Hoppa till innehåll

Ny handladdare bland oss


Christian N

Recommended Posts

Tja, tänkte bara meddela det att "buddy" system där vi som "kan" försöker att dela med oss av kunskapen till dem som vill lära sig fungerar,

igår hade jag förmånen att få köra en liten laddkurs i hemmet och inviga ytterligare en ny skytt/handladdare i träsket.

Med detta inlägg vill jag pusha dem som är nyfikna på detta men inte har prylar eller haft tillfället att ta kontakt, fråga runt om det finns någon lokalt som kan bistå dig med en kortare kurs och påföljande uppföljning med svar på de frågor som naturligtvis uppstår efterhand.

/Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kungsbacka med omnejd,

Hojta till om jag kan bistå med hjälp!

Har laddverktyg för:

260 Rem

222 Rem

308 Win

35 Whelen

338-06 Ai

338-06 A-Square

6,5x55

44 Rem Mag

6XC

(fler på intågande).

EDIT: Bommade XC;n

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ett bra första steg.

jag hittade en ask med 168 grains TSX kulor i mitt förråd,

intressant?

Mr IthinkofitallRobbanish

6mm BR

6 XC

6,5x47L

6,5x55

8x57

308 Win

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kanske kan ha en fastnålad tråd med "laddambassadörer" med var i landet de finns och vilken utrustning de har..

Om det var åt det hållet du tänkte Chris?

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kanske kan ha en fastnålad tråd med "laddambassadörer" med var i landet de finns och vilken utrustning de har..

Om det var åt det hållet du tänkte Chris?

/Må

Det var ett utmärkt förslag i sig,

det jag lite diskret sökte fråga Må var om du var intresserad av kulorna, då jag rakt inte är det, TSX är inte min grej, jag gjorde ett ärligt försök som inte föll väl ut.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha, det missade jag. Trodde du menade Robban...

Tycker du att jag ska använda dessa så kör vi på det. Räv-älg 0-200 meter. Funkar? ^_^

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jupp det gör de garanterat, bättre på älg än räv men de lär krokna de med.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har dubbla pressar och laddverktyg i kalibrarna:

308win

6,5x55

30-06

9,3x57

8x57js

8x57jrs

260rem

7x57

7x57R

kan låna

222

9,3x62

45/70

osv...

jag hjälper gärna nybörjare mot att den andre står för pizzan! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

AAhhh Fan va kul, Har en längre tid velat börja ladda själv,men skulle vilja pröva innan man handlar på sig prylar för en halv förmögenhet. Jag bjuder på Pizzan men varför bor alla på ställen som typ gud glömde........

Fast 8*57 och 6,5*55 kanske är för tråkiga pilar :D

The Waxmaster

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Täby- closer to god than thou...

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kanske kan ha en fastnålad tråd med "laddambassadörer" med var i landet de finns och vilken utrustning de har..

Om det var åt det hållet du tänkte Chris?

/Må

Smart värre!

Kan inte Wizard, Mike mfl stoppa in en kategori, ovanför "Handladdning", som inte går att skriva nått i där man presenterar diverse nötter som kan hjälpa till med just handladdning?

Pizzan var en jävligt god idé Kalle dock funkar även fikabröd.... Billigt värre för dom timmarna man åsidosätter för att visa massa tips och trix bakom "spaken".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Robban, det är billigt men det är ett bra sätt för nötter som du o jag att träffa normala människor...

inte för att det ändrar på oss utan för att vi kan påverka dem i rätt riktning...

Wax, du bor ju norrut, typ 100 mil från europa...

uppsala är väl akademikerkvart och inavlat som satan eller? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Robban, det är billigt men det är ett bra sätt för nötter som du o jag att träffa normala människor...

inte för att det ändrar på oss utan för att vi kan påverka dem i rätt riktning...

Wax, du bor ju norrut, typ 100 mil från europa...

uppsala är väl akademikerkvart och inavlat som satan eller? ;)

Ja Kalle du har faktiskt rätt på alla punkter, enda fördelen är att det vimlar av söta lättklädda studenteskor så fort solen kommer fram, fast det är inte jättemånga som irrar ut sig i skogen där en annan befinner sig..

Finns en lite fördel till och det är att alla pratar normalt och inte som slättlandsnegrerna söder ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmmmmmmmmmm minnen från fornstora o ståtliga dagar väckt till liv för att sedan blekna igen.

Vad man inte har gjort i backen nedom slottet?!

Men nu handlar det inte om det....

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja nu skall vi inte blanda in Hallänningar och speciellt inte Kungsbackabor i detta men...

Kalle är skåning och dom snackar inte så man förstår. När Kalle, Majken (fd. Maichel) mfl. ringer så svarar man sen lägger man snällt undan telefon och ljudar ett "aha", "ha ha ja visst", "nä menar du det" osv. så dom tror att man lyssnar på vad dom säger (vilket man självklart inte gör).

Sen får man ta att det går åt helvete ibland för då viner en ej så ljuv skånsk stämma "vaffan svarar du på egentligen?"

Men det är jag beredd att ta. :ph34r::lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Din jävel... Inte konstigt man får bestämma allt 3 ggr med dig, jag som trodde du var lite trög bara...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så mycket enklare för mig,

jag får skriva saker till Robban istället, insåg tidigt att han inte förstod ett ord av vad jag sa utan bara var snäll i tfn.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Count me in, m**her f***ers! Bjuder på pizza om nån snäll sate visar mig hur man handladdar! Bor och rör mig helst inom Strömsunds kommun... :P

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En stooor sol i sinne för detta initiativ. :wub:

Har en skaplig påse med singelskjutna hylsor i skåpet som bara "finns". Om man får pilla i Oryx i dessa och samtidigt lära sig något på kuppen så vore det super. även A-Max funkar ju såklart :D

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag tar väl Lulädistriktet om nån sate vill lära sig den ädla konsten. OM man vill lära sig dvs. Snålkukar som vill ha laddat för att dom e för snål för låda jaktmatch får vända sig till Robban -_-

6tjTt.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bistå i östra småland då jag håller till i Nybro.

Har laddverktyg för kaliber:

.22 Hornet

.222 rem

5,6x50R Mag

6,5x55

7x57

7x57R

.30-06

8x58RD

8mm-06

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Då jag fått en introduktion av trådskaparen i handladdningens ädla kons vill jag bara berätta hur det gått.

Jag hade sedan tidigare ett recept på Hornadys v-max till min 308 som jag laddat upp ca: 100 skott till och kommer klara mig på ett tag.

Under min introduktion med Christian fick jag hjälp att ta fram stege till Lapua Mega 185gr. Har jag nu efter en tid fått ihop ett antal plugg som går bra i bössan.

Under tiden jag suttit vid den egenkonstruerade portabla laddbänken med diverse huvudbry kring säkerhet, laddvikter, COL, differenser och åter säkerhet känns det FANTASTISKT bra när man får svar på tavlan!

Bif. bild visar 3 skott med mig som skytt (Inte den bästa) Viss osäkerhet och funderingar kring laddningarna, kulisättning, Th-isättning, hylsrengjöring, kalibrering etc.

Träffbilden mäter 26m.m. på hundra meter, men skulle säkert kunna krympas med lite bättre förutsättningar (annan skytt).

Stort tack Christian för intro och löpande support.

Och till er som funderar på att börja handladda, det är en förbannat trevlig sysselsättning!

post-3526-0-99418400-1338460456_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...