Hoppa till innehåll

Krashad svan...


Wizard

Recommended Posts

Lite nyfiken vad är det som du traktar så gärna efter.

Det är inget extremt men det är en lunnefågel och det är en synnerligen intressant, och vacker, fågel!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack!

För mig är det självklart, liksom majoriteten av jägarkåren, men jag skall fråga hur ofta de får in djur till SVA från icke-jägare.

De frågade mig tre gånger om jag verkligen var en privatperson när jag ringde en tredje gång och uppdaterade dem om läget... Trist :mellow:

Visst är jag lite mer noga eftersom det är så nära gården men skulle det t ex vara en ny epedemi på g så måste den stoppas ASAP! (nu tror jag inte det men jag är inte kompetent att avgöra...)

Tror de hade fått in betydligt mycket mer djur till sig om de gått ut med mer information. Innan jag började intressera mig för jakt så visste jag inte att man kunde skicka in djur till SVA. Fick svar senast idag via en tråd här på sidan om hur man går tillväga.

Sen har ju inte alla möjlighet att förvara en djurkropp så det kanske skulle funnits en lösning på sådant med. Kanske går det att lämna de till den lokala veterinärstationen som i sin tur skickar iväg dem? Hantering/Logistik är väl ett klart problem iaf och sen är ju människor av naturen lata och vill inte beblanda sig med sådant som inte rör dem in på livet.

Eftersom du funnit ett sådant antal svanar som avlidit och ev en till påväg så finns det ju en uppenbart stor risk för att någon epidemi är i farten. Högst obehagligt!

Kanske har den svanen du såg som var dålig redan avlidit? Eller är den barmhärtigaste vägen att låta den somna tro...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske har den svanen du såg som var dålig redan avlidit? Eller är den barmhärtigaste vägen att låta den somna tro...

Den dog inom en timme, kanske betydligt kortare, och jag kunde inte komma åt den utan att stressa den ordentligt och bössan var inte på tal eftersom det inte var på min mark och marken är lite "känslig" om jag säger så...

Har spanat efter fler vingliga svanar nu som ramlar omkull hela tiden men inte sett några fler.

Som svar på att man måste ha frysar hemma så behöver man inte det. Man kan ringa polisen eller Länsstyrelsen så får de skicka personal som kommer ut och hämtar döda djur i naturen om man misstänker att det ligger någonting obra bakom det hela. Det visste inte jag heller förut utan fick lära mig det efter jag avlivade en brun kärrhök som var för dålig för att överleva.

Genom att skriva om detta så lär sig fler personer och då har vi verkligen lyckats med ytterligare en aspekt av viltvården! ^_^

Skall SVA ha en chans att undersöka djur innan de förvinner i skog och mark så krävs det att vi privatpersoner gör en första bedömning och sen faktiskt skickar in djuren till dem.

Man bara ringer till deras kontor i Uppsala så skickar de förfrankerat specialemballage. Kan man inte frysa in djuret så kan man lägga frysklampar runt den så den inte börjar rutta - så funkar det bra i några dar om man ser till att det ligger isolerat och kallt - annars är det polisen som gäller så koordinerar de transport.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sticky kanske under viltvård!?

UNderlag för en artikel?

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt informativt, mången sak man inte visst om som man kunde göra. Väldigt intressant, keep us informed Wizard och bra jobbat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sticky kanske under viltvård!?

UNderlag för en artikel?

/C

Ja, det kanske man kan göra...

Jag skriver en artikel i helgen om hur man kan/skall/bör bete sig om man påträffar ett dött eller sjukt djur i naturen och man misstänker att det är annan orsak än fysisk skada som är inblandad.

Frågan poppar upp lite då och då och jag tror frågeställningen är betydligt större än vad vi ser här.

Det är inte bara dvärgbandmask och H5N1 som florerar ute i vår fauna, det är en massa saker och det är säkerligen en hel del saker vi ännu inte känner till och då bör man agera så snabbt man bara kan.

Bra poäng Christian!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla klockor visar rätt i varje fall en gång om dagen,

så är de även med mitt tillstånd i tillvaron,

Jag ser fram emot din artikel och en "hur gör man bäst" hantering av sådant som påträffas under udda omständigheter.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inget extremt men det är en lunnefågel och det är en synnerligen intressant, och vacker, fågel!

Kan nog gå och få tag på ska ha ögon öppna efter en.

Har sett den själv vid många tillfällen bla sommaren -74 var jag på Färöarna och satt i häcknings branten när alkorna kom inflygande med mat till ungarna. Helt fantastiskt att se dom komma in som myggsvärmmar landa runt en där man satt och går in i sina bohålor.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nog gå och få tag på ska ha ögon öppna efter en.

Har redan paxat en men hade inte råd till fler fåglar denna månaden men tack för erbjudandet! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förresten kollat med Sealhunter han har en hel del uppstoppade fåglar.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förresten kollat med Sealhunter han har en hel del uppstoppade fåglar.

Lasse

Inte nu längre ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har några själv på vägen en ormvråk, Sidensvans, en Sparvhök med en Domherre i klorna och frugan ärvde en Årthona som är uppstoppad på 40 talet.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu erhållit första resultat från obduktion.

Utlåtande

Viltobduktion, preliminärt utlåtande

Sångsvanen var en vuxen hona och vid gott hull.

Vid obduktionen sågs en större blodansamling i främre delen av brösthålan vid hjärtbasen och de större

kärlens förgrening. I vänster höftled sågs en äldre avläkt skada som till viss del begränsade lårbenets

rörlighet. Magen hade en begränsad mängd innehåll av vegetabiliskt ursprung samt en mängd småsten, grus.

Tarmen hade en normal mängd innehåll av normal konsistens.

Vid röntgen sågs inga metallfragment eller tecken på blyrester i magsäcken.

För övrigt sågs inga sjukliga förändringar.

Diagnos

Trauma, akut - trubbigt våld och inre förblödning.

Trauma, äldre skada i höftleden

Kommentar

Dödsorsaken är en akut inre förblödning, troligen orsakad av ett kraftigt trubbigt yttre våld mot halsbasen,

vilket är typiskt för svanar som flyger in i ledningar eller motsvarande. Benskadan bör ha medfört ett

onaturligt rörelsemönster när svanen gick på land. Inom viltsjukdomsövervakningen genomförs även

rutinmässig undersökning med avseende på förekomst av salmonellabakterier och influensavirus. Slutligt

svar erhålls när resultatet från dessa undersökningar är klara.

Jag vet därmed ej om det är ett virus inblandat men den verkar ha krockat med kraftledningen som går bakom mina ägor.

Att en svan gör detta kan jag förstå men sex stycken på ett dygn?

Under tiden som jag väntar på analyssvar så har jag skrivit en lathund hur man går tillväga när man skall skicka ett djur till SVA,

Jag uppmanar ALLA medlemmar och gäster att läsa denna tråd!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att så många djur gått samma öde till mötes finns ju inte på kartan, något som människan styr över måsta ligga bakom detta...

Du har inte sett något mindre flygplan? Nu är jag inte kunnig på dessa djur men hur snabba är dom på att lyfta från marken?

Mina tankar är att någon helt sonika har velat dessa djur något ont... Kanske förutfattade meningar men att OM nu fler av dem dött av samma sak så är ju något riktigt tokigt!

Ingen som kan ha lekt med fyrverkerier och på så sätt kan ha paralyzerat dom så dom helt enkelt störtat mot marken?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att så många djur gått samma öde till mötes finns ju inte på kartan, något som människan styr över måsta ligga bakom detta...

Du har inte sett något mindre flygplan? Nu är jag inte kunnig på dessa djur men hur snabba är dom på att lyfta från marken?

Mina tankar är att någon helt sonika har velat dessa djur något ont... Kanske förutfattade meningar men att OM nu fler av dem dött av samma sak så är ju något riktigt tokigt!

Ingen som kan ha lekt med fyrverkerier och på så sätt kan ha paralyzerat dom så dom helt enkelt störtat mot marken?

Varken flygplan eller fyrverkerier har drabbat dessa fåglar och på öppet fält kommer man inte åt en svan så just nu lutar det åt att de faktiskt har flygit in i ledningen.

Det kan nog hända om de blir skrämda men det skulle vara första gången jag har hört talas om det i alla fall!

Inväntar dock slutrapporten innan jag accepterar elledningen som orsak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varken flygplan eller fyrverkerier har drabbat dessa fåglar och på öppet fält kommer man inte åt en svan så just nu lutar det åt att de faktiskt har flygit in i ledningen.

Det kan nog hända om de blir skrämda men det skulle vara första gången jag har hört talas om det i alla fall!

Inväntar dock slutrapporten innan jag accepterar elledningen som orsak.

Okej, ja det förstår jag absolut. Ska bli spännande att följa!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Halsen brukar sakna fjädrar om dom flygit in i elledning. Har bara sett det en gång men dom där vajrarna är vassa och hugger lätt av fjädrar och kanske till och med skär upp skinnet. Kommer ihåg när en örn flög in i TV-antennen där hemma. Jag var ute och solade i poolen så ser jag hur den kommer glidandes rätt in i antennen haha då fick jag mej ett gott skratt! Den flög ju iväg utan synliga skador sen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dessa fåglarna hade inga synliga skador och det krävdes obduktion för att säkerställa orsaken.

Det som är mysko är att de fortfarande inte har hittat någon annan orsak och jag finner det fortfarande totalt galet att jag hittade 6 st sångsvanar inom 300 meter som var döda.

Har fortfarande en hane på runda slängar 17 kg i frysen och när jag med säkerhet vet att det inte är någonting smittsamt eller farligt i den så skall jag låta stoppa upp den.

Den kommer att få en värdig plats i ett av mina vardagsrum där den kan blicka ut över fälten i många år framöver!

Man skall inte ta några risker om man misstänker smittsam sjukdom - framförallt inte i närheten av tamdjur/boskap!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man skall inte ta några risker om man misstänker smittsam sjukdom - framförallt inte i närheten av tamdjur/boskap!

Tycker det är bra att du stoppar upp den och tar tillvara på fågeln för den är riktigt fin även fast den är en fågel som skadar ganska mycket åkrar med mera. En helt annan grej nu men skabbräven här på åland har ökat drastiskt och jag tror nog att det kommer leda till något mera för det sprids ju så lätt. Och nu med den nya sortens cancer som startat i australien som hoppar mellan djur?! Helt sjukt tycker jag. Den tasmanska djävulen är ju snart utrotad tack vare den sjukdomen. Kan lätt sprida sig hit på något konstigt sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...