Jump to content

Att söka på formet med mindre än 4 bokstäver

PREP
 Share

Recommended Posts

Är det verkligen inte möjligt att söka på ord typ bly

Vill ju veta vad som har hänt i bly frågan. Medans jag har varit borta från jakt och skytte under två års tid så måste det ha hänt en hel del

Mvh Anders Hj

Det har inte med forumet att göra utan det har med databasen att göra.

Gjorde en ändring i databasen i förra versionen som tillät sökningar med två bokstäver men nu har vi en helt ny databasserver och den är konfigurerad "out of the box"...

Skall ändra vår nya databasadapter vid tillfälle så att även den tillåter oortodoxa sökningar.

Anledningen till att man normalt inte tillåter sökningar med så få tecken är att man då lätt kan överlasta en databas.

Inom det område som detta forum avhandlar så finns det många ord som bara har tre bokstäver och några som bara har två

Idag skulle jag söka om rävjakt

Med det går ju inte att söka på räv

Ville även fina vad jag skrivit om min kulpaton till drillingen 11.15x65R men även där blev det 0 svar

Så detta problemet ställer till det för nya användare som vill veta vada som redan skrivits i ämnet

Detta fick ju jag erfara då jag varit frånvarande från forumet i nästan 3 års tid

Mvh Anders Hj

Så funkade även den gamla sökmotorn ;)

Visst skulle jag gärna ha bättre indexering i databasen så jag kunde använda mig av andra sökalgoritmer men det kräver datorkraft vi helt enkelt inte har.

Är man lite finurlig så går det faktiskt att använda sig av Google search för att söka i forumet men då tappar man sessionsvariablerna och det är icke-önskvärt.

Sökning på två eller mer bokstäver skall jag fixa nästa gång jag är inne och rotar i databasen dock.

• 3 months later...

Det är fixat.

Kruxet var att det även filtrerade på hela ord och då gillades inte en del svenska korta ord.

Det är nu borta men vi får se hur det påverkar vår databasserver.

Tar den stryk så måste jag begränsa det hela igen...

• Like 1

Ibland kan det vara enklare att använda google för att finnas saker på forumet...

exempelvis följande

räv site:jaktsidan.se

där "site:jaktsidan.se" anger att man endast vill söka efter ordet "räv" ṕå sidan "jaktsidan.se

Nu kan man dock söka på "räv" här också efter min sista ändring i databasadaptern.

Nackdelen med att söka via google är att man kommer in med fel sessionsparametrar och cookie vilket kan ändra en del inställningar för en ;)

Sen är inte alla forumdelar indexerade via google pga att vi inte vill exponera allt.

Jaktdagböckerna t ex är inte indexerade, samma sak med "runt lägerelden".

Använd forumets sökfunktion nu när jag har ändrat så får vi se om det håller eller ej! ^_^