig hört talas om en ICOM F34 som har pajjat heller och det kan vara en hint ;)

Vad gäller tillbehör så gillar jag verkligen utbudet.

p.s de flesta jägarna har inte en aning om hur man ställer in en radio och då är denna lämplig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Icom V2 och efter typ 5-6 år tvingades jag byta ett batteri men iövrigt funkar den. Hustrun har en likadan och den har inte haft ngr problem alls. De är så bra att jag köpte en till när jag hittade en billigt här på formet, good shit!

mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska införskaffa ny radio även jag... jagar delvis ellöst, så att säga, och vill därmed kunna ha lösa batteripack som man enkelt kan byta till. Vilket alla apparater hade förr, men få har nu för tiden... dessutom tar ju batterierna slut efter ett tag, och då gör det inget om man slipper hålla på och plocka isär radion. Har någon av ovanstående lösa batteripack?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle jag ligga i tid att byta skulle det bli en Garmin Rino eller en Hunter som jag har idag dock skulle jag prova en F1, det var den jaktradio som hade absolut minst reklamationer. De som har Zodiac hörs väldigt bra i jaktlaget

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi jagar med 31:or ännu så har jag en Lafayette micro 4 och förra året så köpte jag till Li-ion batteri. :wub:

http://www.lafayette.se/default3.asp?active_page_id=130

Under den gångna hösten har jag inte behövt att ladda den ännu och jag behöver inte underhållsladda den heller, för det räcker med att jag laddar den någon dag före jakten till hösten. Allt enl. instruktionerna som följde med.

Fredrik: Eftersom du jagar ellöst så vore det bästa för dig, skulle jag tro. Visst gick Li-ion batteriet på drygt 1000 kr men det var det värt.

Vi har ett antal högspänningsledningar som går genom våra marker och dom brukar ha en viss förmåga att störa och suga ut strömmen ur batteriet men jag hade inga problem med det. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit notorisk radiomördare i många år. Oftast fått köpa nytt en gång per år. Detta tills jag skaffade Icom för 6 år sedan. Som vanligt köpte jag två för jag antog att det var som vanligt att de går sönder, men icke!

Inför årets jakt bytte jag batterier i båda för att vara säker.

Jag har haft de flesta andra märken utom Albecom å de har inte imponerat på mig.

Bottenrekordet har den gamla typen av Laffayette som bara heter micro 31mhz, den höll exakt 7 minuter innan den brann ihop!

Har förresten en micro 4 i 31mhz som konstigt nog funkar , fast det är klart, den används bara några dagar per år.

Så i min värld regerar Icom, framförallt är det billigt i längden.

Obs, jag har inget samröre eller är någon handlare utan bara vanlig hundförare, och radiomarodör enl frugan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min senaste radio har hållit i 5 år nu och den fungerar felfritt.

Har lämnat in den på service en gång. Nu innan älgsässongen. Den fick ett nytt skal och genomgång av samtliga lödningar. Gick på 500:-

Batterierna håller fortfarande lika länge. (Har två som jag byter mellan.)

Radion är en Hunter MK16+

Supernöjd med den.

Mvh John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en gammal Albecome PD1000A den har hängt med i över 10 år och har aldrig strulat, har inte ens behövt byta batteri på den. Radion har levt ett tufft liv och tom liggat under vaten ett par gånger under eftersöksstrapatser.

Nu börjar denna bli lite omordern så kanske byter om man skulle få någon slant över och om det blir aktuellt så kommer det lätt bli en Albecome igen, möjligtvis en Icom.

Har även en Laffayette micro 3+ (31:a) den har jag behövt köpa nytt batteri till vart annat år, nästa gång det pajar, vilket borde vara nästa säsong så slänger jag skiten och köper något bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Osäker.. men jag tror att det finns batterifack för AAA-batterier till Icom. Kolla Hylte, de brukar kunna ha det mesta på sin hemsida.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en gammal Albecome PD1000A den har hängt med i över 10 år och har aldrig strulat, har inte ens behövt byta batteri på den. Radion har levt ett tufft liv och tom liggat under vaten ett par gånger under eftersöksstrapatser.

Nu börjar denna bli lite omordern så kanske byter om man skulle få någon slant över och om det blir aktuellt så kommer det lätt bli en Albecome igen, möjligtvis en Icom.

Har även en Laffayette micro 3+ (31:a) den har jag behövt köpa nytt batteri till vart annat år, nästa gång det pajar, vilket borde vara nästa säsong så slänger jag skiten och köper något bättre.

Underhållsladdar du batteriet på den för det är väl ett vanligt Ni-MH-batteri till den? Det ska man göra var tredje mån ungefär.

Eftersom vi jagar med 31:or ännu så har jag en Lafayette micro 4 och förra året så köpte jag till Li-ion batteri. :wub:

http://www.lafayette.se/default3.asp?active_page_id=130

Under den gångna hösten har jag inte behövt att ladda den ännu och jag behöver inte underhållsladda den heller, för det räcker med att jag laddar den någon dag före jakten till hösten. Allt enl. instruktionerna som följde med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Osäker.. men jag tror att det finns batterifack för AAA-batterier till Icom. Kolla Hylte, de brukar kunna ha det mesta på sin hemsida.

Mvh!

Jo det finns, jag har en till salu om någon är intr!

De funkar nämligen inte!

Man kan sända i några seknder sedan är det kört, om man inte sänder så går det att lyssna i någon timme, men torrpacket är inget alternativ. Jag skulle meddela laget min position under ett eftersök, men ingen hann höra vad jag sa innan det klippte av!

Det är den enda nackdelen med Icom som jag funnit!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en no name-apparat (jag hade då aldrig hört talas om den) som heter Kirisun PT4200.

Trodde att den hade rasat häromsistens men det var skit bakom spakarna skulle det visa sig. Synd att det visade sig på en samling på en jakt där jag var med som gäst... :blink:

Funkar i alla fall klockrent tycker jag även om det finns vissa grejor som är lite dumma med den. Men jag är snål (dumsnål ibland kanske) när det gäller vissa grejjor och den här gick loss för 1600 pengar. Lär säkert ångra mig en dag men då tar jag smällen utan att gnöla :lol:

//F

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min senaste radio har hållit i 5 år nu och den fungerar felfritt.

Har lämnat in den på service en gång. Nu innan älgsässongen. Den fick ett nytt skal och genomgång av samtliga lödningar. Gick på 500:-

Batterierna håller fortfarande lika länge. (Har två som jag byter mellan.)

Radion är en Hunter MK16+

Supernöjd med den.

Mvh John

Har en likadan.... Antennen gick av (inne i anten fästet så det var inte uppenbart, det gick att känna att antennen kunde vridas någon mm).

Slutsteget bran upp. Fick det lagat men sen är radion inte sig lik. Sämre räckvidd, käkar sönder batterier, inte bara drar ur. Från att räcka 2-3 jaktdagar i början av säsongen, så håller batteriet bara 2-3 timmar....

Överväger en Zodiak Extrem till nästa säsong.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Underhållsladdar du batteriet på den för det är väl ett vanligt Ni-MH-batteri till den? Det ska man göra var tredje mån ungefär.

Eftersom vi jagar med 31:or ännu så har jag en Lafayette micro 4 och förra året så köpte jag till Li-ion batteri. :wub:

http://www.lafayette...ive_page_id=130

Under den gångna hösten har jag inte behövt att ladda den ännu och jag behöver inte underhållsladda den heller, för det räcker med att jag laddar den någon dag före jakten till hösten. Allt enl. instruktionerna som följde med.

Nope underhållsladdar aldrig då jag inte jagar (mellan februari o augusti) förutom en laddning i april då hela

laget är ute o röjer pass odyl.

Men saken är att Albecome radion är riktigt misshandlad när det gäller både laddning o annat och det håller ändå. Min far har en lika dan Albecome som är nästan lika gammal och det har också varit helt bekymmers fri.

Men det där med Lithium jon är nog inte alls ett dumt alternativ de batterierna verkar tåla det mesta förutom djupurladdningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en gammal Albecome PD1000A den har hängt med i över 10 år och har aldrig strulat, har inte ens behövt byta batteri på den. Radion har levt ett tufft liv och tom liggat under vaten ett par gånger under eftersöksstrapatser.

Nu börjar denna bli lite omordern så kanske byter om man skulle få någon slant över och om det blir aktuellt så kommer det lätt bli en Albecome igen, möjligtvis en Icom.

Har även en Laffayette micro 3+ (31:a) den har jag behövt köpa nytt batteri till vart annat år, nästa gång det pajar, vilket borde vara nästa säsong så slänger jag skiten och köper något bättre.

Som sagt , nån Albecom har jag aldrig provat, och det är nog dumt av mej, men det verkar inte ha funnits nån säljare av dem häromkring! Nästa radio blir nog en sådan för att stilla nyfikenheten. Eller sälja Yaseun som jag har som gästjägarradio, å byta ut den mot en Albe!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt , nån Albecom har jag aldrig provat, och det är nog dumt av mej, men det verkar inte ha funnits nån säljare av dem häromkring! Nästa radio blir nog en sådan för att stilla nyfikenheten. Eller sälja Yaseun som jag har som gästjägarradio, å byta ut den mot en Albe!

Verkar vara riktigt bra hopskruvade apparater, inte billiga, men inte heller dyrast :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt , nån Albecom har jag aldrig provat, och det är nog dumt av mej, men det verkar inte ha funnits nån säljare av dem häromkring! Nästa radio blir nog en sådan för att stilla nyfikenheten. Eller sälja Yaseun som jag har som gästjägarradio, å byta ut den mot en Albe!

Lafaytte 31:an behöver underhållsladdas för att batteriet ska klara sig annars så ryker det.

Det gäller även nya i butiken som är kvar från föregående år.

Det hände här i en butik i Kalix. Jag hörde hela samtalet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lafaytte 31:an behöver underhållsladdas för att batteriet ska klara sig annars så ryker det.

Det gäller även nya i butiken som är kvar från föregående år.

Det hände här i en butik i Kalix. Jag hörde hela samtalet.

Alla NiMH-batterier behöver underhållsladdas...ligger i batteritypens natur...hög självurladdning (förutom en del moderna NiMH AAA/AA-batterier av 'lågurladdningstyp' som kommit sista åren). Li-jon kan förvaras halvurladdade, behöver inte underhållsladdas, har låg självurladdning. Man skall dock inte djupurladda ett Li-jon batteri. Så håll bara koll då och då på att det inte blir helt tömt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla NiMH-batterier behöver underhållsladdas...ligger i batteritypens natur...hög självurladdning (förutom en del moderna NiMH AA-batterier av 'lågurladdningstyp' som kommit sista åren). Li-jon kan förvaras halvurladdade, behöver inte underhållsladdas, har låg självurladdning. Man skall dock inte djupurladda ett Li-jon batteri. Så håll bara koll då och då på att det inte blir helt tömt.

Ja, jag vet!

Ja, jag har koll på det! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...