Hoppa till innehåll

Trafikgris 20120213


N S

Recommended Posts

Fy fn va trött jag är nu.. kom hem precis nu.. Strax efter 8.

Va på plats vid 12.00

Grisen legat i diket en stund och bilisten som va jägare satt o kollade på den tillsynes döda grisen och inväntade kontaktman.

Precis innan han anländer efter 10 minuter så reser sig grisen och går iväg..

Alla benen hela.

Inget blod i löpan eller där den legat.

De hade sett ytterligare tre grisar på åkern till vänster och bromsade in hårt då hoppar den gris de kör på upp från höger.

De ser sen de andra tre grisarna gå in på samma håll.

Blackie blir helt galen när vi kommer dit. spårar på alla håll o kanter..

Ingen bestämd löpa som hon vill följa. Sjukt mycket grisspår...

Ringer in polare med en karelartik som brukar kunna hålla lagom sök och inte som jag nu misstänkte att Blackie skulle göra jaga vilken gris som helst timmvis..

Hon får iallafall fatt i en gris 400m in, vi går på och det går loss men rundar oss ett varv på några hundra meter sen bär det iväg nån km och gör en kringla och så kommer de över utlöpan där vimsar karelaren till det lite och kommer tillbaka i bakspåren.

Nu har vi en misstänkt ensam gris och sätter på blackie.

För o göra en lååång historia kort.. måste äta o lägga mig..

Hon går ifatt och jaga grisen i 6 timmar... den vill inte riktigt stå men buktar jävligt snävt på några ställen.

Hon tappar bort den i en hästhage med 15 ponnys..

Hjälper henne lite där men inte vågar hon gå in till hästarna..

Vi går runt och hon hittar grisen bakom ett skjul...intill hästhagen.

Det bär vidare med liknade sätt.. går en bit och buktar inom kanske 150m

Vi kommer så in på ett ståndskall men Blackie bestämde sig för att gå ifrån grisen och hälsa på oss... då smet den iväg..

När så klockan närmade sig sex så bröt blackie och vi kunde koppla, Polaren va tvungen att avbryta, barn i skolåldern och skulle va hemma för skjut barn idag.

Jag åkte till kontkaktmannen och hämtade vatten och lånade ett par batterier till pejlen.

Satte tiken på löpan igen när hon va vattnad.. hon gick nån km blev ett jävla liv.. tog mig dit och där står 10-15 grisar på en backe i storskogen.. De drar grivet när jag kommer men Blackie orkar inte ens hänga på dem.. hon bara står där på backen o tjoar... Tittar på mig o tjoar igen..

Vi skiter i dehär nu! sa jag, och hon kom lunkandes till mig så gick vi gemensamt till bilen. behövde inte ens koppel...

Jag tror nog vi hade fatt i rätt gris. den betedde sig märkligt som fan...

Antar att smällen tagit i huvudet och den helt enket svimmat av en stund.

Hur pass allvarligt skadad den är går inte säga.

Hittade inget blod nånstans, men vid det ståndskallet vi kom in på så va det något ljusrött stänk där en gris satt ner trynet i snön.

Såg ut som det va upplandat med nått, kanske saliv.

Trisst som fan är det att inte få livet av grisen men jag eller jycken varken kan eller orkar göra mer åt det.

Hon klarade att jaga gris i sådär 7 timmar iallafall...

Kanske är det som kan kallas jaktidiot... elelr det är nog husse som är..

Frun ringde förresten vid 7 o undrade om jag levde...

Hon älskar nog trotts allt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nog låter det som ni hade rätt gris. Frågan är väl om den gick ihop med flocken på slutet eller om hon skiftat?

Är ju säkert så att den fått en rejäl smäll i huvudet. Bara att hoppas att käkar och sånt klarat sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den måste fått en smäll i skallen. Hur allvarligt har jag ingen uppfattning om men för o svimma av 10 minuter så krävs det nog en redig smäll.

Kan ju blivit brott på käke, skallben eller vad som men inget som blödde.

Invärtes skador borde stoppat grisen på 7 timmar.

Om hon bytt, grisen gått ihop med de andra eller bara passerat igenom flocken vet jag inte.

Verkade som de grisarna va på gång eller redan tagit daglega.

Såg flera stora uppbökade balar på backen. Marken va tinad i dem.

Pertan:

Hamnar jag i dina trakter så kanske jag knackar på och snor några batterier av dig oxå ;):P

Om det nu e det du syftar på ? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den måste fått en smäll i skallen. Hur allvarligt har jag ingen uppfattning om men för o svimma av 10 minuter så krävs det nog en redig smäll.

Kan ju blivit brott på käke, skallben eller vad som men inget som blödde.

Invärtes skador borde stoppat grisen på 7 timmar.

Om hon bytt, grisen gått ihop med de andra eller bara passerat igenom flocken vet jag inte.

Verkade som de grisarna va på gång eller redan tagit daglega.

Såg flera stora uppbökade balar på backen. Marken va tinad i dem.

Pertan:

Hamnar jag i dina trakter så kanske jag knackar på och snor några batterier av dig oxå ;):P

Om det nu e det du på ? :)

Jo helt klart så brukar en gris med invärtes skador krokna efter några timmar. Men nog borde en gris med spräckt skallben gjort det också. :unsure:

Gick den runt mycket eller var det mest ståndskall?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo helt klart så brukar en gris med invärtes skador krokna efter några timmar. Men nog borde en gris med spräckt skallben gjort det också. :unsure:

Gick den runt mycket eller var det mest ståndskall?

Det verkade som både karelaren och Blackie hade bra kontakt med grisen.

Det va korta stånd/gångstånd och rusningar 500m-1km sen ett par tre snäva snurrevarv, troligen i planteringar.

Visst brukar grisar bukta en del men två tre varv inom radien av 150-300m verkar märkligt. Upprepades 4 ggr tror jag de va.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkade som både karelaren och Blackie hade bra kontakt med grisen.

Det va korta stånd/gångstånd och rusningar 500m-1km sen ett par tre snäva snurrevarv, troligen i planteringar.

Visst brukar grisar bukta en del men två tre varv inom radien av 150-300m verkar märkligt. Upprepades 4 ggr tror jag de va.

Yr i huvudet? ;)

Har haft ett par med käkskador och de har egentligen bara traskat på. Mest gångstånd knappt något fast.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JO .. skallevärk har den garanterat och en högljud uppvaktning i 7 timmar måste kännas jävligt jobbigt..

De där med käkbrott känns inge bra... risken måste vara överhängande att det är så..

Om det är så kommer det högst troligt att leda till svältdöden...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JO .. skallevärk har den garanterat och en högljud uppvaktning i 7 timmar måste kännas jävligt jobbigt..

De där med käkbrott känns inge bra... risken måste vara överhängande att det är så..

Om det är så kommer det högst troligt att leda till svältdöden...

Är du utvilad nu? ;) Vi kanske skulle göra ett försök till... :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt ok.. men jag började jobba vid 15 och går inte av förren 7 i morgon... då har jag tid hela dan/natten fram till torsdag morgon.

Men de är ju lite knepigt att få rätt löpa med alla jälva grisar som verkar finnas i det området. O idag har det snöat igen...

Har fan alldig i mitt liv sett så mycket grisspår ... inte ens i hägnet....

Det ska bli väldigt intressant o se hur mycket gris det blir med föryngringen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grå/plotten och jag gick en hel natt på käk skjuten gris som inte ville riktigt stå fast som de brukar. Vi fick den dag 2 då den förmodligen inte kunnat ät eller dricka och var slö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Det var jag som körde på den lille grisen. Skulle tro att det tog i huvudet men det inte lätt att avgöra i stridens hetta. Skulle tro att jag hann att bromsa ner hastigheten till 40-50 km/t när det small. Synd att du inte fick tag i den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va bra... eller nått...

Alltid kul att få lite bättre info direkt från föraren. Hastigheten talar ju för att det kanske gick rätt bra för grisen ändå.

Måste förresten göra en liten rättelse..

När frugan ringde i morse så svarade jag bara att jag lever.

Hon kontrade med

Va bra! Sen la jag på..

Fast nu när jag hunnit snacka med henne så förklarade hon att bara ringde för hon trodde jag va på hundsjukan igen med kräket och inte vågade ringa o tala om det...

Hm.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä ni är inte jaktidioter ni tycker det är bara kul. :D

Men alltid tråkigt när man inte kan få ett avslut.

Passerar du här så finns det batterier.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passerar du här så finns det batterier.

Lasse

Gött!

saknade batterier o vatten för jag tömde bilen på jaktprylar i helgen o fyllde den med isfiskegrejer.

Glömde det.. öppnade bagaget och skulle leta upp några batterier..

Man har inte så mycke nytta av isbill, borr, pimpelspö, angeldon, sittundelägg och stolar till ungarna m.m. på ett eftersök....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...