Hoppa till innehåll

Öka kontaktbenägenhet (Strävhårig Vorsteh)


fkallgren

Recommended Posts

Har en strävhårstik som är lite dålig på att hålla kontakt med mig. Mina tidigare strävhår har jag aldrig haft det problemet men denne verkar vara lite väl självständig.

Någon som har bra och goda råd för att kunna förbättra detta?

Alla ideér är välkomna.

/K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan !

Har läst eller hört (tror det var Anders Landin) om en metod som fungerar bra på en för vidsökt Vorsteh. Han släpper den i skogen och då hunden söker ut för långt/länge så ändrar han konsekvent riktningen totalt där han går. Hunden ska lära sig att hålla reda på husse/matte och inte tvärtom. Det är ju du som bestämmer vilka områden som ska jagas av och inte hunden.

En annan viktig dressyrsak. Då hunden är borta i skogen och du visslar ropar eller vad du nu har för inkallningssignal så står du STILLA. Du ska inte gå omkring och kalla in. Hunden ska komma till dig.

MVH: Tjäder

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haft samma problem, han jagade allt å gick därför stort med nosen i backen. Nu har det börjat gå till sig med så kallad erfarenhet. Men grå håren var många där ett tag. Finns kanske dressyrtips men tror icket det hade hjälpt på min idiot. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade tränat hårt på två saker, tror knappt att någon av dem är rasbunden utan funkar fint på de flesta hundar utom möjligen de med ett ruskigt stort självförtroende och massor av "kan själv"...

Ideliga inkallningar då hunden är fri i skogen, vänta inte tillsavståndet är för långt, det räcker med ett par/tre meter, en del hundar har förmågan att känna när de också är mentalt utom räckhåll för föraren. Kalla in, beröm, eventuellt belöna och låt hunden genast löpa igen. Dessa täta inkallninga ger hunden en trygghet i att inkallning inte är det samma som slut på det roliga, tvärt om, det är skitkul att komma, husse/matte blir glad, jag får beröm och får löpa igen. Har alltid rekommenderat mina valpköpare att så fort de har chansen, kalla in hunden, ge beröm och låt den löpa 9 av 10 inkallningar.

Ett annat bra sätt att få hunden att verkligen hålla reda på föraren är som nämnts, byt riktning, klättra gärna upp i ett träd där du har översikt och stanna där knäpptyst, hunden kommer garanterat småningom och funderar var du blev av, låt jycken leta ett bra tag innan du ger dig till känna. Detta funkar kanon på hundar som tror at de kan själv... De som verkligen kan hittar dig direkt, ger dig fingret och drar sedan igen! :thumbsup:

Något jag själv tycker är A och O är att INTE ge kommandon som man verkligen inte kan se till att de blir åtlydda, de skapar bara olydnad, att ropa HIT på 50 meter när du vet att hunden inte kommer 9 av 10 gånger skapar bara olydnad, jycken lär sig ju att HIT i alla fall inte betyder att man ska komma, man kan fortsätta på egen hand, inget kommer i alla fall att hända. Träna i så fall inkallning med långlina, kommer inte jycken så har du ju möjlighet att hjälpa den på traven lite...

Är ingen vän av mutor till hundar, en hund ska göra som du säger för att det är du som säger det och belöningen ska vara att du visar dig nöjd med hunden MEN nå'n liten godbit, och jag menar verkligen liten, kan göra underverk med t.o.m den envisaste individ...

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Qvarnhill nämner en hel del klokt, men jag tänkte tillägga något. Jag tror inte att detta har sin grund i din dressyr. Jag tycker det låter som om du måste få ett bättre ledarskap. Ett bra ledarskap gör att hunden söker kontakt men också att du kan kräva det när du vill. Ett bra ledarskap gör också hunden uppmärksam och motiverad att göra dig till viljes. Med andra ord, hunden jagar tillsammans med dig och på ditt initiativ.

Jobba med ledarskapet så tror jag att du får till det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om vägen till en mans hjärta går igenom magen så går ett gott ledarskap till hunden bl.a genom en genomarbetad apport.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Strävhår har en bra poäng där. Allt arbete som kräver ett nära samarbete t.ex. apport och dirigeringsövningar är ett suveränt sätt att bygga upp hundens kontaktbenägenhet. Linförighet/gå fot är inte helt dumt heller men kanske lite tråkigt i längden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur jobbar man med ledareskap då?

Bra fråga! För att få till ett bra ledarskap så måste man ha det i bakhuvudet i allt man gör med hunden. Det går inte att "träna" ledarskap en timme varje dag och sedan tro att allt kommer bli perfekt. Ledorden är konsekvens, tydlighet, ärlighet och säkerhet.

Konsekvens när det gäller hundträning är mycket viktigt och genomsyrar allt. Sitt betyder alltid sitt.. Men det är inte bara i dressyren som konsekvens är viktigt utan även i vardagen. Ska hunden gå ut genom dörren efter föraren så ska den alltid göra det osv. Här är det också viktigt att vara konsekvent med kontakt. Hunden ska ta kontakt innan den får mat, gå ut, jaga osv osv.

Ärlighet och tydlighet går hand i hand. Tydlighet innebär att det ska vara lätt för hunden att förstå dina kommandon och signaler samtidigt som ärlighet innebär att hunden måste kunna lita på de signaler du ger.

Sedan kommer säkerhet vilket innebär att du måste agera som en trygg och stabil ledare. Här falerar det ofta, och särskilt när det gäller vardagliga problem som utfall och liknande. En ägare som vet att hans hund skäller på olika saker utomhus börjar ofta ändra sitt kroppsspråk, smådra i kopplet, prata med hunden etc om någon/något närmar sig. Hunden märker detta direkt, och kopplar det ofta till att föraren är osäker p.g.a det de möter på stigen. Skällande och utfall blir ett faktum. Agera som en säker ledare i alla situationer samt lita på din hund. (utfall och liknande kan ha massor av andra orsaker också men detta är en av de vanliga)

En annan viktig sak när det gäller ledarskap är att det är ledaren som ska ta initiativen. Det är du som bestämmer när det ska jagas. Om hunden smiter ur bilen direkt när du öppnar bakluckan och på eget bevåg springer iväg och jagar så har det alltså skett på hundens initiativ. Inte ok med andra ord.

Tänker man på detta så är det inte svårt att få till ett bra ledarskap, särskilt om det börjas från valptiden. Du blir den viktiga mittpunkten i hundens liv och därmed kommer du få och kunna kräva kontakt och kontroll.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit ute med hunden en del nu på slutet. Har gjort mycket efter konstens alla regler. Allt från att gömma mig till att kalla in hunden då jag känner att det kanske är till att bära iväg. Det har blivit bättre och bättre men jag tror att det i början var lite nyhetens behag att hon fick springa lös i skogen (tidigare bara på öppna ytor) utan synkontakt på husse som gjorde att hon var borta. Nu vet hon att det blir mycket beröm varje gång hon kommer in.

Kan även vara som någon sa tidigare att apporteringsövningar kan ha gjort sitt. Då vi kört en hel del apportering och linförlighet den sista tiden.

Antagligen är det en kombination av allt detta. Hon är tämligen långt ifrån att vara så kontaktbenägen som jag vill ha det men det blir bättre och bättre.

Ska låna en gps-pejl och se exakt vad hon gör när hon går iväg så kanske jag får svar på mer av mina frågor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...