Hoppa till innehåll

Gulnad båt, hur blir den vit?


Beretta

Recommended Posts

Hallå.

Min plastbåt har med tidens hjälp fått en gulaktig ton under vattenlinjen.

Hur ska jag få den vit igen utan?

Provat med Thinner att rengöra, hjälpte ytterst lite.

Nu behöver jag er hjälp.

MVH B

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta och blanda rubbing och autosol,pollera med maskin vaxa sedan med vax som inehåller vitt färgpegment(eller vanligt vax) ,sen har du ett vitt skrov igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta och blanda rubbing och autosol,pollera med maskin vaxa sedan med vax som inehåller vitt färgpegment(eller vanligt vax) ,sen har du ett vitt skrov igen.
Tack för tipset.  :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var det enda jag inte ville höra.  :-

Nya förslag?

ja alla som var på träffen i vintras fick ju veta hur det gick för dig när du skulle måla ;D ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett antal flaskor klorin och därefter målar Du om den med en skyddsfärg. Prova med högtryckstvätt.

Har Du tillgång till en ångtvätt så kan det gå med den. Vi hade en sådan på Husqvarna (från 40-talet) med tändkulemotor och +120 graders ånga. Det blev rent när man tvättade truckarna innan rep. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två ord: Trä båt ;)....

i övrigt så gillar jag Linus förslag...sen ska du se att båten inte blir lika tung att lasta av och på släpet fing32.gif...

Vad jag gjorde med våran båt var följande...Högtryckstvätt, å då ingen mesig Jula tvätt utan en riktig tvätt (minimum 180bar 8))...blåste på med den tills all skit var borta...sen avfettning...sen bilschampo...sen Rubbing...och slutligen sjösättning med ett skrov som var i nyskick ;)...hade tänkt att vaxa också...men orken räkte inte till ::)

ja alla som var på träffen i vintras fick ju veta hur det gick för dig när du skulle måla ;D ;D ;D ;D

ja just ja ;D...Beretta + Målarburk + Trapphus = Katastrof ;D ;D :-*

mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja alla som var på träffen i vintras fick ju veta hur det gick för dig när du skulle måla ;D ;D ;D ;D
;D ;D ;D

Ja ta mig tusan.....

Det var nog skoterkälken som skulle målas då  ;D

Fast den mesta färgen hamnade i trapphuset HAHAHAHAHAHA! ! ! ! ! !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredde!

Om du rubbade båten men inte vaxade den innan sjösättningen så lär du ju ha en perfekt fästyta för skiten under kommande sommar :D :D

Kan nog tro att du kommer att ångra din egen lathet när du ska göra i ordning den till nästa år ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag provade rubba båten igår.

Använde maskin och speciellt båt rubbing.

Tyvärr gick det inge bra.

Fick nöta på hur mycket som helst bara för att få en liten fläck halvren.

Pratade med en bilrecond kille, han sa att maskin måste ha otroligt högt varvtal för att det skulle kunna fungera.

Den maskin jag lånat var mer avsedd för att vaxa bilar... :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredde!

Om du rubbade båten men inte vaxade den innan sjösättningen så lär du ju ha en perfekt fästyta för skiten under kommande sommar :D :D

Kan nog tro att du kommer att ångra din egen lathet när du ska göra i ordning den till nästa år ;D

Jag har ju två yngre bröder som också äger båten...gissa villka som ska fixa den iår...hehe 8).....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

JAg hade samma problem under semestern när jag var uppe i stugan, båten såg för jävlig ut rent ut sagt, provade att tvätta, men icke!

Sagt och gjort jag målade om den färgen skulle torka på 1-2 timmar, var klar halvsju igår kväll perfekt fukten kommer mellan 9 och 10 på kvällen, kom ut i morse och tror ni färgen hade torkat? NEJ! däremot hade all färg på grund av nattfukten runnit av ner på relingen, den så fina båten såg jävligare ut än innan.

Nu fick den ett lager färg till för att reparera skadan dock inte på kvällen utan vid 11 på förmiddagen, med min tur så har det säkert regnat sen jag åkte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallå.

Min plastbåt har med tidens hjälp fått en gulaktig ton under vattenlinjen.

Hur ska jag få den vit igen utan?

Provat med Thinner att rengöra, hjälpte ytterst lite.

Nu behöver jag er hjälp.

MVH B

Jag fick en prova 1 liter av någon lösning som man blandade i hett vatten och sen sprayade på....sen skulle det stå i ca 20 min...därefter var det bara att spola med vatten.

Och något sådant effektivt och bra trodde jag inte fanns,det blev bättre än nytt...men det var ingen båt som jag provade på...utan en gammal glasfiber fodersilo som var otroligt smutsig av alla de sorter...så det borde nog också fungera på båtar tycker man.

Jag skall testa i höst när jag tar upp mina båtar så får vi se.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...