Hoppa till innehåll

Rhino rp15, Reloader 15, Norma 203b


585Nyati

Recommended Posts

Jag försökte göra en lista över vilka krut som var likvärdiga men det varken gick eller var tillförlitligt.

Mig veterligen är de snarlika men att kalla dem för "samma" törs jag inte.

Ryktet säger dock att Reloader (eller Reloder som det också stavas på en del ställen) tillverkas av Norma för USA marknaden men det är inte bekräftat.

Med andra ord så har jag inte svarat alls på din fråga men så lär det kanske bli... :mellow:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rhino 15 och Norma 203-B ska vara samma krut vad jag har läst mig till. De säljer dem som likvärdiga på WB och jag har använt laddata för 203B när jag laddat Rh15 utan problem. Om Reloader vet jag ingeting.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rhino RP10 (Reloader 10X)

Rhino RP11 (Norma 201, Rottweil R902)

Rhino RP12 (Reloader 12)

Rhino RP13 (Rottweil R907)

Rhino RP14 (Norma 202)

Rhino RP15 (Norma 203B, Reloader 15)

Kopierat från ett annat forum. Borde väl gå att ringa rhino och fråga ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rhino RP10 (Reloader 10X)

Rhino RP11 (Norma 201, Rottweil R902)

Rhino RP12 (Reloader 12)

Rhino RP13 (Rottweil R907)

Rhino RP14 (Norma 202)

Rhino RP15 (Norma 203B, Reloader 15)

Kopierat från ett annat forum. Borde väl gå att ringa rhino och fråga ?

Jag har pratat med dom och han säger att det är samma. :)

Det finns ingen Rhinosäljare här uppe och det ska f*n bet. en massa i frakt om man skulle köpa det söder ifrån. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så då kan jag ju ersätta realoder 15 med norma 203b :-) då har jag laddata till 585 som tar den till 768m/s med 147gr 203b.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behöver du verkligen kräma ur de där sista m/s? En blydagg på ett halvt halvt hekto borde göra jobbet oavsett. Eller är det bara ammo för provskjutning, din elaking? :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så då kan jag ju ersätta realoder 15 med norma 203b :-) då har jag laddata till 585 som tar den till 768m/s med 147gr 203b.

Det finns ett litet men. Om man jämför MRP med Rhino 25 så får du ur mer kräm ur R25 än ur MRP.

Kompisen får det till sin 8 mm rem mag. Hur det går till vet jag inte. Vad jag vet så har han inget QL och Rhino finns inte med där.

Han kan lägga på ca 2-3 gr till av R 25.

Om det är någon som kan förklara det för mig så är jag tacksam.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så då kan jag ju ersätta realoder 15 med norma 203b :-) då har jag laddata till 585 som tar den till 768m/s med 147gr 203b.

Jag skulle inte göra det utan att ha genomfört inledande test med reducerade laddningar, krut som inte är identiska, dvs samma men i en annan förpackning kan mycket väl ha andra tryckkaratäristiska drag i olika hylsor.

Med andra ord företag gärna substitutionen men med en stor försiktighet.

Fegt tänker kanske någon, jupp, men så är jag snart både gammal o försiktig.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo ska ta det lugnt va tanken ska forska lite till men är det samma krut å det bara är förpakningen som skilljer så borde det gå bra men börjar nog 10% under max. Men vill inte prova så många laddningar i denna fart ett par tre skott är mer än nog för en dag =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Rhino krut har jag tidigare köpt hos JL jakt i Norsjö. Vet inte om han fortfarande säljer Rhino? Trevligare pris än Normas krut

Mvh P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ett litet men. Om man jämför MRP med Rhino 25 så får du ur mer kräm ur R25 än ur MRP.

Kompisen får det till sin 8 mm rem mag. Hur det går till vet jag inte. Vad jag vet så har han inget QL och Rhino finns inte med där.

Han kan lägga på ca 2-3 gr till av R 25.

Om det är någon som kan förklara det för mig så är jag tacksam.

Förklaringen är enkel MRP och Rhino 25 är olika krut.

MRP är samma krut som Reloader 22 och samma som Rhino 22

Rhino 25 är samma som Reloader 25 och det krutet är trögare, det ligger mitt i mellan MRP och MRP2.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tro mig dessa är exakt samma Bofors krut.

Källa: "Allt om krut & lite till" skriven av Sven-Eric Johansson, krutexpert som jobbat 40år innom krutbranchen.

I o m att det är samma krut går det att byta rätt av mellan dessa.

Annan substitution mellan andra krut utifrån sk kruttabell är däremot helt förkastligt, precis som du påpekar.

Jag skulle inte göra det utan att ha genomfört inledande test med reducerade laddningar, krut som inte är identiska, dvs samma men i en annan förpackning kan mycket väl ha andra tryckkaratäristiska drag i olika hylsor.

Med andra ord företag gärna substitutionen men med en stor försiktighet.

Fegt tänker kanske någon, jupp, men så är jag snart både gammal o försiktig.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt, MRP är samma krut som Reloader 22 och samma som Rhino 22

Rhino 25 är samma som Reloader 25 och det krutet är trögare, det ligger mitt i mellan MRP och MRP2.

Tack för svaret!

Varför finns inte Rhino med i QL när allt annat finns med där?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag spekulerar är det därför att rino är en tämligen ny och liten återförsäljare på krutmarknaden.

Men det är ju bara att simulera med någon av de ekvivalenta krutsorterna från syster återförsäljarna.

Notera att modellerna skiljer sig lite åt men de ligger väldigt nära varandra, en parameter kan vara högre

för ena men det balanseras av att en annan parameter är lite lägre och modellerna ligger nära varandra.

Man har testat krut och försökt gjort modeller, från test till test får man lite olika mät resultat precis som man får olika resultat mellan olika skott man kronograferar, här är testerna till modellerna från olika krut batcher vilket också föklarar viss variation..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Därför att rino är en tämligen ny och liten återförsäljare på krutmarknaden.

Men det är ju bara att simulera med någon av de ekvivalenta krutsorterna från syster återförsäljarna.

Notera att modellerna skiljer sig lite åt men de ligger väldigt nära varandra, en parameter kan vara högre

för ena men det balanseras av att en annan parameter är lite lägre och modellerna ligger nära varandra.

Man har testat krut och försökt gjort modeller, från test till test får man lite olika mät resultat precis som man får olika resultat mellan olika skott man kronograferar, här är testerna till modellerna från olika krut batcher vilket också föklarar viss variation..

Tack för infon! Visst är det så att dom är relativt nya på marknaden men dom har ju ändå funnits med ett tag nu.

Vilket Rhino ligger närmast Norma 203B då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det står i tråden, 203B är samma bofors krut som Reloader 15 och Rhino 15

Olika distributörers betekningar på samma Boforskrut:

Bofors RP1,   Rhino  9, Norma 200, Rottweil R901
Bofors RP12,  Rhino 10, Reloader 10X
Bofors RP2,   Rhino 11, Norma 201, Rottweil R902
Bofors RP7,   Rhino 13, Rottweil R907
Bofors RP202, Rhino 14, Norma 202
Bofors RP11,  Rhino 15, Norma 203B, Reloader 15
Bofors RP3,   Rhino 16, Rottweil R903
Bofors RP19,  Rhino 17, Norma URP
Bofors RP4,   Rhino 18, Norma 204, Rottweil R904
Bofors RP14,  Rhino 19, Reloader 19
Bofors RP5,   Rhino 20, Rottweil R905
Bofors RP15,  Rhino 22, Norma MRP, Reloader 22
Bofors RP25,  Rhino 25, Reloader 25
Bofors RP30,  Rhino 30, Norma MRP2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det står i tråden, 203B är samma bofors krut som Reloader 15 och Rhino 15

Olika distributörers betekningar på samma Boforskrut:

Rhino 9, Norma 200, Rottweil R901

Rhino 10, Reloader 10X

Rhino 11, Norma 201, Rottweil R902

Rhino 12, Reloader 12

Rhino 13, Rottweil R907

Rhino 14, Norma 202

Rhino 15, Norma 203B, Reloader 15

Rhino 16, Rottweil R903

Rhino 17, Norma URP

Rhino 18, Norma 204, Rottweil R904

Rhino 19, Reloader 19

Rhino 20, Rottweil R905

Rhino 22, Norma MRP, Reloader 22

Rhino 25, Reloader 25

Rhino 30, Norma MRP2

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör samma laddning med både Norma 203-b och Rhino 15 i min 308w (42,5gr), men jag gjorde laddstegar för båda sorter först och jag har inte båda sorter uppladdade samtidigt, allt för säkerhetens skull.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bofors har slutat att göra krut till rhino så det finns inte nå mer . det som finns finns på butikerna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Beställde 4kg Rhino 15 av Kristensen i förrgår, och han hade aldrig hört talas om att Bofors hade slutat att sälja krut till honom???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...