Hoppa till innehåll

Tikka t3 battue lite 300wm


Gurkangc

Recommended Posts

Hej allesammans.

Har hittat en Tikka t3 battue lite 300wm ny för 6900:-

Undrar om någon har en likadan bössa i samma kaliber, och vet ungefär hur mycket rekyl, samt hur mycket köttförstöring med ex 180-200 grains nosler partition el. liknande billig ammo :) hornadys är också aktuell.

Om jag skaffar bössan kommer jag dra på en mynningsbroms..

Tacksam för alla kommentarer med för/nackdelar samt egna erfarenheter :)

/Gustaf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sparkar ganska elakt i en så pass lätt bössa...snabb, hård och snärtig rekyl. Mynningsbroms på en 300WM med så kort pipa...jeeeezz :wacko: Det lär bli rejält fyrverkeri både vad gäller eldning och knall...hörselproppar och hörselskydd är nog det minsta som behövs för att spara hörseln när du skjuter. Hellre ljuddämpare (även om den kommer bli slutskjuten ganska snabbt)...den tar ju väck rekyl minst lika bra som en mynningsbroms B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då jag har en Lite Battue i 308 att jämföra med, så är min spontana reaktion att den modellen är tokfel för 300WM.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo...jag provsköt en Lite Battue i 300WM som en kompis hade (han sålde den efter ½ år pga rekylrädsla)....den var elak :blink: Jag hade samtidigt en T3 i 9,3x62 (i.o.f laminat som är ett par hekto tyngre...väger väl 3,1 kg jmfrt med 2,8 kg för Lite Battue) och den var betydligt snällare än 300WM'en. Men...rekylupplevelse är ju subjektivt...en del gillar ju när det smiskar till i axeln ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sparkar ganska elakt i en så pass lätt bössa...snabb, hård och snärtig rekyl. Mynningsbroms på en 300WM med så kort pipa...jeeeezz :wacko: Det lär bli rejält fyrverkeri både vad gäller eldning och knall...hörselproppar och hörselskydd är nog det minsta som behövs för att spara hörseln när du skjuter. Hellre ljuddämpare (även om den kommer bli slutskjuten ganska snabbt)...den tar ju väck rekyl minst lika bra som en mynningsbroms B)

Den mynningsbroms jag kollat på tar bort 80% rekyl jämfört med dämpare 40% :P och den skulle enl dom inte höja knall nämnvärt alls :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.....och den skulle enl dom inte höja knall nämnvärt alls :)

:lol: :lol: :lol:

Ja, tjena....säger jag!!! Alla rekylbromsar fungerar genom den fysiska principen att styra krutgaser bakåt/uppåt. Att inte få rejält ökat decibel hos skytten är lika omöjligt som att få vatten att rinna uppåt ;)

"Allt går att sälja med mördande reklam...kom å köp konserverad gröt..." :P;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:lol: :lol: :lol:

Ja, tjena....säger jag!!! Alla rekylbromsar fungerar genom den fysiska principen att styra krutgaser bakåt/uppåt. Att inte få rejält ökat decibel hos skytten är lika omöjligt som att få vatten att rinna uppåt ;)

"Allt går att sälja med mördande reklam...kom å köp konserverad gröt..." :P;)

Haha;)

Men om jag väljer mellan denna och az driven hunt i 308 för 6500, vilken är bäst köp?:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, du, svår fråga. T3:an är nog kvalitetsmässigt ett säkrare köp. Det går nästa inte att hitta en T3 som skjuter dåligt. Men AZ'n är antagligen inte dålig den heller. Du hade ju en tråd om just den bössan och fick svar där vad gäller AZ's bättre kvalitet nu för tiden. Som första studsare skulle jag avgjort vilja rekommendera en i 308 win istället för 300WM...av en massa olika skäl...risk för rekylrädsla, pris för träningsammunition (som nybliven jägare bör du träna mycket) mm mm :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

T3:a i 8x57JS....mycket trevlig bössa!!!!! Norma laddar ju också utmärkt Jaktmatch med låg rekyl till 8x57:an. Sen är den ju en alldeles utomförträfflig allroundkaliber för svensk jakt...även småvilt! Vet en vapensmed som idkar toppjakt med nämnda Jaktmatch i 8x57...funkar superbra...den halvtrubbiga helmanteln dräper fågel så det står härliga till :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en video på när dom skjuter med denna bössa och kaliber? :P

Hörru ynling, är det svårt att söka på Youtube??? :lol:;):P Det är bara att vraka och välja i nästan vilken kaliber du vill. :)

http://www.youtube.com/results?search_query=Tikka+t3+battue+lite+300wm&oq=Tikka+t3+battue+lite+300wm&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=s&gs_upl=4127l4127l0l6421l1l1l0l0l0l0l130l130l0.1l1l0

8 mm remington magnum

:wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en vanlig T3 Hunter 300 wm som väger 3,2 kg. Jag skjuter 200 gr Accubond och om jag minns rätt så ligger det 71 gr N560 bakom. Det ger en imponernade mynningsflamma men inte så värst hög fart :wacko: Att konstatera är att 300 WM behöver långa pipor för att få ut sin rätt! Dessutom är rekylen kännbar B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...