Hoppa till innehåll

hur går det med åtlarna?


linus22magnum

Recommended Posts

3 hours ago lsjonsson sa:

Det skulle vara kul att se en karavan vildsvin komma plöjandes i runt 1 m snö.:D

I övrigt vill inte bönderna, skogsägarna, m. fl. ha dom här uppe.:thumbsup:

Jag har sett hur det ser ut. Tänk dig att du släpar runt med en ubåt genom snön dvs ett U-format dike med klövspår i botten.

det var 2010 tror jag senast vi hade rejält med snö. då hade grisarna jobbigt

3 hours ago Dansken sa:

Det vill dom flesta inte här nere heller.

Håller med Dansken där, de flesta markägarna är oroliga för skörden vilket jag förstår men en del vill inte ha dem i skogen heller!?:blink:

Jag försöker att få dem att förstå om vi har lite mat i skogen som de gillar kan vi minimera skadorna på fälten.

Dessutom när grisarna inte är för många hjälper de till med markberedningen i skogen :rolleyes:

Vilket borde passa de flesta, i alla fall min skog än så länge

 

För att rapportera ifrån vår åtel så nog finns det gris men de är nattsuddare på väg hem ifrån krogen känns det som.

De vill inte visa sig före midnatt och då blir långa kvällar för vi har bara ett öppet torn.

Man kan säga att det är myggfritt och älglusfritt där på kvällarna...<_<

Vi har tjära, saltsten och vete/ärtblandning som åtel och det fungerar bra.

Tjäran blandat med rödsprit till lagom "färg konsistens" = lätt att måla på med en pensel det fungerar mycket bra

Har provat Skogens Trätjära samt Biltemas tjära har inte märkt någon skillnad på viken som är bäst

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Jag har sett hur det ser ut. Tänk dig att du släpar runt med en ubåt genom snön dvs ett U-format dike med klövspår i botten.

det var 2010 tror jag senast vi hade rejält med snö. då hade grisarna jobbigt

Håller med Dansken där, de flesta markägarna är oroliga för skörden vilket jag förstår men en del vill inte ha dem i skogen heller!?:blink:

Jag försöker att få dem att förstå om vi har lite mat i skogen som de gillar kan vi minimera skadorna på fälten.

Dessutom när grisarna inte är för många hjälper de till med markberedningen i skogen :rolleyes:

Vilket borde passa de flesta, i alla fall min skog än så länge

 

För att rapportera ifrån vår åtel så nog finns det gris men de är nattsuddare på väg hem ifrån krogen känns det som.

De vill inte visa sig före midnatt och då blir långa kvällar för vi har bara ett öppet torn.

Man kan säga att det är myggfritt och älglusfritt där på kvällarna...<_<

Vi har tjära, saltsten och vete/ärtblandning som åtel och det fungerar bra.

Tjäran blandat med rödsprit till lagom "färg konsistens" = lätt att måla på med en pensel det fungerar mycket bra

Har provat Skogens Trätjära samt Biltemas tjära har inte märkt någon skillnad på viken som är bäst

Ok! Haha! Då har dom det säkert jobbigt. Det är ju säd, vall o potatis som bönderna vill skydda här uppe från deras framfart. Det är väl så söder ut också?

 

Det är väl jägarna som vill ha kvar dom som ett jaktbat vilt till att jaga. Haha! Då blir det sena nätter när dom ser ut som fyllon som är påväg hem från krogen. Haha! Ja, det kan jag tänka mig o då kan du säkert företsälla dig älgjakt i norr när vi kommer in i okt-nov när kylan börjar tränga på o snön faller med lite snålblåst. I nov kör vi bara en såt/dag p g a kylan. Vi har haft neråt -15-20 o snålblåst vid några tillfällen o då är det inte trevligt.

 Jag har bara sett foton över deras framfart söder ut o det ser för jävligt ut på gräsmattor, fotbollsplaner, m. m. där planerna inte har varit inhängnade. Hur ser det ut på skogsplanteringar där dom drar fram? Bökar dom upp tall- o granplantor också?

Då gör dom någon nytta när dom sköter markberedningen till en del iaf.

Hm! Lämnar inte rödsprit någon doft efter sig när den blandas med tjära? Upphettad tjära bord ju nästan vara bättre tycker jag, men jag vet inte?

På 90-talet hade vi väldigt  mycket ren här vid kusten som gick  runt o trampade o dom var inne i trädgårdarna o gick hårt åt vissa buskar. Nu är det betydligt mindre. Renarna, älgarna o rådjuren förflyttar sig efter skoterlederna nattetid numera. Förståndiga djur. Numera ser man bara något spår efter jösse i trädgården.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Haha! Då har dom det säkert jobbigt. Det är ju säd, vall o potatis som bönderna vill skydda här uppe från deras framfart. Det är väl så söder ut också?

Det gäller här också men framförallt gäller det att hjälpas åt att vaka vid grödor vid sådd och mjölkmognad.

Utan nämnda gott i skogen flyttar man bara på problemet till något annat gärde.

Vid mjölkmognaden i spannmål är det till att hjälpa spannmålsodlarna för det drar något fruktansvärt.

Är man ett gäng som stör samtidigt som det finns lite gott i skogen så kan det vara effektivt.

För fyller man frys efter frys tappar man gnistan och motivationen att vara uppe halva nätterna

Det bästa är att slå ihop sig och jaga på varandras marker, vi är tre lag som hjälper potatis/morots/spannmålsodlare

Dvs vi turas om att kolla varandras marker istället för som förut när man såg grisar förstöra för grannmarken, men inte behagade komma över gränsen så man kunde skjuta.

Det är väl jägarna som vill ha kvar dom som ett jaktbat vilt till att jaga. Haha! Då blir det sena nätter när dom ser ut som fyllon som är påväg hem från krogen. Haha! Ja, det kan jag tänka mig o då kan du säkert företsälla dig älgjakt i norr när vi kommer in i okt-nov när kylan börjar tränga på o snön faller med lite snålblåst. I nov kör vi bara en såt/dag p g a kylan. Vi har haft neråt -15-20 o snålblåst vid några tillfällen o då är det inte trevligt.

Vi som jagar vill gärna grisen som jaktvilt.

Tyvärr är de nästan hatade, själv tycker jag det är en "värdig motståndare" för grisen gör det på intet sätt lätt för oss.

De är lite som rävar när man jagar och tänker pass, de älskar vass, sly, grantätningar och att smyga längs diken.

De kan ligga och trycka i rishögar stenrösen och i grantätningar, så utan hund kan man vara säker på att man missat någon gris i såten.

Ofta är det bra att ha någon i bakpass, + längs diken som kan vara deras väg ut ur såten när de smyger undan förföljarna.

 

 Jag har bara sett foton över deras framfart söder ut o det ser för jävligt ut på gräsmattor, fotbollsplaner, m. m. där planerna inte har varit inhängnade. Hur ser det ut på skogsplanteringar där dom drar fram? Bökar dom upp tall- o granplantor också?

Jo nog ställer de till med problem...när de är på fel ställe.

Planteringarna häromkring (utanför Örebro) har inte blivit förstörda vad jag hört, men visst en och annan planta åker väl upp.

På planteringarna är det värre med rådjur och framförallt älgen.

Då gör dom någon nytta när dom sköter markberedningen till en del iaf.

Här gör de nytta, OBS inte när de är för många för då ser det ut som det varit en motocrosstävling i skogen...

Hm! Lämnar inte rödsprit någon doft efter sig när den blandas med tjära? Upphettad tjära bord ju nästan vara bättre tycker jag, men jag vet inte?

Våra grisar är ju på väg hem ifrån krogen, eller har abstinens.

Nä skämt och sido så fungerar det kanonbra här, skulle tro att spriten dunstar för som sagt de gnuggar och skrapar för att få fram mer tjära ur träden.

Dessutom är det som att stryka på färg, innan jag kom på detta med rödsprit var det ett h-vete i kyla.

På 90-talet hade vi väldigt  mycket ren här vid kusten som gick  runt o trampade o dom var inne i trädgårdarna o gick hårt åt vissa buskar. Nu är det betydligt mindre. Renarna, älgarna o rådjuren förflyttar sig efter skoterlederna nattetid numera. Förståndiga djur. Numera ser man bara något spår efter jösse i trädgården.

Här hemma kommer hare och rådjur fram till fågelbordet och mumsar nästan alla nätter och de ska ju ha mat de också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

T-röd fungerar bra att späda/mjuka upp med. Har gått över till att stryka ut tjäran med diskborste i stället för pensel eller dyligt. Hänger sedan borsten så den både droppar sig ren och bidrar med doft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lasse_c sa:

T-röd fungerar bra att späda/mjuka upp med. Har gått över till att stryka ut tjäran med diskborste i stället för pensel eller dyligt. Hänger sedan borsten så den både droppar sig ren och bidrar med doft.

Det här snappade jag upp här på forat eller om det var grannkanalen. Funkar väldigt bra. Flaskan kan vara ketchup, majonnäs, sylt eller sirap t.ex. Det viktiga är att det är den typen av droppfri kork som har som ett membran i öppningen. Väldigt smidigt utan något kladd på handskar eller kläder.
Man får spä tjäran så den blir lite rinnig. jag har använt balsamterpentin, men T-röd funkar kanske lika bra? Jag ska testa det tipset.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎02‎-‎05 at 12:36 redtop sa:

Det här snappade jag upp här på forat eller om det var grannkanalen. Funkar väldigt bra. Flaskan kan vara ketchup, majonnäs, sylt eller sirap t.ex. Det viktiga är att det är den typen av droppfri kork som har som ett membran i öppningen. Väldigt smidigt utan något kladd på handskar eller kläder.
Man får spä tjäran så den blir lite rinnig. jag har använt balsamterpentin, men T-röd funkar kanske lika bra? Jag ska testa det tipset.

 

Alla sätt är bra utom de dåliga, utan att veta så tror jag att rödsprit är billigare än balsamterpentin.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har inte haft lika mycket gris på åtlarna nu som i höstas och tidigare i vintras.
Det är dessutom mest galtar som springer där. Förutom dov och rådjur förstås.

Min teori är att suggorna drar sig tillbaka under dräktighetstiden.

 

IMAG0211.JPG

IMAG0227.JPG

IMAG0819.JPG

IMAG0283.JPG

IMAG0443.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jamen... Jag vill också ha dov på åteln!

Har också haft lite klent med gris på åteln trots att Nisse lyckades få omkull en fin matgris om än på den mindre sidan men skyller allt på de större galtarna som annekterar åteln i kombination med att de kultingstinna suggorna förbereder sig på grisningen i lugn och ro.

Står gärna en lång stund och tittar i hägnet då man lägger in ett par storbalar med halm eller gammalt hö, då kommer avelssuggorna från alla håll och samlar ihop rejäla tussar som de sedan försvinner iväg med till skogs för att strax vara tillbaka för att hämta mer att inreda sina bon med. Ja en del tar "the easy road" och bökar till i storbalen på plats och tycker det är bästa platsen för barnkammaren.

Förhoppningsvis går min plan i lås och min storgalt kommer att få bita i gräset under nästa vecka så skogens alla grisgrupper kan komma och förse sig med mat från min åtel, vill ju ha gott om gris på åteln så att jag kan fortsätta skryta med min 99% garanti! :)

* EDIT * Självklart är storgalten bara ett år gammal...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är rätt fräckt å se vad som händer om man låter bli att skjuta första bästa nasse som visar sig utan låter dom hållas på plats, vad som utspelas är ju beroende på gruppering å individer givetvis.

När de känner sig så trygga å så bekväma som de kan göra. Då framkommer hierarkin / lr kampen om position å och dess ordning. Naturen är inte snäll, vad än miljöpartister å andra tror. Har sett när galten tillslut fått göra sitt för att föra generna vidare å det är ett ’djäkla’ skådespel  å ’spänning’ i gruppen som råder. Är ändock normalt på någevis hos vilda djur.

Happy hunting. /P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2018-02-08 at 17:02 Finn Inge Vidare sa:

Det här snappade jag upp här på forat eller om det var grannkanalen. Funkar väldigt bra. Flaskan kan vara ketchup, majonnäs, sylt eller sirap t.ex. Det viktiga är att det är den typen av droppfri kork som har som ett membran i öppningen. Väldigt smidigt utan något kladd på handskar eller kläder.
Man får spä tjäran så den blir lite rinnig. jag har använt balsamterpentin, men T-röd funkar kanske lika bra? Jag ska testa det tipset.

I vilket förhållande späder ni ut tjäran med balsamterpentin eller T-röd? Hälta-hälta eller räcker det med en mindre del terpentin? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago klompdomp sa:

I vilket förhållande späder ni ut tjäran med balsamterpentin eller T-röd? Hälta-hälta eller räcker det med en mindre del terpentin? 

 

Jag provad i en gammal sirapsflaska, 1 del t-röd till 3 delar biltema boktjära och tyckte det blev hyfsat bra. Höftar på mängden så jag blandade i en balja med lite skvätt för skvätt bara!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago Galne sa:

Jag provad i en gammal sirapsflaska, 1 del t-röd till 3 delar biltema boktjära och tyckte det blev hyfsat bra. Höftar på mängden så jag blandade i en balja med lite skvätt för skvätt bara!

Just så. "Tills det blir lagom". Man får tänka på att tjäran blir mer trögflytande om man lämnar den ute så den blir kall, så då kan man behöva spä lite extra.

Köpte alifatafta senast jag var på bygghandeln. Som lacknafta fast luktar inget. Kan vara ett alternativ till T-röd. Naftan var billigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago klompdomp sa:

I vilket förhållande späder ni ut tjäran med balsamterpentin eller T-röd? Hälta-hälta eller räcker det med en mindre del terpentin? 

 

Blandar bara så det blir lättstruket vet inte exakt men kanske 2 l tjära och 1 T-röd.

Det viktiga är att som för min del att det går lätt att stryka med på med pensel, dvs typ målarfärgskonsistens.

Kan meddela att två brungrisar strykt sig mot tjärträden och ville äta ett gratismål med ärtor/vete blandning.

Trots att jag redan skrämt bort dem, då snön lät som knäckebröd att gå i.

De kom tillbaka efter knapp en halvtimma.

Hur vet jag det då, jo jag sköt en som luktade lite tjära och när jag gick förbi matplatsen fanns bara lite ärtor kvar.

De var tydligen sugna på mer och inte så rädda av, det blir väl så nu när det är kallt.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blandade i en skvätt  balsamterpentin i två burkar skogens tjära. Det har nu gått två veckor och vid -3 när jag var på på plats var det  lika enkelt att pensla ut som när man haft det inne i värmen. Burkarna hänger ute i närheten av åtlarna efter öppnade så det funkar jäkligt bra. Till och med penslarna var mjuka och det var inga problem att stryka ut med.

Frågan är varför man inte gjort detta i alla andra år innan :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago Vestjakt sa:

Blandade i en skvätt  balsamterpentin i två burkar skogens tjära. Det har nu gått två veckor och vid -3 när jag var på på plats var det  lika enkelt att pensla ut som när man haft det inne i värmen. Burkarna hänger ute i närheten av åtlarna efter öppnade så det funkar jäkligt bra. Till och med penslarna var mjuka och det var inga problem att stryka ut med.

Frågan är varför man inte gjort detta i alla andra år innan :unsure:

Jägare är ett sjuuukt konservativt släkte... :D

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK, det är ingen åtel, egentligen. Visst, är det läge på nå'n gris som förser sig av hjortdjurens mat så åker den dit... De letar efter lättillgänglig föda nu med mycket snö och otäck kyla!

linslus.jpg.d6e318589ad878e6912e3e38f4db2b20.jpg

5a95ac94c5d35_hungrigardjur.jpg.1d1aaf22c7c3bb372e047e2e7b1b52ef.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...