Jump to content

Lungödem?

Recommended Posts

Är orolig över den äldre av mina hundar (korsning jämte/gråhund), hon är 4,5 år cykeltränat sen i mars och har blivit ett o annat släpp på eftersök så hon borde nog va rätt bra tränad.

Första kvällen på grävlingjakten fick hon tag på en brungris som gick undan rejält fort i upptaget, men blev ståndskall efter 500 meter och sen fortsatte det med kortare ståndskall blandat med korta förflyttningar i 3 timmar. Reagerade på att hon skällde lite dåligt, åt dåligt när vi kom hem och dagen efter hostade hon, precis som något satt i halsen på henne, blev bättre fram på em men verkade allmänt slö.

Släppte sen följande kvällar o märkte inget konstigt alls, bra sökfart o skällde grävlingarna som vanligt.

Igår va det dags för grisjakt, fick tag på en galt som inte ville stå still, gångstånd först men när den passerat mina spår gick det fort, hon kom efter o vände tillbaks efter 1,5 km, mötte henne i spåret o då tog hon an det igen o fortsatte ca 2 km till, tror hon kom ikapp den en gång men sken igen. Tror inte hon skulle släppa så fort i vanliga fall men tänkte det kunde va pga av värmen, när hon legat i bilen nån timma så hostade/klöktes hon igen, fick upp lite slem med lite blod i, höll på så i ca 3 timmar men sen märktes inget mer.

Efter första kvällen trodde jag hon fått nån gren i munnen/halsen men nu tror jag på något annat eftersom det bara blir när hon maxpresterar. Någon som har nån ide va det kan va? ..eller erfarenhet av lungödem?

qvarnhill

+1

Ja, kan väl inte annat än plussa oå detta, upphöjt till 10 då. Släpp inte jycken en gång till före veterinärkonsultation!

Tid på djursjukhuset bokade jag direkt efter jakten i torsdags.

Hejsan !

Vad sa veterinären ? Hoppas det gick bra för din hund !

MVH: Tjäder

Hej!

Idag har jag varit hos veterinären, allmän undersökning, blodprov och röntgen av hjärta o lungor. Hittade inga fel, ska in på fredag igen för gastroskopi då hon misstänkte att något sitter eller har suttit i halsen på hunden.

Hej!

Idag har jag varit hos veterinären, allmän undersökning, blodprov och röntgen av hjärta o lungor. Hittade inga fel, ska in på fredag igen för gastroskopi då hon misstänkte att något sitter eller har suttit i halsen på hunden.

Ok !

Ni är på rätt väg nu. Håller tummarna för er.

• 2 weeks later...

Vid gastroskopin såg dom att halsen var röd o slemig, tog prover i halsen och där luftstrupen går in i lungorna. Idag på morgonen ringde dom med svar, va ute på eftersök i natt så knappt man va vaken, men hon snackade om en sekundär baktriell infektion iaf.. Hon hostar inget längre, höll på o hosta till o från i 15 dagar så finns en del som tyder på kennelhosta som grundorsak. Blir iaf en penicillinkur i 10 dagar, men tyvärr fick apoteket inte fram penicillin förän på måndag så kuren kommer inte va över tills starten på septemberjakten.

Hejsan !

Vad roligt att läsa ditt svar, att de hittat orsaken och förhoppningsvis en verkningsfull behandling för henne. Ok att du (hon) missar premiären, men hunden är ung och ni har förhoppningsvis många många jakter tillsammans framför er.