Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

linus22magnum

hur går det med åtlarna?

Recommended Posts

qvarnhill

Samma bekymmer här, typ noll besök de sista 14 dagarna på 5 olika åtlar... 🙁

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
redtop

Full fart på åteln nu de senaste veckorna. Vi har kört på med äpplen och det verkar vara uppskattat.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop

Dagtid är det mycket kråkor på åteln just nu. :)

9541.JPG

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Älgflugornas Herre

Vi har skjutit kring 2-4 grisar per 1000 ha inom mitt vvo de senaste åren. Detta jaktår har vi i mitt lag skjutit 2 grisar i veten, det är fler än tidigare år. Till skillnad från tidigare år så har vi i princip inget bök i skogen, täntke först att det berodde på torkan men inte heller nu när ekollonen kommit igång har vi inte mer än sporadiska spår. 

Och åtlarna då (vi har 3 i mitt lag, ca 1100 ha mark)?

I princip inga grisbesök sedan midsommar. 

Var? Södra västergötland. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
På 2018-09-26 at 09:45 Carl A sa:

När tar det slut med ekollonen, så nassarna går in på åteln igen...
 Hade en grupp 7 meter från mig i helgen som mumsade på ekollon. De var helt ointresserade av majset/ärtorna på åteln 30 meter bort.
Under sista månaderna har det varit ganska få besök på åteln, som var ytterst välbesökt fram till maj/juni. Fast det är mkt gott om gris i området.

Du får väl jaga dom under ekarna då?!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M-Ola

I kväll gick det bra. På plats klockan åtta, doven gick iväg tio över och grisen kom kvart över. Halv nio tog jag bilden. Liten galt på ca 50 kg. Nu är äntligen julskinkan fixad.

478896097_2018-11-2620_39_24.thumb.jpg.1b010b12db3aadcb11378501419c1201.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Carl A
På ‎2018‎-‎09‎-‎27 at 20:46 strävhår sa:

Du får väl jaga dom under ekarna då?!

he, he - klok synpunkt; finns så gott om ekar bara så blir så stort o spritt område och dåligt med ljus; för inte kan man väl hävda att 15 "områden" á 1 ha är åtlar som man får lysa upp. - blir också dyrt lysa upp - fast de e klart, en egen kärnreaktor har länge varit en dröm...

Om vi lämnar det... - på "mina" åtlar såväl i Västmanland, som i Östergötland verkar nassarna alltjämt inte så ofta gå på åtlarna; fast det synes finnas gott om dem i markerna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
1 hour ago Carl A sa:

he, he - klok synpunkt; finns så gott om ekar bara så blir så stort o spritt område och dåligt med ljus; för inte kan man väl hävda att 15 "områden" á 1 ha är åtlar som man får lysa upp. - blir också dyrt lysa upp - fast de e klart, en egen kärnreaktor har länge varit en dröm...

Om vi lämnar det... - på "mina" åtlar såväl i Västmanland, som i Östergötland verkar nassarna alltjämt inte så ofta gå på åtlarna; fast det synes finnas gott om dem i markerna.

Denna vecka har det varit fullt påställ från megalampan uppefrån, inget emot åtel men betydligt roligare att smyga runt efter dom.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop

Grisarna har lyst med sin frånvaro ett tag, men det hänger kanske ihop med att det var drevjakt i söndags både på vår mark och på grannmarken som gränsar till vår och som ligger rätt nära åteln.

Men jag börjar fundera på om inte kajorna har lärt sig hur man plundrar foderautomaten? Kanske dags att sätta dit det där gallret igen?

3765.JPG

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare

De finns, spåren talar om för oss att de är där men inte när vi är på plats.

tidigare i höst såg bara någon enstaka pga. ekollonen som fanns överallt.

Vi har ingen åtelkamera då vi har åteln väldigt nära samhället vid ett gärde som hundägare rastar sina jyckar.

Det är en chansning dvs. tur om vi får någon med oss hem.

Igår var det en råget med kid som var på plats, trevligt i och för sig!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Carl A

jag hade från nov 17 - maj 18 mkt regelbundna besök på åteln (Söderköping). fram maj - nov 18 typ 2-4 besök. Sista månaden kanske 5-8 besök.
 Men vad som är lite intressant, samma dag som 2 av de 5-8 besöken (besöken har varit på kvällen runt kl 18-23 i huvudsak)  varit senaste månaden har det varit drevjakt på marken - eller främst markerna runtomkring, men drevet kan mkt väl ha gått på min lilla markplätt om 25 ha.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla
29 minutes ago Carl A sa:

men drevet kan mkt väl ha gått på min lilla markplätt om 25 ha.

Jag jagar också i närheten av Söderköping. Grisarna här verkar inte bry sig om att det jagas frekvent på markerna.

Det som påverkar besöken vid åtlar är nog mera en slump... även om just "mina" grisar har varit jagade så måste dom ju ändå äta... eller så har vi bara så onödigt mycket gris som vandrar mellan markerna så vi inte märker om en familjegrupp håller sig borta några dagar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.