Hoppa till innehåll

Ripjakt 1994


N S

Recommended Posts

Solklart den vackraste jakten jag vet.

Tyvärr så har jag för lite av den vara numera.

Skulle väldigt gärna ha vorsther igen men det bär med sig att börja föda upp fågel o allt skit o kostnader iomed det..

En riktigt vorstehr slår allt och fixar allt !

Tyvärr kanske det är lite svårt att hitta rätt valp idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hur menar du med att det kan vara svårt att hitta rätt valp? :)

Skulle jag köpa rasen idag så vill jag som då ha en hund till all jakt.

Den ska kunna plocka änder på morgonpasset i issörja.., stå för fågel på förmiddagen, Jaga kövvilt med skall på eftermiddagen och spåra och dra ner eller ställa ett skammat vilt oavsett sort när mörkret faller. såväl som avliva räv och katt... ;)

Idag är det inte många av raserna som fixar det full ut.

De har nog mer blivit rena fågelhundar.

Finns säkert guldkorn men hitta dem är inte så lätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr så har väl samma sympton drabbat vorstehrn som så många andra raser, man stoppar sina klåfingriga tankar i något och ska göra om det till nåt annat!

Vi jagade en del med vorstehr i min ungdom, jäklar vilka jaktmaskiner på i princip ALLT...

Dom jag ser nu har oftast en skidåkare i ett snöre bakom, eller så ska dom stå för fågel. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag håller med i er syn på en vorsteh. jag är 16 år och har skaffat en str vorsteh och ska använda den till allt utom stötjakt. för jag har helt enkelt inget intresse av det. hon har sprungit bakom rådjur 2 gånger men tyvärr utan skall...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min skallade när han hade pingla på men utan gick han tyst..

Gissar på att han lärde sig av eftersöken.. gick han tyst så ökade ju möjligheten att kunna avsluta själv.

De är läraktiga ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, en liten kalv alltså. Min är bara tre äpplen hög och 27pannor men han tror nog han är 72cm...minst

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har en tik som är 62 i manken som väger 25 kg. och jag ska jaga fågel och alla mindre rovdjur med henne. plus eftersök på rådjur. när jag skaffade henne så tyckte jag att det var sjukt tråkigt att träna lydnad och liknande men när man såg att man gjorde framsteg så blev det sjukt roligt. det är jävligt bra att ha en stående fågelhund som första hund. för man lär sig verkligen vikten av att ha en lydig hund inom alla jakter!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...