Hoppa till innehåll

Kanada 2012


pfrep

Recommended Posts

efter att det visats lite intresse för min kommande jaktresa har jag nu beslutat mig för att skapa en egen tråd för mitt äventyr. jag kommer skriva lite kort om resan och mina tankar kring detta men jag har bestämt mig för att utelämna viss information. jag kommer tex inte delge vilken arrangör jag åker med förrän eventuellt efter resan. undrar ni något kommer jag självklart att vara behjälplig med svar - vissa svar kommer jag eventuellt ge privat.

Oj, var ska man egentligen börja.

I höstas började en kompis och jag diskutera en eventuell jaktresa till våren/sommaren 2013. Efter en rätt kort diskussion kom vi fram till att det båda var intresserade av var björnjakt. Då jag har en del jaktkamrater som har varit iväg på just björnjakt började jag höra efter i kretsarna dels vart man ska, hur man kan jaga björn och vilka arrangörer som fanns. Ett nytt samtal fördes mellan mig och min resekollega och vi bestämde oss för att det vara Kanada som gällde och vi bestämde oss för att intervjua tre olika arrangörer. Efter att vi träffat de olika och pratat om olika alternativa jaktformer bestämde vi oss för en arrangör som vi verkade mycket tillfreds med. Nu var det bara datum och jaktform som vi skulle bestämma. Vi var tidigt överens om att åteljakt inte var ett alternativ - jag dömer ingen och om man vill åteljaga björn får man gärna göra det men det var inget som var intressant för oss. Då det primärt var stora björnar som lockade oss fanns det två alternativ: antingen Vancouver Island eller ett område i norra BC som tydligen också skulle erbjuda rejäla pjäser. Vi träffade återigen arrangören och gick igenom hur jakten skulle gå till på vardera alternativ och vi var nu än närmre ett beslut. Det vi nu valde mellan var följande:

- Smygjakt i Vancouver Islands fjordar med båt.

- Hundjakt i norra BC

Förutsättningarna för de båda var samma med god möjlighet att skjuta björn på 6,5+ fot och prismässigt skiljde det ingenting. Nu var det bara för oss att bestämma oss för vilken typ av jakt vi önskade. Det krävdes en ny sittning mellan min jaktkamrat och mig men vi beslutade oss rätt snart för att hundjakt är det vi båda brinner för och om möjligheten till det finns även på vår utlandsresa så är det nog rätt alternativ för oss.

Sagt och gjort så bokades resan och vi far iväg nu i maj.

Upplägget är som följer:

Vi kommer att jaga 6 dagar där min kamrat är ute efter en björn och jag med all sannolikhet kommer att gå för två. Vi jagar med ställande hundar och smyger oss på ståndet. Björnarna vi går efter kommer inte att träa av den enkla anledningen att de är för stora och träden i det området för små. Vi kommer även att lösa licens för varg då den kostnaden är en s.k "piss i Nilen" i sammanhanget, dock är chanserna för varg ytterst små. Skulle vi skjuta fullt på björn de första dagarna kommer vi dock gå mer aktivt på varg efter det.

Jag tror att jag täckt in det mesta ovan - ställ gärna frågor om ni undrar över något så ska jag försöka svara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

efter att det visats lite intresse för min kommande jaktresa har jag nu beslutat mig för att skapa en egen tråd för mitt äventyr. jag kommer skriva lite kort om resan och mina tankar kring detta men jag har bestämt mig för att utelämna viss information. jag kommer tex inte delge vilken arrangör jag åker med förrän eventuellt efter resan. undrar ni något kommer jag självklart att vara behjälplig med svar - vissa svar kommer jag eventuellt ge privat.

Oj, var ska man egentligen börja.

I höstas började en kompis och jag diskutera en eventuell jaktresa till våren/sommaren 2013. Efter en rätt kort diskussion kom vi fram till att det båda var intresserade av var björnjakt. Då jag har en del jaktkamrater som har varit iväg på just björnjakt började jag höra efter i kretsarna dels vart man ska, hur man kan jaga björn och vilka arrangörer som fanns. Ett nytt samtal fördes mellan mig och min resekollega och vi bestämde oss för att det vara Kanada som gällde och vi bestämde oss för att intervjua tre olika arrangörer. Efter att vi träffat de olika och pratat om olika alternativa jaktformer bestämde vi oss för en arrangör som vi verkade mycket tillfreds med. Nu var det bara datum och jaktform som vi skulle bestämma. Vi var tidigt överens om att åteljakt inte var ett alternativ - jag dömer ingen och om man vill åteljaga björn får man gärna göra det men det var inget som var intressant för oss. Då det primärt var stora björnar som lockade oss fanns det två alternativ: antingen Vancouver Island eller ett område i norra BC som tydligen också skulle erbjuda rejäla pjäser. Vi träffade återigen arrangören och gick igenom hur jakten skulle gå till på vardera alternativ och vi var nu än närmre ett beslut. Det vi nu valde mellan var följande:

- Smygjakt i Vancouver Islands fjordar med båt.

- Hundjakt i norra BC

Förutsättningarna för de båda var samma med god möjlighet att skjuta björn på 6,5+ fot och prismässigt skiljde det ingenting. Nu var det bara för oss att bestämma oss för vilken typ av jakt vi önskade. Det krävdes en ny sittning mellan min jaktkamrat och mig men vi beslutade oss rätt snart för att hundjakt är det vi båda brinner för och om möjligheten till det finns även på vår utlandsresa så är det nog rätt alternativ för oss.

Sagt och gjort så bokades resan och vi far iväg nu i maj.

Upplägget är som följer:

Vi kommer att jaga 6 dagar där min kamrat är ute efter en björn och jag med all sannolikhet kommer att gå för två. Vi jagar med ställande hundar och smyger oss på ståndet. Björnarna vi går efter kommer inte att träa av den enkla anledningen att de är för stora och träden i det området för små. Vi kommer även att lösa licens för varg då den kostnaden är en s.k "piss i Nilen" i sammanhanget, dock är chanserna för varg ytterst små. Skulle vi skjuta fullt på björn de första dagarna kommer vi dock gå mer aktivt på varg efter det.

Jag tror att jag täckt in det mesta ovan - ställ gärna frågor om ni undrar över något så ska jag försöka svara.

Det är inget dumt äventyr det där. Jag håller själv på att spara ihop till en egen resa och i samma veva ska jag hälsa på drygt 30 släktingar när jag är där.

Dom har skickat lite foton från B. C:s inland när dom är ute och jagar utanför Kamloops.

Här är lite foton en bit ner på sidan.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/20889-jakt-till-haest/

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt fina bilder Isjonsson! Kan bara hoppas att jag får uppleva det som de bilderna illustrerar. Jag ska en bra bit nordväst om Kamloops så det skiljer eventuellt en del i terrängen men det såg minst sagt underbart ut. Känns som en rejäl fördel med släktingar där över, lite avis där ..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"En bra bit nordväst om Kamloops", skulle du inte till norra BC?

Jag har syster med hennes familj i Prince George, drygt 50 mil norr om Kamloops.

När jag var där och jagade stenfår med svågern för 1½ år sedan så började vi med att bila 120 mil norrut. Vi jagade förvisso inte långt från gränsen mot Yukon men var ändå kvar i BC...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt fina bilder Isjonsson! Kan bara hoppas att jag får uppleva det som de bilderna illustrerar. Jag ska en bra bit nordväst om Kamloops så det skiljer eventuellt en del i terrängen men det såg minst sagt underbart ut. Känns som en rejäl fördel med släktingar där över, lite avis där ..

Tack! Jag hoppas på detsamma, men innan dess får man väl ta ridlektioner så att man klarar av att tygla hästen upp och ner och över stock och sten. :D

Jag har ju inte suttit på en häst sedan jag var lillpojk och red på en ponny av en mindre ras. :lol:

Hans syster har hästuppfödning så dom brukar låna hästar därifrån när dom ska ut på jakt. :D

Det är ju en klar fördel med häst så hinner man jaga av större areal/dag som man är där.

Ok! B. C. ser ju rätt lika ut i terrängen över landskapet.

Jag har även en släkting och hennes fam. som bor ute på Vancouver Island och en fam. på Newfoundland och resten bor på fastlandet i B. C.

http://www.worldmapfinder.com/Map_Detail.php?MAP=83109&FN=BC_Map.gif&MW=1168&MH=1360&FS=129&FT=gif&WO=0&CE=4&CO=19&CI=5370&IT=0&LC=13&PG=1&CS=utf-8&FU=http%3A%2F%2Fx-powered.com%2Fcamping%2Fmaps%2FBC_Map.gif&SU=http%3A%2F%2Fx-powered.com%2Fcamping%2Fmaps.html

http://www.worldmapfinder.com/Map_Detail.php?MAP=83061&FN=A1991920089.jpg&MW=1212&MH=950&FS=117&FT=jpg&WO=0&CE=4&CO=19&CI=5370&IT=0&LC=13&PG=1&CS=utf-8&FU=http%3A%2F%2Fprints-4-u.com%2Fstore%2Fimages%2FA1991920%2FA1991920089.jpg&SU=http%3A%2F%2Fwww.prints-4-all.com%2Fcgi-bin%2Fcategory%2FDG7

Ja visst är det en klar fördel att ha en del av tjocka släkten på andra sidan Atlanten och tvärs över Kanada till Västkusten. :lol::wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"En bra bit nordväst om Kamloops", skulle du inte till norra BC?

Jag har syster med hennes familj i Prince George, drygt 50 mil norr om Kamloops.

När jag var där och jagade stenfår med svågern för 1½ år sedan så började vi med att bila 120 mil norrut. Vi jagade förvisso inte långt från gränsen mot Yukon men var ändå kvar i BC...

Jo, därav uttrycket "bra bit". Området jag ska till ligger ungefär halvvägs från Prince George till Yukon i nordvästlig riktning vilket i min värld är en bra bit nordväst om Kamloops.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag hur du menade ;)

Är det någonting man inser när man är där är att allt är jävligt stort och långt...

Det är riktigt fina marker, vildmarkskänslan är enorm!

Jag hoppas ni får en bra jakt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag hur du menade ;)

Är det någonting man inser när man är där är att allt är jävligt stort och långt...

Det är riktigt fina marker, vildmarkskänslan är enorm!

Jag hoppas ni får en bra jakt!

Ursäkta min otydlighet och eventuellt korta ton. Läste mitt svar och det var minst sagt lätt att uppfatta som otrevligt - det var inte min mening! Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hyr ni bössor där eller tar ni med egna pangar (isf vad)?

Jagar ni 2:1 eller har går ni med varsin hundförare?

Vi tar med våra egna vapen och har varsin hundförare. Jag kör med min 30-06 men har faktiskt inte riktigt koll på vad min kamrat ska jaga med - tror han har en 308w. Vi fick tipset att boka flyg med extra långa transfers för att undvika problem vid flightbyten vilket kan vara lättare sagt än gjort men det löste sig till slut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inget dumt äventyr det där. Jag håller själv på att spara ihop till en egen resa och i samma veva ska jag hälsa på drygt 30 släktingar när jag är där.

Dom har skickat lite foton från B. C:s inland när dom är ute och jagar utanför Kamloops.

Här är lite foton en bit ner på sidan.

http://www.jaktsidan...akt-till-haest/

:)

När åker vi ;) Vilken resa det skulle va. Vad har du för resekostnader på den trippen?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När åker vi ;) Vilken resa det skulle va. Vad har du för resekostnader på den trippen?

Det har jag inte bestämt ännu. :) Kan du rida och har du utrustning för att sova ute under 1 v jakt i stöten??? :lol:;)

Det blir vanligt reguljärt flyg t o r 3-4 v eller vad det nu blir. Det är många släktingar att hälsa på också.

HAR DU LÄMNAT IN LEDIGHETSANSÖKAN TILL A-C SÅ ATT DET INTE SLÅR NER SOM EN BLIXTNEDSLAG??? :lol: :lol: :lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte bestämt ännu. :) Kan du rida och har du utrustning för att sova ute under 1 v jakt i stöten??? :lol:;)

Det blir vanligt reguljärt flyg t o r 3-4 v eller vad det nu blir. Det är många släktingar att hälsa på också.

HAR DU LÄMNAT IN LEDIGHETSANSÖKAN TILL A-C SÅ ATT DET INTE SLÅR NER SOM EN BLIXTNEDSLAG??? :lol: :lol: :lol:;)

Det blir dyrt att frakta hem allt det viltet ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande! Följer med spänning :) glömt inte att ta lite kort som du kan dela med dig av här på Forumet :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Efter att ha börjat dra lite i pappersarbetet måste jag erkänna att jag börjat inse att jag nog var lite snabb med att ta beslutet att det självklart ska skjutas med min egen bössa. Det är gott om papper som ska fyllas i och myndigheter att prata med. Det som verkar vara minst krångligt är att ha med vapen på flyget. Jaja jag kanske stressar upp mig i onödan men känns lite småtungt nu. Jag vill verkligen inte riskera att bli stoppad någonstans och inse att jag missat ett intyg eller att ha föranmäla något..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att ha börjat dra lite i pappersarbetet måste jag erkänna att jag börjat inse att jag nog var lite snabb med att ta beslutet att det självklart ska skjutas med min egen bössa. Det är gott om papper som ska fyllas i och myndigheter att prata med. Det som verkar vara minst krångligt är att ha med vapen på flyget. Jaja jag kanske stressar upp mig i onödan men känns lite småtungt nu. Jag vill verkligen inte riskera att bli stoppad någonstans och inse att jag missat ett intyg eller att ha föranmäla något..

Vore verkligen tacksamt om du i någon slags stolpform kunde skriva upp alla tillstånd och kontakter som behöver tas/fixas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vore verkligen tacksamt om du i någon slags stolpform kunde skriva upp alla tillstånd och kontakter som behöver tas/fixas.

+1, 40 bast närmar sig :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

+1, 40 bast närmar sig :ph34r:

cougar hunt med stövare i michigan eller cougar hunt på sirpa line med finnen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

cougar hunt med stövare i michigan eller cougar hunt på sirpa line med finnen?

Nästa höst får han försöka nita tail hitom trakterna, menar då white-tail.. ^_^ Ursäkta trådkapningen :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kapa på! har inga problem med att scrolla lite extra ;) det ska jag absolut lösa Ledel - jag är bara inte riktigt hundra själv än på allt som behövs. hade tydligen lyckats missa något när jag pratade med kanadensarna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter bra med listan. Tackar för det. Du kanske har lite tips du kan PM:a om de olika arrangörer du kollat på. Jag är väl inte så intresserad av hundjakten iofs utan tror nog jag ska smyga på någon nalle.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Då sitter man på flygplatsen i Vancouver efter en drömvecka. Som utlovat kommer bilder och mer utförlig text när jag är hemma :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som trevligheter, nu får du öka hemåt så det blir BILDER!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hm här la man inte upp bilder på samma sätt som förr ... jag får nog läsa på lite innan jag löser detta. skit också

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...