Hoppa till innehåll

Rädd för älg?


Musköt

Recommended Posts

Har fått problem med Funny. Hon visar inte alls det intresset för älg som hon haft tidigare.

Hon har väl aldrig varit någon stjärna på älg men oftast en fungerande hund. Vi sköt. 4 för henne under hösten. Hon har väl skällt upp mot 2,5timme denna säsongen.

Men nu senast i helgen letar hon rätt på älg. Skäller 3 skall och det går loss, då släpper hon efter 150m. Fick henne att ta an spåren igen, men hon vände efter bara 4-500m.

Hon har sedan första hösten varit lite försiktig med tjurar och har funkat bäst på ko med kalv. Men nu verkar det inte funka på några älgar.

Hadetdm dag runt nyår då hon tog upp vad jag tror var en tjur. Gick loss i gångstånd men hon släppte efter 500m. När vi lite senare hittade ko o kalv så skällde hon inte. Jag såg henne framme hos älgarna men inte ett skall. Kalven sköts mitt framför ögonen på henne men hon skällde bara till ett par gånger när den låg och sparkade.

Har efter detta upplevt att hon står långt ifrån älgarna och skäller.

Kan ju tilläggas att hon är snart 5år och har väl trillat 10älgar för henne.

Hur skall man gå vidare med detta?

Jag har ju givetvis lite egna idéer men alla råd är ju intressanta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några tankar om detta?

Hörde för ett par år sen på ett jaktprov om en hund som hade noskvalster och stod med älgarna men hade slutat skälla och förfölja tilläggas kan att hunden var jch och en bra hund.

Efter behandling med stronghold blev hunden sig själv igen. (men om dina andra hundar funkar så är det ju inte det)

Kan ju även vara att hon har gått o fått stryk, det i sinn tur kan vara värre att behandla medisinskt :mellow:

Eller skotträdsla brukar kunna va en av orsakerna.

Detta var mina tankar :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att det är för att hon blivit skrämd av älgarna är jag rätt säker på. För hon jagar ju fortfarande gris. Och har aldrig sett några tecken på att hon skulle va skottberörd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att det är för att hon blivit skrämd av älgarna är jag rätt säker på. För hon jagar ju fortfarande gris. Och har aldrig sett några tecken på att hon skulle va skottberörd.

Då är dett att hoppas på att det går om då ^_^
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knepigt hörredu, önskar att ja hade ett bra svar på det. men låter mest troligt som att hon bleve skrämd. men kan inte säga riktigt. men de är ju klart att teorin om noskvalster kanske inte är så dum. eftersom att hon släpper så fort. verka hon hitta åt älgarna lätt? eller är det rent så att du klivit på dom då hon fått tag i dom ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ju aldrig haft noskvalster på mina hundar så jag har inte så bra koll på hur de reagerar. Men nog känns det som att hon skulle hänga på när hon har kontakt med älgen. Och att hon då inte skulle ta an spåren när jag visar på henne senare. Och hon hade inte heller några problem att ta upp gris på nattspår sista dagarna de var lovliga.

Så vad problemet är har jag väl klart för mig, men hur går man vidare?

Vad gör man för att få henne att komma över det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte så lätt kanske.. Men jag tror precis som du att hon blivit skrämd eller något sånt för tidigare har hon ju skällt älg riktigt bra! I rösås var det ju inga problem ju.. Jag vet inte riktigt vad som är det bästa sättet men aningen om man kan ha lite tur och hitta några "snälla" älgar så dom inte skenar allt för mycket så att du kan va rätt nära henne hela tiden när hon hittat älg kanske? En sån ko å kalv som när figo var lös här hemma i höstas hade nog varit perfekt ;)

Jag vet inte om det hade hjälpt att släppa ihop henne med en annan hund så kanske hon får upp självförtroendet igen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte så lätt kanske.. Men jag tror precis som du att hon blivit skrämd eller något sånt för tidigare har hon ju skällt älg riktigt bra! I rösås var det ju inga problem ju.. Jag vet inte riktigt vad som är det bästa sättet men aningen om man kan ha lite tur och hitta några "snälla" älgar så dom inte skenar allt för mycket så att du kan va rätt nära henne hela tiden när hon hittat älg kanske? En sån ko å kalv som när figo var lös här hemma i höstas hade nog varit perfekt ;)

Jag vet inte om det hade hjälpt att släppa ihop henne med en annan hund så kanske hon får upp självförtroendet igen?

Ja fast jag är inte säker på att det går att få henne att skälla ihop med andra om hon inte tagit upp själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du Musköt!?

Inte lätt veta vad det beror på att hon beter sig som hon gör?

Du verkar rätt säker på att hon upplevt något otäckt med älg iallafall.

Hundar med bra psyke att övervinna rädsla samt mycket jaktlust brukar komma över otäcka upplevelser rätt fort.

Hundar med mindre vara av ovan tar det längre tid för alternativt kommer de aldrig tillbaka , tyvärr......

Noskvalster tror jag inte alls på då det märks mer på sök och förmåga att finna vilt samt att du skriver att hon släpper under gångstånd.

Hur det än är så önskar jag dig lycka till framöver!

/ekebo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du Musköt!?

Inte lätt veta vad det beror på att hon beter sig som hon gör?

Du verkar rätt säker på att hon upplevt något otäckt med älg iallafall.

Hundar med bra psyke att övervinna rädsla samt mycket jaktlust brukar komma över otäcka upplevelser rätt fort.

Hundar med mindre vara av ovan tar det längre tid för alternativt kommer de aldrig tillbaka , tyvärr......

Noskvalster tror jag inte alls på då det märks mer på sök och förmåga att finna vilt samt att du skriver att hon släpper under gångstånd.

Hur det än är så önskar jag dig lycka till framöver!

/ekebo

Är väl rätt säker på att något hände den dagen i januari.

Hon tar upp älg som går iväg direkt, får stopp på den efter 500m men tystnar och kommer tillbaka. När vi sen hittar kon och kalven så skäller hon inte. Före detta så hade hon funkat rätt skapligt på älg. Vet inte om hon haft något vettigt älgjobb efter detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fått problem med Funny. Hon visar inte alls det intresset för älg som hon haft tidigare.

Hon har väl aldrig varit någon stjärna på älg men oftast en fungerande hund. Vi sköt. 4 för henne under hösten. Hon har väl skällt upp mot 2,5timme denna säsongen.

Men nu senast i helgen letar hon rätt på älg. Skäller 3 skall och det går loss, då släpper hon efter 150m. Fick henne att ta an spåren igen, men hon vände efter bara 4-500m.

Hon har sedan första hösten varit lite försiktig med tjurar och har funkat bäst på ko med kalv. Men nu verkar det inte funka på några älgar.

Hadetdm dag runt nyår då hon tog upp vad jag tror var en tjur. Gick loss i gångstånd men hon släppte efter 500m. När vi lite senare hittade ko o kalv så skällde hon inte. Jag såg henne framme hos älgarna men inte ett skall. Kalven sköts mitt framför ögonen på henne men hon skällde bara till ett par gånger när den låg och sparkade.

Har efter detta upplevt att hon står långt ifrån älgarna och skäller.

Kan ju tilläggas att hon är snart 5år och har väl trillat 10älgar för henne.

Hur skall man gå vidare med detta?

Jag har ju givetvis lite egna idéer men alla råd är ju intressanta.

prova att släppa med en hund som skäller då kanske hon vågar sig fram till dom med understöd av en annan hund som är mer rätt på kan ju vara så att hon står för långt ifrån för att komma igång att skalla?eller så är det bara att vänta till nästa säsong och hoppas på att rädslan släppt?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

prova att släppa med en hund som skäller då kanske hon vågar sig fram till dom med understöd av en annan hund som är mer rätt på kan ju vara så att hon står för långt ifrån för att komma igång att skalla?eller så är det bara att vänta till nästa säsong och hoppas på att rädslan släppt?!

Är som sagt tveksam till om hon skäller med andra hundar. De gånger det hänt så är det den andra hunden som anslutit. Själv brukar hon bara lyssna och gå åt andra hållet om hon hör någon hund.

Men får givetvis prova om det inte löser sig på annat vis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är som sagt tveksam till om hon skäller med andra hundar. De gånger det hänt så är det den andra hunden som anslutit. Själv brukar hon bara lyssna och gå åt andra hållet om hon hör någon hund.

Men får givetvis prova om det inte löser sig på annat vis.

ursäkta såg inte att det redan stod :wacko: har en likadan hund som till och med har brytit när andra hundar blandar sig i .kan det inte vara så att hon bara tappat suget för älg och blivit mer grisinriktad? för det är väl ändå gris du jagar mest?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ursäkta såg inte att det redan stod :wacko: har en likadan hund som till och med har brytit när andra hundar blandar sig i .kan det inte vara så att hon bara tappat suget för älg och blivit mer grisinriktad? för det är väl ändå gris du jagar mest?

Kan ju vara så, min andra är ju nästan älgren nu. Men tycker det gick lite väl fort för att va så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuts det inte älg på ett tag så väljer dom ju sånts som skjuts mer frekvent. Min "älghund" valde flera gånger på slutet gris före älg (fast både och fanns i såten) som jag tror just av den anledningen. Sen tror jag gris är roligare för dom helt enkelt, en vinterslö älg är ju inte så mycket action.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuts det inte älg på ett tag så väljer dom ju sånts som skjuts mer frekvent. Min "älghund" valde flera gånger på slutet gris före älg (fast både och fanns i såten) som jag tror just av den anledningen. Sen tror jag gris är roligare för dom helt enkelt, en vinterslö älg är ju inte så mycket action.

Jo visst ser man att hon tycker det är roligare med gris, men gick lite väl fort att tröttna i så fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spinner lite vidare på MKJ:s tankar. Finns det någon skillnad på hur älgarna uppfört sig!

Jämten är ju sån att han skäller älg så länge dom attackera honom. Står de bara stilla så lägger han av efter en stund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuts det inte älg på ett tag så väljer dom ju sånts som skjuts mer frekvent. Min "älghund" valde flera gånger på slutet gris före älg (fast både och fanns i såten) som jag tror just av den anledningen. Sen tror jag gris är roligare för dom helt enkelt, en vinterslö älg är ju inte så mycket action.

Hoppas och tror att MKJ är inne på rätt linje!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuts det inte älg på ett tag så väljer dom ju sånts som skjuts mer frekvent. Min "älghund" valde flera gånger på slutet gris före älg (fast både och fanns i såten) som jag tror just av den anledningen. Sen tror jag gris är roligare för dom helt enkelt, en vinterslö älg är ju inte så mycket action.

Om man tänker ett steg längre så går man ju oftast och ger hunden fel signaler andra hälften av säsongen.

Ofta så är ju jaktlagen fullskjutna på älg eller har bara kalv kvar. Så när hunden släpper älgarna så har man ju bara gått åt andra hållet och letat vidare efter grisarna. Blir ju inte riktigt rätt på en hund som skulle behövt uppmuntran på älg istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är givet, men trodde inte detta var ett problem för en laika? ^_^

Jo men det kan ju va en del av problemet, " en laika ska blodas ned för att funka bra". ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo men det kan ju va en del av problemet, " en laika ska blodas ned för att funka bra". ;)

Men borde hon inte skälla mer på vissa älgar som gör lite anfall mot henne eller lite argare älgar ska man kanske kalla det som liknar grisarnas beteende lite mer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men borde hon inte skälla mer på vissa älgar som gör lite anfall mot henne eller lite argare älgar ska man kanske kalla det som liknar grisarnas beteende lite mer?

Nja det är nog så att hon har lite för vekt psyke och tagit vid sig efter något utfall eller något. Är ju mest frågan om hur man ska få henne att jaga älg igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror mycke på det där som med att man inte uppmuntrar visst vilt.

Som du säger så går man på andra hållet när det är fullskjutet och letar gris och det skjuts osv.

Som du säger oxå Musköt så ska en laika blodas ner, skjutas för helt enkelt.

Skulle man tex skjuta alla ekorrar unghunden jagar så kommer ju jycken att jaga ekorrar....

Märker på mitt kräk som iofs inte är en laika.. tror till om med att hon snart inte bryr sig om rådjurslöpor..

Haft flertal "släpp" där rådjursspåren står tätt utan att hon följt dem och tagit upp, dock har det ju luktat gris och då skiter hon troligen i allt annat..

Tog väl bara en 50 grisar innan hon började tänka till lite...

Lär få äta upp det jag nyss skrev vid nästa fuldrev.... :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...