Hoppa till innehåll

Lite hjälp med Duvjakten


Samueljagare

Recommended Posts

Hej!

Jag har hemma på våran mark sett väldigt mycket duvor detta år. ( Då menar jag inte så mycket duvor som i tex Skåne men mycket duvor för vara skogslandskap i Västra Värmland) .

Jag hade tänkt att köpa ärtor och bara lägga i olika högar på vår åker för att locka ner duvorna, går det?

Sen om någon vet någonstans man kan köpa ärtor och rekommendera det så hade det varit väldigt bra, där jag har letat så kostade det 350kr för 20kg tror jag vilket jag tyckte var dyrt..

Min morbror gör en viltåker bredvid där jag tänkt slänga ut ärtor på åkern ( Inte odla ärtor detta år bara lägga ut*).

Men min morbror blandat vete/ärtor tror jag så det borde väl dra duvor också?

Tack på förhand för lite tips:).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Citygross (om det finns i Värmland) har ärtor, det är ungefär halva priset mot det du hittat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har hemma på våran mark sett väldigt mycket duvor detta år. ( Då menar jag inte så mycket duvor som i tex Skåne men mycket duvor för vara skogslandskap i Västra Värmland) .

Jag hade tänkt att köpa ärtor och bara lägga i olika högar på vår åker för att locka ner duvorna, går det?

Sen om någon vet någonstans man kan köpa ärtor och rekommendera det så hade det varit väldigt bra, där jag har letat så kostade det 350kr för 20kg tror jag vilket jag tyckte var dyrt..

Min morbror gör en viltåker bredvid där jag tänkt slänga ut ärtor på åkern ( Inte odla ärtor detta år bara lägga ut*).

Men min morbror blandat vete/ärtor tror jag så det borde väl dra duvor också?

Tack på förhand för lite tips:).

Som en liten rolig historia kan jag skriva; vill du locka vildsvin så kastar du ut ärtor o majs vilket jag själv gjort och fått erfara så hittar duvorna oftast först :D så nog funkar det på din åker plätt skogsholme allt. ;) .lycka till!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Citygross (om det finns i Värmland) har ärtor, det är ungefär halva priset mot det du hittat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror inte det finns i Värmland tyvärr :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som en liten rolig historia kan jag skriva; vill du locka vildsvin så kastar du ut ärtor o majs vilket jag själv gjort och fått erfara så hittar duvorna oftast först :D så nog funkar det på din åker plätt skogsholme allt. ;) .lycka till!

Haha okej:) Vart köpte du ärtor ifrån?

Vi har tyvärr inga vildsvin :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha okej:) Vart köpte du ärtor ifrån?

Vi har tyvärr inga vildsvin :(

jag köper mina ärtor från Provinsbutiken (Odal) där ger jag för 25kg 180kr..dock så ska jag köpa av lite bönder till efter skörden=)..nä vildsvinen sprider sig långsamt. Men det funkar iaf utmärkt att lägga foder som du tänkt B)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag köper mina ärtor från Provinsbutiken (Odal) där ger jag för 25kg 180kr..dock så ska jag köpa av lite bönder till efter skörden=)..nä vildsvinen sprider sig långsamt. Men det funkar iaf utmärkt att lägga foder som du tänkt B)

Hm det är bara att där ja kolla så kostade det ca 350kr för 20kg...tycker det var lite väl dyrt.. Haha det dröjer nog 5-10 år innan vi har vildsvin, det har ju börjat komma lite runt karlstad så man får hoppas och vänta tålmodigt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har hemma på våran mark sett väldigt mycket duvor detta år. ( Då menar jag inte så mycket duvor som i tex Skåne men mycket duvor för vara skogslandskap i Västra Värmland) .

Jag hade tänkt att köpa ärtor och bara lägga i olika högar på vår åker för att locka ner duvorna, går det?

Sen om någon vet någonstans man kan köpa ärtor och rekommendera det så hade det varit väldigt bra, där jag har letat så kostade det 350kr för 20kg tror jag vilket jag tyckte var dyrt..

Min morbror gör en viltåker bredvid där jag tänkt slänga ut ärtor på åkern ( Inte odla ärtor detta år bara lägga ut*).

Men min morbror blandat vete/ärtor tror jag så det borde väl dra duvor också?

Tack på förhand för lite tips:).

Inte högar, ska kastas ut. Ju större yta desto mer fågel ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte högar, ska kastas ut. Ju större yta desto mer fågel ;)

Ah okej tack:)

Jag har hört att man kan strö grovsalt över ärtorna för det lockar bättre?

Sen vet du möjligtvis vart man kan köpa ärtor ( Helst till bra pris ^_^ ) I Värmland?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Billiga ärtor kan nog vara trixigt att finna, känns inte som värmland är ett ärtodlarlän ?! Kan ha fel.?

Den som söker skola finna -_- Du får ta till dina kontakter i Skåne och köpa en storsäck.

Att grovsalt skulle ha någon inverkan(hur,när varför)? har jag aldrig hört, men kan även där ha fel..har aldrig provat och vet ingen annan heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Billiga ärtor kan nog vara trixigt att finna, känns inte som värmland är ett ärtodlarlän ?! Kan ha fel.?

Den som söker skola finna -_- Du får ta till dina kontakter i Skåne och köpa en storsäck.

Att grovsalt skulle ha någon inverkan(hur,när varför)? har jag aldrig hört, men kan även där ha fel..har aldrig provat och vet ingen annan heller.

Haha nej Värmland är verkligen inte ett ärtodlarelandskap :P . Jag hörde det med saltet från någon jakt tidning har jag för mig...De sa att saltet skulle göra det lite "extra gott" för duvorna tror jag. Jag brukar jaga i Skåne och kanske kan köpa med ärtor upp nästa gång :) .. Men det brukar bli fullt i bilen med 4 jägar+vapen+ de vilt vi skjuter. Annars får man kolla runt lite i affärer här i Värmland och hoppas på de bästa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Leta du upp ärtor och blanda med vete och sprid ut två-tre liter över en yta på 10-15 kvadrat eller något. Har du nära till marken så kan du pytsa ut varannan dag men annars vräker du ut mer och hoppas att det räcker. Det bökiga är att om du börjar fodra nu så måste du köra tills de blir lovliga.. rätt mycket jobb. Har för mej att man kan börja två-tre veckor innan jakt så fixar det sig ändå. Bäst är om du kan sprida över nybrukad åker så ärtorna syns bra, sprider du på en stubb eller obrukat träda så riskerar duvorna få svårt att hitta maten.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis, har provat att fodra 2månder innan men har inte sett att jag fått något bättre resultat än när jag börjat ett par veckor före premiären. Viktigt är att det aldrig får bli tomt på mat, då drar de vidare illa kvickt.

Sen kan man lägga sig på olika nivåer när det gäller detta, vet en enrepenör i Österfärnebo som körde det som representationsjakt och spred med traktor över några hektar, de sköt 200 på premiären vissa år ^_^ det gick några ton..

Sen oxå en tråkig detalj är att det går inte panga flera dagar i rad för då är du utan fågel tredje dagen, helst en vecka emellan skottlossningarna om du kan hålla dig :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Leta du upp ärtor och blanda med vete och sprid ut två-tre liter över en yta på 10-15 kvadrat eller något. Har du nära till marken så kan du pytsa ut varannan dag men annars vräker du ut mer och hoppas att det räcker. Det bökiga är att om du börjar fodra nu så måste du köra tills de blir lovliga.. rätt mycket jobb. Har för mej att man kan börja två-tre veckor innan jakt så fixar det sig ändå. Bäst är om du kan sprida över nybrukad åker så ärtorna syns bra, sprider du på en stubb eller obrukat träda så riskerar duvorna få svårt att hitta maten.

Mvh!

Tack för tipsen!

Jag hade tänkt lägga ärtorna på en åker där det är gräs tyvärr, men hade tänkt att klippa bort gräset på kanske 25x25 meter eller något. Dock har inte duvorna viljat landa där innan utan landar i träden runt omkring eller på en grusväg nära där. Tror ni det går att lägga ut ärtorna på en gräsåker? ( Lågt klippts gräs* ). Duvorna sträcker över där hela tiden.

Tipset med vete var väldigt bra tack. Jag har tillgång att kunde lägga mat där varannan dag. Jag hade tänkt börja utfodra i mitten av sommaren för i Värmland börjar duvjakten 1 augusti. Förhoppnings vis med ca 10 duvbulvaner så borde man kunna locka ner några stycken på premiären :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har ett bra duvsträck så skulle jag nog satsa på en bra duvsnurra istället.

Med bra sträck menar jag inget som tex Skåne eller så. Vi har ganska bra med duvor för vara Västra Värmland med större del skogsterräng.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släpp inte upp det gröna mer än max 2decimeter så funkar gräs hur bra som helst, ju lägre desto bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släpp inte upp det gröna mer än max 2decimeter så funkar gräs hur bra som helst, ju lägre desto bättre.

Okej jag ska se till att hålla gräset nere ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...