Hoppa till innehåll

Egna kartor till Garmin 320


FinHunter

Recommended Posts

En verklig finess med den nya Garmin Astro 320:an verkar vara möjligheten att skapa egna kartor till apparaten. Nedanom finns länkar som förklarar workflowen, eller hur man gör.

http://www.garmin.com/se/custommaps

http://www.garmin.co...rail/custommaps

http://www.garmin.com/us/products/onthetrail/custommaps#fragment-2

Har själv lyckats få in kartor i min 320:a till sist, efter att ha lite kämpat med problem. (Hade problem då jag förvandlade kartbilder ur formatet tiff- till jpeg-formatet. Detta har jag nu löst.)

Här i Finland blev det fr.om maj möjlig att ladda ner finska Lantmäteriverkets kartmaterial gratis på nätet. Man har alltså tillgång till nästan allt material de har. Till detta syfte har jag varit mest intresserad av grundkartan i 1:20 000.

Det material som man får ladda ner kommer i Tiff-format, kartbilderna har jag sedan förvandlat till jpeg-formatet i Photoshop. Viktigt är att komma ihåg att inte göra jpeg-bilderna till progressiva för då passar de ej ihop med 320:an. Det går även att ladda ner flygbilder vilket jag kommer testa på även att få in.

Det går även mycket bra att scanna in bilder, tex om man har en papperskarta över jaktlagets områden.

https://forums.garmi...splay.php?f=205

Ovan finns en länk till Garmins egna forum, var man hittar en hel del nyttig information, det finns även möjlighet att dela sina kartor med andra.

post-86-0-51455900-1341565348_thumb.jpg

En print screen på Google Earth, programmet där man georefererar bilder så att de stämmer överens med verkligheten

När man väl ha kommit så långt att man har lyckats georefera bilderna så är det bara att spara filerna i en kmz-fil som sedan flyttas över till Astro 320:ans minne. Filerna eller filen läggs i mappen CustomMaps

post-86-0-71062000-1341565317_thumb.jpg

Lägger ut några bilder över hur det ser ut när man fått in Custom Mapsena i 320:an. Kartorna ser för övrigt riktigt bra ut på skärmen, men då man tar bilder på 320:ans skärm får man lätt in lite moiré som är missvisande för kvaliten.

post-86-0-93908600-1341565209_thumb.jpg

Här syns kartbladet som jag lagt själv till ovanpå det jag kör under, Topo Finland v2 omårde 1

post-86-0-37773400-1341565231_thumb.jpg

Här har jag zoomat in på en liten ö, rätt så bra skärpa på bilden. Det märks då man kör flera kartor påvarann att 320:an blir lite mera trög, men inte så att det blir störande

post-86-0-81763100-1341565248_thumb.jpg

Samma lilla ö, inzoomad, finska Lantmäterverkets karta är mera detaljerad vad som gäller landområden. Skillnaden är att från gratismaterialet har de tagit bort alla farleder och djupkurvor, så för navigering ute tills havs duger de ej till.

Ede nån som testat på detta och kanske redan lyckats skapa egna fina kartor och har tips och råd att komma med så ede bara att skriva inlägg. Som sagt själv har bara just kommit igång med detta, så det gäller att testa vidare. Det finns ju lite bregränsningar på detta som Garmin lagt till (för att inte helt sabba sin egna försäljning av kartor) ( max 100 custommaps i 320:an), men tror detta ändå kan vara en ganska roligt och användbart tillägg. Kommer vara lätt att skapa kartor tex som man ritat in jaktgränser, torn etc på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför göra om dem från tiff till jpeg?

Garmin Astro 320:an hanterar bara jpeg-bilder, provar man göra kmz-filer i Google Earth utav tiff-bilder så kommer det inte att fungera

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant! Kände faktist inte till detta, kanske främst för att jag bara använt mig av 220:an och endast petat lite grann på den nya versionen.

Är dock inte helt nöjd med de kartor som erbjuds ( i butikerna och "studerandeversionen" på piratebay :wink: ), främst för att många områdesnamn är borta. Här finns det ju ett namn på varenda udde, vik, träsk, mosse osv. som gör att man snabbt kan berätta till de övriga i jaktlaget eller något liknande var man/hunden befinner sig. Många av dessa namn är borta från kartorna, men lantmäteriverkets material är ju flera gånger bättre i detta avseende.

Topo Suomi Pro v2 eller vad den senaste versionen heter har förbättrats lite och om jag inte minns helt fel fanns där också en del djupangivelser på vatten, som jag tidigare också saknat. Har nu skilt landkort och sjökort men ibland önskar man att ett kort räckte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har precis i dagarna suttit och ritat in gränser på min ena jaktmark men missade detaljen med att 320 inte kunde läsa tiff-filer när jag la in kmz-filen i Garminen. Ska testa och lägga in en jpg i Google Earth nu istället och göra en ny kmz-fil! Upptäcker Garminen kmz-filen av sig själv eller behöver du aktivera den på nåt sätt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har precis i dagarna suttit och ritat in gränser på min ena jaktmark men missade detaljen med att 320 inte kunde läsa tiff-filer när jag la in kmz-filen i Garminen. Ska testa och lägga in en jpg i Google Earth nu istället och göra en ny kmz-fil! Upptäcker Garminen kmz-filen av sig själv eller behöver du aktivera den på nåt sätt?

Bara att använda jpeg, märkväl att använda icke progressiva jpeg:ar, det brukar att gå att välja när man sparar. Sen bara att spara som en kmz-fil och lägga in Custommaps-foldern, borde funka kanon! Sedan rekommenderas det att inte lägga in större bilder än 1024x1024 pixlar, och själva filstorleken får inte vara större än 3 mb, har själv kört med max 1 mb per bild. Behöver du större områden, och för att inte dra ner på kvaliten för mycket så ede bara att spara flera bilder inne i kmz-filen typ det här:

hangkmz.jpg

Lånar en bild på en bekants karta, var han har ritat in gränser och färglagt med olika färger jaktgränserna på sin karta som han sen använder i 320:an

10018227.jpg

En begränsning är ju att man kan max lägga in 100 olika bilder i storleken 1024x1024 pixlar, alla i en kmz-fil eller sedan skillt för sig..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu i augusti kommer Garmin med en nyhet att man kan köpa valfritt stort område av den nya Primekartan på nätet och ladda ned. Minsta är 10x10 km och kostar 300 kr. Nu kan man skräddarsy sina kartor. Jag har chipen sen tidigare men de är 50x50 och kostade 945 kr/st.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man sammanfoga flera jpg-bilder till en kmz-fil eller får man en kmz-fil för varje jpg-bild man använder?

Som du ser på bilden i mitt senaste inlägg, så där har jag 3 skilda jpeg-bilder som sedan sätts ihop till en kmz fil. Max antal jpeg-bilder innanför en kmz-fil är 100 st.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen när har du börjat intressera dig för jaktgränser? :rolleyes:

För att, som det heter, gräset är grönare på andra sidan :whistling::biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med gratis flygbilder oxå :thumbsup: Vette fan om man har dock nån nytta av dem.

post-86-0-87589100-1342293152_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Iom att det Finska Lantmeteriverket frigav allt sitt kartmaterial så har det gett en hel del möjligheter för folk med för mycke fritid :) Nu finns det att få färdigt att lägga in i Garmins produkter hela Finlands grundkarta!

http://kartat.hylly.org/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bumpar denna tråd och undrar; Ville lägga bilder på enheten så jag kunde hålla koll på jycken när han jagar grävling nattetid..men fasen vad svårt det är att få mindre än 300kb i bildstorlek på filerna..hur har du FinHunter(eller annan vänlig själ) gjort för att minska dom?, själv printar jag bilder via Google earth och sedan sparar dom på datan..o ja det är för stort :sleep: ..och min GPS säger..kartan är för stor kommer ej synas i enheten.. :woot: ?..ska tillägas att jag kommer köpa kartan för svealand iaf..men kul med lite hjälp iaf för o se om det funkar :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Bumpar denna tråd.

 

Vad är det för kriterier för att använda Custom maps i Astro 320?

Har en bildfil på strax under 700kb 1024*724px som ligger i mappen Garmin/Custom Maps

 

Får felmeddelande när jag startar upp astron: "En bildfil i egen karta är för stor. Bilder som är för stora finns inte med på kartan."

 

 

Vad gör jag för fel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prova med en liten del av marken först så du ser att det funkar. 110 dpi gäller för Astro 320

iPad Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Iom att det Finska Lantmeteriverket frigav allt sitt kartmaterial så har det gett en hel del möjligheter för folk med för mycke fritid :) Nu finns det att få färdigt att lägga in i Garmins produkter hela Finlands grundkarta!

http://kartat.hylly.org/

hej försöker med det nu men det vill inte fungera , tänkte få in kartan i astron men  vet inte hur jag ska gå till vega. villken skall man välja ex.

mvh t

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du följer dessa steg går det nog bra, upplösning är viktigt, du kan dela upp marken i flera jpeg bilder, då brukar det funka.

http://garminbasecamp.wikispaces.com/Custom+Maps

iPad Tapatalk HD

 

Har följt dessa...

 

Prova med en liten del av marken först så du ser att det funkar. 110 dpi gäller för Astro 320

iPad Tapatalk HD

 

Min kmz-fil är på 96dpi, 1024x724, strax under 700kb. Ska väl inte va nå problem tycker jag...

 

Beror det på vad det är för karta i Astron sen tidigare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är pilligt att få till det ibland men nu är det ett tag sen jag gjorde det och lyckades men kommer inte riktigt ihåg hur tyvärr

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...