Hoppa till innehåll

Illamående hundar


Kias Husse

Recommended Posts

I tisdags så fick mina hundar(labbe, hamilton, jämte) ett varsit älgben(halvt lårben av älgkalv var, rått).

På morgonen igår så gjorde dom ifrån sig som vanligt, iof så var det med lite benrester och dom var lite lösare än normalt.

Framåt eftermiddagen så fick alla följa med ut på isen och springa av sig lite. Dom samlades någon gång ute på isen och var intresserade av någonting som låg på isen(död fisk, hundskit, wokadgrävling, what ever...)

Senare så är alla lösa i magen någon matvägrar, och någon kräks. Jämttiken mår sämst.... Hon kräks och dricker vatten för att en stund senare kräkas igen... Nu på morgonen så blev det ingen mat och jag har även plockat bort vattenskålen. Den kommer fram ibland så dom får fukta tungan lite utan att tokdricka tills dom kräks.

Ska jag tro att det beror på älgbenen dom gnagt på, eller ska jag förmoda att dom ätit något olämpligt ute på isen?

Hur länge är det lämpligt att avvakta innan jag kontakter vet? (Tecken om en benbit fastnat/skadat tarmen?)

Det är tydligt att hundarna inte mår riktigt bra, men det är ingen som är loj/slö, febrig eller så. Mer som "lite lugnare än normalt".

Tanken är att dom ska få prova på lite köttfärs i em, kanske med lite fil. Funderar på risavkok också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

koka grötris med dubbelt så mycket vatten mot normalt o dubbelt så länge som vanligt... blanda i lite färs och ge i små portioner men ofta...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp receptfria tabletter 'Canikur' på Apotek och ge enligt anvisning på asken. Ges 4 ggr under ett dygns tid (8 h mellanrum) under vilket hunden totalsvältes. Därefter försiktig igångsättning av utfodring med först bara vattnigt välkokt ris i små portioner 1-2 dagar (max ½ dl per giva...3-4 ggr per dygn). Därefter succesivt ökad portionsstorlek och övergång till vanliga fodret under 2-3 dygns tid.

Portionera vattnet som du gjort så de ej gulpar magen full. Ge ca ½ dl en gång per timma. Vätskeersättning kan annars ges direkt i munnen om hunden dricker dåligt själv. Ge 1 msk (15 ml) varje ½-timme. Dygnsbehov vätska ca 1000 ml per 25 kg (grundbehov...vid ökade förluster som diarré och kräkning ökar behovet).

Vätskeersättning: 1 liter vatten. 1 msk druvsocker alt honung, 1 tsk salt, 1 krm bakpulver.

Om det är blod i diarré eller kräkning...kontakta veterinär.

Om diarré och/eller kräkning fortsätter efter 2 dygn...kontakta veterinär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp receptfria tabletter 'Canikur' på Apotek och ge enligt anvisning på asken. Ges 4 ggr under ett dygns tid (8 h mellanrum) under vilket hunden totalsvältes. Därefter försiktig igångsättning av utfodring med först bara vattnigt välkokt ris i små portioner 1-2 dagar (max ½ dl per giva...3-4 ggr per dygn). Därefter succesivt ökad portionsstorlek och övergång till vanliga fodret under 2-3 dygns tid.

Portionera vattnet som du gjort så de ej gulpar magen full. Ge ca ½ dl en gång per timma. Vätskeersättning kan annars ges direkt i munnen om hunden dricker dåligt själv. Ge 1 msk (15 ml) varje ½-timme. Dygnsbehov vätska ca 1000 ml per 25 kg (grundbehov...vid ökade förluster som diarré och kräkning ökar behovet).

Vätskeersättning: 1 liter vatten. 1 msk druvsocker alt honung, 1 tsk salt, 1 krm bakpulver.

Om det är blod i diarré eller kräkning...kontakta veterinär.

Om diarré och/eller kräkning fortsätter efter 2 dygn...kontakta veterinär.

Kommer inte åt något apotek närmsta dagarna/dagen...

Inget blod har noterats.

Är det för tidigt att börja med ris i em? Ellar ska jag bara ge lite vatten från avkokta riset under det här dygnet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vänta till imorrn med fast foder, dvs enbart risavkok idag. Största felet många gör är att av missriktad välvilja börja fodra på hundarna för snabbt när de har mag/tarmkatarr..."det är ju så synd om dem när de inte får äta" <_<;) En hund kan svälta en vecka utan att det är någon fara fysiologiskt. Vatten behöver de naturligtvis, men foder kan/bör man ta det lugnt med för att mag/tarmslemhinnan skall få 'ro' att läka ut B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är hopplöst när de är dåliga i magen!

Mitt lilla tips är A-fil. jag har använt detta vid upprörd mage på mina hundar och jag måste säga- det har alltid funkat.

Lite tveksam till jämten som kräks, kanske det kommer upp igen. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men kanske av intresse för andra som läser tråden...

@ Krallen: Finns det några undersökningar gjorda som visar på förbättrad mag-tarmflora/funktion om man medvetet lägger in någon svältdag i veckan för hundar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte det finns några vetenskapliga undersökningar som befäster detta. Finns ju dock en del anekdotiska berättelser av folk som är frälst på detta, men som sagt inget vetenskapligt. Sen finns det väl ett antal miljoner hundar som funkar jättebra på helt sedvanlig utfodring morgon och kväll eller en gång om dagen med sedvanligt kvalitetsfoder.

'Keep it simple stupid'...är ett mycket bra ordspråk gällande hundutfodring, krångla inte till det i onödan och gör inte ett problem av något icke existerande ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte nästan det. Jag hör med jämna mellanrum folk som är, som du säger, frälsta i sin tro.

Undrade bara om det fanns några vetenskapliga belägg för det. Men icke. Inte på Google Scholar iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är hela flocken kurrant i magen igen med normal avföring!(eg igår em)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D

Åminner mig Per Ragnar i Sällskapsresan 5 'Hälsoresan'...

Föreståndarinnan... "Och hur är det med avföringen!?"

Per Ragnar ätandes kruskakli med melankolisk min... "Fast och fin, fast och fin!"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D

Åminner mig Per Ragnar i Sällskapsresan 5 'Hälsoresan'...

Föreståndarinnan... "Och hur är det med avföringen!?"

Per Ragnar ätandes kruskakli med melankolisk min... "Fast och fin, fast och fin!"

:D :D :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skit....!!!!

Nu började jämttiken matvägra igen. Kräks blankt skumigt slem.

Jag själv är bortrest.....

Vad kan det vara?? Det är typ 1 vecka sedan hon var dålig sist. Nu finns inga misstankar om att hon kommit åt att äta något dåligt. Sist hon blev kass i magen så hade hon dels fått råa älgben att äta dagen innan hon blev klen. Samt att hon var intresserad av något ute som jag inte kontrollerade vad det var. Jag misstänkte att det kanske kunde vara sur fisk, rävskit, spya från en full skoteråkare!? eller liknande hon hittade......

I övrigt så är hon "pigg" dvs inte hängig eller febrig. Visst syns det att hon inte mår jättebra, men inte så det påverkar humöret. Hon är fortfarande "med" och nyfiken och inslag av bus finns......

Har nämt för gumman(som jobbar mot timmar och värnar stark de timmar hon får) att det kan vara dags att tillkalla vet....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min hund råkade ut för samma grej.Vi kokade älgben till dom,labradoren märktes inget på men alpländaren blev som din.Kräktes hela dagen och åt inget,tilslut kom det lite blod så jag åkte in och röntgade men det var okej.Tarmarna låg i o ordning men sen blev avföringen bra.Köpte ett svindyrt specialfoder av vetrinären som inte hadde behövts.Det kostade 2346:- Tur man har försäkring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.Köpte ett svindyrt specialfoder av vetrinären som inte hadde behövts.Det kostade 2346:- Tur man har försäkring.

Vad har du för försäkringsbolag som täcker foder?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som det är dags för ett veterinärbesök. Kroniska kräkningar kan ha ett flertal olika orsaker. Omöjligt att råda vidare utan att undersöka hunden -_-

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som det är dags för ett veterinärbesök. Kroniska kräkningar kan ha ett flertal olika orsaker. Omöjligt att råda vidare utan att undersöka hunden -_-

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Hon äter igen och verkar ok i övrigt. Dags för vaccinering så ett besök hos vet kommer det att bli bara jag kommer hem. Om nu inget akut inträffar igen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min Boxer har i bland haft perioder då hon kräkts en kväll massa gullt slem typ. Det är ju oftast då magen är tom och magsyra och saliv kommer upp blandat, blir ju rätt sköummigt som de håller på när det kräks.

Senare på kvällen har hon som oftast ätit som vanligt och man har inte märkt något mer på henne förrän det är dax för nästa kräckning, gud vet när!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hon äter igen och verkar ok i övrigt. Dags för vaccinering så ett besök hos vet kommer det att bli bara jag kommer hem. Om nu inget akut inträffar igen...

Skönt! Jag har skickat lite tips om lindrig magkatarr hos hund via PM! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...