Hoppa till innehåll

Känner mig bara allt för envis och dum...


N S

Recommended Posts

Grisolycka inatt.

23.30 nångång.

Egna marken, grisen hade sprungit in i sidan på bilen, verkade som den enbart träffat däcket men det small rejält enl föraren.

Han hade inga skador på bilen iallafall.

Syntes inget på vägen eller i diket.

Hittade påsen som markerade ungefär var olyckan skett.

Blackie markerade och vi kopplade loss direkt.

Hon tjoade iväg och kom ner till min åtel en 300m längre bort. där snurrade hon flera varv och kom tillbaka.

Lät henne ta om från markeringen 3 ggr men det va samma visa alla gångerna..

Vi slog en ring runt planteringen och när vi va på vägen igen nästan vid bilen men kanske 80 m från markeringen hoppar hon in o vrålar igång 30m in.

Det går loss driekt och vi hänger på, det buktar snävt emellanåt, står några minuter någon gång.

Vi har hund och gris mellan oss flera ggr men grisen va helt klart helskärpt och lättstött som fan.

Benen va helt klart hela, sinnerna på topp på grisen oxå.

Jag kutade runt en stund i ett försök att benledes komma ifatt..och fick iallafall upp flåset...

Misstänkte ju att den hade någon form av huvudskada iomed att den sprang in i bilen. Den lång ju väldigt nära vägen.

Vi hade passerat pratandes på vägen 2 ggr, hunden passerat oxå, dessutom tjoat o haft sig i bakspåret 3 omgångar 80 m bort.

Efter nån timme så drar den på långskjuts söderut.

Blackie verklar ha bra kontakt mesta tiden.

Vi är i fatt och ser hunden ett par ggr.

Men så långt, långt söder ut så är vi i god tid i pass och det blir fast stånd framför oss.

Jag går runt, kommer in och där är björksly och halonsnår tätt som fasen. Blev besviken som fan.. Blackie står för långt ifrån för att jag ska veta var grisen är. Troligen har hon inte kommit över sista sprättningen :sad:

Hon flyttar sig och försöker nog lokalisera vart fulingen är, jag avancerar oxå, ställer mig på en sten, då drar grisen loss bakåt. Jag hoppar ner och försöker gena men han inte.

Jacob hade hört grisen när den kom dit, han stod nära. snuffsningar och fnysningar lät som grisar brukar göra så näsan va nog rätt ok.

Det blev en bukt och sen över den grusväg vi stod på och vidare söderut.

Efter ytterligare 400m så vänder Blackie och kommer tillbaka.

Nu hade hon hängt på grisen i 17 km.

Hon orkade inte mer helt enkelt.

Ringde in en ny hund som kom efter en halvtimme, släppte på och den fick kontakt efter 1 km.

Grisen står inte nu heller, bra ståndhund men det blir 4-5 skall och sen flyttar det sig vidare igen.

Hela tiden söder ut och samma visa.. 4-5 skall och vidare...

Så småningom tappar karelaren bort grisen och vi tvingas ge upp. Nu hade vi varit efter grisen i över två mil, 24 km stod det på pejlen men det va ju lite strul i början oxå.

Vi hade med ytterligare en hund i bilen, en skarp ung laika men föraren vågade inte släppa honom förren karelaren hade fått till ett vettigt ståndskall. Föraren va rädd att laikan skulle leta älg om vi inte direkt kunde skicka in honom på ett ståndskall ... med den storlek som är på älgkalvar nu så skulle det kunnat bli en katastrof...

Börjar tycka trafikeftersök är riktigt jobbiga..

Stukade förresten foten lite när jag hoppade ner från stenen till råga på allt..

Funkar att gå på slät mark men omjämt och i fel vinkel gör det rätt ont..

Börjar fundera på om jag inte är helt dum i hela skallen och idiotenvis som lägger hur många timmar som helst på en gris som vi inte ens vet hur skadad en är....

Kom hem vid 7 i morse, inte sovit en blund alltså.. men fick sova några timmar i förmiddags iallafall..

De är ju alltid nått...

Men är riktigt orolig för att tiken nu verkar stå för långt bort... :sad:

Måtte det lossna när det trillar några grisar frammöver. En är fäll sen hon blev sprättad om jag minns rätt... kanske inte är tillräckligt..

.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo.. men jag skulle inte brytt mig direkt om inte grisen legat så nära vägen...

Den borde fan fått någon typ av skallskada när den låg så nära och tyckte så hårt.

Hade kontakt kommit efter någon km så vore känslan helt annorlunda och jag skulle förmodligen... inte ringt in fler ekipage...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jag drömt detta eller kan det vara så att hundar som ståndar generellt sett håller ett större avstånd till viltet under den "gröna" tiden? När löven släpper och gräset lägger sig har de bättre koll på grisarna.?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jag drömt detta eller kan det vara så att hundar som ståndar generellt sett håller ett större avstånd till viltet under den "gröna" tiden? När löven släpper och gräset lägger sig har de bättre koll på grisarna.?

Mvh!

Kan nog ligga lite i det. har alldrig sett henne längre bort från grisarna än en-två meter när hon har visuell kontakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...