Hoppa till innehåll

Jaktappar


MartinJ1

Recommended Posts

Blev ju av förklarliga skäl utslängda från SvJF area här på forumet... http://www.jaktsidan...c/38619-wehunt/ så då startar vi tråd här istället.

SvJF har sin WeHunt app som just nu lanseras men reklam här och var men det finns alternativ som t.ex. Genzo Jaktapp eller ActInNature.

WeHunt kostar pengar i årsavgift, ActInNature går använda gratis men kostar om man vill ha de utökade funktionerna medan Genzo Jaktapp är gratis.

Frågan är dock vilken av dem som är bäst? Vad är bra och dåligt med de olika apparna. Själv har jag inte kört någon av dom så pass att jag kan säga vilken som är bäst men det finns säkert någon som har? Är det värt att lägga pengar på någon av de som kostar eller skall man köra gratis?

Och finns det fler värda att pröva?

Edit: Såg själv att krut.se (fd mittjaktlag.se) även har en app kopplad till sin hemsida. Appen heter Hunters web Plus och är gratis men för att använda den så måste man vara plus medlem på hemsidan vilket kostar 30 Euro per år. Utan att ha testat den, det går att testa i 3 månader gratis, så ser det lovande ut då man kan rita kartan mm på hemsidan och lägga in gränser genom att importera bildfiler som man då själv få anpassa till kartan eller använda köpt karta från metria.se.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I vårt jaktlag så har vi gjort som så att jag som ordförande har köpeversionen av Actinnature och lagt upp markgränserna. Alla andra kör gratisversionen och kan då se markgränserna. I övrigt så finns alla nödvändiga funktioner i gratisversionen så 99 kr för hela laget anser jag vara överkomligt.

Vi kör blandat mellan Iphone/Android så i dagsläget är det endast Actinnature som fungerar för oss. Appen som sådan tycker jag fungerar kanon och den uppdateras fortlöpande. Har inte varit något strul över huvudtaget utan alla har kunnat installera och köra direkt.

Lite skärmdumpar:

gallery_5705_270_36450.jpg

Första sidan

gallery_5705_270_71225.jpg

Cam

gallery_5705_270_42051.jpg

Map

gallery_5705_270_14509.jpg

Väder och vind

gallery_5705_270_18097.jpg

Hits

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag med genzo-appen, tycker den fungerar bra, den är ju helt och hållet på svenska också.

Funkar bra att göra ungefärliga avståndsmätningar med, se hur spåret går vid ett eftersök, den funkar bra att lägga in gränser och markeringar med så som tex jakttorn.

Jakttidtabellen finns oxå och en Jaktdagbok där man kan lägga in bilder och dela till alla i laget.

Går också att chatta med alla direkt via kartläget där man enkelt ser vart alla håller hus.

Tycker den är klockren, speciellt nu när den är gratis! Det enda jag skulle önska är kanske ett inslag av förstärkt verklighet som wehunt verkar ha och som kommer allt mer...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg själv att krut.se (fd mittjaktlag.se) även har en app kopplad till sin hemsida. Appen heter Hunters web Plus och är gratis men för att använda den så måste man vara plus medlem på hemsidan vilket kostar 30 Euro per år. Utan att ha testat den, det går att testa i 3 månader gratis, så ser det lovande ut då man kan rita kartan mm på hemsidan och lägga in gränser genom att importera bildfiler som man då själv få anpassa till kartan eller använda köpt karta från metria.se.

Någon som har erfarenhet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kan man sy en ficka till halsbandet på hunden och ha en telefon där i med appen. Så ser alla vart den är?

Det borde absolut fungera, tänkte prova själv!

Bara starta spårmarkering, sedan kan man följa hunden och se hur den sprungit i efterhand.

Slukar visserligen mycket batteri att visa gos-position men med påbyggnadsbatteri ( till iphone som i mitt fall) bör det räcka betydligt längre!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur tar man bort en jaktmark i WeHunt?

Taget från hemsidan

Det går inte radera en mark i WeHunt i dagsläget. Det beror på att den karta man skapar och delas mellan medlemmar är en och samma karta. Det innebär att om man raderar en mark, så skulle den försvinna för alla andra som använder samma karta. Vi har fått många önskemål om att kunna radera jaktmark och även jaktdagböcker så vi jobbar på en lösning för detta i en kommande version

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I vårt jaktlag så har vi gjort som så att jag som ordförande har köpeversionen av Actinnature och lagt upp markgränserna. Alla andra kör gratisversionen och kan då se markgränserna. I övrigt så finns alla nödvändiga funktioner i gratisversionen så 99 kr för hela laget anser jag vara överkomligt.

Vi kör blandat mellan Iphone/Android så i dagsläget är det endast Actinnature som fungerar för oss. Appen som sådan tycker jag fungerar kanon och den uppdateras fortlöpande. Har inte varit något strul över huvudtaget utan alla har kunnat installera och köra direkt.

Lite skärmdumpar:

gallery_5705_270_36450.jpg

Första sidan

gallery_5705_270_71225.jpg

Cam

gallery_5705_270_42051.jpg

Map

gallery_5705_270_14509.jpg

Väder och vind

gallery_5705_270_18097.jpg

Hits

Ser grymt ut!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu.har jag provat Wehunt i skarpt läge. Tanken var att testa hela veckan, men vi gav upp efter två dagar. Detta av två skäl:

1. appen käkar batteri i massor! Även med fulladdad tfn funkar.det inte en.heldag.

2. Oavsett märke på tfn, så var den dålig på att fastställa position, vilket.gjorde att man inte kunde lita på positionerna. Kunde hoppa runt på 2-3km..

Och ja, samma problem med Genzo appen...Så inget som funkar om du jagar en hel dag utan möjlighet att ladda telefonen eller om du har krav på exakta positioner.

Fanns en hel del mer att önska, men ovan måste nog lösas först..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har kört med WeHunt några helger nu och jag tänkte teckna ned några erfarenheter:

Det grundläggande är att man har någon form av bredbandstäckning, antingen 3G eller Edge. Så är inte alltid fallet...

Positioneringen är i vårt område god, och det blir på någon/några meter när. Det man skall tänka på är att skapa ett pass och besitta det, då stängs GPS-en av tills du väljer "lämna pass". Annars blir batteritiden väldigt kort. När man vinklar upp den startar kameran och man ser bilden med bäringar och avstånd till andra pass, vilket underlättar säkerhetstänkandet. Sedan kan man också skicka meddelanden till varandra - alla eller enskilt - tyst och smidigt.

Jag har valt att använda satellitvy vilket ger en bra bild av jaktområdet, var jaktkamraterna sitter etc. Det går även att använda den för att hitta fram till pass du aldrig varit på förr osv.

Sammantaget absolut en användbar app i praktisk jakt, självklart behöver den förbättras och tillföras fler funktioner men den är helt klart värd en lunch per år. Tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Konstaterar att wehunt fortfarande har några barnsjukdomar...

Vår mark har en del öar, den är inte helt sammanhängande. Men det verkar inte gå att hantera när man ritar gränser.

Om jag köper några skvättar fastighetskarta - hur får jag ut dem på papper t.ex?

Går inte att köra på iPad som bara har wi-fi.

Mätfunktion vore fantastiskt, hur långt är det till det hörnet av gärdet?

Det går inte att lägga in viltobs av vilt som inte jagas

Så, inte helt färdig ännu är väl sammanfattningen. Och då har jag bara kört ensam, inte med andra skyttar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Två saker:

 

1. Mätfunktion, hur kan det komma sig att detta inte finns?

 

2. Att man måste ha bredbandsuppkoppling för att använda den är inte rimligt på en fläck. Bättre att lagra sakerna lokalt och synka med servern när bredband finns tillgängligt. Det är så icke fältmässigt att man blir generad av att någon utvecklat appen på detta sätt.

 

Annars tycker jag att tidigare intryck står sig, även om man tycks ha lagt mer krut på utseendet än på förbättrade funktioner/snabbhet sista åren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att supporten inte är skitsnabb... Väntar fortfarande på kommentarer från dem, inskickade för en månad sen

 

Skickade en fråga för drygt ett år sedan..  Men jag har nu slutat hoppas på svar.. :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Dags för ett trådlyft. 

Jag har använt wehunt i två år för att underhålla våra jaktkartor och skriva ut dessa i pappersformat. Mina erfarenheter från början var mycket relaterat till tidigare feedback (dvs batterianvändningen framförallt).  

Bla kan man lägga in förbjudna områden vilket löser en hel del.

Nu funderar jag på att låta alla i laget (som vill) använda wehunt tillsammans. Dvs inte obligatoriskt, men tanken är att om det funkar bra så kanske vi kör på det.

Men det jag undrar är om någon annan använder wehunt "skarpt" och vilka erfarenheter (dvs från förra säsongen, inte tidigare...) ni har? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nu blir det ett litet lyft igen!

Använt WeHunt en hel del under året men som mest har det varit fyra användare samtidigt. Medelåldern i "mitt" jaktlag är orimligt högt så jag har inte ens lyft frågan att använda det på bred front :)

Jag gillar verkligen appen och framförallt avståndsbedömningen vid alla jakt egentligen, kommer jag till ett pass tittar jag ut ett antal riktpunkter och vilket avstånd det är till dem, mycket praktiskt! Sitter även och laborerar en del med att lägga in gränser, såtar och pass för att kunna skapa papperskartor men jag får inte till utskriften, får inte hela kartbilden på samma sida. Någon som har tips?

Ett annat stort plus är enkelheten att till jaktgäster ge dem en prick på kartan så hittar de lättare, dessutom har jag möjlighet att kontrollera att de faktiskt är på rätt plats!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...