Hoppa till innehåll

Skjuta godkännt för älgjakten


Hunter84

Recommended Posts

Jag var för ett antal år sedan mycket aktiv som debattör gentemot en lång rad jaktmotståndare. Ett av de svåraste ämnena att diskutera är skadeskjutningar. Sedan är det upp till var och en att bestämma om man vill ge dem mer ammunition till debatten eller ej. Obligatoriska återkommande prov är en möjlighet till att minska både skadeskjutningar och deras styrka i debatten. Kanske mer det senare... Om man gör andra saker istället så är jag minst lika bra. Men vad? Vi som är negativa till ökad byråkrati borde komma med fler och bättre förslag. Förbundet gör vad de kan men vi andra borde kanske försöka vara mer konstruktiva och mindre gnälliga. ( mig själv inkluderat)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väl skrivet,

även om jag för stunden inte kan meddela ett bra positivt förslag.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är lagstadgat att man ska tillfoga djuret så lite lidande som möjligt. Att veta den egna skjutskickligheten är ett moment i detta, andra är ammunitionens beskaffenhet och prestanda samt ens eget omdöme är givetvis av största vikt.

En anekdot från ett jaktlag.

Den största markägaren började bli till åren kommen och träffarna på älgbanan blev alltmer sällsynta. Synen knarrig och konditionen skral. Laget träffades efter en särdeles dålig prestation på skjutbanan och bestämde att jaktledaren skulle ta upp situationen med den äldre jägaren då de ansåg att mannens skicklighet med geväret inte var förenlig med vidare jakt. Jaktledaren såg detta som en oerhört svår och krävande uppgift då den gamle mannen var väldigt omtyckt av hela jaktlaget och en mycket god jaktkamrat med ett gott omdöme. Att be den gamle jägaren att avsluta sin jaktliga bana smärtade jaktledaren djupt. Han ringde och bjöd in sig själv på kaffe till den gamle mannen.

Efter en stunds kallprat tog jaktledaren till orda och förklarade jaktkamraternas oro, skyttet. Den gamle mannen hade under samtalet fått ett lite snett leende och en glimt i ögonvrån, och nu avbröt han jaktledaren och undrade rakt ut om de var rädda för en skadeskjutning. Jaktledaren bekräftade att det var just detta som var orsaken till samtalet. Den gamle mannen gick över till vapenskåpet, plockade ut sina jaktskott och gav dem till jaktledaren.

När den gamle jägaren satt sig ned igen bad han jaktledaren titta på skotten. Jaktledaren fann till sin förvåning en handfull patroner utan krut och tändhatt.

Den gamle jägaren böjde sig fram och sa med tyst röst:

- Skadeskjutningar behöver ni inte vara rädda för! De patronerna har jag laddat bössan med de senaste 9 åren förutom på skjutbanan då jag tycker att det är lite kul när det smäller, förutom med undantaget att träffarna inte är så talrika som förr i världen. Sprid du detta i jaktlaget så minskar säkert oron.

Den gamle jägaren "jagar" fortfarande och ingen i jaktlaget är rädd för skadeskjutningar som deras äldre jaktkamrat ska vara orsak till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

trevlig anekdot men farlig.

Det finns fall där jaktledaren måste lita på att passarna kan fälla ett avgörande skott, framförallt vid eftersök

att man inte innan har meddelat jaktledaren att man inte ämnar att skjuta utan bara är med för "att vara med" kan sabba ett eftersök

Därav min inställning till obligatoriska skytteprov på stillastående mål med jaktammo, då vet man att iallafall bössan är inskjuten och klar.

älgbana kan man panga för träning och för skoj

Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sant!

Jag är däremot förespråkare även till att träna även rörliga mål. Inget obligatoriskt, om omdömet är rätt behövs det inte. Det har varit på tal om körprov för att behålla körkortet också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sant!

Jag är däremot förespråkare även till att träna även rörliga mål. Inget obligatoriskt, om omdömet är rätt behövs det inte. Det har varit på tal om körprov för att behålla körkortet också.

Att träna på ett och samma rörliga mål som alltid går med samma hastighet varje gång. Är som att skjuta in bössan med en ammo men gå och jaga med en helt annat typ av kula och fabrikat..... Visst du har kanske en fingervisning om i vilken kommun du kommer att träffa, men knappast mer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är med skytte som med allt annat.

Som Stenmark sa, desto mer jag tränar, ju mindre otur har jag...

Nån av våra jägareförbundare presenterade nån undersökning från Norge där det fanns klara samband med mängdträning och bättre jaktskott...

Brist på älgbanor och tråkiga pappälgar är för mig bara ursäkter att inte skjuta nån annanstans, nån annan gång.

När man hör hur dyra kulor är, hur mycket en låda jaktmatch kostar och vad jaktammunitionen går på tror jag fanimej att det är mest snålhet som hindrar skyttet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är med skytte som med allt annat.

Som Stenmark sa, desto mer jag tränar, ju mindre otur har jag...

Nån av våra jägareförbundare presenterade nån undersökning från Norge där det fanns klara samband med mängdträning och bättre jaktskott...

Brist på älgbanor och tråkiga pappälgar är för mig bara ursäkter att inte skjuta nån annanstans, nån annan gång.

När man hör hur dyra kulor är, hur mycket en låda jaktmatch kostar och vad jaktammunitionen går på tror jag fanimej att det är mest snålhet som hindrar skyttet.

Inte bara snålhet... Måste du knega 2-3 kanske 4 dagar för att skjuta en kväll..... Sen tillkommer medlemsavgift i klubben, ibland(vissa banor) måste du även betala per serie. Inte är det billigt. Är du arbetslös eller så, kan det vara över en veckas inkomst för att stå på banan en kväll.

Nu laddar jag själv så kostnaden är hanterbar även om jag smäller iväg några hundra bulor/år(merparten i bänk...), + ett antal .22 och lite hagel. Sen har jag förmånen att få skjuta bort lite skattemedel lite titt som tätt. Kan bli 500-1000 smällar där också, om jag har tur. :thumbsup:

Tycker att jag får en hyffsad allround skytteträning trots allt. Även om jag inte springer benen av mig på älgbanan.

Nu rapar jag tidigare ord.... Jag anser det är helt fel att se ett brons på älgbanan som ett kvitto på att man kan skjuta! Har du endast övat på löpälgen så har du övat in ett enda sätt att skjuta på rörliga mål i terrängen. Uppför sig målet på något annat vis än pappälgen på banan och du bär med dig det du lärt dig på banan, ja då har du en jävla tur om det inte blir eftersök......

Variera farten åtminstånde mellan serierna, så du har något att bedömma och förhålla dig till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du är ett bra kvitto på att man kan skjuta då?

Att man säger att man inte har tid, och inte har råd?

Då kanske man ska se sig om efter en annan hobby...

Jämför du kostnader för övning med kostnader för jaktarrenden, vapen, optik, kläder prylar och resor till och från jakterna så är fanimej övningsammunition en försumbar kostnad.

Och övar man regelbundet behöver man inte så många serier på älgbanan för att skjuta godkänt

En del jägare anser dessutom att hund är onödig, de skitar bara ner hemma och kräver en massa träning och promenader.

.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du är ett bra kvitto på att man kan skjuta då?

Att man säger att man inte har tid, och inte har råd?

Då kanske man ska se sig om efter en annan hobby...

Jämför du kostnader för övning med kostnader för jaktarrenden, vapen, optik, kläder prylar och resor till och från jakterna så är fanimej övningsammunition en försumbar kostnad.

Och övar man regelbundet behöver man inte så många serier på älgbanan för att skjuta godkänt

En del jägare anser dessutom att hund är onödig, de skitar bara ner hemma och kräver en massa träning och promenader.

.

Som jag skrivet tidigare.... Jag anser det är bättre att varje skytt känner sitt vapen och den ammo dom jagar med. Skott mot fastmål på tex 50, 80,120,150 och 200m.

I övningsyfte så kan pappälgen funka, Men då gärna med olika avstånd, olika hastighet och gärna i olika vinklar.

Kostnadsmässigt för mig.... Arrende på 1500, jaktresor ja det beror på. Jag kan bo över på marken vilket jag rätt ofta gör, Jag har 3 mil dit. Jag har också så att jag kan hugga ved där, så endel resor kan jag skriva upp på uppvärmning, jakt eller nöje då jag kan nyttja jaktkojan som fritidsboende med fiske, svamp- och bärplockning mm...

Vapen är det inga problem att ha en avskrivningstid på 20-25år, kläder kanske håller 5-8 år. Men oftast duger ju vanliga lite robustare kläder(typ blåställ, vanliga friluftskläder, varför inte jeans eller något billigt cammo från Ö&B!?) att jaga med. Inte behövs märkesjaktkläder för att du ska vara en duktig jägare i skogen......

Håller jag ner kostnaden för bla övningsskytte så går jag med "vinst" på jakten, trots att jag även har hund. Det om jag skulle vara tvungen att köpa motsvarande mängd kött i butik.

En jaktsmäll kosta 38 pix, övning är nere på 13,50. På nätet... Hos den lokala jaktbutiken får jag nog lägga på 1-3 kr/smäll. (För mig någonstans mellan 12-14 för jakt och runt 9-10 för övning)

Jag håller helt med om att du ska skjuta 500-1000 smällar/år för att vara en godtagbar skytt i skogen. Kanske 200 med den kalibern du jagar med och helst med kulan du ska jaga med. Sen är det bra träning att skjuta både .22 och lite hagel och sån också för att träna avfyrning, sikta, svinga mm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hittills inte hört någon nekats körkort efter avklarad uppkörning med motivationen "Du har bara tagit 20 körlektioner".

Har än mindre hört att någon har fått körkort trots att hon/han inte klarat av uppkörningen med motivationen "Du har tagit 2500 körlektioner".

Det enda beviset som finns att du kan köra bil är att du har klarat av uppkörningen inget annat.

Nu är det inte så att vi behöver förnya körkortet regelbundet lika lite som jägarexamen men i andra sammanhang krävs vi på referenser.

Detta gäller det mesta i livet, det är ingen som tar mig på orden då jag säger "Jag är duktig på att programmera har studerat på högskola & allt".

Nej jag får allt presentera mina betyg från högskolan & referenser från tidigare arbetsgivare.

I vissa jaktlag kräver man inte något skrivet intyg om avlagt prov i andra gör man det.

Vad man i praktiken gör i de lag som inte begär intyg är att man begär referenser.

Problemet är att man endast kan få referenser om människor från personer man känner till .

Så är det inte idag, jakt är inte endast en glesbygds sysselsättning det är fler idag som jagar & bor i städer än det är som jagar & bor i glesbygd.

I praktiken är det så att idag träffas inte alltid hela jaktlaget för gemensamma träffar under lågsäsong.

Mycket jakt sker idag i så kallade jaktklubbar & inte i jaktlag.

I den del av Sverige som jag jagar dvs Sörmland är olika typer av jaktklubbar vanliga,

Det kan vara en stadsdel eller villastad som bildat en jaktklubb, det kan vara ett företag.

Dessa jaktklubbar köper ofta ett antal jakter per år, jakterna inkluderar ofta jaktledare & hundförare.

Är själv hundförare på denna typ av jakter, varken jag eller jaktledaren (oftast flera hundförare & jaktledare) känner alla deltagare.

Det finns oftast en kärna man känner igen år från år men andra kommer & går inte ens medlemmarna i jaktklubben behöver känna varandra.

Den enda möjligheten att veta om en deltagare kan hantera sitt vapen är att hon eller han har erlagt skjutprov.

Det går inte att förbjuda människor att jaga bara för att de inte har en massa tid att lägga ner på ett jaktlag eller för att de bor i en stad.

Dessutom skulle de av mina bekanta som lever av att anordna denna typ av jakter bli lite sura .....

Har kommer vi in lite på yrkesjägaren, att yrkesjägaren har bra vapen säger inte att han/hon är direkt intresserad av vapen utan det säger att han/hon är intresserad av jakt.

Vapen är för en yrkesjägare ett arbetsredskap & arbetsredskap skall vara de bästa möjliga, det gäller alla yrken,

I något av de senaste numren av jakt & vapen (Tror jag det var) där intervjuar man ett antal yrkesjägare angående deras vapenval endast en betecknade sig som vapen intresserad .

Förvaring av ammo, det viktigaste är att den förvars torrt, det är bättre att förvara den i rumstemperatur i lägenhet än svalt/kallt i källaren för källaren är ofta fuktig.

Studsar ammo går att förvara längre än hagel.

-Lars D.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lars- det är otroligt många som kuggas på uppkörningen enkom för att de är privatister och eller inte har kört tillräckligt mycket,

det tror jag är en liknelse du vill fundera mer på.

I övrigt så förstår jag inte vad du vill anföra, men visst går det att ställa regler för jakten som kräver viss närvaro och eller aktivitet,

i danmark måste man göra om jaktproven om man inte jagat på ett visst antal år, där måste man föra bok över sin jakt och skytte, norge har skytteprov, finland har skytteprov, obligatoriskt för älgjakt,

england har motsvarande 2 års utbildning (läs de flesta klarar av den på två år) för kulvapenjakt på klövvilt, Tyskland har en otroligt omständig process för att få jaga och återkommande krav på skytteprov,

frankrike lika så, sen vet jag att i så väl Ungern som Polen är där prov att genomföra men har ingen närmare insikt i dessa.

Med andra ord, påståendet om att det inte går att förbjudna någon, dvs ställa krav för att få jaga, tja det är tämligens begränsat, inte nog med att det skulle kunna finnas ett legalt

sådant krav, med de skäl till det motsatta som du anger så ökar motiveringen till att ha just krav, som alla skall klara,

en flyktig och rörlig grupp personer jagar, som inte känner varandra eller deras förmågor,

i grunden vill du jaga med någon du inte har en aning om hur bra eller dålig skytt hen är, hens omdöme, om hen har skottställt sitt vapen eller om hen ens har rätt sorts ammo för

jakten?

Nåväl denna tråd har halkat in på ett totalt dött spår och jag avser inte att möda mig mer,

Henrik, jag skall fnula över någon positiv tanke/koncept och söka återkomma.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den som har klarat av uppkörningen skall ha körkortet skall ha körkortet även så om det är efter endat 20 lektioner.

Den som tagit 2500 körlektioner men inte klarat uppkörningen skall inte ha körkort .

Svårare än så är det inte .

-Lars D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lars- det skall man säkert, men så är inte fallet i Sverige idag,

återigen relevans av detta?

Om du vill anföra en ståndpunkt att om 3 serier om 4 skott på älgbanan med godkänt resultat är allt som krävs (uppkörning) för att man skall vara en god skytt, omdömesgill jägare med ett väl inskjutet

vapen så tror jag att du får föra din argumentation på ett något annorlunda sätt.

Som angivet ovan, detta spår i tråden är helt utan nytta.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orkar inte läsa hela tråden, (hittar inte mina läsglas).. men.. detta kanske redan är skrivet...

Ibland har jag funderat på grejen med skytte proven på älgbanan..

Många jaktlag kräver godkänt för att få va med på älgjakten.

Men alla andra jakter så behöver man inget godkänt skytte..

Träffområdet på älg är stort.... träffområdet på rådjur, räv, fågel osv.. är fan så mycket mindre.

Ändå är det älgbanan som alla tjafsar om...

Varför är det så ?

Är det köttvärdet som avgör vilka krav det ställs ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

NJae

Det ar algbanan alla jagare tjatar om.

Sett ur jaktmotstandarnas synvinkel och argumentation gentemot dessa sa ar min erfarenhet att jakten med hagel ar minst lika utsatt. Jag skams daremot inte att framfora argumentet att tid pa algbanan ger positiva effekter aven pa annat skytte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orkar inte läsa hela tråden, (hittar inte mina läsglas).. men.. detta kanske redan är skrivet...

Ibland har jag funderat på grejen med skytte proven på älgbanan..

Många jaktlag kräver godkänt för att få va med på älgjakten.

Men alla andra jakter så behöver man inget godkänt skytte..

Träffområdet på älg är stort.... träffområdet på rådjur, räv, fågel osv.. är fan så mycket mindre.

Ändå är det älgbanan som alla tjafsar om...

Varför är det så ?

Är det köttvärdet som avgör vilka krav det ställs ?

För att älgen är licensbelag...?! Staten genom sveaskog m.m kräver skyttebevis genom bronsälg osv. Samma med björnpasset, utbildningen vid säljakt osv

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet du kan försvara jakten & jägare gentemot de som säger att jägarna bara sysslar med skadeskjutningar är kunna att säga,

"Vi avlägger skjutprov varje år" tyvärr så räcker det inte med att säga "Jag kollar så att killarna i mitt jaktlag kan skjuta".

Då spelar det inte så stor roll om provet är relevant eller ej.

Sedan är det faktiskt så att den icke jagande majoriten har faktiskt rätt att ställa vilka kvar de vill på de som jagar på statlig mark.

Det är markägaren som fastställer villkoren, är det flera ägare så är det majoriteten av ägarna som bestämmer.

- Lasse D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att älgen är licensbelag...?! Staten genom sveaskog m.m kräver skyttebevis genom bronsälg osv. Samma med björnpasset, utbildningen vid säljakt osv

Så för att den är licensbelagd så är det svårare att träffa ett träfområde som är halvmeter i diameter ?

Sverige består i mera marker än de Staten äger...

Här nere är det i huvudsak privata marker.

Jag kan jaga älg på en mark jag sjäv arrenderar eller äger och skita fulständigt i vad andra säger, ställer för krav osv....

Visst skulle det va bra om det fanns obligatoriska skjutprov men isåfall ska det inte enbart handla om älgjakt.

Förövrigt tycker jag skjutningen på banan är åt h-vete.. det lär bara folk att ha en statisk framförhållning...

Varenda bana jag jag varit på finns det markerat på tavlan inne i skjutstationen eller på undervisningstavla vart man ska hålla för att träffa i 5:an...

Sen när de är i skogen så kommer älgen inte i samma fart varje gång och då tar det längre fram eller bak beroende på hastighet.

Har gjort nått eftersök där nybakad skytt med väl godkända resultat på banan sköt ett snuddskott fram i bringan för där skulle man ju hålla om älgen rörde på sig...

Att älgen inte sprang lika fort som på banan va inget han tänkte på.

Vet om flertalet jägare som jagat många, många år och ytterst sällan ställt till nått galet och knappt alldrig varit på älgbanan.

Men de har deklarerat att de inte skjuter på löpande vilt.

Omdömme och att känna sina begränsningar anser jag som mycket viktigare än skjuta godkänt på älgbanan.

Säger jag då som inte skjutit en serie på älgbanan sen jag tog jägarexamen 1980 någongång....

Men innan ni går i taket fullständigt.. jag har en egen protabel grisbana med ställbar hastighet där det går åt en hel del plugg vart år :cool:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgbanan är långt ifrån idealisk men för närvarande är det enda vi har tillgängligt för alla.

En sak som du faktiskt lär dig på älgbanan som du inte lär dig på ett fast mål är att hantera studsaren.

Du lär dig hur repeteringen fungerar, du lär dig att det är inte så bråttom trots att denna älg rör sig snabbare än någon älg i det verkliga livet.

Det är en bättre träning än ingen alls vilket för många är alternativet.

Förr eller senare kommer det att komma ett beslut om obligatoriska prov så enkelt är det.

Frågan är bara om vi verkligen vill lämna över till politikerna att bestämma hur det skall vara utformat.

Mardrömmen skulle vara om det blev obligatoriskt med ett årligt hagelprov & ett obligatoriskt kulprov.

Äger ingen hagelbössa !

-Lars Dahlén

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så för att den är licensbelagd så är det svårare att träffa ett träfområde som är halvmeter i diameter ?

Sverige består i mera marker än de Staten äger...

Här nere är det i huvudsak privata marker.

Jag kan jaga älg på en mark jag sjäv arrenderar eller äger och skita fulständigt i vad andra säger, ställer för krav osv....

Visst skulle det va bra om det fanns obligatoriska skjutprov men isåfall ska det inte enbart handla om älgjakt.

Förövrigt tycker jag skjutningen på banan är åt h-vete.. det lär bara folk att ha en statisk framförhållning...

Varenda bana jag jag varit på finns det markerat på tavlan inne i skjutstationen eller på undervisningstavla vart man ska hålla för att träffa i 5:an...

Sen när de är i skogen så kommer älgen inte i samma fart varje gång och då tar det längre fram eller bak beroende på hastighet.

Har gjort nått eftersök där nybakad skytt med väl godkända resultat på banan sköt ett snuddskott fram i bringan för där skulle man ju hålla om älgen rörde på sig...

Att älgen inte sprang lika fort som på banan va inget han tänkte på.

Vet om flertalet jägare som jagat många, många år och ytterst sällan ställt till nått galet och knappt alldrig varit på älgbanan.

Men de har deklarerat att de inte skjuter på löpande vilt.

Omdömme och att känna sina begränsningar anser jag som mycket viktigare än skjuta godkänt på älgbanan.

Säger jag då som inte skjutit en serie på älgbanan sen jag tog jägarexamen 1980 någongång....

Men innan ni går i taket fullständigt.. jag har en egen protabel grisbana med ställbar hastighet där det går åt en hel del plugg vart år :cool:

Klart det inte är svårare men vid licensjakt kan man ställa krav som markägare.

Samma som jaktledare skall se till att du har erforderlig skjutkundskap (vilket han kan hänvisa att ett bronsälg intyg gör) för att kunna gå fri vid ev olycka vid jakt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Björnpasset är bättre än älgbanan - det enda jag önskar se är att man inte får skjuta om samma dag.

missar man ett skott ska man måsta åka hem och skjuta om en annan dag

Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför är Björnpasset bättre än älg banan ? är det för att du får använda dig av stöd? för b-passet

Sen instämmer jag i vad vissa skrivit ang skjutbana o reality i älg skogen,,

Att man skjuter 100-200 plugg på papp älgen betyder inte att du inte skade skjuter

Att skjuta med stöd i tex bänk på tavla med stöd är väl nånting som alla behärskar med inskjuten bössa o stöd tex bänk,,

På Fäviken såg jag för några år sen då jag var upp dit att dom satt upp ett älg torn på 80m löpande älg sen fick man välja om man ville skjuta i torn med stöd-

Eller på frihand,,

Det jag sett på älgbanan vi har här så på löpande älg,, så inser en del att dom klarar inte skjuta på papp älg, efter att skjutit dåligt på papp älgen o säger att dom kommer att skjuta enbart på stilla stående älg i skog,, vilket är bra,,

Som det skrivs i tråden så är det lätt att tro att det alltid är samma framförhållning på älgen i reality o på älgen i skogen o det kan nog vara en av anledningarna till-

Eftersök!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller ju med i mycket som skrivs i tråden, har skrivit om detta i nån gammal tråd åxå. En viktig sak man lär sig trots allt på älgbanan är framför allt att inte stanna upp i svingen!! Samt att helt enkelt lära sig hantera bössan, repetera mm. Men visst vore det bättre med variabel hastighet. Tror det vore bra om vi jägare förekommer myndigheter/motståndare och tar fram ett eget vettigt årligt(??) skjutprov, förr eller senare blir det lagstadgat och då är det bra om vi satt våra egna regler. Beträffande att skjuta på tavla med stöd är det fler som har problem med det än vad man kan tro, dessutom är det nog si och så med de ballistiska kunskaperna........Men träning kan ALDRIG vara fel!!! Håller man för långt fram på älgen i skogen för att den går för fort på banan är man helt enkelt dåligt påläst!! Tycker gott att man kan sänka hastigheten till hälften, du uppnår samma syfte ändå!!! Det ska nog jävligt mycket till för att gemene man skjuter på en oskadad älg som kommer med älgbanefart......däremot lär man sig förhoppningsvis sina begränsningar. Norges årliga prov är inte så tokigt, där ska du sätta ett visst antal skott på renfigur med den bössa du ska använda på jakten, 2 bössor, 2 prov osv, dessutom ska ammon som du jagar med användas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snacka om kollektivt självmord att införa ytterliga krav/bryåkratiska regler................ :(

Inte ens i den vanliga vardagen ställer man uppföljnings krav på den nivån, ta körkort som exempel där folk troligen glömt mycke av kör regler efter 10 år och farfar får köra runt med sin gamla syn-undersökning (dammig sedan 60+ år) och köra över små barn då och då för att han inte ser ett piss!

Hade varit spännande att se åtgärder på detta (kanske lite prov och tester var femte år)

Snälla skrik inte efter mer krav eller regler!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...