Hoppa till innehåll

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/


Hipshot

Recommended Posts

Varför inte köra på det första du tänkte, en 22-250?

 

Väntar själv på en 65cm 22-250 pipa med 1/10" räffelstigning till min R8, blir att köra med 53gr v-max i den. Lär gå rätt så fort och med fin kulbana.

 

Sen gällande siktet, försök hitta en beggad Helia 5, jäkligt bra vaksikte, ångrar att jag sålde min...

 

/Baner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar ingen av dem. Classic har rejält tunnelseende och HT är i mina ögon bara en prishöjning utan att tillföra ett skit jämfört med victory diavari.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Zeiss v8 finns ju om du vill. Dra ett mail om du är intresserad så kan jag tokpruta med mig själv på jobbet om pris :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och DÄR vaknade nasaren  :biggrin:  :biggrin:

 

Hade nästan väntat mej att det skulle kicka igång tidigare.. Inget illa menat för fem öre bara så ru vet!

 

Kollat på skoj på dem, priset är helt galet så jag har ruskigt svårt att se att det ska fungera.. finns ju även 72:an som avskrivits av samma skäl men tja why not?  :biggrin:

 

Var är Flex förövrigt?  :biggrin:

 

Och ja, jag har kanske smakat på någon öl..och lite bubbel.. Drar ett pm på skoj!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sålde precis 2 nikkostirling till han för fullpris plus frakt. Ojoj vilken blåsning :D

haha nasare i all ära. Jag är nog en av dom sämre. Rekommenderar ju faktiskt vad jag tror kunden skulle bli nöjd med o inte vad affären tjänar mest på :D

Haha nädå grubbla på erbjudandet o hojtar till somsagt om det dyker upp något skoj i affären ;)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar ingen av dem. Classic har rejält tunnelseende och HT är i mina ögon bara en prishöjning utan att tillföra ett skit jämfört med victory diavari.

Ungefär som helias csx o 5:a. Ingen skillnad optiskt men 5:a har dagbelysta o 5ggr förstoring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte ett sikte med fast förstoring.

Ett belyst 7/8x56 måste nästan vara det optimala som vaksikte för en rävracer.

Det skulle jag köra på, för hur mycket rattar man egentligen på ett sikte, när man vakar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ungefär som helias csx o 5:a. Ingen skillnad optiskt men 5:a har dagbelysta o 5ggr förstoring.

Självklart, känner man ingen nytta med det så köp en CSX om du hittar, det hade jag gjort om jag inte kommit över en 5a begagnad.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se om du hittar ett CSX där har du bra skit! Har själv 3 Zeiss men blir de byte blir de Helia.

 

Tikkan blir de Varmint? SS? Blånerad?

 

Spännande kaliber!

 

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sålde precis 2 nikkostirling till han för fullpris plus frakt. Ojoj vilken blåsning :D

haha nasare i all ära. Jag är nog en av dom sämre. Rekommenderar ju faktiskt vad jag tror kunden skulle bli nöjd med o inte vad affären tjänar mest på :D

Haha nädå grubbla på erbjudandet o hojtar till somsagt om det dyker upp något skoj i affären ;)

 

Tyckte nog att 3500 var lite styvt för World Class tuben.. men vafan, du måste ju veta vad du pratar om  :biggrin:

 

Varför inte ett sikte med fast förstoring.

Ett belyst 7/8x56 måste nästan vara det optimala som vaksikte för en rävracer.

Det skulle jag köra på, för hur mycket rattar man egentligen på ett sikte, när man vakar.

 

Vinsten med fast förstoring är något lite ytterligare bättre ljus om jag minns rätt. Ljuset i befintliga tuben är fullgott och jo, jag använder förstoringen rätt friskt. Står på 8:an men vrider ofta upp en smula så tanken är vettig men det landar i 3-12 oavsett.

 

Se om du hittar ett CSX där har du bra skit! Har själv 3 Zeiss men blir de byte blir de Helia.

 

Tikkan blir de Varmint? SS? Blånerad?

 

Spännande kaliber!

 

S.

 

Var in som hastigast nu på Sako Swedens hemsida.. vill helst ha laminatbössan, de är billigare plaststockarna har en ihålig klang eller vad jag ska säga när man kommer åt dem och det gillar jag inte. Såg i listorna att Laminatbössan fanns i aktuell kaliber så jag ska testa att trycka lite på det i morgon så får jag se vad som händer. Och det blir en standardbössa.. hantera dessa varmintbössor i torn eller kojor är bengligt och jag tror att varmintkonfigurationen bäst kommer till sin rätt på riktigt styva håll.. där tror jag inte att jag ska skjuta. En standardbössa fixar nog mina behov iövrigt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3500kr va ju kompispris ;)

Köper du med plaststocken som närmast kan liknas en petflaska fast omformad så rekommenderar jag fogskum o fyll kolven med! Väger lite och gör att den inte alls får dendär ihåliga klangen när man slår i något.

Borre och bädda in alurör ala 4kants profil eller liknande i framstocken är oxå en smart grej för o göra plastkolven lite styvare för benstödsanvändande.

annars är dock laminaten trevligast!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmm något annat som jag faktiskt börjat fundera på.. och nu famlar jag i blindo här. Maichel har ju hissat någon form av eftermarknadstrycke.. Kände på en T3 .223 idag och det var väl ok.. men jag vet inte, ska man skjuta petnoga på lite längre håll så känns det som att trycket måste vara topnotch! Ska forska lite där..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har bix'n andy trycke som är riktigt fint. Finns till tikka t3. Annars är orgtrycket gsnska lätt o ställa om.

finns såklart lite andra tryckestillverkare oxå såklart. Men kan vara värt o justera befintliga först för att sen byta om de fortfarande inte passar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo landade där tankemässigt, ska ju gå att justera befintligt tryck så det kanske löser sig.. 

 

Ska iväg och boka bössan här idag iaf så får vi se.. såg igår att Laminatversionen även fanns i .204 på Sakos hemsida, ska försöka fixa den..

 

Sen tillkommer bryderier med när saker och ting ska ske.. När är det dags att börja pytsa iväg Vixen? Börja redan nu? Tänker försöka hålla i den så länge det går tror jag.. samtidigt så har jag ju Horneten så helt strandsatt är jag inte..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beställd! 

 

Och den rätt trevlige säljaren i Åkersberga ringde upp Sako och frågade om laminatbössan, fanns ju på hemsidan.. måste ju gå att beställa? Nu verkar säljaren och Sakosnubben vara lite för bra polare, jag hade nog inte varit lika gemytlig i tonen gentemot dem  :biggrin:

 

Sa iaf att jag är inställd på att detta tar tid och givet det så känns det viktigare att få en laminat än en plast så får vi se vart det landar..

 

Detta blir nog bra!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Checkat med Sunes om pris på Sako?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Checkat med Sunes om pris på Sako?

 

Nej.. ids inte även om det kanske vore smartare.. Han har nog bättre leveransmöjligheter från Finland än vad svenska handlarna har via Sako Sweden..

 

Vilka fördelar ser du i en 204 jämfört med andra klass 2 kalibrar? Lite nyfiken :)

 

Lättare kula och hög fart.. hamnat i tankesättet att less is more på något sätt. Visst, vindkänslig men det köper jag. Alternativet är att gå upp i 6 mm och hiva iväg 53 gr kula och det är lite övervåld.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är nu men brukade skilja ganska många svenska tusenlappar beroende på modell.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte.. lite granna samma inställning till den kalibern som du hade till .243 back in the days.. :biggrin:  Kanske blir en slik efter .204:an. Men får jag den att funka och ffa trivs med bössan så får den hänga med ett tag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att hoppas att den kommer att stabilisera de jäääätelånga 55gr kulorna från berger,annars har du ett klass3 vapen vad det än står på licensen :thumbsup:

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Surrade med Walleman om trycket igår.. Han har orginal på sin och har ställt ned det, lämnar inget iövrigt att önska så givet att min kommande bössa är rätt ihopkommen så lär jag inte byta tryck. 

 

Den genuint elake Mike ringde igår och försökte prata på mej en .243:a.. Märkligt.. för 10 år sen var det den rakt motsatta sitsen  :biggrin:  :biggrin:  Men jag landade tillslut i tanken att detta är en dedicerad rävbössa/slask och då räcker det med den här klena kalibern. Har all respekt för dina invändningar där Mike och jo, jag såg vad du menade  :biggrin:

 

Börjat fundera lite på dämp med.. Har ju en RC nu som fungerar bra, gillar detta att den kryper ned på pipan en del vilket gör att den förlänger enbart 6 cm tror jag det är. Finns det någon annan dämp som är effektivare? Ska kolla lite på det, det är inte högprioriterat men lite nyfiken blir jag allt..

 

Alternativet är att kolla med Roger om det kan vara någon idé att antingen öppna upp .17 dämpen jag har alt strypa .243 dämpen som jag använder idag på Vixen.. Strypning ligger nog närmast till hands..

 

Edit: Stryk det sista, använder samma dämp till Horneten så strypning känns helt omotiverat.. lär inte vara många mm man kan strypa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...