Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

Sign in to follow this  
Hunter84

Skjuta godkännt för älgjakten

Recommended Posts

tedde80

Snacka om kollektivt självmord att införa ytterliga krav/bryåkratiska regler................ :(

Inte ens i den vanliga vardagen ställer man uppföljnings krav på den nivån, ta körkort som exempel där folk troligen glömt mycke av kör regler efter 10 år och farfar får köra runt med sin gamla syn-undersökning (dammig sedan 60+ år) och köra över små barn då och då för att han inte ser ett piss!

Hade varit spännande att se åtgärder på detta (kanske lite prov och tester var femte år)

Snälla skrik inte efter mer krav eller regler!

håller med dig vissa kräver mer än vad de flesta jägare klarar. allt vad jag tycker behövs är sunt förnuft man känner sin egen behärskning

Upptag71

Snacka om kollektivt självmord att införa ytterliga krav/bryåkratiska regler................ :(

Inte ens i den vanliga vardagen ställer man uppföljnings krav på den nivån, ta körkort som exempel där folk troligen glömt mycke av kör regler efter 10 år och farfar får köra runt med sin gamla syn-undersökning (dammig sedan 60+ år) och köra över små barn då och då för att han inte ser ett piss!

Hade varit spännande att se åtgärder på detta (kanske lite prov och tester var femte år)

Snälla skrik inte efter mer krav eller regler!

Jag skriker inte efter mer krav och regler, tror bara att det är bättre att vi i jägarkåren förekommer nånting, innan vi får krav på oss från andra håll.

Förr eller senare kommer de, då är det bättre att vi utformat krav/prov själva. Håller absolut med dig om kraven borde vara hårdare i trafiken, men det var ju inte frågan här. Tyvärr är det så att många inte inser sin och vapnets begränsning, frågan är bara hur man tacklar det problemet, det har jag inget bra svar på..........

Mosse

Min åsikt är att den genomsnittliga älgjägarens skjutskicklighet borde vara högre än vad den är idag. Bäst vore ju om vi nådde dit utan ytterligare krav eller regler. Men det som krävs är träningen, mer regelbundet än ett träningstillfälle per år.

Eftersom skott mot rörligt mål kan ses som ett relativt vanligt inslag i normal älgjakt så bör del av träning (eller ev prov/krav) vara mot rörligt mål. Att du är en skicklig precissionsskytt gör dig inte till en bra rörlig skytt och vice versa.

I många andra sammanhang finns det tankar som "våga misslyckas, lär av det", "ta råd av mer erfarna personer" osv. Dom vibbarna känner jag ytterst sällan på en skjutbana iaf när besökarna redan har klarat sin examen. Önskar jag hade svaret på hur man "avdramatiserade" detta och istället fick gemene man att tycka att det är kul att åka till skjutbanan med sina jaktkamrater (vilket det ju faktiskt är!).

tjtlasse

håller med dig vissa kräver mer än vad de flesta jägare klarar. allt vad jag tycker behövs är sunt förnuft man känner sin egen behärskning

Tyvärr är det ju så att världen är full av idioter som vare sig är sunda eller förnuftiga... :mellow:

tedde80

skriver lite hur jag fattar skyttet i min del av landet älgjakten hos mig är oftast ett gäng arrendatorer och ett gäng markägare. markägare är oftast dom sämre skyttarna för de jagar max 2-3 dar om året något mer är bössan inte ute ,de som arrenderar jagar så ofta det går och är med det bättre skyttar och jägare .när skjutkrav kommer på tal så hotas det med att dra ur marker osv så sådant går inte genomföra (detta är hur jag fattar det där jag jagar finns givetvis markägare som kan jaga också och vise versa) .bäst tror jag att alla skulle få skjuta bronsmarket godkänt för att få jaga med kula varje år detta räcker gott och väl du får skjuta på frihand på stillastående älg och även skjuta på löpande älg farten skulle kunna bli lite lägre men inte nödvändigt med detta så så måste du minst skjuta tre seri godkänt dvs 12 skott förmodlingen blir det fler för lite osäkra själv brukar jag nästan alltid slarva bort en serie så jag måste skjuta 16 skott

henke67

Jag har bekanta som när det gäller jakt med kula bara jagat fågel de senaste 5-10 åren. Det är knappastcrelevant för dem att skjuta på löpande. Håller egentligen med om att det borde finnas återkommande prov. Men hur dessa skall se ut och genomföras har jag inte sett tillräckligt bra förslag på ännu.