Hoppa till innehåll

Kliande hund...?


Kias Husse

Recommended Posts

Jämttiken har nu i ca 1 vecka kliat sig som tokig. Trodde ett tag att det ev var frön som fastnat i pälsen som är orsaken. Men det verkar inte sluta. För ca vecka sedan släppte jag henne och efter det släppet så började hon klia sig.

Nu går tankarna till kan hon fått löss/skabb? Hur upptäcker man det? Har en stövare hemma också men hon kliar sig inte. Hur länge tar det innan dom smittar varandra med ohyra?

Har försökt att titta i pälsen och mot huden, men jag kan inte se något varken eksem eller tecken på kryp. Men klia sig gör hon! Har funderat på att behandla henne med Frontline nu till jakten, för att skona henne mot mygg och ev fästingar. Tar Frontline bort tex löss också?

Nästa bekymmer är, kan hon ha livmoderinlamation?

När jag kliade henne lite nu på morgonen så fans en brun sörja på golvet där hon hade haft baken. Hann inte riktigt titta på det innan hon slickade bort det från golvet. Kunde inte känna någon lukt. Hon löpte i början på sommaren.

Kan hon ha tömt analkörtlarna? Men luktar det inte illa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frontline tar löss men inte skabb. Löss borde du se med blotta ögonen om du 'bläddrar igenom' pälsen ordentligt. Skabb ser du inte annat än symtomen efter dem (klåda - rodnad - plitor - serumutsvettning - krustor...uppkommer ungefär i den ordningen tidsmässigt, dvs initialt ses ofta endast klåda som symtom). Inkubationstid skabb varierar...men ca 1-2 veckor på't ungefär...så det kan ta ett tag innan alla hundar i ett hushåll visar symtom...men som regel smittas alla om inte din hundhållning är sån att de hålls väldigt separerat.

Bruna flytningen (?) låter oroväckande...evt pyo ligger i 'rätt tid' efter löpet i somras :mellow:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frontline tar löss men inte skabb. Löss borde du se med blotta ögonen om du 'bläddrar igenom' pälsen ordentligt. Skabb ser du inte annat än symtomen efter dem (klåda - rodnad - plitor - serumutsvettning - krustor...uppkommer ungefär i den ordningen tidsmässigt, dvs initialt ses ofta endast klåda som symtom). Inkubationstid skabb varierar...men ca 1-2 veckor på't ungefär...så det kan ta ett tag innan alla hundar i ett hushåll visar symtom...men som regel smittas alla om inte din hundhållning är sån att de hålls väldigt separerat.

Bruna flytningen (?) låter oroväckande...evt pyo ligger i 'rätt tid' efter löpet i somras :mellow:

Det blir tvagning av pälsen(just nu dottra agerar pälsvårdare), därefter blir det nog Frontline när pälsen torkat. Kan inte se något men hon har en otroligt tjock och yvig päls. Men hon började klia sig ca 1 dygn efter släppet för en vecka sedan. Det enda jag hittat är ett sår kring ena vårtan, vet inte om hon rivit sig i skogen eller kanske att hon kliat sönder.

Blir nog tid hos vet för flytningarna och samtidigt kanske dom hittar orsaken till kliandet också.

Kan dom ta prover utan att jag står med en kissburk och passar, som visar om hon har någon inflamation? Eller ska jag ta ett kissprov redan innan jag åker till vet?

Der är 5 dagar kvar till jakt, kan man tro att hon hinner bli ok tills dess? Måste hon stå över jakten eller kanske bara några dagar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just klåda är ju ett symptom som gett mig huvudbry i mängder förut.

En hund reagerade på precis samma sätt (i mina ögon) när det gällde fukteksem (hotspot) och skabb.

En annan hund (senare) bedömde jag att det var fukteksem, när det i själva verket var en allergisk reaktion.

Som du sa, låt veterinären ta en titt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Troligtvis var det analkörtlarna som läkte. Dom var halvfulla och en aning irriterade. Men det går väl inte utesluta stök med livmodern så det är väl att hålla koll. Inga konstigheter hittades när vet tittade in.

Klådan gick inte heller att fastställa vad den beror på. Inget som gick att hitta i päls eller avvikande på huden. Stronghold och se om klådan försvinner......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min förra hund var en mästare på att få skabb.Var hos en veterinär en gång som menade att det var allergi och ville sälja massa dyrt foder och tog blodprov m.m. Men inget hjälpte. Gick till en ny veterinär visade som ett gammalt trick. Om man tar och kliar, krafsar hunden på öronkanten och benet sätter igång att klia så var det skabb enligt henne. Han fick ett par sprutor med några veckors mellanrum och kliandet var borta.

Om det är öronskabb så brukar de väl bli lite fnasiga, mjälliga runt kanten på örat. Runt nosen brukar även det vara ett område som det är koncentrerat till

Och har din ena hund skabb så måste båda medicineras så de inte spider det mellan varandra gång efter annan.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kunde inte känna någon lukt. Hon löpte i början på sommaren.

Hon är inte skendräktig ?

Jag är, utan att ha några vetenskapliga belägg eller större övertygelse från veterinären, tämligen säker på att min jämttik får klåda i samband med skendräktighet.

I vintras fick hon klåda, jag prövade lite på vinst och förlust att byta foder, i samband med de försvann klådan. Gott nog, tänkte jag då. I början på augusti återkom klådan och en vecka senare var hon märkbart skendräktig. Både "Vinterklådan" och "augustiklådan" kan jag nu i efterhand se att den tidsmässigt låg ca 2 mån efter löp

.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hon är inte skendräktig ?

Jag är, utan att ha några vetenskapliga belägg eller större övertygelse från veterinären, tämligen säker på att min jämttik får klåda i samband med skendräktighet.

I vintras fick hon klåda, jag prövade lite på vinst och förlust att byta foder, i samband med de försvann klådan. Gott nog, tänkte jag då. I början på augusti återkom klådan och en vecka senare var hon märkbart skendräktig. Både "Vinterklådan" och "augustiklådan" kan jag nu i efterhand se att den tidsmässigt låg ca 2 mån efter löp

.

Det var en ny vinkling.... Ska hålla lite koll efter tecken på skendräktighet. Hon har iaf en ökad aptit nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...