Hoppa till innehåll

Nya grepp inom rovdjursförvaltningen – nationell kronviltsförvaltning!


RG

Recommended Posts

Hej, har under en lång tid funderat över hur man skulle kunna möta rovdjursproblematiken genom andra medel än enbart rovdjursjakt. Har med anledning av detta skrivit ner mina ideér och hoppas på feedback från SJF. Medlemmarna borde kanske också ta sig en titt!

Hälsningar!

RG

Nya grepp inom rovdjursförvaltningen – nationell kronviltsförvaltning!

Idag lägger vi, med all rätt, mycket tid på frågor kring hur vi ska begränsa våra svenska rovdjur. Detta är ett bra arbete med tydliga mål samtidigt som jag som jägare anser det vara naivt att inte angripa problematiken parallellt med hjälp av andra medel. Det vi med all sannolikhet kan vara säkra på är att rovdjursantalet om 10 år kommer att vara betydligt högre än i dagsläget. Rovdjuren jagar 24 timmar om dygnet/365 dagar om året till skillnad från oss jägare där antalet jaktdagar i snitt räknas på våra 10 fingrar – därmed kan vi vara säkra på att om vi inte skapar en större födoresurs kommer vi som jägare att gå förlorande ut striden om klövviltet.

Vad ska då detta parallella arbete gå ut på?

Jo, vi ska använda oss av vårt kunnande och vår laganda för att skapa ännu starkare klövviltstammar över Sverige. I exempelvis södra Skåne/Östergötland har vi idag en stark och livskraftig stam av kronvilt med anledning av ett starkt reglerat kronviltsområde(även om framtida finansiering är osäker). Detta ”licensområde” borde vara den rådande lösningen över hela Sverige, vi vet idag att kronhjorten klarar vårt svenska klimat(vinter) förhållandevis bra, så att vi ligger steget före utvecklingen inom rovdjurspolitiken och på så vis säkrar jakt i framtiden. Idag är det tyvärr vanligt att kronhjortsjakten är starkt reglerad på en sida gränsen/vägen för att sedan på andra sidan vara skjutbar oavsett. Detta leder på sikt till en stark stam inom respektive kronviltsområde(förutsatt välskött) medan det utanför endast(i bästa fall) förekommer enstaka djur. Dessa utvandrande ”enstaka” djur blir oerhört viktiga om vi planerar att öka stammens spridning och antal.

Hur ska det gå till?

Att SJF utarbetar tydliga riktlinjer för hur man nationellt ska styra kronviltsområden på länsnivå där man genom tydlig ledning och eftertanke fördelar eventuell kronhjortsavskjutning. Helst genom att man tar myndighetsbeslut på licensområden över hels Sverige, oavsett det finns hjort i dagsläget eller inte. Sedan om SJF får fram en lagstadgad jakttid/jaktsätt eller om vi tillsammans måste komma ”överens” på nationell nivå får tiden utvisa.

SJF tar fram en tydlig policy hur gemene jägare ska underlätta spridningen för kronviltet. Genom exempelvis jaktsamarbete, utfodring och viltvård i mera övergripande termer. Flera län är kunskapen god men i andra fall kan utbildningsbehov föreligga.

Konstruktiva samtal med markägare där SJF visar på kronhjortens ofta ringa skogsskador(barkgnag gran) samtidigt som detta vägs mot fler naturliga bytesdjur i skogen(minskade rovdjursskador).

Farhågor

Att vi jägare inte gör en rimlig prognos över hur ”jaktsverige” kommer att se ut om 10 år och därmed underskattar betydelsen av förebyggande arbete. Redan idag är det väl sent på vissa håll i landet samtidigt som vi jägare måste inse att när bytesdjuren tar slut vandrar rovdjuren ut. Vi måste alltså på många håll respektera att vi inte kan skjuta kronvilt under en ”flerårsperiod” och att vi gör detta av en ytterst jägarmässig anledning.

Att vi jägare inte inser att rovdjuren kräver ett nationellt ansvarstagande av oss jägare, snart kommer vi att ha en stadig lodjursstam i södra Sverige som främst påverkar rådjurs- och harjakten samtidigt som man kommer att ha täta vargbesök över hela landet vilka i sin tur lägger sitt rovdjurstryck på älgstammen.

På just denna punkt borde vi jägare inte stöta på något massivt politiskt motstånd då de folkvalda mest troligt gärna skulle ge medel(förhoppningsvis) till att möta rovdjursproblematiken på alternativa sätt. Samtidigt som man breddar frågan till mer än bara avskjutning.

Att politikerna ser den ökade födoresursen, vid lyckad kronviltsetablering, som ett tecken på att man kan öka stammarna av rovdjur. Vilket innebär att vi måste arbeta just parallellt med rovdjuren och absolut inte slappna av beträffande framtida jaktmöjligheter på varg, björn och lo.

Hoppas det väcker tankar!

RG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

RG: Kul att läsa, eftersom vi är inne på exakt samma spår. 80-talet var älgens, 90-talet rådjurens, 00-talet vildsvinens och nu är vi inne på kronhjortsdecenniet, det är jag övertygad om. Vi har under många år finansierat kronhjortsforskning via vår forskningstjuga. Det materialet slutanalyseras just nu och under vintern börjar vi snickra på ett kronhjortskoncept med tillhörande utbildningar och samordning. Vi ska kanske inte gå händelserna i förväg, innan materialet är analyserat, men det lutar åt att vi kanske måste se över också administration och lagstiftning. Även om det är vanskligt. I det län jag sitter just nu skjuter vi mer kron än älg, ändå är det älgen, via fäll- och registreringsavgifter, som ska bekosta viltförvaltningen på länsnivå. Det tål att tänkas på. Med höga ambitioner kommer höga kostnader. Jag säger inte att det är fel, men man måste tänka efter före så det blir hanterbart...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I dagsläget verkar vi sitta med många ohanterbara frågor, inte minst rovdjursfrågan. Jag tror att vi snabbt måste säkra jakten även i "mellansverige" innan det har gått för långt. Vi vet fullt tillräckligt om kronviltet för att ta nästa steg, dvs införa licensjakt på kronvilt över hela riket, bättre att vi satsar forskningsmedel på denna linje.

Hoppas att denna "motion" behandlas och kommer igång så snart som möjligt!

Personligen är min jakt(uppenbarligen även Er..) tryggad långt efter det att Dalarna/Värmland tappat sin, vilket är väldigt tråkigt för många jägare. Som jag tidigare skrev kommer detta på sikt att slå hårt mot hela Sverige, vi kan idag inte med hjälp av lag skjuta rovdjur men vi kan definitivt se till att sprida de klövviltsarter som redan idag existerar i de svenska skogarna.

Genom detta enkla grepp ökar vi bärkraften ur ett ekologiskt perspektiv, jakten inkluderat!

Man ska inte gå över ån efter vatten...

RG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på att jag fattar vad du efterlyser. Vi här, och skjuter, kronhjort i.samtliga län redan idag. Problemet är att jägarna inte kan inventera, förvalta eller jaga dem. Det löser man väl bäst just med det utbildningspaket vi snickrar på?

Jag är inte säker på att licensjakt är bäst. Då ska vi bekosta en administration och gissa vilka som får betala? I min varld är dagens lösning med KSO briljant och huvudorsaken till att kronen ökar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...