Hoppa till innehåll

Hundapotek, vad bör man ha hemma?


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Har blivit med hund och funderar därför på vad som är viktigt att införskaffa till hundens förbands och medicinlåda.... Har ingen direkt erfarenhet sedan tidigare och behöver därför hjälp att plocka ihop en vettig låda för hemmet med det viktigaste. Som om inte det vore nog så skulle jag vara behjälp av tips kring vad man bör ha i hundens akutlåda som man tar med ut i skog och mark.

Alltså:

1/ vad skall ingå i hundens apotek i hemmet?

2/ vad är bra/viktigt att ha i hundens förstahjälpenpåse när man är ute?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"björn"tråd och nål är bra o ha med tanke på användningsområde. samt diverse renglringsprylar o vanliga förband. mkt mer än så har inte jag utan självläka är nog rätta grejen för min råtta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej!

1. Jodopax (för mindre sårrengörning) Försvarets hudsalva (för trampdynorna) Gasbinda, kompress( för omslag) Tandstensskrapa( bra om man kan vänja valpen från början att det kommer att "skrapas" på på tänderna i vuxen ålder) Klotång( självklar)

medicin( kommer din Vet. ta hand om)

2. Här får du tala om vilken ras du har skaffat, det skiljer så mycket mellan olika Jaktraser och deras skador (utgår från att det är en jakthund)

Hur som helst, det finns massor att fylla en hunds lilla apotek( vad konstiga vi människor är, min hund har massor i sitt apotek, själv har jag alvedon och plåster i mitt :D ?.

Grattis förresten till lilla jycken... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, fler får gärna fylla på.....

2. Här får du tala om vilken ras du har skaffat, det skiljer så mycket mellan olika Jaktraser och deras skador (utgår från att det är en jakthund)

Tysk Jaktterrier, tanken var väl att använda henne till gryt, eftersök och stötjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller grytjakt så är en form ögonsköljning det första jag tänker på OCH jodopax (åter igen)( de bits ju, räven och grävlingen)

Det andra jag tänker på är små hundraser= dåliga tänder, var noga att kolla dessa.

TJT har lite hängande öron så kanske en receptfri öronrengörare??

Annars är min erfarenhet av TJT att de är så snabba och raska att de unkommer många skador.

Sen mognar de ju sent( som så många småväxta raser) du kommer ha lång tid på dig att utforska deras blesyrer i skrift.

En annan erfarenhet jag har är att de bits :blink: , så något ordentligt att tugga det "västa" av sig( inte någon trevlig smålänskas skinka :lol: )

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

# Något att skölja rent färska men nedsmutsade sår med: Enklast är kanske att koka ihop egen koksaltlösning som man då kan använda i större mängder (att man använder tillräcklig stor mängd vätska vid sårrengöring ('lavage') är viktigt). Tag 1 tsk salt till ½ liter vatten, koka upp och förvara på en ren blomsprutflaska ('sterilisera' flaskan med kokande vatten först). OBS! Använd inte denna hemgjorda 'halvsterila' koksaltlösning i ögon (se nedan).

# Något för att tvätta smutsiga/infekterade sår: Klorhexidinlösning/spray (bättre än Jodopax eftersom det inte retar slemhinnor på samma sätt, dvs du kan tvätta sår som även penetrerat in till tex munhåla och är inte heller så allvarligt om det råkar komma i ögonen....Jodopax vill du INTE ha i ögonen!).

# Något för att tvätta rena sår och skölja ur ögon med: Steril koksaltlösning i engångsförpackningar.

# Sterila kompresser.

# Elastisk binda typ 'VetRap'.

# Klibbtejp typ 'Leukoplast'.

# Tasstrumpa 1-2 st vattentät med kardborrestägning.

# Sax.

# Pincett (för att plocka skräp ur sår).

# Diarréstoppande tabletter tex 'Canicur'.

# Öronrens tex 'Otozyme' är en bra rens som kan användas regelbundet i förebyggande syfte utan att öronen tar skada http://www.veterinar...e-ear-wash.html

# Ögonsalva smörjande (ofta det enda som behövs vid lindrigare ögoninflammationer)...'Oculentum Simplex' (innehåller enbart smörjande komponenter och inga andra 'kemikalier').

# Renässans nässpray: Perfekt om hunden fått jord eller gräsax edyl i nosen.

# Första hjälpen handledning (finns på de flesta veterinärkliniker).

# Lista med telefonnummer till veterinärer/veterinärkliniker i din omgivning.

'Symaterial' rekommenderar jag inte! Dels kan folk i gemen inte rengöra och sy ihop ett sår på rätt sätt utan fördärvar som regel mer än vad de gör nytta...dels är det inte tillåtet att sy sina djur själv.

---------------------------------------

Åsså lite hemmaprylar:

# Termometer (användes i rumpan...köp en bra snabb digitaltermometer).

# Klotång av bra kvalitet.

# 'Lapis-penna' finns på apotek) för att stoppa evt blodvite vid kloklippning.

# Pälskarda typ 'Furminator' (googla)...mycket bra pryl. Furminator är orginalet (dyra) men billigare kopior som är lika bra finns numer på de flesta djurtillbehörsbutiker. Här har du Dogmans kopia http://www.dinhundshop.se/kardor-klotanger/superkarda.html

# Tandborste av barnmodell alt en fingertuta av microfiber (finns på veterinärkliniker). Du gör din hund en STOR tjänst om du lär den att tolerera att få tänderna borstade...antingen med tandborste eller genom att gnida med fingertutan (de flesta hundar accepterar att ha husses/mattes finger i munnen...de SKA åtminstone acceptera det...annars har man ett auktoritetsproblem ;) ). Gör det sedan ofta, gärna dagligen. Det finns tandkräm för hundar..dessa är bra men inte alls nödvändigt. Du kan lika gärna använda den 'hemkokta koksaltlösningen' enligt ovan (hundarna gillar ofta saltsmaken :) ).

# Evt tandstensskrapa (lite överkurs...och om du dessutom borstar tänderna regelbundet är den överflödig).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Perfa!

Stort tack för tipsen! Kommer ni på fler så fyll gärna på...

Rätt mycket har man ju hemma från början, klorhexidin har jag till mig själv eftersom jag lite för ofta behöver det, jodopax till fåren.... Finns nog lite annat att nalla ur fårapoteket...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft en Tjt för grytjakt och vetrinärerna jag pratade med sa att det var bättre att bara spola rent såren med koksalt och INTE köra med jodopax.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft en Tjt för grytjakt och vetrinärerna jag pratade med sa att det var bättre att bara spola rent såren med koksalt och INTE köra med jodopax.

Eeeexakt! :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...