Hoppa till innehåll

Barnes TSX/TTSX 286gr (9.3)


Wizard

Recommended Posts

Som titeln antyder så har jag en fundering på att testa blyfria kulor i 9.3x62 och den enda expanderande kula jag har sett med lite "rykte" är denna.

Visst finns Naturalis men den tycker till och med jag är för dyr ;)

Finns det inga tyngre än 286gr?

Min filosofi när det kommer till jakt är tung och långsam kula för minimerad köttförstöring och framförallt blodsprängning!

Jagar enbart med 325gr Oryx och det händer att jag skjuter genom lite björkris och sly ibland om det är trångt inne i skogen. Detta är inget problem med den tunga Oryxen om man håller sig på korta håll.

Hur skulle TSX hantera lite sly?

Vilka hastigheter måste man ladda upp kulan i för att säkerställa expansion?

Vad händer med kulan vid en benträff? (typ lårben)

Vill ha kopparbitar i köttet lika lite som alla andra kulfragment men bondade kulor håller ihop riktigt bra...

Ponera att jag nu kommer fram till att jag hoppar på det tåget - är det något att nyttja på björnjakten eller är det obra?

Som ni hör har jag noll erfarenhet av kopparkulor men bytet till wismuth i hagelbössan var en riktigt positiv upplevelse så varför inte sondera terrängen om detta! ^_^

Tacksam för svar på mina frågor samt era åsikter om kopparkulor, hur ni upplever dem och hur skottverkan har varit.

Jag jämför alla mina jaktkulor som jag tittar på med 325gr Oryx och den kulan i mina ögon är den optimala kulan för våra större klass 1 vilt utan tvekan!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

TSX är inte så kurstabil som dina Oryx.

Utöver det så är det fritt att testa blyfritt, vill du ha mer tegelstens prestanda är det naturalis som gäller.

Du har inte funderat på Kalahari?

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kalahari finns inte i 9.3 vad jag vet men jag såg att Norma nu har Norma Solids i sitt sortiment för 9.3x62, fast då är det ju en solid kula utan expansion och det var inte det jag ville ha...

Naturalis är väl också en solid kula eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte heller att TSX & TTSX är lika stabila som den tunga oryxen.

Den enda kopparkulan som jag blivit imponerad av är Naturalis. Jagade med den i 30-06 innan jag köpte Blasern.

Tyvär gick inte 30-06 pipan jag hade till blasern bra med Naturalis så då vart det Oryx.

Här är en TTSX 250gr. Den har expanderat till 16,7mm på bredaste stället. (betydligt mindre mellan vingarna)

Du vill ju ha en tyngre kula men då tror jag att TSX/TTSX är fel kula.

Ska du ha tungt i koppar så vet i fan vad som är bäst. Förmodligen hittar du den inte...

Oryxen är bra så fortsätt med den :)

Själv så väntar jag på några Rhino som jag ska testa :) Hoppas gubben jag beställt genom får fingrarna ur röven snart! ;)

post-11331-0-54435600-1333576293_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kalahari finns inte i 9.3 vad jag vet men jag såg att Norma nu har Norma Solids i sitt sortiment för 9.3x62, fast då är det ju en solid kula utan expansion och det var inte det jag ville ha...

Naturalis är väl också en solid kula eller?

Naturalis är en svarvad kula med ett borrat hål i spetsen. I spetsen sitter det en plastplugg som skapar ett "hydrostatiskt tryck" (tror jag att dom kallade det) Som gör att kulan expanderar säkert.

post-11331-0-25270400-1333576960_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Naturalis är en svarvad kula med ett borrat hål i spetsen. I spetsen sitter det en plastplugg som skapar ett "hydrostatiskt tryck" (tror jag att dom kallade det) Som gör att kulan expanderar säkert.

Bra svar! tack! :)

Får väl ta en titt på Naturalis då och se hur den funkar.

Lite dyr att lattja med bensimulator och blöta telefonkataloger bara...

Kan man köpa kulorna lösa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra svar! tack! :)

Får väl ta en titt på Naturalis då och se hur den funkar.

Lite dyr att lattja med bensimulator och blöta telefonkataloger bara...

Kan man köpa kulorna lösa?

Dom finns lösa men tyvär endast i 220gr om jag inte minns helt fel.

50 st 945 kr på torsbo... Som hittat ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Per har rätt när det gäller vikten på Naturalis. Har inte hittat TSX/TTSX i 286 grs, men ska nu testa 250 grs. Mina 220 grs Naturalis anlände till ICA igår och ska också utvärderas...

Kopparkulor är i ännu högre utsträckning än blykulor kompromisser. Kopparkulor är hårdare än bly, oavsett om de är tillverkade av ren koppar eller helt i tombak, och därmed behövs det en rejäl hålspets (stort hårlrum) om man ska få kraftfull expansion. Stort hålrum kräver en trubbig spets för att få plats, vilket jag antar är skälet till Naturalisens mindre vackra och mindre aerodynamiska form. Hårda kulor kräver högre fart för att expandera, vilket gör att man får gå ner i kulvikt. Inte minst eftersom de hårda kulorna gör att man snabbare får höga tryck, och dessutom får långa kulor som inte stabiliseras lika lätt. Och man får ett mindre hastighetsintervall där kulan expanderar.

Jag provade med 180 grs E-tip i .308:an under hösten och var inte nöjd med skottverkan, men har nu bytt till 150 grs. Har bara skjutit ett par rådjur och ett vildsvin med den laddningen ännu, men den verkar bättre. Gäller även om man expansionsskjuter, vilket jag roade mig med häromdagen. 270 grs TSX i 375:an verkar också expandera hyfsat, med reservation för tokplatt hatt i nollgradigt vilket antyder att jag får backa litet på hastigheten...

IMAG0135.jpg

150 grs E-tip och 180 grs E-tip skjuten ur .308 Win på 35 m, 270 grs .TSX 375 H&H.

Jag lutar nog i dagsläget åt att jag kan komma att använda de grövre järnen i garderoben mer nu när jag gått över till koppar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga Henrik angående tsx verkan och expansion i 9,3x62.

Om det han säger inte faller dig i smaken och du ändå vill prova nytt så kanske 320gr Woodleigh rn sn kan vara något.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Per har rätt när det gäller vikten på Naturalis. Har inte hittat TSX/TTSX i 286 grs, men ska nu testa 250 grs. Mina 220 grs Naturalis anlände till ICA igår och ska också utvärderas...

Kopparkulor är i ännu högre utsträckning än blykulor kompromisser. Kopparkulor är hårdare än bly, oavsett om de är tillverkade av ren koppar eller helt i tombak, och därmed behövs det en rejäl hålspets (stort hårlrum) om man ska få kraftfull expansion. Stort hålrum kräver en trubbig spets för att få plats, vilket jag antar är skälet till Naturalisens mindre vackra och mindre aerodynamiska form. Hårda kulor kräver högre fart för att expandera, vilket gör att man får gå ner i kulvikt. Inte minst eftersom de hårda kulorna gör att man snabbare får höga tryck, och dessutom får långa kulor som inte stabiliseras lika lätt. Och man får ett mindre hastighetsintervall där kulan expanderar.

Jag provade med 180 grs E-tip i .308:an under hösten och var inte nöjd med skottverkan, men har nu bytt till 150 grs. Har bara skjutit ett par rådjur och ett vildsvin med den laddningen ännu, men den verkar bättre. Gäller även om man expansionsskjuter, vilket jag roade mig med häromdagen. 270 grs TSX i 375:an verkar också expandera hyfsat, med reservation för tokplatt hatt i nollgradigt vilket antyder att jag får backa litet på hastigheten...

IMAG0135.jpg

150 grs E-tip och 180 grs E-tip skjuten ur .308 Win på 35 m, 270 grs .TSX 375 H&H.

Jag lutar nog i dagsläget åt att jag kan komma att använda de grövre järnen i garderoben mer nu när jag gått över till koppar.

cal 30 150 gr E-tip ser ju att expandera riktigt bra! :) Kan du inte ta o väga dom och se vad det är för restvikt? Samt mäta hur mycket den har expanderat på det bredaste stället? Är väll en synvilla men den ser ju inte ut att ligga långt efter 375an i diameter över vingarna?

Lägg gärna ut bilderna o informationen i tråden "kulor vi hittat i vilt eller efter testskjutningar"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, det ska bli; ska mecka litet till under helgen först.

E-tipen ligger på drygt 15 mm efter expansion, dvs väldigt när dubbla diametern. .375:an ligger på dryga 18, dvs även där nästan dubbla diametern. Väldigt stor skillnad i "klunsighet" dock... 375:an känns rejält kraftfull, typ. Och penetrerade dubbelt så djupt, med reservation för att jag återanvände telefonkataloger vilket kan ha gett olika motstånd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gomiddag,

låt mig börja med att konstatera att jag har absolut ingen erfarenhet av några tyngre kulor än 19 grammare i 9.3 patronerna så jag saknar kunskap om 21 grams Oryx och kan sålunda inte jämföra den med kopparkulorna.

Det jag däremot har är en skapligt omfattande praktisk erfarenhet av Barnes X i olika versioner och generationer, erfarenheten är dock inte primärt inhämtad från blött tidningspapper eller andra testmedier utan från diverse vilt. De kombinationer jag har allra mest erfarenhet av är 150 grains X/XLC/TSX/TTSX i 880m/s från några olika 308win samt 250 grains X/TSX i 800 m/s från flera olika 9.3x62:or.

Att välja en tung kula om man använder sig av TSX/TTSX är utan tvekan FEL väg att gå, det är fullständigt kontraproduktivt och är bara ett sätt att ge kulan sämre förutsättningar att lösa sin uppgift. Barnes kulorna mår bra av att få så hög hastighet som möjligt, de ger också mindre köttskador än vad "normala blyspetsar" ger vid samma hstigheter. Fredrik är inne på att kopparkulor behöver en stor kavitet i hålspetsen för att expandera, det är bara delvis sant. Barnes har valt en delvis annan väg där man har "brottanvisningar" invändigt i hålspetsen som ger det karakteristiska X-utseendet. Samma teknik används också av Barnes för att tillverka expanderande jaktkulor till mynningsladdare och revolvrar där hastigheterna är betydligt lägre än vad som blir aktuellt med normala gevärskalibrar. Jag har endast återfunnit en TSX kula av det tresiffriga antal jag skjutit vilt med och den kom från en Älg som jag sköt rakt igenom bogleden på 265m håll, kulan har en expanderad diameter på 15.8mm (jag var preci ute i garaget och mätte B) ) med tanke på att det är en .308 kula får väl det sägas vara rätt nära en expansion till dubbla diametern? Mitt längsta jaktskott på klövvilt, 320m på en redan påskjuten älgkviga sköt jag med en 250 grains X kula som borde hållit cirka 580 m/s när den träffade kvigan. Kulan expanderade fint att döma av skadorna på lungorna även om det är svårt att spekulera i expanderad diameter när man inte hittar kulan.

Samtidigt så upplever jag att skottreaktionen blir mindre tydlig med kopparkulor än med kulor som avger splitter, flyktsträckan blir också lite längre än med "blötare" kulor. Jag ser det inte som ett stort problem om älgarna går 40m efter träff med en TSX jämfört med 20m efter en träff med en blötare kula.

Jag såg att några skribenter hade uppfattningen att kopparkulorna skulle vara mindre riktningsstabila än vad Oryx är, här ber jag att mycket bestämt få framföra en avvikande uppfattning. Kopparkulorna är rätt långa även i expanderad form vilket säkerställer en bra riktningsstabilitet, den enda kula där jag upplevt problem med riktningsstabiliteten är annars just Oryxen som i framför allt 8mm varianten men även i 308 gett en del märkliga resultat efter att ha ändrat riktning inne i djuret. Nu misstänker jag att 21 grams oryxen borde var en av de bättre Oryxkulorna i detta avseende men jag tror absolut inte att du kommer att uppleva något problem med riktningsstabiliteten hos en 250 grains TSV/TTSX.

Jag vill som slutkläm konstatera att jag har rekommenderat 250 grains TSX och TTSX till flera skyttar i min omgivning som använt dessa under ett par år tid utan att jag fått något annat än positiv feedback från resultaten i skogen. Dessutom har desa kulor skjutit väldigt bra i 800 m/s från såväl Blaser som Tikka och Sakobössor vilket väl snarast skall ses som grädde på moset.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gomiddag,

låt mig börja med att konstatera att jag har absolut ingen erfarenhet av några tyngre kulor än 19 grammare i 9.3 patronerna så jag saknar kunskap om 21 grams Oryx och kan sålunda inte jämföra den med kopparkulorna.

Det jag däremot har är en skapligt omfattande praktisk erfarenhet av Barnes X i olika versioner och generationer, erfarenheten är dock inte primärt inhämtad från blött tidningspapper eller andra testmedier utan från diverse vilt. De kombinationer jag har allra mest erfarenhet av är 150 grains X/XLC/TSX/TTSX i 880m/s från några olika 308win samt 250 grains X/TSX i 800 m/s från flera olika 9.3x62:or.

Att välja en tung kula om man använder sig av TSX/TTSX är utan tvekan FEL väg att gå, det är fullständigt kontraproduktivt och är bara ett sätt att ge kulan sämre förutsättningar att lösa sin uppgift. Barnes kulorna mår bra av att få så hög hastighet som möjligt, de ger också mindre köttskador än vad "normala blyspetsar" ger vid samma hstigheter. Fredrik är inne på att kopparkulor behöver en stor kavitet i hålspetsen för att expandera, det är bara delvis sant. Barnes har valt en delvis annan väg där man har "brottanvisningar" invändigt i hålspetsen som ger det karakteristiska X-utseendet. Samma teknik används också av Barnes för att tillverka expanderande jaktkulor till mynningsladdare och revolvrar där hastigheterna är betydligt lägre än vad som blir aktuellt med normala gevärskalibrar. Jag har endast återfunnit en TSX kula av det tresiffriga antal jag skjutit vilt med och den kom från en Älg som jag sköt rakt igenom bogleden på 265m håll, kulan har en expanderad diameter på 15.8mm (jag var preci ute i garaget och mätte B) ) med tanke på att det är en .308 kula får väl det sägas vara rätt nära en expansion till dubbla diametern? Mitt längsta jaktskott på klövvilt, 320m på en redan påskjuten älgkviga sköt jag med en 250 grains X kula som borde hållit cirka 580 m/s när den träffade kvigan. Kulan expanderade fint att döma av skadorna på lungorna även om det är svårt att spekulera i expanderad diameter när man inte hittar kulan.

Samtidigt så upplever jag att skottreaktionen blir mindre tydlig med kopparkulor än med kulor som avger splitter, flyktsträckan blir också lite längre än med "blötare" kulor. Jag ser det inte som ett stort problem om älgarna går 40m efter träff med en TSX jämfört med 20m efter en träff med en blötare kula.

Jag såg att några skribenter hade uppfattningen att kopparkulorna skulle vara mindre riktningsstabila än vad Oryx är, här ber jag att mycket bestämt få framföra en avvikande uppfattning. Kopparkulorna är rätt långa även i expanderad form vilket säkerställer en bra riktningsstabilitet, den enda kula där jag upplevt problem med riktningsstabiliteten är annars just Oryxen som i framför allt 8mm varianten men även i 308 gett en del märkliga resultat efter att ha ändrat riktning inne i djuret. Nu misstänker jag att 21 grams oryxen borde var en av de bättre Oryxkulorna i detta avseende men jag tror absolut inte att du kommer att uppleva något problem med riktningsstabiliteten hos en 250 grains TSV/TTSX.

Jag vill som slutkläm konstatera att jag har rekommenderat 250 grains TSX och TTSX till flera skyttar i min omgivning som använt dessa under ett par år tid utan att jag fått något annat än positiv feedback från resultaten i skogen. Dessutom har desa kulor skjutit väldigt bra i 800 m/s från såväl Blaser som Tikka och Sakobössor vilket väl snarast skall ses som grädde på moset.

Henrik

Med riktningsstabil menade jag mest hur den håller kursen vid träff i sly o mindre grenar. Wizard frågar ju hur TTSX skulle klara detta gämfört med 21.1g Oryx.

Givetvis så kan man aldrig räkna med att en kula inte ändrar riktning om den träffar något innan målet... Men en tung långsam kula med hög densitet klarar alla dagar i veckan det bättre än en lättare snabb kula med lägre densitet. :)

Kan du inte lägga upp en bild på kulan du hittat? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Per- jag tror att ordet du säker är SD,

Sectional Density,

sen är det frågan om en snabbare roterande TSX är mer stabil än den marginellt långsammare Oryxen,

för att avslutas med att fråga sig var kulans balanspunkt ligger, statiskt och dynamiskt.

Då jag saknar kunskaper att bedömma dessa saker oaktat mina farhågor om att en Oryx är mer kursstabil har jag insikt om att TSX inte tål att få skit i hålspetsen, dvs inga former av främmande material som då förhindrar/försämrar expansion,

skulle jag oaktat vilket peka mot TTSX varianten som första alternativ.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror jag får bege mig till ICA... nyfikenheten växer. Av mina bössor är det min kombi i 7x57R där jag är mest orolig vad gäller att få tillräcklig hastighet & skottverkan. Och desutom surt att behöva ta fram ny laddning då den skjuter gudomligt med 170 grs Oryx... Ska dock prova 150 grs TTSX. Och kanske Naturalis, vad det lider.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller så skickar man familjen till ICA och testskjuter under tiden... 150 grs TTSX expanderade mycket riktigt dåligt skjuten ur 7x57R. Och penetrerade därmed förstås väldigt bra. Ska prova med litet mer pulver...

Ursäkta Wizard om jag nu kapar tråden väldigt långt ifrån 9,3, men jag hoppas återkomma dit inom kort...

Här är två bilder som visar verkan av 150 grs E-tip (samma ladning som finns expansionsskjuten längre upp i tråden) på rådjur skjutet på litet drygt 100 meter. Som synes har kulan knappt expanderat innan den nådde lungorna, men började expandera "på plats" Rakt sidoskott bakom bogen.

DSC_0086.jpg

DSC_0090.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta Wizard om jag nu kapar tråden väldigt långt ifrån 9,3, men jag hoppas återkomma dit inom kort...

Det här är ju exakt det jag är intresserad av så ös på bara! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du inte lägga upp en bild på kulan du hittat? :)

Jag skrev en gång i tiden en tråd om denna jakt och mina tankar men den hittar jag inte nu.

En bild på kulan kan jag såklart bistå med ändå:

308tsx150tagenurkalv2_cr.jpg

I övrigt håller jag med Christian om att TSX eller den gamla X kulan inte tål att få skit i hålspetsen eller att få spetsen deformerad. TTSX löser detta problem och expanderar dessutom snabbare och säkrare. Rent generellt har jag upplevt att både TSX och TTSX funkar bättre när diametern på kulan ökar, i kalibrar klenare än 308 har jag upplevt ett blandat resultat med ömsom vin och ömsom vatten, det är först i kalibrar från 308 och med för kalibern lätta kulor som jag har odelat positiva upplevelser.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik,

den där var ju riktigt exemplariskt vrängd ut och in, vilket onekligen var imponerande med tanke på avståndet... Har du (eller ngn annan) laddata till 250 grs TTSX i 9,3x62? Helst med Normakrut, så jag kan skrida till verket bums...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredrik,

jag har under lång tid och i flera olika bössor laddat 63.5 grain Norma 203B till 250 grains kulor med fullgott resultat. Hastigheten bör ligga på ca 800 m/s i normala piplängder.

Även om jag är långt ifrån övertygad om vikten av hur en kula ser ut efter att tagit en bunt med blött tidningspapper av daga kan jag inte låta bli att länka till http://www.drkeller.se/expansionstester/9,3x57/9,3x57TSX.htm som trots allt är ett prydligt test där bland annat TSX testats i låga hastigheter med tanke på att de skjuts ur en 9.3x57

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik,

jag delar delvis din skepsis till att översätta telefonkataloger till skottverkan, men tycker nog ändå att det ger en relativ idé om hur snabbt olika kulor öppnar. Hade jag exempelvis testat expansionen på 180 grs E-tip som ovan i tråden hade jag nog inte heller klappat på ett par älgar med den, utan valt en annan kula. Jag har även tidigare testat min .308-laddning på olika avstånd ut till 225m för att se om den fortfarande expanderar; där tycker jag också telefonkataloger kan fylla en funktion. Med de kulor jag använder är genomskott legio; därmed får man ingen riktigt bra uppfattning om hur mycket de expanderar, och där kan expansionsskjutning bistå, åtminstone med en relativ förståelse om skillnader mellan kulor och inverkan av avstånd/hastighet.

Mina 220 grs Naturalis anlände slutligen, och jag provade dem i min 9,3x57 i trädgården. Samma sak med 250 TTSX. Min för ändamålet inlånade 9,3x62:a saknade dock såväl kikare som öppna riktmedel. Utöver att den sparkade hyfsat med tanke på den lätta vikten var det inte hellerhelt lätt att träffa sidan av slaktbacken som jag fyllt med blöta telefonkataloger... återkommer därmed med 9,3x62 bilder.

Jag är positivt överraskad av expansionen ur 9,3x57, även om hållet för all del bara var c:a 15 meter:

IMAG0142.jpg

Naturalisen expanderade till 16,6 mm och låg på 99,3% restvikt. TTSX:en expanderade till 18,5 mm och hade 99 % restvikt.

Dessutom är det möjligen intressant att jämföra 250 grs TTSX ur 9,3x57 med 270 grs TSX ur .375 H&H. 9,3x57:an expanderade till 18,4 mm och .375:an till 18,3. Sedan kan man även fundera på hur mycket krut som krävs för att få kulorna att expandera.

Sorry för ngt oskarp bild:

IMAG0144.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, om jag sammanfattar lite för mig egen skull så kommer jag fram till följande:

  • Min gamla filosofi med snortunga, långsamma kulor är icke applicerbart på koppar/tombak -kulor utan arbetar med lättare och snabbare kula
  • Utan spets som skyddar expansionshålet så får man en solid kula - TTSX eller motsvarande är det som gäller
  • Dessa kulor är inte optimala som buskröjare pga känslig spets och låg vikt

Så är detta en kula för mig då?

Inte på älgjakten eftersom jag ofta rör mig i vegetationen och smyger mer än gärna på både älg och björn. (jag vill tro att jag smyger på björn i alla fall fast de har ju snorkoll på mig och står säkert bakom en sten och fnissar... :lol:)

Gris brukar även den röra sig i sly och det är ofantligt svårt att se en liten gren mellan sig själv och grisen när det är fullt pådrag.

Men på rådjur och hjort eftersom jag jagar på betydligt öppnare marker skulle det kunna vara intressant!

Frågan är om man skall kompensera den klenare vikten med en het laddning? Jag har en, kanske felaktig, "övertro" på Joule och vill ha djuret i backen av smällen och inte bara mekanisk skada.

Trodde inte att det skulle bli lätt att hitta en blyfri ersättare till min älskade 325gr Oryx och min dröm är att få en 400gr Oryx i 9.3 även om det är overkill... men ändå liksom... ^_^

Fortsätt att ösa på med argument och exempel - det är inte bara intressant för min fråga, det är högaktuellt för alla tycker jag!

Jag funderar vidare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns som att du borde se till att få klart din 416 Rigby så du kan spänna iväg dessa istället: http://www.staffansv...-sn-450grs.html ;)

Tunga kulor är inga problem att hitta om man har en blykärna eller utarmat uran men testet var ju att hitta en expanderande kopparkula med tyngd och det visade ju sig vara fel väg att gå... ;)

Men en dag står den där i skåpet och då skall det laddas kanonkulor - det är en sak som är säker! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se där.. mitt nyförvärv är redan på plats, men det nya slutstycket är inte inpassat ännu. Och i originalkonfig, än så länge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...