Hoppa till innehåll

Compoundbåge till stor kille.


Nils l

Recommended Posts

Hej En av mina vänner häruppe är en nittonårig grabb som är 1,90 och väger 137kg och är bara muskler. Han tar över trehundra kilo i marklyft en bit över 200 i bänk och klämmer nästan ihop den tyngsta handklämman på 165kg. Han drar storlek 13 i handskar och är 80 cm över axlarna skoteroverallen har fyra X före L;et. Nu pratar han om att skaffa en compoundbåge och vill ha något extra. Att ge honom en 70 eller 80 pounds båge är inte att tänka på, Han drar sönder den utan att blinka då han inte har begrepp om hur i helsikes stark han är vilket lärarna på skolan har upptäckt. Han läser till VVS kille och hittills har han haft sönder allt som gått att dra eller bryta med. Kan någon här råda om vad som finns och var. Tydligen ska han prova att vara med i strongman tävlingarna i sommar men han vill testa att skjuta compound. Vet inte vad man ska använda för pilar och stopper heller. Det går väl inte med någon foambit åt den där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du.. Om han nu ska skaffa grejer att skjuta med så får han lära sig kontrollera sin styrka.. Bågskytte är 80% teknik och bara 20% styrka! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag omformulerar frågan såhär då? Hur kraftiga bågar finns det till compound och var går gränsen för att det ska vara praktiskt möjligt att träna med dem utan att ha sönder tavelställ och pilar. En 70 pounds båge har jag haft själv och inser rätt väl att i händerna på den killen så betraktar han den som en barnleksak även om den mycket väl räcker till allt man behöver en båge i Sverige till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går att specialbeställa bågar i alla fall upp till 90 lbs, kanske mer..

Men som du själv är inne på, så kommer det bli lite svårare att få till en smidig butt att skjuta på.

Visst, det går att göra en kub av 700 ethafoam. Men den kommer inte bli direkt smidig eller enkel att dra ur pilarna ifrån..

Han kommer att ha svart att hitta klubbar som vill ha honom på sina tävlingar, då väldigt få tavlor stoppar hans misiler om det inte är sprillans nya 3D figurer!

Han kommer tröttna på detta rätt snabbt då det kommer bli rätt kostsamt för pilkontot och trist i längden att behöva gå hem med 24 pil istället för 12. ;)

Så oavsett hur stark han nu är, så rekommenderar jag en 60 lbs båge eller en 70.

Han kommer ha betydligt roligare med dessa och de kommer bli mer lättsålda om han senare vill sälja!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han kommer inte å dra i sönder en båge som passer...

Oavsett om han är Hulken, så vil han inte dra isär en båge som har rätt draglängd. Om den är 30 eller 70 pund har ingen ting å si.

F.eks.: om du har en draglängd på 30 tum, og din båge har en draglängd på 30 tum. Hur ska du då klara å dra den bågen 33 tum?

Kontakt en lokal klubb, eller bågaffär og få Hjälp Til å måle korrekt draglängd, så är "problemet" löst.

Dom kan också komme m tips om vilke båge (märke,modell) som passer bäst Til et slikt bäst av en mann ;)

Om han har planer om å jage med bågen är det ingen dum ide med 70. Om han har planer på klubb och 3D er Max 60 det beste, da de fleste klubbar inte tycker om för stärka bågar på sina 3D-djur...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om Dragan sätter ihop två bågar, slaktar bladfjädringen på en mindre lastbil och sedan får ett par veckor på sig i verstaden kommer han att fixa ett monster ! En custom som garanterat aldrig går att sälja :lol: :lol: En kille med sådan styrka kommer nog inte att ha några problem att dra ut pilar ur mål. 3D mål kan man bygga själv. Med gamla bildäck och silvertejp blir de inte snygga men stoppar vad som helst. Klart man skall ha don efter person !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

. Klart man skall ha don efter person !

Hehe. Jo, det är sant. :)

Men 80 pund är bra nog for de aller störste i Afrika, så då borde det vara bra nog för en 19-åring i Sverige...

Og det är en styrke som inte behöver å specialbeställdas.

Men vi är tilbake Til at det blir store kostnader på måltavlor och 3D-djur...

Og. Så lenge bågen passer skytteren, og lite tips och triks på skyteteknik. Så vil det fungere uansett Hvilke pund den är på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om Dragan sätter ihop två bågar, slaktar bladfjädringen på en mindre lastbil och sedan får ett par veckor på sig i verstaden kommer han att fixa ett monster ! En custom som garanterat aldrig går att sälja :lol: :lol: En kille med sådan styrka kommer nog inte att ha några problem att dra ut pilar ur mål. 3D mål kan man bygga själv. Med gamla bildäck och silvertejp blir de inte snygga men stoppar vad som helst. Klart man skall ha don efter person !

:lol: :lol: Bara att spetsa en lyktstolpe och ringa till Esrange och fråga om de har något som fungerar som fjädrar. Han har fått en egen vägg på skolan med sönderbrytna grejor. Jag har sett vad han kan göra med rörtänger, gängsnitt, någon stackars kofot, förutom farbrorn han stannade och hjälpte vid infarten till gällivare som sladdat ner med bakändan på bilen i diket. "Den hade ju dragkrok så då var det ju inga problem, Det var ju bara att lyfta upp den på vägen igen". Jag pratade med honom idag och sa åt honom att inte ta något över 70 pund för att inte göra alla strumpstickeskyttar ledsna. Det är ju enklare att hålla still även för honom om man kan slappna av när man dragit upp bågen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:lol: :lol: Bara att spetsa en lyktstolpe och ringa till Esrange och fråga om de har något som fungerar som fjädrar. Han har fått en egen vägg på skolan med sönderbrytna grejor. Jag har sett vad han kan göra med rörtänger, gängsnitt, någon stackars kofot, förutom farbrorn han stannade och hjälpte vid infarten till gällivare som sladdat ner med bakändan på bilen i diket. "Den hade ju dragkrok så då var det ju inga problem, Det var ju bara att lyfta upp den på vägen igen". Jag pratade med honom idag och sa åt honom att inte ta något över 70 pund för att inte göra alla strumpstickeskyttar ledsna. Det är ju enklare att hålla still även för honom om man kan slappna av när man dragit upp bågen.

Har han planer om å jage? Ser han for seg at han skal ta IBEP og slikt?

Eller är det blinkskytte eller 3D han ser for seg?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit starkast skulle jag haft den kraftigaste bågen. Kan man dessutom behärska den och träffa med den är man ju kung. Livet är en tävling och jag kan inte säga annat än att jag är lite avunsjuk på styrkan. Dock tror jag inte att 140 pannor och nästan två meter skulle göra mig smidigare och tystare i skogen. Men, att kunna träffa med kraftigaste bågen hade varit outstanding i alla fall. "-Ja, ja, men träffa med en 60 pundsbåge räcker i sverige och det är ändå viktigast." Garv, det säger ni bara för att ni är avundsjuka och inte är starka tillräckligt :lol: :lol: :lol: Varför har ni bilar som går över 200 km/t när man bara får köra max 120? Dessutom kommer man ju fram dit man skall även om det bara går 90 km/t och det är ju ändå det viktigaste.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror din vän skulle satsa på engelsk långbåge istället! Det finns inga gränser på hur stark

du kan tillverka den.

Mvh

Det var ingen dum ide. De får man jo upp mot 130-140 pund.

det är vel icke akkurat et presisjonsvapen när de kommer upp i den styrken. Men må väre kul som faan om man är stärk nog.

Men klart. Frågan är ju hva man skal bruke bågen till.

Men det är fortsatt viktig å ha riktig draglängd...

Johan.

Det är Vel ingen som har sagt at det inte går å jage rådjur med 80-90 båge. Jo stärkare båge, jo större sjangs for genomslag. I denne sammenheng er det vel egentlig greit med såkalt "overkill"... frågan är Vel mer om det är nödvendig

Men igjenn. Om man inte ska jage, men bara skyte på måltavle... Vel. For å si den slik; jeg är glad det inte är mina tavlor. Eller jag som må dra ut pilarna från tavlan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Här uppe" skjuter vi på egna tavlor och drar ut våra egna pilar! Den här grabben tar nog pilarna bara mellan tummen och pekfingret... I det här fallet tror jag bara att alla är avundsjuka på han som är starkast och skjuter längst. Vad är overkill? Ingen snackar overkill när man jagar älg med 375 H&H eller 338 Lapuamag. Dock behövs det om älgen står 400 meter bort. Men när det gäller båge skall alla bara skjuta fjuttbågar på 50 pund för att det "räcker". Och, varför inte? Många eskimåer skjuter isbjörn med 222 rem så "nödvändigt" med starkare gjejor är det väll inte.... Sitt int å sura nu för att inte ni orkar dra mer än 60 pund. Låt grabben som är starkast köpa den båge han vill och erkänn att han vunnit tävlingen :lol: (Obs ! Jag bara retas!! NB!)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Här uppe" skjuter vi på egna tavlor och drar ut våra egna pilar! Den här grabben tar nog pilarna bara mellan tummen och pekfingret... I det här fallet tror jag bara att alla är avundsjuka på han som är starkast och skjuter längst. Vad är overkill? Ingen snackar overkill när man jagar älg med 375 H&H eller 338 Lapuamag. Dock behövs det om älgen står 400 meter bort. Men när det gäller båge skall alla bara skjuta fjuttbågar på 50 pund för att det "räcker". Och, varför inte? Många eskimåer skjuter isbjörn med 222 rem så "nödvändigt" med starkare gjejor är det väll inte.... Sitt int å sura nu för att inte ni orkar dra mer än 60 pund. Låt grabben som är starkast köpa den båge han vill och erkänn att han vunnit tävlingen :lol: (Obs ! Jag bara retas!! NB!)

Hehe. Jo, jeg forstår det. :)

Og jeg må innrömme at jeg som du er lite avundsjuk på en slik styrke.

Men om vi også skal se litet mer seriöst på det.

Selv om man är sterk nog till å dra ut pilar skuten med en monsterbåge. Så må Til og med denne mannen bruke makt om man skyter med 80-90 pund i ethafoam på 20 meter.

Og også om man må Lage/kjöpe ny tavle hver 3. Mnd (jeg överdriver litet kanske, men dere skjönner poenget) fordi den er skutt Til fillebiter...

Og da är spörsmålet om hvor lenge det är kul å drive med med bågskytte..?

Nils.

Är det bare compound som gjelder, eller kan langbåge väre et alternativ for han?

Hva heter han? Vil väre kul å se hur han gör det i strongman. Jeg har en kompis ifra Karlstad som også konkurrerer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han har inte sagt ett skit om långbåge. Tror att compounden har lite mer "häftighetsfaktor" än en vanlig slangbella. Killen heter Fredrik Tieva. Han har aldrig visat sig i något sammanhang och tränar nästan uteslutande hemma. Första tävlingen blir nog till sommaren vad jag förstått. Tror inte att han kommer att placera sig jättehögt ännu. Han är ju trots allt bara nitton år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han har inte sagt ett skit om långbåge. Tror att compounden har lite mer "häftighetsfaktor" än en vanlig slangbella. Killen heter Fredrik Tieva. Han har aldrig visat sig i något sammanhang och tränar nästan uteslutande hemma. Första tävlingen blir nog till sommaren vad jag förstått. Tror inte att han kommer att placera sig jättehögt ännu. Han är ju trots allt bara nitton år.

Ska bli kul å se hur han gör det i hvert fall om han deltar.

Men tilbake Til din opprinnelige fråge. (jeg vet jeg gjentar med Selv nå, men...)

Antal pund på bågen har egentlig ingen ring å si. Om bågen passer i draglängd, så vil den passe han, oavsett styrken på mannen eller styrken på bågen.

Det är inte så noga om det är en barnbåge på 20 eller monsterbåge på 80-90 pund. Man drar inte längre enn sin egen draglängd om man får de riktige tips og råd fra f.eks. en klubb eller affär.

När det gjelder hvilke styrke på bågen han bör gå for..? Den förste frågan är hva han skal bruke bågen till.

Ska han jage bör bågen vara 60 pund eller oppover.

Ska han bare skyte på tavle vil jeg anbefale Max 60. Dette fordi at Til og med för en mann som dette är 80 pund jävligt tungt efter 40-50 pilar. Man kan också fråge seg hur länge det är kul å skyte om man bruker mer tid och styrke på å dra ur pilar av en tavla enn på å skyte...

De fleste bågar är jo också litet justerbare på pund.

om man f.eks. Köper en HOYT på 70 pund, så är denne justerbar på 60 Til 70 pund.

Jeg er ingen expert, og om jeg tar fel i mitt resonement så er det fler meget duktige och kompetente folk her inne som sikkert (og forhåpentligvis) retter på meg.

Men, dette er minne anbefallningen i hvert fall...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...