Hoppa till innehåll

Göra en egen ässja


Wallman

Recommended Posts

Vi har en bit järnväg kvar i en by längre bort och där ligger det lite räls som hör till en bro.

Jag frågade faktiskt kommunen om jag fick ta en bit och det var tvärnej. Bron är K-märkt och skall restaureras någon gång och det var det jag misstänkte.

Vill inte ta någonting som är K-märkt därav frågan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, de byter räls mellan Karlskrona och Emmaboda, den gamla ligger uppkapad i vad som ser ut som 2-3m bitar!! Bara ta släpet och hitta och lyfta.. :D:ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, de byter räls mellan Karlskrona och Emmaboda, den gamla ligger uppkapad i vad som ser ut som 2-3m bitar!! Bara ta släpet och hitta och lyfta.. :D:ph34r:

Vet du vilken firma som gör detta?

Man kan ju ringa och fråga och höra vad de skall ha för en längd...

Skrotpriset på metall är fortfarande ganska högt och räls lär inbringa en del pengar så det är nog inte bara att åka och plocka. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet du vilken firma som gör detta?

Man kan ju ringa och fråga och höra vad de skall ha för en längd...

Skrotpriset på metall är fortfarande ganska högt och räls lär inbringa en del pengar så det är nog inte bara att åka och plocka. ;)

Nej helt klart och nödigt och bli anklagad för stöld.

Infra Nord som totalrenoverar banan, ny el och nya slipers och ny räls. Järnvägen är stängd i två år

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej helt klart och nödigt och bli anklagad för stöld.

Infra Nord som totalrenoverar banan, ny el och nya slipers och ny räls. Järnvägen är stängd i två år

Tack! :)

Jag ringer dem!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det ligger en hel hög med gammal räls vid järnvägsövergången i skebokvarn (mitten av sörmland) för den som är intresserad!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen någon som hittar järnvägsräls?

Jag har letat febrilt i tre år nu och frågat massor av folk men ingen hittar något...

Innan jag har mina rälsbitar bygger jag inte mer på min motorhammare.

Kan hämta upp bitarna jag såg förra veckan om de ligger kvar. Är ju lugnt att plocka med i bilen ifall det blir en resa söderut :) Tar en promenad och kollar sent ikväll

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan hämta upp bitarna jag såg förra veckan om de ligger kvar. Är ju lugnt att plocka med i bilen ifall det blir en resa söderut :) Tar en promenad och kollar sent ikväll

Jamen hygglo :wub:!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jamen hygglo :wub:!!!

3 bitar räddade. Tror de är ca 1.1-1.3m. Var sugen på att plocka den som var lite längre men efter att jag prövat lyfta den och insett att den inte hade rymts i bilen så fick den ligga kvar ;)

post-11518-0-36858100-1337630927_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 bitar räddade. Tror de är ca 1.1-1.3m. Var sugen på att plocka den som var lite längre men efter att jag prövat lyfta den och insett att den inte hade rymts i bilen så fick den ligga kvar ;)

Dagens hjälte utan tvekan!!! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste lätta mitt hjärta. Mycket trevligt forum med ytters trevliga samt hjälpsamma medlemmar!

^_^

@Wizard: hehe, knivens egg är numera uppe i god skärpa och den tycks vara hållbar - tål jämförelse med knivar av tämligen god kvalitet :huh: Så jag hade förmodligen ett rejält lass med tur, ang. stålet / härdningen :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att höra! ^_^

Nu är du dock körd och kommer att sjunka djupare och djupare i detta träsket! :lol:

Lycka till med skaftningen av din första fulltang!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tanken har slagit mig. "Tyvärr" är ledighet annalkande, d.v.s. sommarledighet innan man ska ut på arbetsmarknaden. Jag vet vad jag kommer att göra i sommar <_<

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Mitt tips är att kolla där de precis har bygg nya väg/bro/tunnel. Kom över en 50cm bit häromdagen som de har använt vid uppstöttningen av gjutformarna för en bro förmodar jag. Ingen järnvägsräls men väldigt kraftig I (i) balk som funkar bra att köra enklare arbeten mot.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag är tveksam till att det finns tillräckligt hög kolhalt i rälsspiken för att man skall kunna åstadkomma en skärande egg. Det måste finnas minst 0,4% kol i stålet, allra helst mellan 0,8 och 1 %. Men till att kapa morötter duger det tydligen. Inte såg jag till någon anlöpningsprocess heller...men det behövs ju inte när inte järnet tar härdning, hehe...(elakt skratt).

Ett litet tips till er som använder i-balk eller räls till städ : Om ni besväras av det ringande ljudet, så sätt ett par kraftiga magneter på balken/rälsen (ja, inte där du skall hamra då, förstås, utan på undre sidan) det tar bort vibrationerna verkligen effektivt. Och fäst "städet" i en rejäl stubbe, så det inte hoppar och dansar omkring som i filmen med rälsspikssmeden. Ställ dej rak i ryggen, armen längs sidan, knyt näven - städets yta skall ligga på samma höjd som dina knogar.

Lycka till ! :cool:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...