Hoppa till innehåll

Simma med hund


Gbg1

Recommended Posts

Hej på er!

Från att vara vattenrädd så har wachteln fattat det här med att den är avlad för att tycka om vatten. Här lång tid klarar en hund av att simma? Hon är 16 månader och jag har inte motionerat henne mer än promenader.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går bra med simning. :thumbsup: Det har jag gjort med mina hundar och det har aldrig varit några problem. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar räkna med lika träningstid som då dom springer. 10km går på mellan 15 och 20 min för min hane och då räknar jag med att simning är lika ansträngande så 20min är inga problem för mig men han orkar inte springa fullt i tre mil alltså plågar jag han inte med 45min simning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egentligen gillar jag inte när folk sprider "kunnskap" som egentligen är hörsägen utan någon riktigt fast föränkring i vetenskap. Men nu skall jag göra det själv...

Jag har ingen direkt erfarenhet själv, men flera duktiga hundmänniskor jag umgåtts med genom åren har talat om att man måste promenera hunden en bra bit efter simning.

Skulle ha att göra med risk för att bli stel (Antagligen temp beroende) i muskler som inte gör grövsta jobbet under simning.

Nu skulle det vara intressant om någon som verkligen vet något om detta kunde kommentera.

Jag har nämnligen även hört att det inte behövs vid träning men att man bör avsluta en dag av sjöfågeljakt med många "kalla" apporter på samma sätt men då även inkludera stretching...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var nåt helt nytt för mig Henke..

Däremot så spelar tempen roll vid hundsimmningen/träningen så om du vill simträna din wachtel lite senare på hösten så finns det fina neoprenvästar för din kompis som hjälper fint.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag simtränar min jycke, Breton, 20-40min beroende på väder.

Dvs hur länge jag orkar ro :wub:

Sista turen 35 min.

Jag går inte av min hund eller dylikt o har aldrig märkt av ngn stelhet.

Går väl slänga på värmetäcke om man e rädd för det.

MEN jag simtränar aldrig hunden i vatten under ca +15.

Under hösten jagar jag o tränar inte!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känsligt sånt här men jag själv är inte en sån som stretchar och tänjer varken före eller efter, däremot är jag noga med att hålla dem så varma det går under jakten och efteråt.

Men att säga att det skulle vara fel, nä hunn mår nog inge sämre av det och var och en blir salig på sitt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar! Kan väl aldrig vara känsligt att svara på en rak fråga!

(Åtminstone grabbar emellan...)

Jaha inte så jag mena, inte alls. Tänkte mer på alla jätteduktiga hundmänniskor som finns som både knådar, töjer och masserar..ja rent av apporterar själva om det är för kallt...
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt mig så är simning ett av de absolut bästa sätten att träna hund på och hela min sommarträning bygger på just det. Det tränar effektivt upp både kondition och styrka och är dessutom mycket skonsamt. Men jag skulle inte börja simträna en helt otränad hund genom att låta den simma efter en båt. Jag börjar alltid med typ intervallträning genom att träna vattenapport. En långt kastad apport tar ca 1,5 minuter att hämta och en antal såna ger ett bra träningspass i början på sommaren. Längsta simpassen jag kör är ca 10 såna apporter och sedan 10 minuter sammanhängade simning. Detta 3 gånger i veckan i kombination med några långa promenader i skog ( för styrka, balans och koordination) samt lite annat ger mig en vältränad hund. Nu är min visserligen snart 8 år och denna träning är ju anpassad till hans ålder så en yngre hund klarar förstås lite extra. Jag har tidigare skrivit lite på min blogg om hur jag tränar min jycke. http://jaktmedvorsteh.blogspot.se/2012/05/att-trana-den-aldre-hunden.html

Jag strechar alltid min hund efter träning och jakt då han kan bli lite stel annars. Dessutom är det perfekt att gå igenom hunden så man upptäcker eventuella skador i tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har simtränat alla mina mina hundar utan att varken strecha eller gå någon längre bit efteråt (alla 3) och inte märkt av någon stelhet. Det är ju dock bara min erfarenhet av saken och jag har hittills inte lyckats få ur någon duktig hundmänniska några belägg för att hunden skulle bli stel av att inte promeneras och strechas efteråt. Dock så brukar promenader vara bra för att få hunden att förtorka lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår är nedvarvning till för att undvika syrebrist i de vävnader som har tränats och för att få bort mjölksyran. Det är ju något som alla idrottare gör så varför skulle vi inte göra det på vara hundar som, helt klart, är att jämföra med atleter. Detsamma gäller stretching. Jag vet bara att om jag själv tränar hårt så får jag betydligt mer träningsvärk om jag inte gör dessa saker.

Samma sak med uppvärming. Jag värmer alltid upp min hund innan träning eftersom det är mycket större risk att han gör sig illa med kalla muskler.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid min hund lös ett lite tag för att utföra sina behov, ca 10min, och torka till lite efter vi simmtränat.

Ser det som "nedvarvning/uppvärmning" då de ofta går i flygande fläng.

Jag lyfter inte honom ur vattnet o in i hundbur direkt.

Sen blir de en bit att promenera tlll bilen också.

Så jag har kanske denna efterfrågade nedvarvning/uppvärmning utan att ens tänka på det.

Kul att man får sig en funderare på vad o varför man gör vissa saker ibland :thumbsup::smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...