Hoppa till innehåll

hagel till skogsfågel


stiss3

Recommended Posts

Hej :D

jag undrar vad ni rekomenderar för hagelstorlek (us) till jakt på ripa, orre och tjäder?

vill veta vad som funkar bäst eftersom att man ska ha klena hagel till ripa och grova till tjädern men vill veta vilken hagelstorlek som funkar bra till alla :D

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5or funkar alltid men 6or är att föredra i början på säsongen.

Själv funderar jag på att köra uteslutande på 5or i år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kör på 32-36 gr 5or så behöver du inte bekymra dig över vad som kommer flygandes framför pipan.. :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kör på 32-36 gr 5or så behöver du inte bekymra dig över vad som kommer flygandes framför pipan.. :D

jo, vill sippa eftersök :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjäder kan vara hårdskjutna. Lite håll eller en träff som inte är en ren kärnträff så kan tjädern springa en bit även med 5or.

Jag föredrar 4or på just tjädern men 5or funkar gott och väl på orre och mindre. Kanske overkill på ripa/järpe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjäder kan vara hårdskjutna. Lite håll eller en träff som inte är en ren kärnträff så kan tjädern springa en bit även med 5or.

Jag föredrar 4or på just tjädern men 5or funkar gott och väl på orre och mindre. Kanske overkill på ripa/järpe.

men vi har en halvautomat så vi kan inte ha olika skott i olika pipor, men tror vi kör på 5or :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

allt inom hagelhåll ja även tjäder dör med 7or sen så kan man nog gå upp till 6or lite senare på hösten när fågeln har fått sin vinterskrud. att jaga skogsfågel bjuder sällan på långa skotthåll och då vill då i alla fall jag ha klent att skjuta med för att få en fågel att spara :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Likförbannat skadeskjuter folk djur med både 3or och 5or. Visst dödar en kärnsmäll med en 7a allt vilt som är lovligt för hagel om det är inom håll, törs nästan slå vad om att en 9a räcker. Men grövre hagel, tyngre smäll, mera marginaler.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Likförbannat skadeskjuter folk djur med både 3or och 5or. Visst dödar en kärnsmäll med en 7a allt vilt som är lovligt för hagel om det är inom håll, törs nästan slå vad om att en 9a räcker. Men grövre hagel, tyngre smäll, mera marginaler.

Jo det är viktigt att inte skjuta på för långa håll med hagel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

problemet som är att om du skjuter tex en tjäder med 3or så är det inte säkert att du får nog många hagel i han för ett hagelskott är designat så att djuret ska hamna i chock inte att det ska slå sönder vitala organ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

problemet som är att om du skjuter tex en tjäder med 3or så är det inte säkert att du får nog många hagel i han för ett hagelskott är designat så att djuret ska hamna i chock inte att det ska slå sönder vitala organ.

Det är därför man inte ska skjuta på för långa håll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tricket med 5-6:or i första och 3:or i andra smällen håller jag på, om vi diskuterar skogsfågel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men allt från 5-6or till 3or verkar ju funka så bara man är noga med avståndet så ska det nog inte spela så jätte stor roll vilken storlek man väljer utav dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör 6/6 på premiären. Övergår till 6/5 efter nån vecka och från lövfällningen till jaktslut kör jag 5/3.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Kör med alltid med 32g femmor. De går bra i min bössa och fungerar bra för all jakt där de får användas. Men utöver det så vill jag inte få för många hagel i kroppen, men tillräckligt för att de ska falla ner, och efter som att det är frånskott så kommer de att fall även om man skulle råka missbedömma avståndet rejält.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kör med buckshot så har ni marginaler så det räcker ju :tongue: :tongue: :biggrin: bara skämtar 5,0r är nog det bästa att rekommendera :smile: men har hört att 7,0r är bäst på ripa för att det är en mindre fågel och då behövs en stor och snabb spridning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...