Hoppa till innehåll

jakt med orrbulvaner


stiss3

Recommended Posts

Jag och pappa hade tänkt prova jaga orre med bulvan i höst :D

ska man göra orrbulvanen i naturlig storlek eller större? (ska göra egna av skumgummi)

ni får gärna komma med massa andra tips för vi har aldrig provat detta förut :D

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo har för mig att jag läst det i någon jakttidning :D

men jag undrar hur ni på forumet gör? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man inte göra på samma sätt som då man gör en uv? Ta lite orrfjädrar och klistra fast dom på en bulvan?

Vanliga orrbulvaner som man köper funkar ju också. Men är ju alltid kul att pröva egna varianter. :)

Själv använder jag inte bulvaner alls. Jag tar tegnäsarna och åker och spanar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp ett tyg som är elastiskt i svart och en bit vitt plus lite rött. Rita ut profilen av en fet trygg orre på kartong. Lägg det svarta tyget dubbelvikt och skär ut formen. Sy fast de vita strecken som markerar vingarna och en vit fläck som markerar vingknogen. Sy även fast en liten klarröd halvmånformad bit som markerar ögats ovankant, Lägg de två bitarna med avigsidan utåt och sy ihop dem. Gör en stjärt på samma sätt och vänd dem rätt. Fyll båda bitarna med dacronvadd eller kuddfyllning av skumgummibitar. Sy sedan ihop stjärten och kroppen samt en vit rektangel som ska vara runt gumpen.

Här är några länkar från mina och andra som tillverkat bulvaner.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/5772-orr-bulvaner-behoever-hjaelp-med-ritning/page__hl__orrbulvan

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/4665-orrmyren/page__st__60

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp ett tyg som är elastiskt i svart och en bit vitt plus lite rött. Rita ut profilen av en fet trygg orre på kartong. Lägg det svarta tyget dubbelvikt och skär ut formen. Sy fast de vita strecken som markerar vingarna och en vit fläck som markerar vingknogen. Sy även fast en liten klarröd halvmånformad bit som markerar ögats ovankant, Lägg de två bitarna med avigsidan utåt och sy ihop dem. Gör en stjärt på samma sätt och vänd dem rätt. Fyll båda bitarna med dacronvadd eller kuddfyllning av skumgummibitar. Sy sedan ihop stjärten och kroppen samt en vit rektangel som ska vara runt gumpen.

Här är några länkar från mina och andra som tillverkat bulvaner.

http://www.jaktsidan...__hl__orrbulvan

http://www.jaktsidan...en/page__st__60

okej, tack för svaret :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får byta till syslöjd på skolan :P

haha jo :P

men om man hade varit klar med kniven tidigare så hade man ju kunnat gå dit nån lektion :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska man hålla på med allt så är inte syslöjd helt fel heller om lärarinnan bara kan vara så flexibel att hon kan lägga in de övningar som ska göras och anpassa ändamålet så att det fungerar efter elevens behov. Patronbälten, bulvaner, ansiktsmasker och övrigt kamouflage bygger ju på textilarbete. Jag är numera glad att vi blev tvingade att gå syslöjd för annars så hade det blivit problem då såna här grejor ska fixas. Jag har köpt en riktig symaskin för över femtusen kronor som syr allt från kapellduk till teddy.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har inte haft syslöjd sen i 7an tror jag och nu går jag 9an så jag har börjat glömma bort allting (men har ju en mamma som är ganska duktig på sy)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här ser mina och norrjägarens hemma sydda bulvaner ut, tog allt som allt ca 2 Tim att tillverka. Ritade en mall i kartong, använde ett svart sänglakan vi vek dubbelt, ritade av mallen klippte ut dom och sydde med maskin runt om men lämnade en ca 10 cm öppning under magen. Tog vit färg och målade alla detaljer även ögonbryn vita. När färgen torkat tog jag en röd spritpenna och gjorde dom röda. Fyllde upp dom med gamla kläder

post-1886-13348708234214_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här ser mina och norrjägarens hemma sydda bulvaner ut, tog allt som allt ca 2 Tim att tillverka. Ritade en mall i kartong, använde ett svart sänglakan vi vek dubbelt, ritade av mallen klippte ut dom och sydde med maskin runt om men lämnade en ca 10 cm öppning under magen. Tog vit färg och målade alla detaljer även ögonbryn vita. När färgen torkat tog jag en röd spritpenna och gjorde dom röda. Fyllde upp dom med gamla kläder

dom såg riktigt bra ut :D

har tänkt prova göra några ihelgen.

hur många bulvaner använder ni när ni jagar?

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tre till sex stycken. En ska sitta högt så att den syns långt.

Okej :)

har hört att bästa tiden är i slutet av september och början av oktober, men kan man jaga med bulvan när som helst under jaktsäsongen? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kravet är ju att orrarna börjat sitt höstspel och det gör de när det blir kallt nog. Du måste vara ute innan de kommer på morgonen och sedan så ska du inte jaga samma plats för mycket för då slutar de att spela där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här ser mina och norrjägarens hemma sydda bulvaner ut, tog allt som allt ca 2 Tim att tillverka. Ritade en mall i kartong, använde ett svart sänglakan vi vek dubbelt, ritade av mallen klippte ut dom och sydde med maskin runt om men lämnade en ca 10 cm öppning under magen. Tog vit färg och målade alla detaljer även ögonbryn vita. När färgen torkat tog jag en röd spritpenna och gjorde dom röda. Fyllde upp dom med gamla kläder

Imponerande!

Nu lär man ju inte bli göralöus i första taget... :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här ser mina och norrjägarens hemma sydda bulvaner ut, tog allt som allt ca 2 Tim att tillverka. Ritade en mall i kartong, använde ett svart sänglakan vi vek dubbelt, ritade av mallen klippte ut dom och sydde med maskin runt om men lämnade en ca 10 cm öppning under magen. Tog vit färg och målade alla detaljer även ögonbryn vita. När färgen torkat tog jag en röd spritpenna och gjorde dom röda. Fyllde upp dom med gamla kläder

Riktigt snyggt gjort! Man kanske skulle ha lyssnat på syslöjdslärarn i ställets för att uppvakta klassens alla tjejer.. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt gjort! Man kanske skulle ha lyssnat på syslöjdslärarn i ställets för att uppvakta klassens alla tjejer.. :P

haha jo, man var inte så duktig på att lyssna på syslöjdläraren :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt gjort! Man kanske skulle ha lyssnat på syslöjdslärarn i ställets för att uppvakta klassens alla tjejer.. :P

Du skulle ha lagt an på läraren istället -_-
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

visst borde det gå bra att spraya orrbulvanerna svarta? :D

MVH

Ja, jag gjorde mina i skumgummi och sprayade dom. Ta inte en blank färg bara.

Hålet under för att få upp dom i träd tog jag bara en tomhylsa och limmade fast.

Tog även lite fiskelina och trillade runt för att få bättre hållfasthet.

post-6474-0-81236300-1337421552_thumb.jp

post-6474-0-33850100-1337421570_thumb.jp

post-6474-0-51496400-1337421583_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag gjorde mina i skumgummi och sprayade dom. Ta inte en blank färg bara.

Hålet under för att få upp dom i träd tog jag bara en tomhylsa och limmade fast.

Tog även lite fiskelina och trillade runt för att få bättre hållfasthet.

post-6474-0-81236300-1337421552_thumb.jp

post-6474-0-33850100-1337421570_thumb.jp

post-6474-0-51496400-1337421583_thumb.jp

snygga bulvaner! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...