Hoppa till innehåll

hur går det med åtlarna?


linus22magnum

Recommended Posts

Vi har skjutit kring 2-4 grisar per 1000 ha inom mitt vvo de senaste åren. Detta jaktår har vi i mitt lag skjutit 2 grisar i veten, det är fler än tidigare år. Till skillnad från tidigare år så har vi i princip inget bök i skogen, täntke först att det berodde på torkan men inte heller nu när ekollonen kommit igång har vi inte mer än sporadiska spår. 

Och åtlarna då (vi har 3 i mitt lag, ca 1100 ha mark)?

I princip inga grisbesök sedan midsommar. 

Var? Södra västergötland. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-26 at 09:45 Carl A sa:

När tar det slut med ekollonen, så nassarna går in på åteln igen...
 Hade en grupp 7 meter från mig i helgen som mumsade på ekollon. De var helt ointresserade av majset/ärtorna på åteln 30 meter bort.
Under sista månaderna har det varit ganska få besök på åteln, som var ytterst välbesökt fram till maj/juni. Fast det är mkt gott om gris i området.

 

Du får väl jaga dom under ekarna då?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

I kväll gick det bra. På plats klockan åtta, doven gick iväg tio över och grisen kom kvart över. Halv nio tog jag bilden. Liten galt på ca 50 kg. Nu är äntligen julskinkan fixad.

478896097_2018-11-2620_39_24.thumb.jpg.1b010b12db3aadcb11378501419c1201.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎09‎-‎27 at 20:46 strävhår sa:

Du får väl jaga dom under ekarna då?!

he, he - klok synpunkt; finns så gott om ekar bara så blir så stort o spritt område och dåligt med ljus; för inte kan man väl hävda att 15 "områden" á 1 ha är åtlar som man får lysa upp. - blir också dyrt lysa upp - fast de e klart, en egen kärnreaktor har länge varit en dröm...

Om vi lämnar det... - på "mina" åtlar såväl i Västmanland, som i Östergötland verkar nassarna alltjämt inte så ofta gå på åtlarna; fast det synes finnas gott om dem i markerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Carl A sa:

he, he - klok synpunkt; finns så gott om ekar bara så blir så stort o spritt område och dåligt med ljus; för inte kan man väl hävda att 15 "områden" á 1 ha är åtlar som man får lysa upp. - blir också dyrt lysa upp - fast de e klart, en egen kärnreaktor har länge varit en dröm...

Om vi lämnar det... - på "mina" åtlar såväl i Västmanland, som i Östergötland verkar nassarna alltjämt inte så ofta gå på åtlarna; fast det synes finnas gott om dem i markerna.

Denna vecka har det varit fullt påställ från megalampan uppefrån, inget emot åtel men betydligt roligare att smyga runt efter dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Grisarna har lyst med sin frånvaro ett tag, men det hänger kanske ihop med att det var drevjakt i söndags både på vår mark och på grannmarken som gränsar till vår och som ligger rätt nära åteln.

Men jag börjar fundera på om inte kajorna har lärt sig hur man plundrar foderautomaten? Kanske dags att sätta dit det där gallret igen?

3765.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De finns, spåren talar om för oss att de är där men inte när vi är på plats.

tidigare i höst såg bara någon enstaka pga. ekollonen som fanns överallt.

Vi har ingen åtelkamera då vi har åteln väldigt nära samhället vid ett gärde som hundägare rastar sina jyckar.

Det är en chansning dvs. tur om vi får någon med oss hem.

Igår var det en råget med kid som var på plats, trevligt i och för sig!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag hade från nov 17 - maj 18 mkt regelbundna besök på åteln (Söderköping). fram maj - nov 18 typ 2-4 besök. Sista månaden kanske 5-8 besök.
 Men vad som är lite intressant, samma dag som 2 av de 5-8 besöken (besöken har varit på kvällen runt kl 18-23 i huvudsak)  varit senaste månaden har det varit drevjakt på marken - eller främst markerna runtomkring, men drevet kan mkt väl ha gått på min lilla markplätt om 25 ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Carl A sa:

men drevet kan mkt väl ha gått på min lilla markplätt om 25 ha.

Jag jagar också i närheten av Söderköping. Grisarna här verkar inte bry sig om att det jagas frekvent på markerna.

 

Det som påverkar besöken vid åtlar är nog mera en slump... även om just "mina" grisar har varit jagade så måste dom ju ändå äta... eller så har vi bara så onödigt mycket gris som vandrar mellan markerna så vi inte märker om en familjegrupp håller sig borta några dagar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Inte en åtel i ordets rätta bemärkelse men väl en foderplats för rådjuren som även grisarna utnyttjar och därmed även jag och andra jägare för att komma åt svinen! Fick ett tydligt bevis för att de inte är särskilt ängsliga... En skotare samlar upp lämningarna efter Alfrida och kom väldigt nära och jag blev ganska förvånad att inom en timme var grisarna framme igen trots att skotaren kör för fullt i det absoluta närområdet.

PIC-32.JPG.d14c24fd6f63b92a89f324ac9db27000.JPG

PIC-33.JPG.a7af49a1ad46fdc5795b7a40ad942b8a.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En fråga till experterna.

 

Vi har en grupp randiga småttingar som kommer till åteln dagtid och tidiga kvällar mest? Kan suggan skicka fram dem och undvika åteln själv eller är de själva och isf kan de klara sig då?

Tiderna är som sagt inte vanliga gris tider och någon sugga är aldrig med framme!

 

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago danielj sa:

En fråga till experterna.

 

Vi har en grupp randiga småttingar som kommer till åteln dagtid och tidiga kvällar mest? Kan suggan skicka fram dem och undvika åteln själv eller är de själva och isf kan de klara sig då?

Tiderna är som sagt inte vanliga gris tider och någon sugga är aldrig med framme!

 

//Danielj

Mamma går inte nödvändigt vis fram och äter, man borde se henne men hon kan gott och väl hålla sig vid sidan av och vakta området åt småttingarna. Men visst, de kan vara moderlösa och lite vilsna, är de inte för små så kan de klara sig ändå, mest tack vare din åtel som de ju uppenbarligen hittar till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago danielj sa:

En fråga till experterna.

 

Vi har en grupp randiga småttingar som kommer till åteln dagtid och tidiga kvällar mest? Kan suggan skicka fram dem och undvika åteln själv eller är de själva och isf kan de klara sig då?

Tiderna är som sagt inte vanliga gris tider och någon sugga är aldrig med framme!

 

//Danielj

Nån som har skjutit en "stor jävla galt"!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago strävhår sa:

Nån som har skjutit en "stor jävla galt"!

inte vad vi hört, men det borde väl krypa fram. Fördelen med små samhällen (byar) det mest kommer fram!

 

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...