Hoppa till innehåll

olika smörja för hylsan vid kalibrering - stor test!


W.T.

Recommended Posts

har varit dålig idag (ungar... <_< )

så jag har kalibrerat ca 500 hylsor av lite olika kalibrar men inte skjutna mer än 3 ggr i värsta batchen.

såååå, jag ägnade lite tid till experiment. B)

jag testade allt från RCBS, LEE, Vaselin, Lite imperial vax, motorolja, växellådesolja, hudkräm, smörjfett osv....

kan ni gissa vilket som var i särklass bäst :wacko: Biltemas kedjeolja för cyklar och mopeder!!!

det känns som att dra ur en färsk kork ut en vinare en fredagkväll. känslan är super med detta, smörjer man in händerna så smörjer man 10 hylsor i taget med att rulla dem mellan händerna, lite olja räcker till 50 hylsor, allt åker av i tumlaren även inne i då skalen absorberar oljan, man blir inte svart om fingrarna.

helt oväntat men väldigt roligt.

nu var det inte sååå roligt alla gånger, fick kapa hylsa och banka ut den på 5 misslyckade försök. växellådeolja gör att hylsan suger fast i ett reddingverktyg, och den sitter, sitter så in i helv... så utdragarflänsen bryts i turretpressen!

så, vinnare är alltså biltemas kedjeolja, billigt blev det dessutom, 23 kr står det på flaskan som då räcker minst 5000 hylsor om inte det dubbla.

yours only, maniac östlund

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du e fan inte riktig, men så är du skåning också :lol:

Jag har faktiskt funderat på detta, det kan inte vara nödvändigt att beställa schweindyra smörjor från the States bara för kalibrering. Vi blir garanterat buttfuckade i processen.

Jag ska testa detta, den har jag tom hemma tror jag.

Du har inget genialt trix för att smörja insidan på halsen? Det är där jag generellt upplever mest problem med kärvande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo!

Ta och spruta lite olja på en mopp eller borste för piprengöring, applicera!

Funkar toppen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Markus- ar det verkligen något att skämta om,

smörja är viktiga grejer....

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är så jag har gjort, men med RCBS "tunna" olja som inte alls är särskilt tunn, spray tror jag med på.

Jag kalibrerar alltid hylsorna innan tvätt, av två anledningar: De torkar fortare när inte tändhatten sitter kvar, och man får bort allt fett från kalibreringen. Det innebär dock att det kärvar lätt lite i halsen.

C- lubrikation är viktigt, helt klart, i flera sammanhang... :ph34r:

Du vet väl likheten mellan flickor och vindrutetorkare... - båda gnäller när man sätter på dem torra :blush:

Redigerad med MarkusR
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Markus- ar det verkligen något att skämta om,

smörja är viktiga grejer....

/C

Barnolja var inte optimalt....

Det som funkar så bra i alla andra sammanhang och bidrar till komfort....

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu slängde jag mig ner i laddboden och testade. Som smörja funkar biltemas kedjespray perfekt. Det blir bara en tunn film på varje hylsa. MEN, jag fick "fettbulor", inbuktningar på 4-5st av 70talet hylsor. Alla på samma ställe precis under hylsbröstet. De flesta på de Remington hylsor jag köpt nya som då följaktligen är lite mjukare än Normahylsorna som skjutits en eller två gånger fler.

Måste de hylsorna kasseras eller går de fortfarande att använda?

Jag har inte råkat ut för detta tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du tar för mycket då. De går fint så länge kulan inte kommer snett i. Rulla de på bordet o checka om halsen är rak. Reddingverktyg??!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De där små bulorna är inga bekymmer,

de justerar sig vid bruk av hylsan. Men det är ett tecken på att du har guck i verktyget ie för mycket fett.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Reddingverktyg ja, tacka vet jag Lee-verktyg, med evakueringshål :ph34r:

Jag räknar egentligen med att det inte är något stort problem men måste ju kolla med expertisen.

post-2426-0-07852400-1333996131_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen fara. För mycket ficka på hals och korta bröstet, smörj sparsamt, redding är svåra.

Jag har sådana på 8x57an, du har mjuka fina hylsor, bra för dig makkan!

Kan du forma den hylsan alls när den sträckt sig lite? Den har så brant bröst ju...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

e ju d som e så finfint med 40graders hylsbröst aka Ackley improved, de sträcker sig nästan inget alls, skaffa en själv vetja ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har använt ricinolja i 10 år nu, fungerar bra. Måste prova kedjeoljan dock.

Annars är det en högtidsstund att be apotekaren hämta 2 flaskor ricinolja "för jag är lite dålig i magen"

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja. Castrols vax är ett helvete att få bort från hylsan. En riktig dammsamlare i

I min tumlare hehe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo kanske, du får tänka även på att det kan roa oss en hel del!

Kulfett är liknande, helt överjävligt att få av hylsan...

Glömmer inte blyströms kommentar när jag svor över 100 st hylsor som geggat ihop i tumlaren...

"Höhö, det kunde jag berättat för dig". Jag fick kasta dem.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 7 years later...

Gammal tråd men, testade biltemas kedjeolja idag och det funka inte alls för mig.. det gick extremt trögt! Dom kanske har bytt olja i flaskorna efter alla år?

Hade lite Lee tandkräm hemma och det funka mkt bättre!

men ska nog testa ricinolja me

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...