Hoppa till innehåll

hur går det med åtlarna?


linus22magnum

Recommended Posts

fint var det knall och fall? på grund av att den hade käk kvar i munnen ? :D grattis i alla fall det är en årsgris väl eller har jag fel ? du har inget hemligt bra åtel tips till alla åtel jägare du som är en sådan kung på gris jakt ? <_<:)

Kung på grisjakt... :blink: Nej, det finns de som är bättre än jag! Några knep... Nja, får tänka.. Foder..nej.. Trätjära ja! Där har du en viktig ingrediens! Dra på ny tjära varje vecka och du har mer gris än grannen! :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fast mina är så bortskämda så om man inte tjärar varannan dag så är dom borta i en till 1,5 vecka men jag ska ladda upp med mycket tjära från biltema sedan när hela säsongen börjar den 16 april så brorsan och jag kanske kan skjuta någon :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har inte kollat våran åtel på 1 vecka ska göra det snart ni får besked ikväll ;):D men var med om en lite rolig sak igår åkte hem från fotbollsträningen igår och så 1 km från huset på vägen kl 20,20 så skriker brorsan till vildsvin!!!!!!!!!! :o jag kollar upp och där på vägen står 3 st stora grisar tror alla var suggor och 15 st små små kultingar på vägen en sugga var riktigt stor överdriver inte när jag säger 90-100 kg och hon var smart hon försökte knuffa undan kultingarna från vägen men lyckades bara få väck hälften så där stod 5-8 små små kultingar dom kan inte varit mer än en 1-2 veckor gamla dom var randiga och så jäkla små så dom kunde inte springa ens bara trippa fram så där gulligt men dom var ju så dumma så dom stod ju och kollade på lyset det tyckte ju dom bara var kul :P jag kunde tagit en hur lätt som helst fast då hade jag nog inte levt idag :(:P så det var coolt och dom gick på sin viltstig som dom brukar gå när dom går till åteln så nu blir det intressant att se om dom varit där :D;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du får allt hålla dig levande ett tag till Linus, vi ser fram emot när du kommer igång på riktigt ;)

Kultingarna kanske påminde om nån :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det på rätt väg igen! Efter 5 månaders bortavaro har det äntligen kommit gris tillbaka på min gamla åtel efter att grannens ivriga hundrastande totalt tömde skogen på alla fyrfota djur. Det tog "bara" 2 månader för grisarna att komma tillbaka efter skogseldningen vid den nya åteln men nu är det full fart där igen också. Lyckades fånga en skaplig galt på bild, tyvärr är bilden lite suddig men visst anar man en rejäl bete... Nå'n bild senare så vänder den baken till för att gå upp till foderspridaren och visar då upp ett par ansenligt stora "cohones"...

post-3128-0-27135900-1334326303_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du får allt hålla dig levande ett tag till Linus, vi ser fram emot när du kommer igång på riktigt ;)

Kultingarna kanske påminde om nån :lol:

...typ liten hundvalp som man skulle kunna ligga och gossa med efter golvet el. i sängen. :lol:;):P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

här har jag en bild den är inte extremt bra men men :wub::D jag gjorde den lite ljusare så ni skulle se tror det är en galt för den är där ensam och 00,40 (kvart i ett)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

här har jag en bild den är inte extremt bra men men :wub::D jag gjorde den lite ljusare så ni skulle se tror det är en galt för den är där ensam och 00,40 (kvart i ett)

klicka på den så ser ni bilden bättre ;) var ju inte så bra bild men man ser att han/hon är hyfsad i alla fall
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Börjar röra sig bra nu på åtlarna. Kompisen satt i torsdags då komm ett gäng med pyjmasgrisar där en var helsvart! Ska försöka få ett kort på den.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

varit riktigt myckeeet gris nu där jag är med och jagar hela åker'n brevid åtlen är upp och ner :P men när vi satt i fredags då kom inga :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var själv ute och rekade efter gris igår, åteln är besökt och ensilaget från vintern är uppbökat..mask mums vettni ;)..ska snart köras bort..+ att tjäran används flitigt av dom små gynnarna.bilder kommer inom kort ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle kolla till åteln nu på väg hemm. fick snällt backa tillbaka 2 suggor 8 randiga 1950 var klockan.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har besök på åtlarna var natt på flera av markerna så ser bra ut. verkar vara gott om kultingar också så det ser ut att bli en fin sommar. satt ute en kväll förra veckan och tittade på ett gäng årsgrisar som hackade rejält i tjärträden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu har jag haft besök igen B) tror det är samma gris som förra gången men kan inte lista ut om det är en galt eller sugga så ni kanske kunde försöka jag har gjort bilden så ljus och stor jag kan. klicka på bilden ;) , så är den ganska bra och stor. jag själv tror att det är en galt men den är ju där 19,50 så kanske kanske inte det får ni försöka avgöra tänkte jag ;):D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu har jag haft besök igen B) tror det är samma gris som förra gången men kan inte lista ut om det är en galt eller sugga så ni kanske kunde försöka jag har gjort bilden så ljus och stor jag kan. klicka på bilden ;) , så är den ganska bra och stor. jag själv tror att det är en galt men den är ju där 19,50 så kanske kanske inte det får ni försöka avgöra tänkte jag ;):D

Linus: Skulle tro at din klocka på kameran går fel, för klockan 19.50 är det fortfarande ljust ute ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Linus: Skulle tro at din klocka på kameran går fel, för klockan 19.50 är det fortfarande ljust ute ;)

ja den går nog på vintertid det har du rätt i ;):P:D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brorsan och jag var ute igår och vakade fast inte på åtlen :) en åker har varit välbesökt av grisarna dom senaste veckorna så vi satt där igår inte så länge bara till halv elva men det brukar ju räcka så när vi hade suttit i 30 40 minuter så hör vi prassel och helt plötsligt bakom en stenmur på inte mer än 50 meter så börjar en råbock skälla höll ju på att skita ner mig nästan :wub::P blev ju skiträdd men han kom närmare och vinden låg helt rätt så han gick rakt mot oss och stannade 30-40 meter framför oss syn att det inte var den 16,e augusti igår :( men vi fortsätter att sitta och efter 15 minuter är han tillbaka fast då kommer han från vänster på min sida på inte mer än 20 meter stannar upp med full bredsida nedotutat kulfång i marken och träd bakom tänk om det hade varit bock säsong och jag hade varit 15 och suttit där med en bock i händerna hade varit fin första jakt upplevelse men det kommer väl nya chanser när åldern är inne men det var en härlig upplevelse. och det är ju det som är det fina med jakten sitta ute i naturen och lyssna och helt plötsligt kommer det ett livs vilt levande djur en sådan sak glömmer man aldrig ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur många pinnar slår du Linus? Tycker gott att bror din kan ta med dig på lite uppsiktsjakt jag.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-5412-0-57029700-1336075621_thumb.jp

Hade tänk att ge denna lilla herre en match imorgon natt. Dock så ser det ut som att det kan bli lite regn. Inga mängder men lite blir det nog iaf...

Så hur ställer grisarna sig till att gå på åtlar när det regnar?

Värt att åka ut eller ska man stanna hemma?

Kanske är svårt att svara på men är det så att dom vägrar gå ut på åtlar vid regn så kan det ju vara bra och veta :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Regn gråmulet är de bästa som finns om du frågar mig! Brukar alltid komma gris. Så prova! Stjärnklart och vindstilla funkar inte här.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemma går det bara en massa grävlingar nu. Vet inte vad det har tagit åt gisarna :( O dom första mailen man får från kameran varje kväll är en hel hög med svartfågel...

Vet inte hur jag ska lösa detta. Måste få drag på åteln tills Albin från vilhelmina kommer o ska testa lyckan i sommar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...