Hoppa till innehåll

Hylsor kortare än rekommenderad trimlängd


defransson

Recommended Posts

Jag kontrollmätte en hög av mina 30-06 hylsor idag och ungefär hälften var kortare än

rekommenderad trimlängd som är 63,1mm.

En hel del låg runt 62,8-62,9 mm.

Går dessa att använda i vilket fall utan risk?

Antar att om man jagar bänkskytteprecision (vilket jag inte gör) så ska alla vara exakt lika långa, men jag laddar för jakt och då tror jag att jag själv sprider mer än en variation av 0,2mm på hylsan kan påverka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kontrollmätte en hög av mina 30-06 hylsor idag och ungefär hälften var kortare än

rekommenderad trimlängd som är 63,1mm.

En hel del låg runt 62,8-62,9 mm.

Går dessa att använda i vilket fall utan risk?

Antar att om man jagar bänkskytteprecision (vilket jag inte gör) så ska alla vara exakt lika långa, men jag laddar för jakt och då tror jag att jag själv sprider mer än en variation av 0,2mm på hylsan kan påverka.

Går utmärkt att använda dom. det är väl en risk om dom börjar att vara för lång och när dom börjar på att bli allt för korta.

Är det norma som används??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är Norma. Enbart skjutna i min bössa.

När börjar de bli för korta?

Jaha okej. Ja det är väl när det börjar att skilja flera mm.

Men jag kan ju ha fel jag också för har bara handladdat ett par år. Men förmedlar i alla fall de ja vet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

huvud saken att alla hylsor är lika långa. har du olika längd så blir precisionen olika för att kulan släpper olika fort från hylsan .

så gör alla hylsor lika långa för maximal precision.

/Nille

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Uppar tråden lite. Jag har aldrig brytt mig speciellt mycket om att trimlängden måste vara exakt då jag inte märkt nån skillnad  precision. Men när ni menar lika är det hundradelar eller tiondelar ni menar då? Jag har just nu ett gäng kalibrerade hylsor i 6,5x55 som jag skall ladda för toppfågel. När jag mätt hylsorna är de mellan 54,76mm och 54,83mm, är det nån idé att trimma ner de som ligger mellan 77-83 till 54,76?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppar tråden lite. Jag har aldrig brytt mig speciellt mycket om att trimlängden måste vara exakt då jag inte märkt nån skillnad  precision. Men när ni menar lika är det hundradelar eller tiondelar ni menar då? Jag har just nu ett gäng kalibrerade hylsor i 6,5x55 som jag skall ladda för toppfågel. När jag mätt hylsorna är de mellan 54,76mm och 54,83mm, är det nån idé att trimma ner de som ligger mellan 77-83 till 54,76?

Svar nej,vi vanliga dödliga märker ingen skillnad.

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mät igen och kolla hur många hylsor som får samma resultat på hundradelarna. Och det spelar ingen roll hur bra mätutrustning du har. En hundradel försvinner så lätt. Tror du har en hundradel i skillnad bara på hur länge du håller den i handen... vore skrämmande om några hundradelar på detta gjorde någon märkbar skillnad

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svar nej,vi vanliga dödliga märker ingen skillnad.

 

/Mike

 

Tack för det trevliga svaret, då ägnar jag mig åt att hälla i N550 ikväll istället för att trimma vidare  :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte ens bänkskyttarna håller koll på hylslängden i hundradelar. Det viktiga är att dem inte är så långa att dem tar i patronlägets slut resten kvittar

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Så länge hylsan inte är för lång så är min uppfattning att det nog är viktigare att du kontrollerar och hittar den friflykt som ger dig bäst precision för just den kulan. Normas C.O.L mått ger ibland, i alla fall i mina vapen, lång friflykt (5-8mm) vilket inte alltid gynnar precisionen. I en jaktsituation spelar det kanske mindre roll men på banan kan det göra rätt stor skillnad. Det är lite tidskrävande att testa sig fram, framför allt när man inte har möjlighet att ha med sig laddutrustningen till skjutbanan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Kalibrerade mina första hylsor nu ikväll.  Samtliga är skjutna ur min bössa, och samtliga är Norma hålspets från början.  Mätt med digitalt skjutmått, så får jag varierande längd från 54,87 till 55,05.  Dom flesta ligger dock mellan 54,94 till 55.0

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...