Hoppa till innehåll

Vildsvinshundar


andersson76

Recommended Posts

känner en kille som har karelsk björnhund till vildsvin och den funkar bra och jag tror den ställer vet inte riktigt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För egen del så jagar jag på små marker där det används stöthundar som inte riktigt är vildsvinshundar som bara jagar vildsvin utan är snarare allroundhundar.

Dom jag tycker fungerar bäst som just stöthundar är Wachtel, Jaktlabbe, Munsterländer, Vorsthel, Spaniel samt en del blandraser av olika slag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jagat med lite olika, men tror den bäst är med ställande hundar, där två går på ståndet och så har man två tre pass skyttar med, då lyckas man nog rätt bra.

Den roligaste är nog med drivande, har ingen erfarenhet av det men tror det är roligast.

En wachtel gör väl allt...men jobbigt och gå ut o jaga vildsvin så flyger det rådjur ur skogen...inte min typ av jakt...men det finns dem som tycker det är roligt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag var med när vi jagade grävling i sommars och då använde vi en wachtel riktigt roligt var det hon sprang och nosade och var så pigg fast sen var hon lite trött så när det väl kom en grävling blev hon rädd :( men det var riktigt spännande och rolig jakt och en mycket trevlig hund

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

är rätt ny med Vildsvisns jakt, men tror på hundar med bra förföljande o ståndegenskaper funkar bäst.

har själv en Laika/karelare som ska få bekänna gris lukt till hösten.

en bekant till mig kör med jämthund och Am-foxar till gris som värkar funka riktigt bra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu tillhör jag väl det som bland "fint" hundfolk anses vara slasktratten.

Om min odåga kan du bland annat läsa här -> http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/34737-foersta-kom-andra-och-tredje-kom-saa-smaaningom/page__pid__567112#entry567112

Har jagat vildsvin tillsammans med flera olika sorters hundar, både sett till jaktsätt och ras. Olika spetsar, spaniels, traditionella fågelhundar, terriers osv.

De senaste åren har utbudet av korsningar (ofta under beteckningen "vildsvinshundar") formligen exploderat vilket har visat två saker:

1) Vissa har varit riktigt bra.

2) Vissa har varit riktigt usla.

Dock måste jag säga att de hundar som vi utan tvekan har haft roligast med har varit wachtel/spetsarna.

En bra individ av denna blandning har LÄTT kunnat mäta sig (och i vissa fall klå...) med andra renrasiga hundar. Men det är väldigt individuellt.

Ska jag vara självkritisk måste man inse att man inte direkt bidrar till avelsarbetet för bättre vildsvinshundar. Inte så länge man håller på med dessa "slasktrattar". Och det är synd, för vi behöver linjer som fungerar i Sverige.

Fördelarna med en wachtel/spets kokar väl ner till följande:

1) Du har en chans till en bra vildsvinshund. Dock mindre chans än vad man hade haft med en riktad avel.

2) Ofta bättre päls för varmare jakter (läs: sensommar/höst i södra Sverige). Spetsarnas lurv är inte optimalt.

Och där stannar det nog tycker jag.

Jag har sett blandisar som drivit, stött, ställt och förföljt tyst. Vissa har gjort alltihop. Så där kan man inte dra några säkra slutsatser.

Om man sen i slutet av dagen tycker att det är värt att lägga 3000-6000 spänn för ett wildcard får vara upp till var och en,

men OM man väljer en blandis:

-Välj efter hur föräldradjuren jagar och blanda inte vidare.

Mina korvören.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hallo länge sen man va här!! ja jagar med catahoula en ställande hund från louisianna som jag tycker funkar bra den ställer aktivt o vill att djuret ska stå still där de är o inte springa i väg det passar mig utmärkt då mina marker inte är hur stora som helst (150-400 tunnland) bruten terräng i norra skåne men jag tror att mycket beror på indeviden o inte rasen! mvh snapphanen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grå/whacteln som jag själv fått erfara på lite jakter verkar vara en jävel till o jobba med gris. Ibland drivande och annars ståndskall..beroende på var grisarna legat..tätning=ståndskall, öppna skogspartier=drivande...båda av 2hundar jobbade på det viset under 4jakter..inte mycket men lite hum om det fick man iaf :) Nöff och oink..nu blir'e kvällskaffe :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 4 years later...
På 2012-05-01 at 20:45 snapphanen sa:

hallo länge sen man va här!! ja jagar med catahoula en ställande hund från louisianna som jag tycker funkar bra den ställer aktivt o vill att djuret ska stå still där de är o inte springa i väg det passar mig utmärkt då mina marker inte är hur stora som helst (150-400 tunnland) bruten terräng i norra skåne men jag tror att mycket beror på indeviden o inte rasen! mvh snapphanen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt att vågar vidga vyerna. Då lär man se, och lära sig  så mycket mer!!!

Efter ca 40 år som jägare och vilt- och vattenvårdare, har jag under denna tid själv haft flertalet "same -same but different" - typiska jakthundar, och sett samma raser i hundratals, under alla de jakter som arrangerades och fortfarande görs på mitt barndomshem.  

Behövde en ny jakthund med fokus på vildsvin. Visste, har själv sett vilka enormt effektiva jakthundar Rhodesian Ridgeback är.

Men detta var äkta Ridgebacks, helafrikanska från jaktlinjer.

Har lyckats "få lov" att köpa vad som inte är till salu, ett par l Rhodesian Ridgeback.

Herre du milde så effektiva, taktiska (tänkande) skickliga hundar! Mentalt perfekta, lugna trygga och sociala. 

 

Inte skygga, sitter och blänger på dig en hel kväll, kommer du för nära flyr de i panik. Generellt asociala. 

 

Uppfödare i Europa, avlar tyvärr bara fram en Europeisk Ridgeback, där enda syftet är  utställning och sällskapshund..För att uppfödarnas "utställningslinjer" skall hållas intakta, krävs det att aveln  inriktas på att få bort, just de egenskaper  en Rhodesian Ridgeback skall ha.

Resultatet talar för sig själv. Får ni en chans, jämför både exteriör och psyke hos en äkta Ridgeback jämfört med "show-Ridgebacks"

Hade enormt gärna velat komma i kontakt med någon, som jag, som vill rädda en ras.

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bra vildsvinshund skäller när den förföljer djuret. En bra vildsvinshund för ren vildsvinsjakt är ska helst  bara jaga vildsvin.  En bra vildsvinshund vid jakt på mindre marker ska inte gå iväg för långt med grisen om det drar iväg. Bortåt 45 minuter innan återgång till föraren och nytt sök i tätningen där man rör sig. En bra vildsvinshund ställer inte vildsvinet för hårt utan går på skäller går undan sedan på för att skälla igen så att vildsvinet får chans att smyga iväg.

Jagade vildsvin i helgen med 6 spetsar. Hundarna var säker efter vildsvin men då grisarna rörde sig hade man ingen aning.

Jag tror vi har mycket att lära av andra länder när det gäller vildsvinsjakt, både gällande hund och hundförare. Det sitter långt inne hos någon som är van att smyga runt som en indian bakom sin spets att byta angreppssätt och mer gå och driva genom tätningarna för hand när spetsen står 3 km bort med gris.

Är sugen att prova ledhund på vildgris.

En god vän har skaffat en favue de bretange till vildgrisen, den har jag stora förhoppningar på. Bara han inte låter suget att låta hunden jaga rådjur ta över. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då måste jag ha en riktigt dålig vildsvinshund.....han är knäpptyst när grisen springer. Dessutom skäller han tills det smäller.....om jag inte kopplar honom. Borde knappt skjutits en gris för honom då...!?

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Urban sa:

Då måste jag ha en riktigt dålig vildsvinshund.....han är knäpptyst när grisen springer. Dessutom skäller han tills det smäller.....om jag inte kopplar honom. Borde knappt skjutits en gris för honom då...!?

Om man vill ha mycket svin på fötterna är din hund definitivt inte optimal för grisjakten enligt min mening nej. Men det är väl som vanligt att kasta sten i glashus när man inte lyfter det rastypiska sättet till skyarna.  En av de 6 är en korsning karelare jämte som skallar på drev, tyvärr så fick den inte till det trots gris på fötterna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
På 2018-12-12 at 17:16 Våga sa:

Trevligt att vågar vidga vyerna. Då lär man se, och lära sig  så mycket mer!!!

Efter ca 40 år som jägare och vilt- och vattenvårdare, har jag under denna tid själv haft flertalet "same -same but different" - typiska jakthundar, och sett samma raser i hundratals, under alla de jakter som arrangerades och fortfarande görs på mitt barndomshem.  

Behövde en ny jakthund med fokus på vildsvin. Visste, har själv sett vilka enormt effektiva jakthundar Rhodesian Ridgeback är.

Men detta var äkta Ridgebacks, helafrikanska från jaktlinjer.

Har lyckats "få lov" att köpa vad som inte är till salu, ett par l Rhodesian Ridgeback.

Herre du milde så effektiva, taktiska (tänkande) skickliga hundar! Mentalt perfekta, lugna trygga och sociala. 

 

Inte skygga, sitter och blänger på dig en hel kväll, kommer du för nära flyr de i panik. Generellt asociala. 

 

Uppfödare i Europa, avlar tyvärr bara fram en Europeisk Ridgeback, där enda syftet är  utställning och sällskapshund..För att uppfödarnas "utställningslinjer" skall hållas intakta, krävs det att aveln  inriktas på att få bort, just de egenskaper  en Rhodesian Ridgeback skall ha.

Resultatet talar för sig själv. Får ni en chans, jämför både exteriör och psyke hos en äkta Ridgeback jämfört med "show-Ridgebacks"

Hade enormt gärna velat komma i kontakt med någon, som jag, som vill rädda en ras.

 

 

 

 

Hej @Våga vart i landet bor du ungefär? Jag har ridgeback som vi har jagat lite vildsvin med. Skulle gärna höra lite mer om din hund. 

Redigerad med Fru_al
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Om man pga mycket ensamjakt och inte allt för enorma marker vill ha den bästa hunden för att effektivt ställa gris, vad rekommenderas då?

Jag har jagat med taxar, drevrar och terriers halva livet. Känner att det är dags att ta steget upp till ställande på gris. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...