Hoppa till innehåll

Minken88

Recommended Posts

Enklaste varianten är bara en pinne med lite skumgummi i änden. Funkar utmärkt.

Men själv använder jag bara en ketchupflaska till blodet. Är mycket enklare att lägga spåren så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar ta en ½l flaska och gör ett litet hål i kapsylen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska tillägga lite..

jag själv har ju kört med en lite Sprite flaska med hål i kapsylen 1mm närmare bestämt

:)

funkar bra som sagt i praktiken .

Men nu till själva grejjen..och jag är ingen expert och har inte lagt många spår alls..

Men..

Tycker då hunden spårar att han tar för mycket i

vinden

Spåret är lagt med flaska som skrivet och även en skank i slutet..

sen har det fått ligga i ca 1tim..har spårat med vinden i ryggen

Det är även

så att spåret är banan format och runt 100m..

allt efter konstens regler

(nu har snön satt stopp för vidare träning).

Tänkte därför då att käppen skulle trycka ned vittringen mera i marken så hunden fick ta ned nosen..

vet inte om det hjälper, men bättre o testa iaf eller?

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Musköt där. Låt spåret ligga längre. Runt 3-5h brukar mina med få ligga, ibland längre. Blir spåret för färskt märks de direkt me hunden jag har, blir väldigt "brett" spår och hunden kan ha nosen lite högre och zick-zackar i spåret.

För min del så passar det Ibland perfekt att lägga spår påväg hem från jobbet (den ljusare årstiden) så får de ligga till sig medan man äter middag o fixar lite hemma.

Alt. Så blir det en rejäl skogsprommenad och ev. Mite personspårande medans man väntar på att viltspåren ska ligga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova med att låta spåret ligga längre. Vänta 5-6 timmar innan hunden får gå det.

Ska ha det i åtanke :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PVC rör (el rör) med en "disksvamp" tejpad i ändan och fylla på blod uppifrån. Sedan kan man stämpla blodspår.

Har märkt att med för mkt blod vill hunden gärna dra i vinden. Spårtränar ofta med bara blod på klöven eller inget blod alls.

//Svenne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PVC rör (el rör) med en "disksvamp" tejpad i ändan och fylla på blod uppifrån. Sedan kan man stämpla blodspår.

Har märkt att med för mkt blod vill hunden gärna dra i vinden. Spårtränar ofta med bara blod på klöven eller inget blod alls.

//Svenne.

Men kalas jue! :) ska genast knåpa ihop en sådan+ att låta spåret ligga lite längre ev bara dra med klöv. Först blir det till att vänta på töväder då 2dm snö är lite väl...ja jobbigt :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur gammal din hund är men när den blir lite mer rutinerad så kan du lägga spåret på kvällen och gå det följande fömiddag, kanske tillomed vänta så länge så att det får ligga runt dygnet.

Vad gäller blodning så brukar jag ta en lagom lång(axelhög) pinne där jag fäster en kökssvamp i ena änden med buntband. Blodet har jag sedan i en 50 cl PET-flaska i andra handen. På det sättet går det inte åt så mycket blod, man får ner det lite.

För att lära mig läsa hunden så kan jag droppa lite blod på grenar som jag passerar för att se om och hur hunden agerar, detta underlättar vid riktiga spår då viltet kan lämna blod på kvistar, gräs och annat.

//Mekus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu vet jag inte hur gammal din hund är men när den blir lite mer rutinerad så kan du lägga spåret på kvällen och gå det följande fömiddag, kanske tillomed vänta så länge så att det får ligga runt dygnet.

Vad gäller blodning så brukar jag ta en lagom lång(axelhög) pinne där jag fäster en kökssvamp i ena änden med buntband. Blodet har jag sedan i en 50 cl PET-flaska i andra handen. På det sättet går det inte åt så mycket blod, man får ner det lite.

För att lära mig läsa hunden så kan jag droppa lite blod på grenar som jag passerar för att se om och hur hunden agerar, detta underlättar vid riktiga spår då viltet kan lämna blod på kvistar, gräs och annat.

//Mekus

Ett något sent svar, Tackar för tipset angående köksvampen..jycken dammsuger med nosen riktigt i marken på mossarna och hällarna :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon att tänka på är att hur hunden arbetar med nosen ( högt = går på vind eller lågt = med nosen i backen ) har med raser att göra.

En hund som jobbar normalt med nosen högt spårar gärna med hög nos.

Där i mot tex tax går kanske häldre med låg nos. Inget är så att säga fel, det handlar mer om ras. Men undantag finns det alltid.

Sedan har det med ålder på spåret att göra, som flera på pekat här i tråden. Desto äldre spår desto svårare för hunden. Ofta går nosen då ner för att kuna följa spåret och då oftast farten också.

Ålder på hunden kan också ha betydelse. En ung hund har oftast lite högre fart än en äldre och mer rutinerad hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör med ketcupflaska med nötblod sen märker jag ut en bana" drygt 600m lång med tvärvinklingar o uppehåll med blod!!

Brukar lägga blodet kvällen före så min vttring går bort ,, men vänta 6-12 timmar innan du kör igång

Brukar om det är unghund snitsla ut banan då ser jag om hunden genar!

Ett tips det finns bra böcker kring detta med eftersök o träning ,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...