Jump to content

Lite frågor inför första köpet.

Recommended Posts

Hej.

Sugen på att börja lite med compound skytte så sitter o plöjer igenom så mycket info jag kan inför fösta köpen, men massa frågor och undringar uppstår.

Först o främst är frågorna va man behöver, jag skulle gärna vilja klara mig på bara båge, pilhylla, releaser . . . och ett bra mål (tavla)

Har kollat på Hoyt Rampage XT, CRX32 eller Vector 32 med en Whisker Biscuit. . Easton XX75 Platinum eller A/C/C (lite "rädd" för rena kolfiberpilar) och en Carter release..

Kommer skjuta på mål runt 60x60cm på inte allt för långa avstånd o vill ha en lätt "ren" båge, har ingen vilja att behöva träffa alla pilar på en "femkrona" på 50m utan vill mer köra på "känsla o konsentration"

Är detta helt feltänk o behöver man sikte för att få en vettig träffbild på 20m?

Bågarna ovan är dom bra val för "target" skytte på lite kortare avstånd, kommer köpa en ganska låg styrka typ 40lbs. . . behöver inga 320fps

Funkar pilarna ovan eller skall man våga kolfiberpilar?

Skulle vilja ha tag i SpyderWeb ST18, Rinehart 18-1 eller BullDog DogHouse FP men letat utan att hitta hur jag får hem dessa till Sverige, vill helst ha SpyderWeb men hittar ingen som säljer dessa i Europa o dom jag hittar i USA skickar inte till Sverige. . .. några tips?

För att summera.....Hoyt båge med Wb, Easton XX75 och ett SpyderWeb mål, räcker det för lite skytte på 20-30m?

Vill gärna köpa i Sverige trots att priserna i England lockar. . . nån bra butik som kan bygga pilarna o instalera Wb plus en D-loop o "rikta" in allt innan leverans..

Lite dumma frågor kanske men vill gärna börja lite lätt med hobbyn o ha kul...

Tack på förhand.

Hej.

Sugen på att börja lite med compound skytte så sitter o plöjer igenom så mycket info jag kan inför fösta köpen, men massa frågor och undringar uppstår.

Först o främst är frågorna va man behöver, jag skulle gärna vilja klara mig på bara båge, pilhylla, releaser . . . och ett bra mål (tavla)

Har kollat på Hoyt Rampage XT, CRX32 eller Vector 32 med en Whisker Biscuit. . Easton XX75 Platinum eller A/C/C (lite "rädd" för rena kolfiberpilar) och en Carter release..

Alla Hoyt bågar är bra bågar, kanske åka till någon av våra duktiga PRO shops och provskjuta en kan vara en bra lösning, WB hyllor är nog bra i sig men är i huvudsak en jakthylla, rekomenderar att du tar en fallhylla i stället t.ex. en NAP om du skjuter en långsam båge med hög stränghöjd är risken för torque ganska stor med en fast hylla typ WB.

Kommer skjuta på mål runt 60x60cm på inte allt för långa avstånd o vill ha en lätt "ren" båge, har ingen vilja att behöva träffa alla pilar på en "femkrona" på 50m utan vill mer köra på "känsla o konsentration"

Är detta helt feltänk o behöver man sikte för att få en vettig träffbild på 20m?

" Ja, kan inte rekomendera instinktivskytte som det första du börjar med, börja den enkla vägen istället, ett sikte med en fast pinne och en flytande är ett bra val och en peep bör du ha med."

Bågarna ovan är dom bra val för "target" skytte på lite kortare avstånd, kommer köpa en ganska låg styrka typ 40lbs. . . behöver inga 320fps

Funkar pilarna ovan eller skall man våga kolfiberpilar?

" De funkar säkert bra, se bara till att du får rätt "spine" i förhållande till dragvikten"

Skulle vilja ha tag i SpyderWeb ST18, Rinehart 18-1 eller BullDog DogHouse FP men letat utan att hitta hur jag får hem dessa till Sverige, vill helst ha SpyderWeb men hittar ingen som säljer dessa i Europa o dom jag hittar i USA skickar inte till Sverige. . .. några tips?

" Köp etafom skivor alternativt säckar med gammal ull eller trasor i, våra leverantörer i sverige har även lamell mål, låter väldigt överarbetat och dyrt att köpa SpyderWeb som mål, lägg pengarna då på skivor och kanske ett 3D djur i stället"

För att summera.....Hoyt båge med Wb, Easton XX75 och ett SpyderWeb mål, räcker det för lite skytte på 20-30m?

"Ja!"

Vill gärna köpa i Sverige trots att priserna i England lockar. . . nån bra butik som kan bygga pilarna o instalera Wb plus en D-loop o "rikta" in allt innan leverans..

Lite dumma frågor kanske men vill gärna börja lite lätt med hobbyn o ha kul...

" Bättre att handla "hemma" du får bra service och support vilket är värt några extra kronor tycker jag, D-loop fixar de och varför inte köpa färdiga pilar eller till ochmed Quick fletch blir både billigare och enklare än att special beställa pilar som du endå kommer skjuta sönder/bort snart"

Tack på förhand.

Lycka till!

Tack för svaren, lite föjdfrågor då :wink:

Vart finns dessa PRO shops? (bor i Varberg)

NAP ser ju bra ut, vilken modell är att föredra. . . skulle Hoyt QAD ultra rest funka?

Hmm ok ett sikte då, är Truglo Rangerover ett vettigt val?

Easton pilar säljs "billigt" av tex merlin archery, kapade o färdigbyggda. . . inte riktigt hittat nån shop i Sverige som gör det.

SpyderWeb målet är väl lite dyrt, kanske 3-4x dyrare än etafom skivor men verkar hålla 5-10x bättre. . . vill gärna ha ett mål som är enkelt o lätt att ta med lamell målen blir lite tunga att släpa runt (tror jag) . . .hur tjock etafom skiva behövs för en 40lbs båge?

Tack för svaren, lite föjdfrågor då :wink:

Vart finns dessa PRO shops? (bor i Varberg)

NAP ser ju bra ut, vilken modell är att föredra. . . skulle Hoyt QAD ultra rest funka?

Hmm ok ett sikte då, är Truglo Rangerover ett vettigt val?

Easton pilar säljs "billigt" av tex merlin archery, kapade o färdigbyggda. . . inte riktigt hittat nån shop i Sverige som gör det.

SpyderWeb målet är väl lite dyrt, kanske 3-4x dyrare än etafom skivor men verkar hålla 5-10x bättre. . . vill gärna ha ett mål som är enkelt o lätt att ta med lamell målen blir lite tunga att släpa runt (tror jag) . . .hur tjock etafom skiva behövs för en 40lbs båge?

Tjena

Du har http://scandbow.se och http://www.bagjaktskatalogen.se/ de är två så du kan börja där söder ut har du Gardhems archery t.ex

QUAD är en NAP hylla så de är bra, använder det själv, True glo är bra, samt G5's sikten

Ang pilar, Scandinavian och bågjaktskatalogen kan göra pilar även Dragan på Gardhems fixar det, fast med Quick Fletch ( NAP) gör du det

enkelt själv, bara o kolla mina videos på Youtube

10cm skivor är det bästa

Hej, dom 2 första har jag kollat in endel men tyvärr 50 o 80mil dit. . Gradhems hade inte mycket info på sidan men "bara" 20mil bort . .

Får kolla in QAD o NAP hyllorna lite mer o även läsa på om G5 o TruGlos sikten..

Quick Fletch verkar ju smidigt men måste ju ändå kapa pilarna, limma noc o spets själv o för kostnaden för QF får man ju en färdig pil från Merlins.

Vad finns det för födelar med att köpa grejer o göra pilen själv?

så 10cm etafom räcker? va bra, rädd pilen skulle gå i genom en såpass tunn skiva

Tack så mycket för all hjälp :smile:

edit...såg att Archery Shop låg i Halmstad o dom hade BRA pris på Hoyt vector 32 (föresten otroliga skillnader i pris på denna bågen i dom olika shoparna) . . . är dom bra?

Hej, dom 2 första har jag kollat in endel men tyvärr 50 o 80mil dit. . Gradhems hade inte mycket info på sidan men "bara" 20mil bort . .

"Jo ibland måste man nog åka en bit förstås, men det är det värt"

Får kolla in QAD o NAP hyllorna lite mer o även läsa på om G5 o TruGlos sikten..

Quick Fletch verkar ju smidigt men måste ju ändå kapa pilarna, limma noc o spets själv o för kostnaden för QF får man ju en färdig pil från Merlins.

Vad finns det för födelar med att köpa grejer o göra pilen själv?

Butiken kapar åt dig när du har din draglängd, nockar ska du inte limma! men insattsen ska limmas vilket är enkelt, det är bra att kunna många gånger

så 10cm etafom räcker? va bra, rädd pilen skulle gå i genom en såpass tunn skiva

Tack så mycket för all hjälp :smile:

edit...såg att Archery Shop låg i Halmstad o dom hade BRA pris på Hoyt vector 32 (föresten otroliga skillnader i pris på denna bågen i dom olika shoparna) . . . är dom bra?